Tito Neri ASD Tug "Thruster Upgrade"

Hallo Allemaal,

Daar ik deze Tito Neri inmiddels alweer even heb staan. (deels was deze al gebouwd)
Leek het mij wel :koud:, om deze ook met mijn eigen Thruster sturing te gaan uitbreiden.

De Graupner Thruster type-II waren ook niet echt mijn favoriet.
Nu heb ik vergelijkbare besteld en hoop dat deze het beter uithouden :hammer:
Ik heb ze hier vandaan:
http://www.bauer-modelle.com/epages...Path=/Shops/Bauer_Uwe46269592/Products/4.9070
Het voordeel is in elk geval, dat het qua montage allemaal hetzelfde is.

Na wat tekenwerk, kwam ik op deze opstelling uit: (hier de Stuurboord zijde)
Tito_Neri_Thruster_Upgrade1.jpg

Tito_Neri_Thruster_Upgrade.jpg

Het blauwe deel rechtsbovenop, daarmee kan ik met een stelschroef de spanning van de tandriem afstemmen.
Als brushless motor heb ik voor een PropDrive-V2 4238 750Kv gekozen.
Eerst maar eens met een 1:1 overbrenging en kijken wat het resultaat met een 2S of een 3S LiPo zal zijn.

Na wat 3D printwerk, is dit het voorlopige resultaat:
P1010038.jpg

P1010039.jpg


De tandwielen ga ik morgen uitprinten, dan is alles klaar voor een mechanische test.
Om te kunnen varen, moet ik eerst nog iets achterin bewerken.
Daar de spant die achterin zit, net de motor blokkeert.
Dit moet geen probleem zijn en zal eerdaags gaan gebeuren.

Dit word dan mijn zenderopstelling:
IMG_0116.JPG


IMG_0156.jpg


Word vervolgt...
 
Laatst bewerkt:
Gisteren de tandwielen uitgeprint en alles past mooi in elkaar.

Hier het resultaat van de tandwielen:
P1010043.jpg


Hieronder wat afbeeldingen, van hoe het in het geheel in elkaar steekt:
Eerst het Thrusterdeel wat er nu doorheen steekt:
P1010045.jpg

P1010046.jpg

Hier de Motorplaat, waarin de motor ook nog deels invalt: (i.v.m. de inbouw diepte)
P1010049.jpg


Hier de motor, die ook deels nog door de Adapter-plaat steekt:
P1010051.jpg

Om de motorplaat te kunnen vastzetten, maak ik gebruik van 3 borgmoeren en deze vallen dan weer in een verhoogde zeskant, om het meedraaien te voorkomen:
P1010052.jpg


Hier de motorplaat tijdens het uitprinten:
P1010055.jpg

P1010057.jpg


Komende dagen maar eens de elektronica aansluiten en zien hoe dat het gaat lopen.
Zodra alles goed werkt, dan zal ik ook de delen voor de Bakboord zijde gaan uitprinten.

Vervolgens eerst de nodige delen bewerken in de Tito Neri.
O.a. die spant achterin, welke net de motor tegenhoud.
Verders moet ik nog wat delen eerst met G4 gaan behandelen, om het watervast te maken.

Twee vragen aan de gevorderde bouwers:
  1. Is het beter om de delen die nog met G4 behandeld moeten worden, eerst te verlijmen (o.a. dekdelen), of kan dat ook achteraf ?
  2. Gezien er meerdere G4 merken zijn, met welke hebben jullie een goede ervaring ?
Alvast bedankt :thumbsup:
 
Thanks @Arragon

Een 3D printer heeft voor mij een duidelijke meerwaarde, al is het alleen maar om een prototype te kunnen maken en zien of dat het werkt.
Is het niet juist of passend, ontwerp aanpassen > STL file exporteren > door een Slicer programma halen "Cura" > en dan een paar uurtjes wachten.

Tot nog toe, zeer leuke ervaringen mee opgedaan.
 
Hallo Marten,

wat is nu het grote verschil tussen deze en de graupner schottels?
Schroef/straalbuis en tandriem aandrijving is duidelijk.
Maar je had je oude schottel 2,s toch ook kunnen upgraden met een geprinte nieuwe straalbuis enz enz.

