voerboot ombouwen brushless motoren

hallo

en als we dan de specs van deze regelaar bekijken waar komen we dan op uit

Technische Daten:
Betriebsspannung: 7,2 ... 12V (6-10 Zellen)
Frequenz: 1kHz
Impulsstrom: 200A
Dauerstrom: 40A
BEC: 5V/1,5A
Motoremfehlung: ab 12 Windungen
Temperaturabschaltung: ja
Abmessungen ca.( mm): 42 x 38 x 16
Gewicht: 65g

JUIST Betriebsspannung is VANAF 7.2 volt
en je hebt ????? een 6 volt accu

moeilijk hé zoiets te begrijpen dat die regelaar het niet meer doet
is nog een wonder dat hij het helemaal gedaan heeft

shit waarom reageer ik hier nu weer op zo een stom voerboot topic
ik had gezegd van het niet meer te gaan doen

Daarvoor hoef je de specs niet op te zoeken, het staat er gewoon op:

product-14470.jpg

Hallo Ronald,

Als er één accu per motor wordt gebruikt (6V) dan is het afschakelen te wijten aan een accu, die inkakt onder last.

Staan beide accu's in serie (6+6 =12V) dan is het inzakken van het voltage niet de oorzaak...

Kijk hier even naar als je wilt en laat het hier even weten.

Groeten, Jan.

hallo
Mag ik even reageren op de reactie van Raf .
hoi Raf ik heb ook een voerboot en had daar ook hopen problemen mee ik moet zeggen dat ik op dit forum echt goed geholpen ben en dat almijn problemen nu opgelost zijn . ik weet ook wel dat de problemen die wij hebben voor jullie overkomen als stomme vragen. Maar ja ik denk dan maar ik ben nooit te oud om te leren ik heb een meettoestelletje aangeschaft zodat ik ook alles zelf kan doormeten enz en ben daar veel wijzer van geworden.
Ook wil ik nog even zeggen dat als je heel aandachtig bent op dit forum zeker veel kan leren en daarom ben ik iedereen die op een vraag of probeem reageert zeer dankbaar ook jou Raf want ik weet heel goed dat wij voerboot eigenaars heel veel van jullie kunen leren. weet je met zo een bootje varen is weer is wat anders en wie weet bouw ik ooit zelf wel eens een gewone boot wand ik moet zeggen ik heb daar door mijn voerboot wel interesse voor gekregen

groetjes Dirk

en nog eens bedankt aan allen die ons steunen met antwoorden op onze stomme vragen en problemen

hallo dirk

het gaat niet over de vragen die gesteld worden
het gaat over de antwoorden die we terug krijgen en zelfs dat niet
als je kijkt wat er soms gepost word komt het neer op
ik heb een probleem

ok dat is duidelijk en wat is het probleem

hij doe nie

en dan moeten wij hier reeds een glazen bol boven halen om te weten wat het niet doet

dit was nu in een noten dop maar zo gaat het in die voerboten topic's en daar word je dus knetter van
bij deze boot zijn er eigenlijk twee problemen

een van accu's is aan het verslijten zodat de spanning sneller inzakt
een nieuwe is geen oplossing daar het probleem met de te lage spanning blijft bestaan

de tweede reden is dat er gewoon verkeerde regelaars in zitten voor deze accu's

de oplossing is dus of andere regelaars kopen of andere accu's gaan gebruiken
de regelaar die je nog kan gebruiken
de Rokraft 120µP Controller

Betriebsspannung: 5 - 10 NC oder 6 ...12 V Bleiakku
Motorstrom: 20 A
BEC: 5 V, max. 2 - 3 Servos

of de navy control 540 R maar die is wat overkill
dit was het bij robbe wat brushed regelaars aan gaat
bij graupner is het huilen met de pet op
Regler Navy V40 R
dit is de enige regelaar die bruikbaar is vanaf 6 volt
maar ik ben niet tevreden over deze regelaar want bij mij is die reeds terug binnen geweest en hij houd zijn programmatie niet

maar voor zo een regelaar ben je minstens 70 euro per stuk kwijt

hadden we in het begin deze info gekregen dan had het veel sneller opgelost geworden zonder hoofd brekens

en dit staat reeds 100 keer gepost op het forum
maar de "ZOEK" optie zouden ze wat meer in de kijker moeten zetten want da knopke is te klein uitgevoerd

gr raf

ik weet ook wel dat de problemen die wij hebben voor jullie overkomen als stomme vragen.

Dat is zeker niet het geval.

