Traxxas Rustler VXL & XL-5

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik heb dit onderwerp al eens aangekaart een paar pagina's terug. Moet zeggen dat ik de laatste tijd adviezen voorbij zie komen die onverantwoord zijn. Tevens lopen de discussies vaak off topic door niet in de juiste topics vragen te stellen waardoor er reacties komen van mensen die de klok hebben horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt. Lipo's hoor je met verstand te gebruiken en niet te veel mee te prutsen. Risico is veel te groot dat er dingen fout kunnen gaan.
 
Ik heb dit onderwerp al eens aangekaart een paar pagina's terug. Moet zeggen dat ik de laatste tijd adviezen voorbij zie komen die onverantwoord zijn. Tevens lopen de discussies vaak off topic door niet in de juiste topics vragen te stellen waardoor er reacties komen van mensen die de klok hebben horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt. Lipo's hoor je met verstand te gebruiken en niet te veel mee te prutsen. Risico is veel te groot dat er dingen fout kunnen gaan.

Even voor de zekerheid, doel je op mijn reactie?
 
De mensen die altijd vooraan staan te klagen dat er iets in een verkeerd topic gezet wordt blijven maar door brabbelen.:p

Zal ik het startsein maar weer geven dan.:ontopic:
Vragen over lipos kunnen gesteld worden bij de echte kenners in het lipo forum. Mensen met spannende verhalen moeten even een nieuw topic aanmaken denk ik:p
 
Heb weer een klein probleemje waar ik tevens niet goed raad mee weet.

Gisteren de slippershaft vervangen en daarna weer heel even lekker gereden. Ik had de slipperclutch aangedraaid totdat de rustler wheelies vanuit stilstand kon maken en het motortandwiel zo afgesteld dat er een papiertje doorheen kon zonder te scheuren.

5 minuten later geratel, Rusler kwam niet meer vooruit, motortje, tandwiel en slipperclutch gloeiend heet (beetje vocht erop en sissen!) en gearbox gesmolten.

Had gelukkig nog een halve gearbox liggen dus die erop gezet en slipperclutch losser gezet. De Rustler kon nu (met LIPO) geen wheelies meer maken vanuit stilstand. Wel jammer, maar had geen zin in weer een gesmolten gearbox. Maar...

...5 minuten later weer hetzelfde probleem. Geratel, Rusler kwam niet meer vooruit, slipperclutch wederom gloeiend heet, smeltend plastic etc. :mad:

Ik snap niet wat ik fout doe. Heb de aanbevolen minimale halve slag van de slipperclutch vanuit vast in acht genomen. Zat zelfs op driekwart en als ik 'm nog losser zette slipte ie echt teveel.

Alvast bedankt voor evt. ideeën/oplossingen. Ik hoor ze graag.
 
- Alle onderdelen weer teruggeplaatst volgens exploded view?
- Diff ook nagekeken?
- als je de pinion even niet op de motor zet, kun je de slipper dan vrij ronddraaien zonder frictie?

Iets zal niet zo heet worden zonder dat er iets aanloopt namelijk, en door de slipper te vast te zetten zal het ook niet zo heet worden.
Wel als je het te los zet, dan blijft hij slippen en slippen en zal zodoende erg heet worden.
 
Attentiepuntje: Na je reparatie rustig rijden en regelmatig temps checken om problemen als deze te voorkomen. Een ezel stoot zich wel/niet twee keer aan dezelfde steen ;)

Probleem?? ... lastig. Zooi opnieuw bouwen en checken of je de gearbox gemakkelijk met de hand kunt draaien als dit allemaal soepel draait en er niet te veel speling op zit zal het probleem waarschijnlijk bij je motor zitten. Diff olie in je diff gedaan (weet niet zeker of dit moest bij de Rustler)?

Werden je LiPo / ESC ook (te) warm / hoe warm? Als je dit niet kunt meten koop een tempgun! Ik heb er hier nog een liggen zou je interesse hebben, had er laatste een besteld nadat ik de mijne kwijt was geraakt. Daarna weer gewoon terug gevonden dus nu zit ik met twee te kijken.
 
Enige onderdeel wat heet werd was de slipperclutch. Lipo ed niet. Exploded view had ik er overigens bij. Alles zat op z'n plek.

Net weer ff gereden na alles nieuw te hebben gebouwd en nu ratelt ie al terwijl ie niet eens warm wordt. Zal morgen diff 's uit elkaar halen. Had ik nog niet gedaan. Maar kan dus ook aan de motor liggen...

Misschien toch de slipperclutch nog vaster zetten volgende keer. Toen ik dat de vorige keer deed brak er echter een stuk van m'n slippershaft af...

'T is ff klooien, maar goed. Zal 't wel 's posten als het probleem gevonden is. Zit wel te denken aan een alu gearbox. Die kan in ieder geval niet smelten.

Voor nu bedankt voor de tips en weltrusten!
 
@douwe ik doel niet op jou ;) ik doel op het algemene niveau waardoor het topic aardig naar beneden wordt getrokken en er adviezen verschijnen waar door er risico's ontstaan voor mensen hier die niet ideaal zijn. Uiteindelijk zijn het de moderators die hier tegen zouden moeten optreden maar die kunnen ook niet alles bij houden.
 
Slipperclutch afstellen zoals ik het geleerd en ook gelezen heb. Vast draaien (vast is vast) en dan een kwart slag los draaien.
 
LoL
Mensen die de lipos maar 1x per 5 laaadbeurten balancen moet niet gekker worden

Niet om lullig te doen maar ik heb VAAK gelezen van 'de grote jongens' dat LiPo's niet perse elke keer gebalanceerd hoeven te worden, natuurlijk is het wel beter, maar de kans dat ze hierdoor in de fik vliegen o.i.d. is erg klein.
Maar ik hoor van jou natuurlijk graag een logisch tegenargument, dan krijg ik misschien toch weer een andere visie.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top