Vaarfilmpjes in eerste post. Niet spannend, maar je ziet het niet vaak

Hoi,

materiaal moet je inderdaad zelf even meenemen.
Balsahout heb ik hier wel maar de spanten zullen denk ik van triplex moeten.
Machientje kan hout, kunststof en alu frezen. CFK doe ik niet, lijkt me niet zo gezond.

Als de tekeningen gescand zijn dan moet ik ze eerst omzetten naar een bruikbaar
formaat zoals DXF of DWG. Als dat klaar is dan kan er gefreest worden:)
 
Het vervelende is dat ik geen materiaallijst heb, dus ik weet geen materiaaldikte. Dus ik denk dat die bestandjes dan in elk geval even bewerkt moeten worden zodat de inkepingen in de spanten, en de materiaaldikte overeenkomen.

Jij hebt wel eens vaker brandstofbootjes gebouwd. Die spanten zullen inderdaad wel triplex moeten zijn, maar waarvan maakte jij de huid normaal gesproken?

Groet, Bert
 
Hoi,

heb je mail gezien, leuk model.
Een scan van de tekening is wel beter want als ik deze uitvergroot dan worden de lijnen
te dik om netjes over te kunnen trekken.

Mijn ervaring met brandstofbootjes is niet zo heel veel hoor.
Ik heb wel eens een electrobootje van ABS omgebouwd naar brandstof en
een airbootje gemaakt van triplex.

Voor jouw projekt denk ik dat dun triplex het wel kan doen voor de bodem.
Niet al te dik zodat het wel een beetje buigen wil. (0,8 mm?)
Bovenkant balsa.
Voor de spanten triplex van 3 mm (1/8 ply staat er op de tekening)
 
Ya, ik zal van de week kijken of ik bij Robert of desnoods bij Wob kan scannen.

De tekeningen zij helaas ook erg dik gelijnd; ik meet 1.5 mm lijnbreedte op de 1:1 tekening....

Tsja, het bootje heeft niet heel erg veel volume, dus het zal toch zo licht mogelijk moeten denk ik. Dus zelf zit ik te denken aan Triplex spanten, balsa huid en met flinterdun glasmat overtrekken....

Ik ben bang dat bij alles boven de anderhalve kilo het drijfvermogen serieus in het gedrang komt....

Groet, Bert
 
Nou ja de lijnen van de scan zijn vast beter dan wat we nu hebben.
In het verleden hebben we ook al eens een motorfietsje na weten te tekenen
op een houtje touwtje manier, dus dit projekt kan niet anders doen dan slagen. Toch?
 
@ingoo. Idd, 3mm triplex met huid 0,8mm triplex is een ideale combi (gebruik deze combi zelf ook veelvuldig, 1,0mm triplex is te dik/ zwaar, 0,6mm triplex weer net iets te kwetsbaar).

Een andere mogelijkheid is 2,5mm balsa spanten, afgewerkt met 40gr/m² GFK en hier en daar een strookje CFK. Misschien nog iets lichter van gewicht, maar veel zal het niet zijn.
 
@ingoo. Idd, 3mm triplex met huid 0,8mm triplex is een ideale combi (gebruik deze combi zelf ook veelvuldig, 1,0mm triplex is te dik/ zwaar, 0,6mm triplex weer net iets te kwetsbaar).

Een andere mogelijkheid is 2,5mm balsa spanten, afgewerkt met 40gr/m² GFK en hier en daar een strookje CFK. Misschien nog iets lichter van gewicht, maar veel zal het niet zijn.


Bedoel je balsa spanten die ik stuk voor stuk met 40 grams glasdoek moet overtrekken? Dan is denk ik Triplex toch de betere optie....

OK, materiaalkeuze gemaakt....

Groet, Bert
 
Nou ja de lijnen van de scan zijn vast beter dan wat we nu hebben.
In het verleden hebben we ook al eens een motorfietsje na weten te tekenen
op een houtje touwtje manier, dus dit projekt kan niet anders doen dan slagen. Toch?

Gossie Ja... dat is ook zo.... twee kopieën van een Nuova Faor SF501 gemaakt....

Heeft die van jou ooit gereden? Ik heb het origineel nog staan. Met een nieuwe schokbreker achter, en een nieuwe motor, zou hij zo weer moeten rijden. Heb alleen geen goede plek meer om te rijden....

Nou ja, da's weer een heel ander verhaal....

Zie je binnenkort. Hetzij bij het brengen van de scans, hetzij bij de theorie avond.

Groet, Bert
 
Yep.... ik ben er héél tevreden mee....

Het hoeft van mij dan ook beslist niet sneller. Hooguit dat de motor nog iets "scherper" mag lopen.

