Thunder tiger bandit f1

In mijn zoektocht naar wat extra snelheid heb ik een 5S accu gekocht .

Ik wacht nog even met aanpassingen van het staartstuk mbt de koelwater pickup , tot ik de bandit met deze accu in de hand kan houden.

Lukt dat , kan ik altijd nog zwaarder gaan proppen.

Ik ben benieuwd

MVG Peet

Hai

Is dat nog steeds met de stock setup (esc en motor) op 5s ?
 
Rob

De motor en regelaar moeten 5 s aankunnen,
Helaas is de accu die ik daarvoor had aangeschaft te groot .

Ik heb onlangs voor een ander bootje ene 120 A regelaar gekocht en een 1600 kv tenshock motor , ik heb nog een kleine 6 s accu liggen , misschien dat ik dit wel in de box weggestoken krijg .

MVG Peet
 
Hai Peet,

Ik dacht dat de specs van de esc en motor niet verder gingen dan 4s .

Maar ik heb nu de compact lipo's besteld van 4s , maar ik ga nog een 2200kv motor steken met een 120A esc , misschien eerst alleen de 1900kv motor met een 120A esc, en kijken of de esc warmte problemen krijgt , zonder koeling ,en iets grotere prop .
Enig probleem is dat de 2200kv leopard iets groter is dan de stock motor , en dan waarschijnlijk de kap niet meer past .De dremel biedt dan uitkomst , maar ik vindt met gesloten kap wel mooier .
Hmm weer wat om te experimenteren als mijn flex assen er zijn ...
 
120A ipv 60A esc

Wat gebeurd er met de esc als je deze verwisseld met een 120A esc?, gaat dan de esc zich toch opwarmen omdat hij minder hoeft " te werken"?.Of is het gewoon dat hij max 120A aan kan en nu maar voor de helft van de capaciteit wordt benut , dus koeler?.

Ik wil kijken of ik alleen de motor kan koelen en niet de esc erbij, dit scheelt weer wat " slangen werk".Dus de 1900kv motor met een 120A esc.
 
Wat gebeurd er met de esc als je deze verwisseld met een 120A esc?, gaat dan de esc zich toch opwarmen omdat hij minder hoeft " te werken"?.Of is het gewoon dat hij max 120A aan kan en nu maar voor de helft van de capaciteit wordt benut , dus koeler?.

Ik wil kijken of ik alleen de motor kan koelen en niet de esc erbij, dit scheelt weer wat " slangen werk".Dus de 1900kv motor met een 120A esc.

Over het algemeen gaat je regelaar koeler zijn werk doen , het is uiteindelijk meer/grotere/betere fets die hetzelfde werk moeten verrichten.

Zelfde idee als met je 1:1 een zware aanhanger trekken , een 1500 red het net maar met moeite terwijl een 2 liter het een stuk makkelijker trekt.
 
Naja

De kenners wisten het al , maar de 120A esc warmt toch snel op zonder de waterkoeling ,dus dit maar weer verandert naar waterkoeling .
 
Als die 120A regelaar een T-120 is, dan is dat geen wonder, de enige manier om de ontstane warmte af te voeren komt van de waterkoeling.

Als de regelaar werkelijk behoorlijk overgedimensioneerd is, gaat het een hele poos goed, ik kon met m'n M.A.S. anderhalf uur (overwegend in deellast) varen voor de thermische beveiliging de zaak uitschakelde.
Dat was een buitenloper (max 40A) met een 150A ICE.
Zonder koeling werd de boel erg warm (70 - 80 °C) nu, mét watoerkeling kom ik niet boven de 47°C uit.

Groeten, Jan.
 
Ik wist eigenlijk al de uitkomst , maar het was te proberen, nu met waterkoeling erop blijft het een stuk koeler, wel heb ik nu ,iets grotere binnendiameter slang erop gezet .Ondanks de twijfel over de lengte van de slang, blijft alles "handwarm".
Nu eens gaan kijken voor een ander staartstuk, bv van aluminium ipv plastic.
Omdat ik denk dat ,het een langere levensverwachting heeft dan plastic, maar das een aanname .


Gr. .
 
Flex as vraagje :

Aangezien de flex as met aan beide zijde gelijke vierkanten heeft voor bevestiging tandwiel motor en schroef huis ,kan deze dus ook op twee manieren gemonteerd worden .

De as is " gedraaid" links of rechts om , nu heb ik een rechtsdraaiende schroef ,hoe moet nu de as erin zodat hij zichzelf niet uit elkaar draait , dus breekt?
Dit omdat nu de tweede flex as stuk is met twee keer varen en ik twijfel over de montage as .
Ik haal elke keer de as eruit ,laat hem drogen en smeer hem daarna in met vet .
Kan de stand van de prop hoek ook nog van invloed zijn op het snelle breken ?

Hoop dat ik het een beetje duidelijk heb uitgelegd .

