VB Panther

Laat ik nou een maandje geleden een stukkie voor het clubblad van Vaargroep Flevoland hebben geschreven over het maken van een dikke boegfender...
Kopieer en plak...:

"... Er moest écht een dikke, ronde fender om de boeg komen, want die steekt bij de Tito het meest uit. Alleen… hoé?
Kijkend in mijn ‘modelbouwatelier’ viel mijn oog op een aantal stukken ‘abseilkoord’. Ooit eens los gebedeld van een sportinstructeur bij de Landmacht toen ik op zoek was naar een stevige sleeptros. Als dat koord een aantal keren gebruikt is, moet het vervangen worden. De procedure schrijft dan voor dat het ‘versneden’ moet worden in stukken die niet langer mogen zijn dan vijf meter. Dit om hergebruik tijdens klimmen te voorkomen. Ik had dus een aantal van die stukken. En ja, je kunt het ook bij Bever Zwerfsport of in de betere bouwmarkt kopen, maar het spreekwoord binnen Defensie luidt niet voor niets: “Koopt niet wat Zijne Majesteit u biedt!”
Op zich was het te dun om er een mooie fender van te maken. Hoe dan wel?

Al puzzelend en experimenterend kwam de oplossing. Een driévoudig stuk klimkoord en dat door dikwandige siliconenslang halen.
(De siliconenslang voor de vorm, het klimkoord voor de opvulling. Samen vormt deze combi een sterke, maar enigszins flexibele 'worst'.)
Daar zwart krimpkous omheen. (Eén en ander afhankelijk van de dikte van het koord; bij dikker koord kan het gewoon dubbel genomen worden) En de krimpkous van het ‘lijmende’ soort.
Als je het verwarmd, wordt een thermische lijm aan de binnenzijde vloeibaar en plakt. Als een malle! In de uiteinden bevindt zich géén koord of slang; die uiteinden kneep ik, na verwarming, plat met een tang. En door de lijm blijft het plat… Een gaatje er in boren voor een touw ter bevestiging. En toen het spulletje nog warm was heb ik de ‘fender’ rond de boeg van de Tito gevouwen en met een paar stukken metselkoord strak getrokken.
Het geheel vormt zich, met de lijm nog warm, mooi rond de boeg van het schip.

Na een uurtje maakte ik de handel los en de vorm bleef er in. Mooi! Toch was het nét niet naar m’n zin; zo’n fender heeft ook reliëf. De oplossing: smalle stroken van dezelfde krimpkous snijden, die stroken over de fender schuiven en vervolgens ook verwarmen. Toen kreeg het geheel wat meer ‘smoel’.

Nu nog het probleem ‘vastmaken’. Daarvoor boorde ik gaatjes in de verschansing; vlak boven het dek en iets onder de hoogte van de fender. Daar gingen smalle zwarte tiewraps doorheen, met de sluiting aan de binnenzijde van de verschansing. Aan de buitenzijde zou je, door die sluiting, alsnog kans op schade aan de andere boot hebben.
Door de platte uiteinden van de complete fender ging een stuk koord, wat via een gat in de verschansing om een bolder belegd is. Zo had ik een stevige, maar functionele fender op de boeg van de Tito. Die kan wel een stootje hebben. En normaal ben ik niet zo van de ‘tikkies’, maar met deze fender op de boeg kan ik een ‘tikkie’ uitdelen of incasseren. En nee, die zijn niet financieel…"

Einde citaat. Wellicht kun je er wat mee. Of iemand anders. Het eindresultaat?
P1270220.JPG

P1270174.JPG

Het stuk 'geribbeld' onder de fender komt van de firma Raboesch uit Zeewolde.
P1270205.JPG

Is een beetje dunnetjes...

Dit...
IMG-20240408-WA0000[1].jpeg

Is nog maar een van de dunnere "dikke bovenlippen" voor wat Ronald zoekt

Ronald, Ik dacht nog rubber brandstofslang te hebben, maar helaas. Kan daardoor ook niets testen met een freesje. Gr. Klass.

Als het mee zit........over een maand de fendering..........

Dacht 21+22 juni 2025 de VB Panther mee te nemen naar de IOS and SCHLEPPER TAG dagen bij SMG ijmond in Heemskerk.
Maar zonder fendering ziet de boot er niet uit.
Kom dus zonder boot.

Mvg ronald

Dat maakt toich niet uit? Je kunt er toch bij zetten dat de bouw nog niet afgerond is?

Aha... Nu weet ik waar jouw soms best wel 'zwarte humor' vandaan komt...
Nou... DÁT komt meer omdat ik jáááááren lang met zware stookolie gewerkt heb...
Vroeger was (en dit is dan weer eens een keer géén geintje) mijn bijnaam "de Sludge Smurf", en was ik "de man die sneller zwart was dan zijn schaduw".

Back