Het ging/gaat er (vooral) in deze voerboten-tak-van-sport over de manier van informatie verstrekken door de vraagsteller.
Er is hier vreselijk veel kennis, maar daar moet je wel datgene wat jouw kan helpen uit zien te filteren.

Met een koffie filter gaat dat makkelijker dan met een tuinhek. :D

Zonder goede informatie over het probleem kunnen we alles wat google kan vinden wel als oplossing aandragen, dat schiet niet op.

Hé mannen, ook in de andere delen van dit mooie forum worden problemen "op het net gekwakt"... Dat is niet specifiek voor vissers met voerboten, hoor... Bij de auto's en soms ook bij de vliegers kun je een grote bek krijgen als je iemand doorverwijst naar de zoekfunctie of google.
Wat dat betreft zijn de vissers met voerboten best nog wel beschaafd...

Even terug naar het probleem 6V regelaars:
In mijn Titanic: (1,78m lang, 15 kilo in het water, dus geen kleintje)
full

liggen 3 regelaars van het type Graupner V15R.
Niet al te duur, draaien prima op 6V en slingert met het grootste gemak size Speed 600 motor rond. Oké ik heb er niet de allergrootste schroeven op zitten (40mm vierblad midden en 35mm drieblad stuur- en bakboord), maar toch.

Reasonably priced (Klopt... Rond 30 euri)
Waterproof (klopt)
Forward / reverse
Powerful BEC
High pulse frequency (Klopt ook... Motoren piepen bij lage toerentallen door die hoge frequentie, maar goed, je kan niet alles hebben...)

Operating voltage range: 6 ... 12 V
Max. cont. current forward: 15 A
Max. cont. current reverse: 10 A
Max. motor current (10 s): 30 A
Temperature cut-off: -
Reverse mode : yes
BEC: 5 V / peak 5 A
Dimensions approx. 39 x 31 x 11mm
Weight approx. 43 g

Even de belangrijkste zaken onder elkaar gezet....

En nee, ik heb géén aandelen Graupner!;)

Laatst bewerkt door een moderator:
Even ervan uit gaande dat er inderdaad één 6V accu per regelaar wordt gebruikt, is de simpelste oplossing dan niet om de accu's in serie te zetten of twee 12V accu's aan te schaffen? (of misschien gebruik te gaan maken van LiPo's?)

hallo

ik kan u enkel spreken over mijn situatie .
bij mij was volgens mij de beste oplossing alles van elektro en bedrading uit de boot te halen en te vernieuwen ik ben dan terug gestart met de de graupner 720bb 12v motoren de regelaars (Heb juist nog eens nagekeken ) zijn graupner Navy V 30 en een messing 3blad schroef 50 mm de 2 accu´s zijn 6V 10Ah deze heb ik in serie geplaatst heb dan natuurlijk ook de verlichting vervangen van 6V naar 12V ik kan wel zeggen dat ik een behoorlijke snelheid haal ( mijn voerboot anatec catamaran afmeting 84cm lengte 48cm Breed en 25cm hoog in beladen toestand toch een kg of 15 weegt ) en dat ik met deze accu´s ongeveer op volle snelheid 1u30 kan varen hangt wel beetje af van de weersomstandigheden wind en golven

hallo

10 amp twee keer aan lipo ??? da gaat nogal wat kosten en de regelaars hebben geen lipo saver dus die moeten vervangen worden en misschien heeft hij geen lipo lader
da komt duur in de euro's
blijft het probleem dat alles op 6 volt is aan gesloten wat als er verlichting op staat en dergelijke
ook de motoren moeten voor 12 volt vervangen gaan worden
de eenvoudigste oplossing is gewoonweg twee nieuwe regelaars aan schaffen en blijven varen met wat hij heeft
de twee regelaars die er nu in zitten te koop zetten om zo nog wat kosten te recupereren
dan is de topic starter daar mee het goedkoopste uit
gr raf

beste Roel,

Je heb me zeer goed geholpen. De accu's staan in serie dus gewoon 12v dus goed voor mijn regelaars. De assen liepen niet lekker en waren gewoon niet goed gesteld, ook de schroeven waren aan de grote kant wat te veel weerstand gaf. Ik heb nu op aanraden van Roel twee speed 600 bb turbo 12v ingebouwd met goede motorsteunen en goed uitgelijnd. Ook heb ik de schroeven aangepast. De boot vaart weer als een zonnetje. Bedankt.

mvg Ronald

Zoals ze dan vroeger bij V&D zeiden:
"En weer verlaat een tevreden klant het pand...":D

Ronald, dank voor de terugkoppeling. Altijd fijn om te horen dat iemand geholpen is.

Back