Edit : zie net dat dit niks uitmaakt mbt de flex as en de "draaiing "

Wat is nu het beste om te smeren?, telon vet, niet de dun, de ander zegt alleen maar wd 40 ,

Wat kan nu de oorzaak zijn van het breken van de flexas?, te veel vet,waardoor er extra warmte ontstaat?, geen vet?, te veel torque op de as?
 
Laatst bewerkt:
Nieuw

Hallo,

Ik ben na dik 25 jaar weer begonnen met modelbouw. Nu wil ik ook weer wat met electro speedbootjes gaan doen. Het F1 model met bbmotor heeft me altijd mateloos aangesproken. Ik kom in verhouding weinig tegen op internet hierover, zou iemand mij op weg kunnen helpen met een aantal tips.
-Welk model is leuk om mee te beginnen?
-Waar moet ik op letten betreffende motor?
-Is het verstandig om een compleet model te kopen, bijv. bandit. Of ben je dan al weer snel toe aan upgrates?
-Zijn er mensen die eventueel tekeningen hebben voor zelfbouw?
- Is er een modelbouw zaak die gespecialiseerd is in speedboten?

Met vriendelijke groet,

Edwin
 
Flex as vraagje :

A

Edit : zie net dat dit niks uitmaakt mbt de flex as en de "draaiing "

Wat is nu het beste om te smeren?, telon vet, niet de dun, de ander zegt alleen maar wd 40 ,

Wat kan nu de oorzaak zijn van het breken van de flexas?, te veel vet,waardoor er extra warmte ontstaat?, geen vet?, te veel torque op de as?

probleem gevonden: aan de onderzijde sloten de twee delen , waar de flex as in zit, niet goed aan, gevolg tekens water erin , eerst dit provisorisch dicht gemaakt, een aantal runs gemaakt , prima.

dus maar onderzijde besteld en gemonteerd, zit weer als een huis .
 
Hoi Edwin,

Ik ben het met je eens, F1 tunnels met outboard zijn gave boten! Daarom ben ik ook bezig met een eigenbouw / eigen ontwerp F1 tunnel.
Er zijn naar mijn mening maar weinig goede F1 tunnels te koop, of ze zijn erg duur. Daarnaast vind ik zelf bouwen ook erg leuk om te doen.

Ik zou eerlijk gezegd geen goede tunnel weten om mee te beginnen. Of ze hebben veel werk nodig om goed te varen, zoals de Hobbyking Bandit, of ze zijn erg duur, zoals de Graupner en ThunderTiger F1 tunnels, terwijl de kwaliteit bedenkelijk is.

De motor is erg belangrijk. Een O.S. Of K&B onderstuk is kwalitatief erg goed, maar duur. De TFL/ Hobbyking/ OSE mini outboard is goed geprijsd en van redelijk goede kwaliteit na een paar simpele upgrades. Ik heb er zelf ook één en er komt er ook weer één achter m'n F1 tunnel.

Tekeningen voor een zelfbouw tunnel heb ik, maar die houd ik nog even zelf, totdat ik mijn eigen exemplaar gebouwd en getest heb. Na eventueel wat aanpassingen wil ik de tekeningen daarna best delen. Het is overigens geen makkelijk te bouwen romp, qua drijvers en de kap.

De vraag is eigenlijk hoe handig je bent :) Als je handig bent, zou je de HobbyKing Bandit kunnen overwegen en die dan upgraden aan de hand van de tips die je op verschillende fora kan vinden.

Een modelbouwzaak gespecialiseerd in boten: 2brothersrc in Bussum
 
F1 tunnels zijn gewoon erg gaaf!

Maar lastiger af te stellen, moeilijker te varen (opletten hoe de boot reageert en daarop inspelen) en vaak duurder dan V-rompen of catamarans.
Nadeel is eigenlijk nog steeds het staartstuk, flexassen moeten een flinke radius maken over een kleine afstand (en daar houdt een flexas niet van, ze kunnen nogal eens breken), tandwielen geven herrie en hebben het zwaar te verduren onder belasting en hoge toerentallen.

Toch blijft mijn F1! Heerlijk om te varen, en ze ziet er gewoon geweldig uit.
 
De TFL/ Hobbyking/ OSE mini outboard is goed geprijsd en van redelijk goede kwaliteit na een paar simpele upgrades. Ik heb er zelf ook één en er komt er ook weer één achter m'n F1 tunnel.

Dirk Jan: welke can size heeft de uitvoering van HobbyKing?, is dat de 540?.
Ik ben op zoek naar een vervangd exemplaar voor de bandit , wil geen kunsstof meer , omdat niet erg duurzaam is .Ik heb ook naar de HK uitvoering gekeken, maar kom er niet 1,2,3 achter welke can size dat is .

Deze dus , maar het type nr wat op de buitenkant staat van de motor , kan ik niet terug vinden.
En wat zijn de upgrade's ervan.
Misschien praten we over een ander type...:confused:
 
Back
Top