Ik heb vanmiddag een Graupner 39 mm carbon hydro schroef (best nr 2318.39L) gekocht om te kijken of daar iets mee te bereiken valt. Blijkt dat de originele schroef nét een heel klein tikkeltje meer spoed heeft dan die Graupner prop.

Nou ja, zie wel, zal nog een heel karwei worden om die prop geschikt te maken voor de motor....

Groet, Bert
 
Na een hoop tips van Hendrikx, en een hoop puzzelen en prutsen, loopt de motor al heel wat beter.
Afgelopen winter deed hij het leuk, maar deze zomer liep hij niet consistent, leek warm te lopen, sloeg vaak af, etc etc.

Nu loopt hij zo:

Fuji outboard in good shape today. - YouTube

En dat heeft hij vanavond drie tankjes achter elkaar nagenoeg volcontinue vol gas volgehouden. Hij loopt moeiteloos een dik kwartier op één tankje (tankje komt uit een 1:8 off-road buggy, wat is dat? 125 ml????) en het vaart ontzettend leuk nu.

Hij zal nu toch ruim 20 km/u bereiken, ik kan hem nét niet hollend bijhouden (maar ik ben ook geen snelle sprinter :D )

Wat heb ik er allemaal aan gedaan?'
-Ik heb de koelwater mantel uitgezuurd
-brandstof aangepast (meer nitro)
-compressie verlaagd (vanwege die Nitro) door een extra koperen ring onder de gloeiplug te leggen
-boot is 200 gram lichter gemaakt in de neus, zwaartepunt nu vrijwel exact op 30% vanaf de achterspiegel
-de kleine koellucht gaatjes in de motorkap vergroot
-een buis in de motorkap gemonteerd zodat de carburateur koude buitenlucht krijgt in plaats van hete lucht van onder de kap.

Doordat de boot nu lichter is, kun je niet meer vanaf stationair domweg volgas geven, dan hapt de schroef lucht. Hij loopt ondertussen namelijk zo los, dat er lucht door de tunnel komt tot aan de achterspiegel, en bij vanuit stationair gas geven zuigt de schroef lucht via die tunnel. Je moet hem met een beetje beleid op gang brengen, en als hij eenmaal loopt, blijft de schroef nat.

Wat moet ik nog doen:
-Experimenteren met andere schroeven die de motor toelaten hogere toerentallen te draaien, want momenteel haalt hij het toerental van maximum vermogen niet
-de verbrandingskamer is typisch jaren '50: "als het maar ontsteekt, dan is het goed" en ik wil dus een nieuwe kop maken met een fatsoenlijke verbrandingskamer vorm, zodat zowel verbranding als spoeling efficiënter worden. De huidige vorm is die van, zeg maar, een pepermuntje: vlak, haaks, en schijfvormig. Ofwel, de verbranding is minder volledig, minder snel, er is veel warmteverlies (meer noodzaak voor koeling en minder vermogen aan de kruk).

De nieuwe kop gaat ook een koelwaterruimte krijgen.

Groet, Bert

PS: als er iemand een app-je heeft om aan de hand van het geluid het toerental vast te kunnen stellen, zou ik wel geïnteresseerd zijn....
 
Laatst bewerkt:
Thanks!

Tsja.... als ik kijk hoe leuk dit vaart (en dat met een motortje van 40~50 jaar oud!!!!), dan begrijp ik werkelijk niet dat dit ooit uit productie gegaan is. (ik begrijp het heus wel hoor, vind het alleen eeuwig zonde)

Ik zou serieus willen dat ik de mogelijkheden had zoiets te produceren, al was het maar in beperkte oplages....

Het geluid valt, ondanks het ontbreken van een geluidsdemper, eigenlijk nog reuze mee. Op de kant zit je er vlak bij en knettert het behoorlijk, maar eenmaal op het water is het alleszins acceptabel

Groet, Bert
 
PS: als er iemand een app-je heeft om aan de hand van het geluid het toerental vast te kunnen stellen, zou ik wel geïnteresseerd zijn....

Een app heb ik niet, maar ik heb wel een andere manier gevonden om aan de hand van het geluid het toerental te bepalen. Staat hier beschreven:

[post160]

Laat maar weten als je er niet uit komt, dan kijk ik wel of ik straks het toerental kan bepalen aan de hand van je filmpje.

Groeten,
Pieter
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb die geluids-analyse software niet, en daar zie ik zo gauw geen linkje naar staan in de discussie die je aanhaalt.... :(

Op zich zou ik daar wel uitkomen, als ik een geluidsspectrum kan bekijken....
Ben heel benieuwd wat het dingetje momenteel draait, gewoon om te kijken wat er eventueel nog in het vat zit....

Groet, Bert
 
Back
Top