Nou... De schroef kleiner maken hielp niet, en een modernere schroef ook niet.
Dus zit nu de originele schroef er weer op, en ook al draait hij wat minder toeren, hij lijkt er gek genoeg wel beter mee te lopen.
Dus nu word het eerst maar eens tijd om de boot te proberen verbeteren.
Het is nog wat provisorisch, maar ik heb sprayrails op de kimmen gezet, en dat verandert de hele boot.
Hij loopt duidelijk losser, hij accelereert makkelijker, komt makkelijker uit het water en in plané, eenmaal in plané blijft hij veel langer planeren als je het gas los laat, maar hij wil, eenmaal in plané ook tot veel lagere snelheden blijven planeren.
Gek genoeg, zie ik de boot nu wat scheef over het water lopen, en dat deed hij voorheen niet. De sprayrails zijn symetrisch aangebracht, dus ik denk dat ik het schroefkoppel een beetje zie.
Op het filmpje is niet echt te zien dat hij harder gaat, maar de plané-golf komt duidelijk verder achter de boot naar boven, en de "roostertail" (erg groot woord voor een heel klein beetje gespetter) is ook duidelijk langer.
Het verbruik is nog lager dan ik dacht: ik heb vanavond 18 minuten continue vol gas gedraaid op één tankje van 125 ml, met een klein beetje reserve.
Vanavond weer vier tankjes weggestookt...
EDIT: gezien het brandstofverbruik zich steeds duidelijker aftekent als (zelfs minder dan) 400 ml per uur volgas continue, en ik er al weer bijna 3 liter doorheen gestookt heb (2.8 om precies te zijn) in de afgelopen maand, heeft het motortje "dus" alweer 7 uur gelopen in die afgelopen maand....
Ik vraag mij soms wel eens af, hoeveel draaiuren hij al had bij zijn vorige eigenaar, maar hoe dan ook, het ding is nog niet aan het eind van zijn levensduur....

gelukkig niet!
Groet, Bert