voerboot ombouwen brushless motoren

Voor het plaatsen van foto's, zie hier. Als je eigen foto's vanaf je pc wilt laten zien kan je volstaan met het filmpje dat daar in het begin staat.

Ik heb in mijn vijfde bericht wat foto's geplaats, maar omdat het er hier zo vriendelijk aan toe gaat kunnen we dit maar beter eindigen. Voer boot of modelboot lekker belangrijk en Manus als je niet weet waar je over praat kan je beter niks zeggen en je eigen nuttig maken op een ander topic.

Voer boot of modelboot lekker belangrijk en Manus als je niet weet waar je over praat kan je beter niks zeggen en je eigen nuttig maken op een ander topic.

Ach manneke , vis pas 60 jaar en volgens mij heb je het Visblad ook nog nooit gelezen...zelfs het laatste nummer niet !

Dagje vissen ? dan zal ik je proberen te leren hoe dat moet...:rolleyes:

Ik heb in mijn vijfde bericht wat foto's geplaats

Dan heb je net pas wat instellingen veranderd anders wordt er niet gevraagd om foto's.

Dit is wat er net nog te zien was.

full

Probeer niet ons de schuld te geven.
Jij wil wat weten.
Je geeft alleen geen informatie.
We weten hier met zijn allen (bijna) alles, maar als we dat hier allemaal moeten posten heb je er ook niets aan.
Geef dus voldoende informatie als er om gevraagd wordt, dan krijg je advies op een presenteerblad.

Laatst bewerkt door een moderator:
plonk lijst weer aan gevuld

kunnen we niet ineens een heel topic plonken ?????

Zou moeten kunnen raf voor die geprogrammeerde hengelaars met voerboten, als ze op m'n vaarweg komen vergeet ik even alle regels op het water...dan hoor ik vanzelf wel.....plonk...bubbel de bubbel ....;)

Hey Baggeraar ik heb idd een instelling meten veranderen om de foto's erop te zetten. ik snap dat jullie info moeten hebben om te reageren maar dan wel over het topic. De foto's die niet zichtbaar waren was idd mijn fout.

Maar Manus even voor de duidelijkheid ik zeik jou visserij ook niet af heb respect man. En lees Spiegel magazine en Karper maar eens en oja ik sta ook in het visblad.:rolleyes: Bekende visser of niet maak niet uit heb eens een beetje respect voor elkaar. Zal Robert wel ff vragen wie je ben ;-)

mvg Ronald

Zal Robert wel ff vragen wie je ben

:rolleyes:

Over jouw probleem.
Lees vanaf het begin nog eens door en probeer de info te geven die wordt gevraagd.
Dat voorkomt opmerkingen die nu geplaatst zijn.
Helaas hebben vele voerbootvragenstellers vaak op dezelfde manier GEEN info gegeven en niet geluisterd en dan krijg je dat wij zo reageren.
Mogelijk dat er nog geantwoord wordt dan.

Als je tijd hebt kijk dan alle voerbootvragen hoofdstukjes eens door en je begrijpt onze manier van reageren.

De boot is 65 x 30 cm en volgeladen ongeveer 5kg.

*twee graupner motoren (type kan ik niet lezen)(zie foto)
*twee graupner regelaars speed profi 40R (zie foto)
*twee lood accu's 6V 10AH(zie foto)
*schoefassen zijn 4mm
*schroeven zijn 5-bladen 35mm(zie foto)

Wat kunnen hier goede vervangende motoren en regelaars voor zijn liefst brushless omdat ik denk dat deze krachtiger en minder gevoelig zijn. Maar als jullie hier anders over denken hoor ik dat ook graag.

MVG Ronald

ps stond een ;) Manus was niet dreigend of hatelijk bedoeld.

Hallo Ronald,

Heb je ook een link naar de boot?

Zonder te weten welke motoren er nu in zitten, is het aangeven van een vervanger natte vingerwerk...

Houdt in gedachten, dat je met de huidige (borstel)motoren en (borstel)regelaars over het algemeen véél fijngevoeliger kunt manoeuvreren dan met brushless in dezelfde prijsklasse.
Het is lastig, om een motor-regelaar combo te vinden die net zo mooi regelt, vooral op lage snelheid.

Groeten, Jan.

Nee sorry die heb ik niet omdat hij door iemand in elkaar is gezet. het is geen fabrieks boot. Ik zal de motoren er proberen uit te halen om te kijken wat voor type dit is. Bedankt voor je reactie over het brushless gedeelte. Qua snelheid mag hij ook wel iets omhoog maar dat is niet het belangrijkste.

mvg Ronald

De boot is 65 x 30 cm en volgeladen ongeveer 5kg.

*twee graupner motoren (type kan ik niet lezen)(zie foto)
*twee graupner regelaars speed profi 40R (zie foto)
*twee lood accu's 6V 10AH(zie foto)
*schoefassen zijn 4mm
*schroeven zijn 5-bladen 35mm(zie foto)

Wat kunnen hier goede vervangende motoren en regelaars voor zijn liefst brushless omdat ik denk dat deze krachtiger en minder gevoelig zijn. Maar als jullie hier anders over denken hoor ik dat ook graag.

