Ik moest deze pagina helemaal van de 2de pagina halen dus ik heb kennelijk al best lang niets te vertellen gehad over de Plus.
Na mijn laatste post over mijn Plus ben ik te gast geweest op de Funrise-Cub van EMVC Nieuwkerk in Goirle
Dit betrof een Demo om te laten zien hoe een modern f5j-model vliegt. Er stond die dag relatief veel wind voor de Plus waardoor ik voor mijn gevoel niet heb kunnen laten zien wat hij kan.
Ik moest met meer ballast vliegen dan ik ooit gedaan had, 5 van de 9 blokken, en de lichte aandrijving laat dan maar net 120meter start hoogte toe. Daarnaast had ik dus ook nog niet met die wind gevlogen met de Plus dus was ik erg voorzichtig in wat ik er mee deed. Ik heb toegezegd dat ik een volgende editie weer zou komen om beter te laten zien wat hij kan maar dat kwam er dit jaar helaas niet van. Wie weet in 2020 weer wel want het was sowieso een leuk en divers evenement om bij aanwezig te zijn.
Daarna heb ik wel geregeld kunnen vliegen maar niets meegemaakt dat het vermelden waard was.
Het begin van het f5j seizoen heb ik mijn tijd nodig gehad om het wedstrijdgebeuren wat beter in de vingers te krijgen en heb ik niet mee gevlogen dus ook daar niets geleerd.
Eind van de zomer heb ik wel mee gedaan met een jaarlijks terugkerende wedstrijd van de Leidsche Luchtvaart Club.
Het is een zweefwedstrijd waar iedereen, met elk soort zweefvliegtuig, aan mee kan doen waarbij de nadruk redelijk ligt op een doellanding. Het was die dag mooi rustig weer en ik heb daar de Plus wel de sporen kunnen geven waardoor mijn naam op de bokaal vereeuwigd werd.
Dat was weer een hele gezellige dag en een hele goede oefening!
Na de zomerpauze begon het meevliegen in de wedstrijden wel weer erg te kriebelen en ben ik het, zoals inmiddels wel bekend waarschijnlijk, toch gaan combineren.
In Oosterland bakte ik er overigens helemaal niets van. Ik heb genoeg smoesjes klaar over mijn aandacht voor ander dingen en mijn gebrek aan kennis en kunde. Maar zo langzamerhand mag ik dat niet meer als smoes gebruiken. Toch was ook de Plus was voor die dag niet helemaal goed.
Het was toen nét wel/nét niet te winderig waardoor ik eigenlijk met meer ballast moest vliegen dan ik deed. Met 4 of 5 blokjes (i.e. 250gram ballast) had hij waarschijnlijk echt probleemloos gevlogen maar daar komt wederom de zwakke aandrijving om de hoek waardoor ik voor mijn vliegkunde niet hoog genoeg kan starten. Dus als ik niet meteen in de goede hoek zat kon ik niet even ergens anders naartoe vliegen en dat nekte mij daar.
Aangezien ik toch vaker tegen te weinig vermogen aan loop dan ik eigenlijk leuk vind heb ik contact op genomen met Mahmoudi en zit er inmiddels een 2de rompje in de pijpleiding. Ik kan er ook voor kiezen om de huidige aandrijving te vervangen maar voor de omstandigheden waar ik zonder ballast kan vliegen presteert hij echt ruim voldoende (180-200mtr is tot en met 100gram ballast wel te halen) en ik heb graag tussen mijn oren dat hij bij licht weer ook zo licht is als hij maar kan zijn. In de 2de romp komt dan een zwaardere sterkere aandrijving, misschien ook standaard met een paar ballastblokjes waardoor ik heel snel kan wisselen tussen de 2 variaties. De ontvanger zit in de vleugel dus hoef ik maar 2 boutjes los te draaien en 1 servostekkertje los te halen en dan kan ik wel tot dik windkracht 4 door. Welke aandrijving het precies gaat worden weet ik nog niet. Ik neig naar 1 van de Schambeck Turbo varianten i.c.m. RFM-Schmall bladen maar welke ik nu moet hebben om met 3S800's een kist van maximaal 1600gram omhoog te krijgen weet ik niet.
Wellicht doordat alle Plus interesse richting die X is gegaan waren er geen podjes op voorraad, ik hoop daar binnenkort wat van te horen zodat ik daar mee door kan.
Qua instellingen ben ik altijd graag een beetje bezig met fine-tunen maar dat heb ik met deze kist eigenlijk bijna niet gedaan. Ik heb het CG gelaten voor wat hij was: in 1ste instantie afgesteld op de 86mm uit de manual en na de 1ste wedstrijd in 2018 op aanraden van ervaren piloten een klein blokje lood erbij in de neus.
De vleugel ben ik verder ook vanaf gebleven. De welf-standen voor thermiek en speed ook van de manual aangehouden want daar is dat ding op door gerekend dus wie ben ik om daar van af te wijken.
Wel heb ik veel gespeeld met de butterfly waarbij ik helemaal los ben gegaan op de Horus X12. Ik had 3 verschillende curves voor de Center-flap en de binnenste- en buitenste rolroeren en daarnaast nog een hele ingewikkelde curve om de hoogtecompensatie op al die kleppen goed te houden.
