Na een hoop tips van Hendrikx, en een hoop puzzelen en prutsen, loopt de motor al heel wat beter.
Afgelopen winter deed hij het leuk, maar deze zomer liep hij niet consistent, leek warm te lopen, sloeg vaak af, etc etc.
Nu loopt hij zo:
Fuji outboard in good shape today. - YouTube
En dat heeft hij vanavond drie tankjes achter elkaar nagenoeg volcontinue vol gas volgehouden. Hij loopt moeiteloos een dik kwartier op één tankje (tankje komt uit een 1:8 off-road buggy, wat is dat? 125 ml????) en het vaart ontzettend leuk nu.
Hij zal nu toch ruim 20 km/u bereiken, ik kan hem nét niet hollend bijhouden (maar ik ben ook geen snelle sprinter

)
Wat heb ik er allemaal aan gedaan?'
-Ik heb de koelwater mantel uitgezuurd
-brandstof aangepast (meer nitro)
-compressie verlaagd (vanwege die Nitro) door een extra koperen ring onder de gloeiplug te leggen
-boot is 200 gram lichter gemaakt in de neus, zwaartepunt nu vrijwel exact op 30% vanaf de achterspiegel
-de kleine koellucht gaatjes in de motorkap vergroot
-een buis in de motorkap gemonteerd zodat de carburateur koude buitenlucht krijgt in plaats van hete lucht van onder de kap.
Doordat de boot nu lichter is, kun je niet meer vanaf stationair domweg volgas geven, dan hapt de schroef lucht. Hij loopt ondertussen namelijk zo los, dat er lucht door de tunnel komt tot aan de achterspiegel, en bij vanuit stationair gas geven zuigt de schroef lucht via die tunnel. Je moet hem met een beetje beleid op gang brengen, en als hij eenmaal loopt, blijft de schroef nat.
Wat moet ik nog doen:
-Experimenteren met andere schroeven die de motor toelaten hogere toerentallen te draaien, want momenteel haalt hij het toerental van maximum vermogen niet
-de verbrandingskamer is typisch jaren '50: "als het maar ontsteekt, dan is het goed" en ik wil dus een nieuwe kop maken met een fatsoenlijke verbrandingskamer vorm, zodat zowel verbranding als spoeling efficiënter worden. De huidige vorm is die van, zeg maar, een pepermuntje: vlak, haaks, en schijfvormig. Ofwel, de verbranding is minder volledig, minder snel, er is veel warmteverlies (meer noodzaak voor koeling en minder vermogen aan de kruk).
De nieuwe kop gaat ook een koelwaterruimte krijgen.
Groet, Bert
PS: als er iemand een app-je heeft om aan de hand van het geluid het toerental vast te kunnen stellen, zou ik wel geïnteresseerd zijn....