Voor de mast zijn wel regels, de belangrijkste voor jou is de volgende:
Voor duwstellen:
Artikel 3.10 van het Binnenvaart Politie Reglement
In gewoon Nederlands:
De meest bakboordse duwbak moet een gelijkzijdige driehoek van witte lichten voeren, de bovenste moet op op vijf meter hoogte hangen boven het water,
de twee ondersten moeten ongeveer 110 cm lager hangen.
Die twee lagere lichten hangen zo'n 125 cm uitelkaar.
Verder moet je op de stuurboordse bak(ken) een enkel toplicht voeren.
En op de twee buitenste bakken de boorlichten en op de duweenheid drie heklichen naast elkaar op een meter of twee uit elkaar.
Als je een duwstel bouwt zoals de Jo-Sie van Stephan Le Sage, dan kom je al makkelijker weg: De driehoek voorop blijft: De enige bak is meteen de meest bakboordse.
en het duwende schip zelf (de buitenste bakken zijn dat meteen) voert gewoon boordlichten (die rode en groene) en voert achterop drie heklichten naast elkaar. (dit alles als je combi langer is dan 110 meter staat in de wet, anders voer je de lichten van een groot motorschip, staat hier onder)
Komt voor jou dan neer op één toplicht en één heklicht.
Voor grote motorschepen:
Artikel3.08 van het Binnenvaart Politie Reglement
In gewoon Nederlands:
Bij gewone (grote) schepen moet de mast er voor zorgen dat het top licht minimaal een meter boven de de boordlichten hangt en op minimaal vijf meter hoog van het water (tenzij je kleiner bent dan 40 meter, dan mag het minimaal vier meter zijn.
Om je vraag in essentie te beantwoorden:
Een mast dient ervoor op je toplicht(en) op de juiste hoogte te houden (min. 4 of 5 meter van 't water af) En om je vlaggen omhoog te houden.
Zo, da's wel weer even genoieg studie materiaal voor nu...
Succes, ik volg...