verbetering binnenvaart schip Lotus

mijn 2de vraag:

ik wil luikens maken voor op mijn schip maar weet niet zo goed hoe je dat moet doen is er een trukje om makkelijk luikens te maken?

mijn 3de vraag:

voor de mast op een schip is daar een bepaalde lengte voor of ligt dat van schip tot schip anders?

grtn Brecht
 
Voor de mast zijn wel regels, de belangrijkste voor jou is de volgende:

Voor duwstellen:
Artikel 3.10 van het Binnenvaart Politie Reglement
In gewoon Nederlands:
De meest bakboordse duwbak moet een gelijkzijdige driehoek van witte lichten voeren, de bovenste moet op op vijf meter hoogte hangen boven het water,
de twee ondersten moeten ongeveer 110 cm lager hangen.
Die twee lagere lichten hangen zo'n 125 cm uitelkaar.

Verder moet je op de stuurboordse bak(ken) een enkel toplicht voeren.
En op de twee buitenste bakken de boorlichten en op de duweenheid drie heklichen naast elkaar op een meter of twee uit elkaar.
Als je een duwstel bouwt zoals de Jo-Sie van Stephan Le Sage, dan kom je al makkelijker weg: De driehoek voorop blijft: De enige bak is meteen de meest bakboordse.
en het duwende schip zelf (de buitenste bakken zijn dat meteen) voert gewoon boordlichten (die rode en groene) en voert achterop drie heklichten naast elkaar. (dit alles als je combi langer is dan 110 meter staat in de wet, anders voer je de lichten van een groot motorschip, staat hier onder)
Komt voor jou dan neer op één toplicht en één heklicht.

Voor grote motorschepen:
Artikel3.08 van het Binnenvaart Politie Reglement
In gewoon Nederlands:
Bij gewone (grote) schepen moet de mast er voor zorgen dat het top licht minimaal een meter boven de de boordlichten hangt en op minimaal vijf meter hoog van het water (tenzij je kleiner bent dan 40 meter, dan mag het minimaal vier meter zijn.

Om je vraag in essentie te beantwoorden:
Een mast dient ervoor op je toplicht(en) op de juiste hoogte te houden (min. 4 of 5 meter van 't water af) En om je vlaggen omhoog te houden.

Zo, da's wel weer even genoieg studie materiaal voor nu...
Succes, ik volg...
 
Voor grote motorschepen:
Artikel3.08 van het Binnenvaart Politie Reglement
In gewoon Nederlands:
Bij gewone (grote) schepen moet de mast er voor zorgen dat het top licht minimaal een meter boven de de boordlichten hangt en op minimaal vijf meter hoog van het water (tenzij je kleiner bent dan 40 meter, dan mag het minimaal vier meter zijn.


moet de mast altijd minimaal 5 meter boven het water oppervlak zijn?
Want hoe zit het nou als de mast niet recht op staat maar schuin (bijvoorbeeld) vanwege lage bruggen? want dan zit het top licht minder als 5 meter boven het water oppervlak...

mvg
Bas
 
@Bas

Dat is altijd zo leuk met reglementen, die moet je iets verder lezen dan een enkel artikel/zinnetje. (is geen verwijt aan jou hoor).

In Artikel 3.01 punt 5 wordt namelijk gezegd:

Bij het varen door de doorvaartopening van een vaste brug of van een beweegbare brug in gesloten toestand dan wel van een ander kunstwerk mogen de in dit hoofdstuk bedoelde tekens zoveel lager worden gevoerd als hiervoor nodig is.

Dus mag je die tijdelijk lager voeren (in de praktijk, op het kanaal blijft de mast dus vaak op brughoogte staan...).
 
oké weer :ontopic:
vandaag nog een beetje geknutseld, ik heb de mast vanvoor gemaakt hij is (natuurlijk op schaal) minder dan 9.10 m boven het water opervak gemaakt
full

full

(nu was ie nog lang)
full

ik heb ook zo iets gemaakt zo als stefhan het had gemaakt tot als je de mast hoger of lager zet dat de de mast recht blijft
full

nog maar het begin
full

dit ook nog gemaakt. nu begint het al op een echt schip te lijken :rolleyes:
full

toch?

grtn Brecht
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Brecht, een kleine tip. Gebruik iets minder lijm. Zo komt het niet onder de delen vandaan als je het op elkaar drukt en minder is meestal beter. Een dunne laag lijm zorgt ervoor dat het juist beter blijft zitten.

Verder lekker doorgaan. Ziet er prima uit.
 
Een dunne laag lijm zorgt ervoor dat het juist beter blijft zitten.

Daar ben ik het helemaal mee eens Martin. Toch vind ik dat je niet te zuinig met witte houtlijm moet zijn. Alleen:

  • klem erop zolang het nog wit ziet;
  • de lijm die je ertussen uit perst direct even wegvegen, of bij scherpe hoeken met een latje op zoiets weghalen.

Door goed te persen met een klem, en voldoende lijm weet je zeker dat de lijm over het hele oppervlak hecht. Bij te weinig lijm heb je het gevaar van alleen eilandjes of een netwerk met goede hechting.

Groet,

Ad
 
En om het dan écht precies goed te zeggen: Breng zo veel lijm aan dat het rondom nét tussen de naad uit piept. Grotere vlakken eerst een aantal rupsjes leggen en snel met een spateltje oid uitspreiden zodat je al een groter beginvlak krijgt.
 
Zit het verslag zo eens op mijn gemakje door te lezen,

Maar allereerst wat leuk dat ik mijn scheepje aan de muur zie hangen. Leuk schip heb je, en hij vaart ook mooi zag ik.

Ik lees dat je goed kijkt naar hoe ik verschillende onderdelen heb gemaakt. Even een opmerking over je mast, als je de voorste (hout) deel naar beneden brengt (scharnierpunt) dan kan je mast beter en verder zakken. Hetzelfde doe je met de bovenkant, zie als volgt ;)

Mast.jpg




En mocht je nou ergens niet uitkomen, vraag het, zo heb ik het ook geleerd en leer ik nog steeds :) van iedereen hier.

Trouwens: Ik ga inderdaad beide dagen naar Goes
 
Ja, dat kan, ik heb een servo met een draad van bijna twee meter.
Men zegt dat je zulke lengtes (alles boven de 70 cm) moet ontstoren, zo'n lang draad kan als een soort antenne gaan werken.
Ik heb het zelf nog niet ontstoort (moet nog even) en zelf ondervind ik geen probleen, maar voordat ik er anderen last mee ga bezorgen heb ik er al wel wel een onstorings setje op geklikt. (kost ook maar een paar euro, en ligt al klaar)

Als je grote lengtes gaat maken, dan is het aan te raden dit zoveel als kan met één draad te doen, zo min mogelijk stekkertjes dus.
 
Jamara Klappschalenferrit Typ 5

Bij de winkel met de Q wordt ie verkocht onder artikel nummer 45924

Er zijn een paar soorten, ik heb me type 5 aan laten smeren, ik heb geen idee of het werkt.
Je ziet zoiets pas als het NIET werkt...
(Stuift je buurman ineens onbedoeld het riet in als jij je kopschroef bedient, of iets soortgelijks)
 
Vast wel, ik doe zelden modelbouwspullen kopen via internet, ik ben van de generatie die alles voor aankoop vast wil houden en zien of het werkelijk bruikbaar is.

Ik heb bij de Q gewoon verlengsnoer voor die servo voorop gekocht.
De voeding voorop is gewoon snoer (een klein type, werkt uitstekend)
 
Back
Top