Vintage modelboten

Geen enkele twijfel mogelijk: Dit is een 100% vintage model.
Welke besturing?
Gaaf hoor!
Groetjes,

Een gewoon stuurwielzendertje wat ik nog heb liggen.... het gaat om de motor, en of de romp een beetje snelheid wil maken... De rest is van ondergeschikt belang.

Morgen of overmorgen eens kijken of ik een onafhankelijke koeling kan versieren, en dan kijken of het lopen wil....

@ Koen: Volgens mij is dat heel erg vintage...

Groet, Bert

Ook best wel vintage, denk ik: 16m2 die mijn vader heeft gemaakt toen hij een jaar of 16 was (nu over de 60...)

full

Ben ik aan het opknappen en van werkende besturing aan het voorzien, als lichtweerzeiler want 16m2's zijn notoire waterhappers in het echie, en ik verwacht dat het model niet veel beter zal zijn...

Telt een nieuw gebouwd bootje naar tekeningen uit de 60's ook? Zo ja, dan zou mijn Ottertje hier ook onder vallen:
full

...En uiteraard mijn Zwarte Zeeën, alle vier nog stammend uit de tijd dat Billing Boats nog niet van ABS gehoord had ;-)
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Die 16 kwadraat is wel héél erg mooi.... (en vintage)....

Groet, Bert

als lichtweerzeiler want 16m2's zijn notoire waterhappers in het echie, en ik verwacht dat het model niet veel beter zal zijn...

Meer zoiets dus:D:

full

Oude maas, begin jaren '60.
Maar wij voeren daar toch echt ook met zeer zware wind mee hoor!!!

Ligt het aan mij of vertekent de foto misschien, maar is het achterdek van het model niet aan de lange kant.

Groet,

Ad

Laatst bewerkt door een moderator:
Zelf maar een paar keer in zo'n ding gezeten, en dat is toch al wel 30 jaar geleden. Maar wat ik er van weet is dat de boot (die in elk geval hier in het noorden ook wel BM'er heet, staat voor "Bergummer Meer") ontworpen is voor ondiep water waar golven weinig gelegenheid hebben om op te bouwen. En daar kun je er inderdaad met behoorlijk harde wind mee zeilen.

Hoe dat in de praktijk uitwerkt op dieper water en harde wind weet ik niet, ik heb er alleen maar mee gezeild op datzelfde Bergummer meer omdat de camping waar mijn oom altijd vakantie vierde, daar nu eenmaal aan lag....

Groet, Bert

ook wel BM'er heet, staat voor "Bergummer Meer") ontworpen is voor ondiep water waar golven weinig gelegenheid hebben om op te bouwen. En daar kun je er inderdaad met behoorlijk harde wind mee zeilen.

Formeel is een BM een 12 kwadraat, Bert. De verwarring ontstond alleen dat de 16 kwadraat (ook hier) veelal "Grote BM" werd genoemd.

Ik heb overigens in beide gezeild, en waren alle twee heel stabiele boten die tegen een (wind)stootje konden.

Groet,

Ad

Dat wist ik niet Ad.... zoveel verstand heb ik er ook weer niet van :)

Blijkbaar noemen ze dan alles water "ongeveer zó uitziet" een BM-er....

Stabiel zijn ze wel, met die kleine diepgang en grote breedte.

Hoe dan ook, dat bootje van Setsunakaede ziet er mooi uit....

Groet, Bert

Leuk topic aangemaakt Bertus.

Heb zelf veel in scheepsmodellen gehandeld een aantal jaar geleden, lekker aan verdient, en kwam van alles tegen, bijvoorbeeld deze coaster,

xp78r7.jpg

Of deze oude bakdekkruizer, geweldig schip;)

14psvn.jpg

Of deze mooie oude Wotan kotter, compleet, met oude regelaars er alles erbij,

59x8ae.jpg

Dit zijn creaties van mijn Pake, deze heeft hij tien jaar gelden gemaakt, dit zijn kunstige stukjes modelbouw, vervaardigt met echt bladgoud, en houten balkjes gebogen met de kaars. Dit is een Fries jacht.
Hij heeft het huis er vol mee staan, boeiers, schokkers, schouwen, B M ers en stalen skûtsjes.

