voerboot ombouwen brushless motoren

hallo allemaal,

Ik wil graag mijn voerboot ombouwen. Heel veel verstand heb ik er nog niet van maar hier leert men weer van. Ik wil graag twee brusless motoren inbouwen. Maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Er zijn zoveel motoren en regelaars waar moet ik hier op letten. en hebben jullie ideeen of tips. Als zender heb ik een spectrum DX5e er zit nu een vmixer in mijn boot maar hoorde dat dit niet nodig was met deze zender. Moet ik anders ook een andere vmixer aanschaffen als ik met deze motoren en regelaars gaat werken?

mvg Ronald

Heel veel verstand heb ik er nog niet van maar hier leert men weer van. Ik wil graag twee brusless motoren inbouwen.

De eerste vraag die dan opkomt is: waarom borstelloze motoren. Wat voor voordeel denk je daarbij te hebben bij een voerboot.

Groet,

Ad Bakker

Ik denk dat deze motoren wat krachtiger zijn en minder slijtage gevoelig.

Daar zullen de meningen over verschillen, denk ik.
Maar los daarvan, mensen die hier echt verstand van hebben (ikzelf dus niet) zullen wat informatie nodig hebben om tot een advies te komen.

• Hoe groot en zwaar is de boot.
  • Welke motoren zitten er nu in.
  • Wat voor schroeven worden er nu toegepast.
  • Wat voor accu zit erin (type, spanning, capaciteit).
Zonder deze informatie zal niemand een zinnig advies kunnen geven.

Groet,

Ad Bakker

Er is op dit fotum al heel veel informatie te vinden omtrend voerboten.

En er is ook een zoekfuctie op dit forum, zodat je alles kan vinden, wat er over de voerboten is geschreven.

Ietsie pietsie meer zelfstudie is veel makkelijker.

Mvg. Richard

De Boot is volgeladen denk ik rond de 5kg. Ik vraag dit omdat ik sinds ik de boot aangeschaft heb elke keer na enige tijd een van de motoren uitvalt en na een min weer tot leven kom.En dit herhaalt zich. Mijn idee is om de motoren en de regelaars te vervangen. Ik kan het zelfde wel weer terug bouwen alleen ben ik bang dat ik het zelfde probleem heb. Vandaar dat mijn vraag is waar moet ik op letten met aanschaffen van de motoren en regelaars. En er staat idd al zat over voerboten maar dit gaat over de brushless motoren en regelaars.

mvg Ronald

Klinkt naar slechte accu
spanning zakt en regelaar stopt ermee.
accu trekt bij regelaar voelt genoeg spanning en stuurt motor weer aan.

... hebben jullie ideeën of tips. ...
Massa is redelijk bruikbare indicator voor (verlies)vermogen dat een motor weg kan stoken. Simpele vuistregel: kies motor(en) met ongeveer de zelfde massa en Kv waarde. Maximale stroom die gaat lopen is afhankelijk van accu-spanning, Kv en schroef. Als je die drie, dus ook Kv, gelijk houdt, verandert er qua stroom weinig en kun je voor de nieuwe regelaar zelfde stroom of hoger als huidige borstelmotor regelaar kiezen. Wel een boot-regelaar nemen, vliegtuigregelaars kennen geen achteruit. Lucht- of watergekoeld, geen idee, daarvoor zullen de boot-mensen wel reageren.

... Moet ik anders ook een andere vmixer aanschaffen als ik met deze motoren en regelaars gaat werken? ...
Niet nodig, signalen op de ontvanger uitgangen veranderen niet. De blauwe pulstreintjes in onderstaand plaatje, wat daarvoor in het blok-schema staat, kun je gevoeglijk negeren.

full

Laatst bewerkt door een moderator:
`... elke keer na enige tijd een van de motoren uitvalt en na een min weer tot leven kom.En dit herhaalt zich. ...
Wellicht één van de regelaars overbelast, schakelt zichzelf uit. Na afkoelen doet hij weer vrolijk mee. Lopen motor, as, en schroef aan die kant licht? Hoe meer draai-weerstand, hoe harder de motor moet werken, hoe meer stroom, hoe heter motor en regelaar.
Detailfoto's/merk/type van boot, accu's (NiMH of LiPo?), regelaars, motoren, props etc. aandrijving?

Eén of twee separate accu's voor de motoren?
Eén of twee regelaars?
Aansluitdiagrammetje van het geheel?
Welke lader?
Over filmpjes en foto's plaatsen, met name het eerste instructiefilmpje
FAQ Afbeeldingen in berichten plaatsen

Forumtipjes:
Indien je leeftijdsweergave activeert in jouw profiel, is die ook altijd zichtbaar naast je berichten. Met die kennis kunnen forumleden beter maatwerk leveren in hun antwoorden. Leeftijd geeft indicatie van budget, aantal jaren scholing (= talen, wiskunde, natuurkunde, rij- en zwemles etc) en het al dan niet aanwezig zijn van een hogere instantie, eventueel in combinatie met handenbindertjes. Of dat je wellicht zelf nog in de categorie handenbindertje valt.
Geef ook je woonplaats of regio in je profiel op, dan kan iedereen dat altijd links onder je gebruikersnaam zien. Is handig voor verwijzen naar evenementen, winkels, clubs, personen, handel, locaties, drinkgelagen en wie weet, misschien woont er wel een behulpzame ervaren MBF'er bij jou om de hoek. En leeftijd kan een (zeer) ruwe indicatie geven van de 'kwaliteit' van jouw antwoorden.
Met andere woorden, het vergemakkelijkt en verbetert de communicatie, en de persoonlijke contacten.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik denk dus ook dat mijn motor of regelaar te warm word vandaar dat ik zwaardere motoren en regelaars erin wil zetten.Maar wat is hiervoor wel geschikt voordat ik het zelfde probleem heb.

mvg Ronald

Wat bedoel je Ad? Er word aan mij gevraagd of het een of twee accu's zijn en een of twee regelaars! Daar geef ik gewoon andwoord op bij de foto's.

mvg Ronald

Dit wordt zo een kansloze missie. Om even bij de visserij te blijven: hoeveel voer heb je nodig om een school vissen te vangen?

Ad Bakker

De voerboot zal (totaal overbodig) bedoeld zijn om "voor te voeren" op een stek , en een school karpers die daar op gaat azen ? , vergeet dat maar Ad, zo werkt die visserij niet.
Voerboten zijn een bedenksel om geld te kloppen uit de broek van het loze vissertje , bovendien droppen ze kilo's boilies die nooit opgevreten worden en het water verzuren , waanzin .....

Back