to BEC or not to BEC

Hoe kwam je te weten dat jouw BEC de oorzaak was en dat hij stuk was?
Ik was aan het vliegen, draaide een vermoedde thermiekbel in (ik gebruikte toen geen motor). Toen was hij opeens dood, niet meer bestuurbaar., en kwam dus ongecontroleerd en ongewenst naar beneden. Schuin op de tip, en daarna een zwieper naar de rompneus sloopte de boel onreparabel.
Thuis de boel getest, bij spanning erop fixeerde de boel netjes, maar zodra een servo een stuurcommando kreeg om te bewegen was het poef uit. Daarna nog een keer herhaald met de voltmeter erop. Eerst gewoon spanning, servo bewegen en poef 0,5V of zo.
Motorloop heb ik niet getest want dan moest ik eerst de motor uitbouwen en op een testplankje zetten. Geen zin meer in, ECS was duidelijk de oorzaak en de kist was niet reparabel (vleugel open op groot stuk voorlijst, een flinke hap eruit en een voelbare breuk in de ligger).

Ja, wel ooit gelezen maar nog nooit gedaan.
u niet meer nodig want die IBEX-regelaar kan (moet) over de EXT, die YGE moet echter verplicht over de E1/E2 ...
En die IBEX was nog eens €20,- goedkoper, en programmeren via de Jeti-zender (dus ook nog eens geen USB-kabel à €39,-)
Als je dus op je ontvanger het kanaal toewijst als sbus wordt het een gelijke als e1 of E2 . Is makkelijk als je naast Vario een airspeedsensor gebruikt , gps en of temperatuursensor . Alhoewel je via rcthougts.com ook hele mooie betrouwbare Arduino sensoren kunt op zetten . Tevens kunnen n je dan ontvangers in serie zetten om kanalen uit te breiden en antenne oppervlak vergroten .

Zomaar een opmerking;
Internationaal gezien is men erg lovend over de electronica van het merk HobbyWing (niet Hobbyking).
Castle Creations en Sunrise worden ook vaak aanbevolen.
In Nederland hoor ik nauwelijk iets over dit merk !?

Zomaar een opmerking;
Castle Creations en Sunrise worden ook vaak aanbevolen.
Ik weet dat velen erg tevreden zijn met Sunrise, maar laat dat nou net het merk zijn dat mijn Xplorer om zeep heeft geholpen. :confused::mad:
Snap je mijn buikgevoel? Wellicht niet terecht, ook bij (zeer) goede merken gaat wel eens iets kapot. ;)
Een Castle Creations heb ik liggen maar veel te groot voor mijn Sense (Phoenix HV 85A), en die heeft geen telemetrie die rechtstreeks naar mijn Jeti zender kan.
Als je dus op je ontvanger het kanaal toewijst als sbus wordt het een gelijke als e1 of E2 ...
Ja, maar dan heb je wel een extra zenderkanaal nodig. Terwijl ik (van dezelfde persoon waar ik de Sense van had overgenomen) tegen 50% een 7-kanaals ontvanger kon overnemen (de Sense heeft minimaal 7 kanalen nodig: 2x rol, 2x flap, Ri, Ho, ESC). Alleen had hij zich niet gerealiseerd dat je daarmee dus niet genoeg kanalen hebt voor ESC+telemetrie ...

Ik denk dat er hier nu wel genoeg over gesproken is. Ik heb spul gekocht, wordt vandaag geleverd, voorlopig wordt het niet anders meer ...
Dank voor alle meedenken en adviezen.