34hxd7s.jpg

Dezen heb ik ook nog gehad, twee oude Oceanics,

rh5u1c.jpg

En natuurlijk nog een Helgoland gehad,

5o5ekl.jpg

Een hele hoop vintage bij elkaar;)

Jan

Kijk, nu komen we "op stoom" met allemaal fraaie, leuke, interessante en altijd weer boeiende schepen uit het nabije of verdere verleden.
LLLLLLLLLLLLLEEEEEEEEEEUUUUUUUUUUUKKKKKKKKKKKKKK!!!!!!!!!!! :p :D :razz:
Wie volgt?!?
P.S.: Verwijzingen naar al bestaande bouwbeschrijvingen zijn zeer welkom. Linkje aangeven?
Jan, waar is je Helgoland gebleven? Werkte van dat schip de eigen zendinstallatie goed?

Kijk, nu komen we "op stoom" met allemaal fraaie, leuke, interessante en altijd weer boeiende schepen uit het nabije of verdere verleden.

Hallo Bertus,

Leuk draadje dit.
Heb zelf al ruim 30 jaar de Adolph Bermpohl met de Vegesack en de Zeilboot Kyosho Fairwind 900.
Waren vandaag in de haven van Maasbommel.
Begon wel weer te kriebelen vandaag.
Ga ze maar weer eens van zolder halen en ermee doen waar zo voor gemaakt zijn.
Varen.
Ben zelf er gecharmeerd van alles van vroeger wat bij mij sentiment oproept.
Niet alleen boten maar ook auto's en vliegtuigen.
Ik heb in het begin van het jaar nog jouw Robbe Porter en Cessna overgenomen.
De Cessna heeft nog niet gevlogen ,de Robbe Porter vliegt fantastisch.
Ben er enorm blij mee.
Zoal je reeds eerder voorstelde...een aparte vintage afdeling op dit forum zou ik ook erg toejuigen.
m vr gr
Gerald

De Helgoland is verkocht Bertus,

Die BM er kwam me bekend voor, even op zolder gekeken, ja daar staat ook nog zo'n een:D
Ook gemaakt door Pake haha.

vzvgcx.jpg

En op zolder kwam ik nog meer schepen tegen, allemaal met een leeftijd ouder als mij haha.

2mrifpd.jpg

Een polyester BM er, romp getrokken van de houten BM er.
Een stalen clipper
En nog een houten schouw, allemaal gemaakt door mijn pake.

jtudmp.jpg

De clipper heb ik een aantal jaar geleden gerestaureerd, deze heeft mooi wat jaren op zolder gestaan, en had mooi wat schade en de bedrading was gaar, en gebroken. Dus hele schip opnieuw opgetuigd en geschilderd. Zeiltjes uitgewassen, hele opknapbeurt gehad.

Zal binnenkort nog wel even wat foto's plaatsen want er staat ook nog een heel oud sleepbootje op zolder van zo'n 60 cm lengte, heeft vroeger een dieselmotortje ingezeten.

Jan

@Gerald
Blij te horen dat je blij bent met de vliegtuigen. Zijn ook vintage toch!?
Heb je al wat afgegooid met de Porter?
Kun je misschien wat laten zien van de Adolph Bermpohl? Mijn zoon heeft mijn Vegesack gekregen, is hem varend aan het maken. Hij is erg geinteresseerd in het moederschip.
Mocht je een mooie te koop weten, laat het me svp weten.
Groetjes,

Hallo Jan ,

Die clipper is een leuk bootje , heb je voor mij nog wat foto,s daarvan .
Ik ben gek op de binnenvaartschepen sinds ik er zelf 2 heb .

Mvg Hans

foto's volgen nog een keer Hans. Ik ben momenteel niet thuis om even wat foto's te maken.

Leuk voor het bericht Marco. Dat wist ik niet, wist geen eens dat het een bouwpakket was.

Jan

Realiseer me dat ik alleen maar vintage modellen heb. Hieronder een 16M2, in de 70-er jaren gebouwd door mijn schoonvader. In 2008 gerestaureerd. Staat nu, bij een kleinzoon van de bouwer, op de kast. Gr. Klaas.
RIMG3397_zpsa5f9f291.jpg

Laatst bewerkt:
Back