Roel van Essen
Forum veteraan
Zo... Vandaag geen weer om te varen, helaas. De dag wél goed besteed. Groot onderhoud gepleegd aan de machine: 2 soldeerverbindingen opnieuw gedaan. (waren mijn eerste twee hardsoldeerverbindingen; na inspectie vandaag toch maar besloten om nieuwe erop te zetten
)
Verder zitten experimenteren met de timing van de zuigers. Ik was er niet helemaal tevreden mee; het leek alsof er met langzame snelheid een "dood punt" in de aandrijving zat. Uiteindelijk, na veel sleutelen, de ideale stand van beide zuigers t.o.v. elkaar ingesteld.
De machine loopt nu beter (geruislozer en sneller) dan eerder. Ging de machine tot gisteren pas lopen op 1,4 Bar, nu loopt hij al op 1,1 Bar. En met de gaskraan dicht loopt ze uit tot 0,9 Bar voordat ze stilstaat. Benieuwd wat dit allemaal scheelt in vaarbeeld.
Tevens is de Raboesch-koppeling vervangen door twee stukken in elkaar geschoven dikwandige siliconenslang. Met de relatief rustige toerentallen van een stoommachine is dat geen probleem.Scheelt weer een (klein) beetje wrijving. Bovendien zitten de uitgaande as van de machine en de schroefas nu op 0,8cm van elkaar. De slang zit aan beide zijden zo'n 1,5 cm op beide assen, dus "grip" genoeg. Van enige slip is niets te merken, zelfs niet bij het overschakelen van vol vooruit naar vol achteruit.
En die dubbelloops: ach, dat heeft zo z'n nadelen: je moet zoveel rommel van je stoepje spoelen als je het ding gaat gebruiken...

Verder zitten experimenteren met de timing van de zuigers. Ik was er niet helemaal tevreden mee; het leek alsof er met langzame snelheid een "dood punt" in de aandrijving zat. Uiteindelijk, na veel sleutelen, de ideale stand van beide zuigers t.o.v. elkaar ingesteld.
De machine loopt nu beter (geruislozer en sneller) dan eerder. Ging de machine tot gisteren pas lopen op 1,4 Bar, nu loopt hij al op 1,1 Bar. En met de gaskraan dicht loopt ze uit tot 0,9 Bar voordat ze stilstaat. Benieuwd wat dit allemaal scheelt in vaarbeeld.
Tevens is de Raboesch-koppeling vervangen door twee stukken in elkaar geschoven dikwandige siliconenslang. Met de relatief rustige toerentallen van een stoommachine is dat geen probleem.Scheelt weer een (klein) beetje wrijving. Bovendien zitten de uitgaande as van de machine en de schroefas nu op 0,8cm van elkaar. De slang zit aan beide zijden zo'n 1,5 cm op beide assen, dus "grip" genoeg. Van enige slip is niets te merken, zelfs niet bij het overschakelen van vol vooruit naar vol achteruit.
En die dubbelloops: ach, dat heeft zo z'n nadelen: je moet zoveel rommel van je stoepje spoelen als je het ding gaat gebruiken...