Ik was aan het vliegen, draaide een vermoedde thermiekbel in (ik gebruikte toen geen motor). Toen was hij opeens dood, niet meer bestuurbaar., en kwam dus ongecontroleerd en ongewenst naar beneden. Schuin op de tip, en daarna een zwieper naar de rompneus sloopte de boel onreparabel.
Thuis de boel getest, bij spanning erop fixeerde de boel netjes, maar zodra een servo een stuurcommando kreeg om te bewegen was het poef uit. Daarna nog een keer herhaald met de voltmeter erop. Eerst gewoon spanning, servo bewegen en poef 0,5V of zo.
Motorloop heb ik niet getest want dan moest ik eerst de motor uitbouwen en op een testplankje zetten. Geen zin meer in, ECS was duidelijk de oorzaak en de kist was niet reparabel (vleugel open op groot stuk voorlijst, een flinke hap eruit en een voelbare breuk in de ligger).

Klinkt in eerste instantie aannemelijk, maar je hebt het niet zover doorgetest om echt die conclusie te kunnen trekken.

Als je de ESC had verwijderd, en een Nimh accupack op de ontvanger had aangesloten, en de boel had dan probleemloos gewerkt, had je bewezen dat de BEC de oorzaak was.

Nu kan het ook een kortsluiting in een servo zijn geweest, die pas bij hogere belasting doorslaat.

Ik heb wel s een regelaar bec overleden gekregen..
heli, originele 30 amp regelaar, stroomvoorziening origineel.
op een punt lekker aan het rommelen, blijft opeens alles in 1 stand staan en komt omlaag.

blijkt naderhand dat die interne BEC maar 1 of 1,5 amp aan kon.
blijkt, dat zo'n heli toch wel eens wat meer trekt.
Blijkt, dat de condensatoren achteruit kunnen gaan door gebruik en de tijd heen.
in totaal was dus de BEC wat onderbemeten voor de klus.
ik crash mn toestellen in de regel niet, deze was op dat punt al een jaar of 7 oid.
dus, het stopte..

Ik deed al aan heftig overbemeten als het om bec's gaat.
sindsdien stop ik er op zn minst 2x de verwachte amperes in, of HV
regelaars heb je in mijn segment niet met zulke zware bec's, dus dan is de keuze voor losse of interne bec vlot gemaakt

blijkt naderhand dat die interne BEC maar 1 of 1,5 amp aan kon.
Die Sunrise ICE 60 met de oude BEC (5,5V) kon 6 A aan.
Ik weet dat ik ooit eens gemeten heb wat 'alles zo snel mogelijk tegelijk knuppelen' verbruikt. Dat was nog net geen 2,5 A. Tijdens het vliegen gebruik je met belaste roeren zeker wel meer, maar met zo'n thermiekkist ben je niet continu aan het roeren met alles tegelijk.

En dan zou ik toch ondanks een bec een spannings alarm op je zender zetten ,zodra deze beneden de 4,5 volt zakt dat er een melding komt . Heel simpel gezegd heb je dan een indicatie dat of een servo veel stroom pakt of je bec niet levert wat ie moet leveren . Het is wat ik altijd noem een grijze meting ,maar dan weet je wel van te voren dat er iets mis is .

Je hebt al gekozen, altijd goed!
Wat ik een interessante oplossing vond was de stroom rechtstreeks van de lipo halen:

Met name ingegeven door de wens BL-Heli regelaars te gebruiken die een aantal jaren geleden nog zonder bec werden geleverd.

Amps genoeg. Voorwaarde uitsluitend HV-servo's. De daarop volgende discussie over onbalans in de cellen (je gebruikt er 2) bleek een theoretische.

Tot op heden geen problemen met de bec-gehad dus waarom zou ik het mezelf aandoen is dan de makkelijkste route.
Naast sunrise en castle talon ligt er nu dualsky summit om mee te spelen. BL-Heli nu gewoon met BEC dus.

Johnny

Laatst bewerkt:
En dan zou ik toch ondanks een bec een spannings alarm op je zender zetten ,zodra deze beneden de 4,5 volt zakt dat er een melding komt . Heel simpel gezegd heb je dan een indicatie dat of een servo veel stroom pakt of je bec niet levert wat ie moet leveren . Het is wat ik altijd noem een grijze meting ,maar dan weet je wel van te voren dat er iets mis is .
Dat ga ik ook zeker doen!

Back