Hier ligt nog een tito neri romp met graupner 2 schottels geduldig te wachten,maar het gaat wel kriebelen als ik jouw bezig zie.
Succes!
 
Dank je @c500

Wat ook een verscheel is, dat is die flens waarin de Schottel doorheen steekt.
Deze heeft niet meer die extra aanbouwdelen voor een standaard servo en voor die haakse tandwiel overbrenging.
Verder zijn ze gekogellagerd en zitten er conische tandwielen onderin.
Tandwielen_Schottel.png

(foto van Bauer-Modelle)

Ik had ook alle onderdelen los kunnen bestellen, echter vond ik die flens ook wel prettig voor mijn setup.
Vandaar mijn keuze voor deze van Bauer-modelle.
 
Laatst bewerkt:
Via PM wat vragen gehad, betreft de upgrade alleen naar Brushless en met de standaard servo opstelling...
Daar het voor mij een kleine moeite is, om daarvoor het ontwerp aan te passen, hier een idee voor deze opstelling:
Oude_Graupner_Setup.jpg

Oude_Graupner_Setup .jpg

(motorhouder blijft hetzelfde als bij mijn opstelling)

Zoals je ziet, is de flens 90 graden gedraaid en valt alleen de bovenkant van de adapterplaat (lichtblauwe deel) om de flens heen.
Verder word de versteviging opgevangen door twee 30mm M3 afstandsbussen (zeskant).

De standaard servo montage-adapter kan er gewoon op, zoals gebruikelijk.

Er dienen wel wat dingen gedaan te worden, om het te laten passen.
O.a. moet het deel van de flens, waardoor het kleine tandwiel van de hoofdaandrijving loopt, eraf gezaagd worden.
Daar dit helaas niet in het model wil passen. (als we het over de Tito Neri hebben)

Verder dient de grote tandwiel van de hoofdaandrijving vervangen te worden, voor een tandriem pulley met 20 tanden T2,5.
Ook voor de motor dient een 20 tands tandriem pulley gebruikt te worden, dit i.v.m. de lengte van de tandriem.
Als motor heb ik nu deze gekozen: https://hobbyking.com/en_us/propdrive-v2-4238-750kv-brushless-outrunner-motor.html
De tandriem die ik nu ga inzetten, is van Alpha Torque type OptiBelt
177,5 (lengte), 2,5T en 6mm breed.

(de pulley's en tandriem zijn o.a. bij Bauer-Modelle te verkrijgen)

Ik zal later de 3D files aanbieden.
Eerst maar eens zien of dat deze configuratie gaat werken.
Ook zal ikzelf eerst een testprint maken, om de passingen te controleren :thumbsup:
 
...
Twee vragen aan de gevorderde bouwers:
  1. Is het beter om de delen die nog met G4 behandeld moeten worden, eerst te verlijmen (o.a. dekdelen), of kan dat ook achteraf ?
  2. Gezien er meerdere G4 merken zijn, met welke hebben jullie een goede ervaring ?
Alvast bedankt :thumbsup:

G4 kun je het beste voor montage gebruiken. Het trekt in het hout. Is niet alleen een " oppervlakte-behandeling".

En ik gebruik deze: http://www.topfproducts.nl/epages/6...3627/Categories/Houten_scheepsromp_behandelen
 
Ik heb 4lagen G4 gezet in m'n ponton na het verlijmen maar voor het schilderen. Dit om de naden (verbindingen) goed te kunnen dichtsmeren.
Op de Titi Nero heb ik geen G4 gebruikt omdat het een polyester romp is. De doorvoeren zijn goed met expoxy ingesmeerd voor de schottel II werd ingebouwd, waardoor er ook geen water binnen kan komen. Heeft ook z'n nadelen...

Je schottel besturing lijkt me wel leuk. Mag je me later meer over info over doorgeven. Heb mss nog een passende zender liggen om omtebouwen, want met de besturing van IMTH is het me niet gelukt. Maar dat is ook niet handig op de Titi Nero wegens plaats gebrek.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb al de hout delen wel ingesmeerd met G4, zelfs het dek.
Het wordt dan wel een beetje ruw, maar na zacht opschuren is dit weg,
terwijl het toch doordrongen is. De tijd zal het wel uitwijzen.
1223235614.gif
 
@swiss en @Arragon

Nadat ik mijn bestelling bij TopFproducts had geplaatst, werd ik de volgende dag gebeld en adviseerde Fred mij de Wilsor "Houtverzegeling op epoxy basis" te gaan gebruiken.
Daar dit dunner is en hierdoor makkelijker in het hout trekt.
Als het goed is, word het vandaag (nog) afgeleverd.

