Victoria met Regner machine

Zo... Vandaag geen weer om te varen, helaas. De dag wél goed besteed. Groot onderhoud gepleegd aan de machine: 2 soldeerverbindingen opnieuw gedaan. (waren mijn eerste twee hardsoldeerverbindingen; na inspectie vandaag toch maar besloten om nieuwe erop te zetten;))

Verder zitten experimenteren met de timing van de zuigers. Ik was er niet helemaal tevreden mee; het leek alsof er met langzame snelheid een "dood punt" in de aandrijving zat. Uiteindelijk, na veel sleutelen, de ideale stand van beide zuigers t.o.v. elkaar ingesteld.
De machine loopt nu beter (geruislozer en sneller) dan eerder. Ging de machine tot gisteren pas lopen op 1,4 Bar, nu loopt hij al op 1,1 Bar. En met de gaskraan dicht loopt ze uit tot 0,9 Bar voordat ze stilstaat. Benieuwd wat dit allemaal scheelt in vaarbeeld.

Tevens is de Raboesch-koppeling vervangen door twee stukken in elkaar geschoven dikwandige siliconenslang. Met de relatief rustige toerentallen van een stoommachine is dat geen probleem.Scheelt weer een (klein) beetje wrijving. Bovendien zitten de uitgaande as van de machine en de schroefas nu op 0,8cm van elkaar. De slang zit aan beide zijden zo'n 1,5 cm op beide assen, dus "grip" genoeg. Van enige slip is niets te merken, zelfs niet bij het overschakelen van vol vooruit naar vol achteruit.

En die dubbelloops: ach, dat heeft zo z'n nadelen: je moet zoveel rommel van je stoepje spoelen als je het ding gaat gebruiken...;)
 
Dan lijkt me het caliber te klein als er wat achter blijft. .

Schuiven stellen is inderdaad een kunst.
Draait hij achteruit ook nog goed?
Ik heb in mijn hijskraan een omkeer beweging van Joy zitten en die krijg je niet beide kanten op ok.
Die zijn echter wel nodig, dus met een warme machine onbelast draaien geeft een "vierkant" draai beeld.
Enkel met de cilinderaftapkranen open gaat het soepel rond.
Met belasting geen enkel probleem.
Stel je hem onbelast vooruit draaiend perfect, dan wil die niet eens meer een slag achteruit. :rolleyes:
 
Je hebt helemaal gelijk Frederik.
Wat valt er dan te stellen?

p1160269.jpg
 
Je hebt helemaal gelijk Frederik.
Wat valt er dan te stellen?

De krukwangen; die stonden 120 graden versteld ten opzichte van elkaar, nu 90 graden. Betere opvang van de dode punten in de aandrijving.
Nu draait de machine vooruit iets sneller dan achteruit.
Overschakelen van vol vooruit naar vol achteruit gaat zonder problemen.
 
Je hebt helemaal gelijk Frederik.
Wat valt er dan te stellen?

De krukwangen; die stonden 120 graden versteld ten opzichte van elkaar, nu 90 graden. Betere opvang van de dode punten in de aandrijving.
Nu draait de machine vooruit iets sneller dan achteruit.
Overschakelen van vol vooruit naar vol achteruit gaat zonder problemen.

Heb je de machine dan zelf in elkaar gezet Roel (bouwkit) dus
Ik meende als dat hij kant en klaar was toen je hem ophaalde
En zoja stond daar de krukpennen dan 120 tegen over elkaar
Dat gaat prima bij een 3 Cylinder
Daar hoort het ook zo
Maaar bij een 2 cylinder zet ik ze ook altijd op 90 graden hoor
mvg
Frederik:D
 
Hallo Frederik.
Machine was inderdaad kant en klaar. Maar in de loop van de afgelopen maanden is hij wel een paar keer uit elkaar geweest voor inspectie en onderhoud.
Tevens is er een paar maanden geleden een nieuwe cylinder en zuiger in gekomen.
Ik ben toen misschien niet zorgvuldig genoeg geweest met het opnieuw plaatsen van de zuigers ten opzichte van elkaar.
 
Roel, gezien je bericht in het "waar ga ik vandaag varen" topic, ga je vrijdagmiddag de "Hanja" testen met de nu beter afgestelde machine?

Gr. Henk
 
Tot je het dubbelloops jachtgeweer niet meer snel genoeg na kunt laden om de aanstormende aanstaande schoonzonen op afstand te houden ... dan wordt de boot achter te zwaar met een overvol achterdek .. :cool:
 
Ah, vandaar dat je je afvroeg of de vijver groot genoeg was, die "Schnellbooten" hebben ruimte nodig... ;)

Ik ga duimen voor goed weer vrijdag.
 
Bewegende plaatjes... Nee, nu even niet. De kruising vlakbij wordt omgebouwd tot rotonde. Dus een heleboel herrie van graafmachines en vrachtwagens op de achtergrond. Niet echt bevorderlijk om een leuk filmpje te maken met het geluid van een tweecylinder stoommachine. Dus...

Pa en dochter bestuderen de wateralmanak:
full


De hele familie compleet:
full


Langzaam vooruit:
full


En iets meer druk op de ketel:
full


Af en toe genieten van het uitzicht, dus langzaam varen:
full


Om even later de stoomkraan weer iets meer open te draaien:
full


En zo verwijderd de familie zich, in stijl, uit beeld.
full


Mooi weer vanochtend; een graad of 14, zacht briesje en een zonnetje erbij. Prima uit te houden langs de waterkant!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Feestelijk plaatje Roel, hier in Dordt viel er motregen tijdens mijn proefvaart.(nog aangelijnd, volgende keer maar eens loslaten)
 
Mooie foto's, Roel. Het vaarbeeld lijkt te verraden dat de machine sneller loopt nadat je hem hebt afgesteld.

Jammer dat de omstandigheden geen video-opnames toelieten. Was het geluid vervangen door een muziekje geen optie geweest? Dan ben je het lawaai kwijt (maar natuurlijk ook het geluid van de machine)
 
Weer een mooi model erbij Roel.
Had ik maar geweten dat je afgelopen vrijdag ging testen, dan was ik nog even langs gekomen.

Was inderdaad redelijk mooi weer nt als afgelopen Zaterdag


groeten Paul
 
Back
Top