Maar daardoor moest ik zo goed nadenken wat ik met mijn butterfly knuppel deed dat ik tijdens de landing meer bezig was met de stand van die knuppel dan wat de kist nu echt aan het doen was. Dus daar ben ik weer helemaal van afgestapt. Alle kleppen gaan gewoon proportioneel naar de gewenste uitslagen en ik heb geprobeerd de hoogte compensatie zo te houden dat hij zijn neusstand behoud zodat ik niet heel wild met hoogte aan de gang moet om dat te doen.
Mijn landingsscores zijn best goed dus daar ga ik niet meer te veel aan klooien.
Voor wat de staart betreft ben ik wel van de manual af geweken. Vladimir gaf voor de v-staart maximaal 10mm up en down. Voor de hoogte was dit voldoende, ik heb nog nooit de behoefte gehad om de volle uitslag voor up of down te gebruiken, maar voor richting voelde het als veel te weinig aan en heb ik die al snel weer groter gezet. Ik weet de exacte uitslagen niet maar voor 10mm uitslag moest de servo-uitslag terug naar 65% en die heb ik voor de richtingcomponent inmiddels op 85% staan.
(en voordat iemand de behoefte heeft om te gaan prediken dat dit verkeerd is en ik de servo op 100% moet zetten en de uitslagen mechanisch moet aanpassen: dat wéét ik! maar dit valt bij deze kist niet te doen met de wijze waarop de staartservo's gemonteerd zitten)
Ook ben ik een gebruiker van een mix op rol en richting: als ik rol-input geef gaat er een beetje richting mee. Ik stuur mijn bochten wel met 2 knuppels, daar doe ik het niet voor, maar mijn insteek is om mijn rol neutraal te maken. Dus alleen genoeg mix instellen om het haakeffect te compenseren en zo de rol-beweging zo axiaal mogelijk te maken.
De Plus vraagt voor dat bochten een net iets andere stuurmethode dan een gewone kist en ik kan maar moeilijk uitleggen hoe anders. Wel denk ik dat dát de reden is waarom er toch een kruisstaart is verzonnen: als je van een kruisstaart naar deze gaat vliegt het anders en als je daar niet aan kan of wil wennen....tja...dan is de Plus niets voor jou.
Alleen richting-input is vanuit een vlakke vlucht ogenschijnlijk waardeloos en pas als je met een combi van rol en richting een bocht hebt in gezet wordt richting ineens wel heel nuttig. Als je dan eenmaal in de bocht zit is er ineens heel weinig rol nodig, je kan de vleugel lekker zijn werk laten doen en met een beetje richting en hoogte de bocht verder door vliegen. Alleen een beetje vlakke bocht met alleen een beetje richting wil hij niet zo graag dus was ik altijd óf kort aan het bochten óf hele ruime bochten aan het vliegen. Aart van het beestje denk ik.
Zo heb ik er tot nu toe mee gevlogen en dat ging soms goed en soms wat minder. Wel kreeg ik meer een meer het gevoel dat ik het CG aan wilde gaan passen aangezien hij de neiging heeft om de bocht in te willen vallen en ik vaak meer met rol tegen moest sturen dan ik eigenlijk prettig vind.
Aanpassen van het cg was ik een beetje huiverig voor aangezien de ontwerper een cg opgeeft en hij heeft bewezen best wel te weten wat nodig is om een model goed te laten vliegen. Maar de ligging van het cg is ook een persoonlijke voorkeur, de 1 wil hem lekker stabiel voorlijk en de ander op de grens van kritisch achterlijk. Ik wil hem graag neutraal sturend en dat was hij voor mijn gevoel niet helemaal dus heb ik in Alkmaar voor het eerst wat aangepast.
Om het initieel goed te krijgen had ik ongeveer 30 of 40 gram in de neus zitten en daar heb ik er ongeveer 10 van verwijderd. Ik moet nog precies nameten waar ik nu op zit maar wilde er eerst mee vliegen om te kijken of er wat van te merken was en tot mijn verbazing was dat zeker het geval!
Hier mag ik dus meteen een beetje terug komen op mijn opmerking eerder in dit stukje "Aart van het beestje"
Ik merkte zeker verschil in hoe hij de bocht om gaat op alleen richting. Het is nog steeds niet als een lange kruisstaart (dat hoeft het ook niet worden) en hij vraag gewoon om iets meer rol om een bocht in te zetten dan je zou verwachten maar ik kon in Alkmaar ineens wél ook ruime vlakke bochten vliegen.
Overdreven verwoord moest ik voorheen kiezen tussen op 1 oor, met veel richting en hoogte vrij krap de bocht om of juist met minimaal rol en richting veel te ruim. Nu kon ik hem ook daar tussenin laten bochten en had ik ook voor het eerst het gevoel alsof hij te reactief was op richting.
Ik weet nog niet helemaal of het hele rustige weer daar ook wat mee te maken had dus ik ga niet meteen de uitslag veranderen maar ik had niet verwacht dat zo'n kleine zwaartepuntaanpassing hier zo'n verschil in zo brengen. Even snel uitgerekend is het zwaartepunt maar 1mm naar achteren gegaan.
In ieder geval heb ik voor komende winter weer best wat te spelen met de Plus om te proberen volgend jaar mijn goede lijn van Reuver en Alkmaar door te zetten.