ik zal zelf met een voorbeeld komen wat ik zelf al heb zitten knutselen.
ik heb een tweedehands merv, die flink is gebruikt.
hij werd afgeleverd met flinke speling op de as dragers, en van 1 van de as dragers was de cap kwijt... (bovenste) als oplossing had de vorige eigenaar ringetjes voor de as drager over het asje van de pivot ball geschoven en zo gezorgd dat de speling naar buiten toe niet de spuigaten uit liep... (het wiel dus niet te ver naar binnen kon gaan staan...)
zoals jullie begrijpen is dat niet bepaald een spelings-vrije oplossing...
op al mijn as dragers zat nog al wat ruimte...
wat ik heb gedaan is het volgende... ik heb van alle wielen het camber en spoor goed gezet als ik de as dragers naar buiten toe tegen de pivotballs aan trok.
vervolgens ben ik gaan meten wat de afstand was tussen de draagarm en de asdrager. daar ben ik vervolgens 2mm bij opgeteld en ik heb stukjes stugge silicone slang geknipt op die lengte en die dus er tussen gezet... over de as van de pivot ball.
omdat de silicone slang mee geeft kan de auto wel goed veren zonder problemen, maar er is geen ruimte...
om verdere slijtage te voorkomen heb ik de pivotballs ingevet met silicone vet, en de voorkant afgeplakt, achter word hij al beschermt door het silicone slangetje, dus er kan geen vuil mee bij komen...
heel verhaal... nu het belangrijkste... ben ik tevreden? redelijk, het rijgedrag is zeker verbeterd... echter bij een te grote kracht word het slangetje toch nog in elkaar gedrukt... (vol gas bijvoorbeeld) als oplossing had ik bedacht een paar ringetjes te plaatsen en de silicone slang korter te maken (moet ik nog proberen) ik hou jullie wel op de hoogte en als het goed werkt plaats ik foto's met uitleg.