De Tito Neri heeft in de "machinekamer" toch aardig nog wat houtdelen zitten.
Dit zijn merendeels spanten en zo ook dat plaatje bij de inbouw-gaten voor de Schottel type-II flensen.
Ook het dek en de rest van de spanten ga ik ermee behandelen.
Daar ik er nu nog goed bij kan komen, ga ik alles met bovenstaande epoxy behandelen.
Beter voorkomen, dan genezen... zullen we maar zeggen :)

Betreft IMTH, daar hoor ik wel vaker dat het niet "makkelijk" is, om dit goed werkend te krijgen :frustie:
Ook zag ik in Dortmund hun stand met deze sturing, het jitterde daar alle kanten op en bleef niet netjes in positie staan.
Terwijl het met een Graupner Hott zender was uitgevoerd.
Mijn sturing is overigens ook met hun knuppel systeem te gebruiken :thumbsup: (zonder ge-litter :yes:)
Het instellen gaat bij mij normaliter vrij eenvoudig, knuppel in het midden en dan eenmalig op de Set button drukken en klaar ben je.
Hooguit nog de reverse functie van beide kanalen aanpassen, zodat de Schottel in de juiste richting meegaat.
Wat ik wel nog moet toevoegen, is de motor mix-regeling voor de motor-ESC.
(Dit heb ik met mijn knuppels niet nodig, vandaar dat het er nog niet in zit)
 
Draaien ze bij zoals orgineel bij de TN, 2x 90° ongeveer of kun je blijven draaien zoals de echte schottels.
Manouvreerd al goed in orginele configuratie. Maar als ze kunnen blijven draaien in beide richtingen, dan kun je er echt met 'lezen en schrijven' zoals we met onze passagiersscheoen op de rivieren ook kunnen.

Enige waar ik problemen mee heb, is de tandwielen verwijderen omdat de trekker er niet perfect rondpast en je die dingen ook moeilijk kan vinden tegenwoordig. Of ik kijk bij de verkeerde firma's, dat is ook een mogelijkheid uiteraard.
 
Ze zijn inderdaad oneindig betreft het sturen en kiezen de kortste weg.
De snelheid waarmee ze draaien, is net iets sneller dan origineel.

Betreft die as-borgring(en), deze kun je ook losmaken met een platte schroevendraaier.
 
Ik heb dat IMTH spul op een Graupner JR MX16s geplaatst. Maar heb ook nog een Futuba FP-T8up liggen...beide meegekomen met de aangekochte schepen.
Waarbij 1 van de schepen al gesloopt is. Was m'n eerste aankoop en op foto zag het er goed uit op marktplaats...tot die werd geleverd...
 
Het kan zijn door die IMTH ombouw, dat jouw tand-wielen/riemen anders zitten dan standaard.
Plaats anders eens een foto van de huidige setup.

Type zender zou verder niets uit mogen maken.
 
full

Zitten die tandriem pulley's er zo strak op dan, of zijn ze zelfs verlijmd ?

Vind je zo'n pulley trekker niet ergens in de autobranche?
Daar worden ze veel gebruikt.
Zorg er wel voor, dat je geen krachten op die aandrijfas zet!
Daar anders de tandwielen kunnen beschadigen.
 
Zitten die tandriem pulley's er zo strak op dan, of zijn ze zelfs verlijmd ?

Vind je zo'n pulley trekker niet ergens in de autobranche?
Daar worden ze veel gebruikt.
Zorg er wel voor, dat je geen krachten op die aandrijfas zet!
Daar anders de tandwielen kunnen beschadigen.

Die bussen zitten er zo strak op dat ik er met schroevedraaier niet onder geraak.

De pulley trekker voor die bus heb ik nog niet gevonden in autobranche in de buurt. Meestal gebruiken ze daar groter en die heb ik al liggen.[/QUOTE]
 
Back
Top