Ronald, goedemorgen.

Een tip: d'r zit hier heel veel kennis over schepen/motoren/regelaars enz.
En ja, " we" zijn langzamerhand een tikje gevoelig geworden voor mensen die vragen hebben over voerboten. Daar hoef jij niet de dupe van te worden, maar hou die kennis even in je achterhoofd.
m.b.t. je probleem:
Als ik de foto's bekijk zullen je motoren waarschijnlijk type Speed 400 zijn. Hooguit Speed 500. Op zich prima motortjes, maar hoogtoerig en niet zo geschikt voor een lompe bak die een voerboot in feite is.
Daarbij staan de schroeven (die best fors zijn voor dit type motoren) ook nog eens in tunnels geplaatst, en moeten ze er nog harder aan trekken.
Tot nu toe gok- en giswerk; als ik niet weet welke motoren er in liggen, kan ik weinig met zekerheid zeggen.
Als je een goeie amperemeter tot je beschikking hebt, zou je eens de opgenomen stroom van de motoren kunnen meten. In het water, met je boot een een (stevig) touwtje, zodat ze niet wegvaart. Dan pas kun je iets met zekerheid zeggen over een eventuele overbelasting van je regelaar(s).
Dit onder de noemer: " Meten is weten" .

M.b.t. eventuele evervangers: Borstelloos raad ik af. Reden: Die motoren zijn over het algemeen te hoogtoerig voor de toepassing. Ja, natuurlijk kun je ze met regelaars terugregelen in toeren, maar daar zijn BL motoren nooit zo blij mee. Worden dan ook erg warm. Een BL-motor voelt zich happy als hij volle kracht gaat.

Goeie motoren voor langzamere schepen zijn:
Speed 600 Eco
6 - 9.6 V
11000 RPM
1 - 7.5 A
Afm: 57 lang 37 in doorsnee

Speed 600 - 7.2V
3.6 - 8.4 V
18200 RPM
2 - 12 A
57 lang en 35.8 cm in doorsnee

Dit zijn bewezen betrouwbare motoren voor middelgrote modelschepen.
de ECO draait stukken langzamer (11.000 RPM) de speed 600 7,2V sneller.
De overweging welke je het beste zou kunnen kopen hangt af van het type motor wat er nu in ligt.

Laatste nadeel van BL: Je zult dan ook je regelaars moeten vervangen. Dan wordt het een vrij dure grap...
Succes.

Bedankt voor de info. Ik zal eerst eens gaan meten en de motoreen eruit halen zodat ik het type kan lezen.
Brushless gaat het dus niet worden als ik het zo allemaal aan hoor. De regelaars zijn wel goed dan voor de type motoren die je opgegeven heb?

Speed 500 E 6 - 12 V
12000 rpm 0.4 - 2 A
50 x 35.8 158 g

Als er signifikant verschil in het opgenomen amperage tussen beide motoren zit, moet je beide aandrijflijnen eens (apart van elkaar) controleren:

* Koppel de motoren los van de schroefassen en controleer of de schroefassen soepel lopen (geen "zware punten"?)
* haal de schroefassen uit de schroefaskokers en controleer ze op bramen ter hoogte van de lagers. Wel bramen? As in de boormachine en schuurpapier nr 600 om te ontbramen.
* Vet de schroefaskokers opnieuw in (gele uierzalf van 't Kruitvat bevalt mij al 30 jaar prima)

Waarschijnlijk kan ik de motoren gewoon weer gebruiken dus. Ik zal ze eruit halen en contoleren. Is het verstandig om de koker waar de schroeven in zitten eraf te halen kan dit de motor overbelasten nu? En de schroef was aan de grote kant kan ik dan beter naar drie bladen gaan of maakt dit geen verschil voor de motor? BVD

mvg Ronald

Waarschijnlijk kan ik de motoren gewoon weer gebruiken dus.
Controleer eerst het verbruik maar, zoals ik beschreven heb: boot in het water, vastgemaakt aan de wal, met een touwtje en een amperemeter tussen motoren en regelaar. Dat lijkt me verstandiger.

Ik zal ze eruit halen en contoleren. Is het verstandig om de koker waar de schroeven in zitten eraf te halen kan dit de motor overbelasten nu?
Kun je doen. het zal de motor niet overbelasten. Ik denk dat het verbruik dan zelfs wat lager is. Maar denk eraan: de efficientie ook!
En de schroef was aan de grote kant kan ik dan beter naar drie bladen gaan of maakt dit geen verschil voor de motor? BVD
Ligt niet alleen aan de hoeveelheid bladen, maar ook aan de spoed van de schroef.

Hallo

Ik heb zelf ook een voerboot en heb hetzelfde probleem gehad na een tijdje varen viel er een motor weg even wachten en alles weer even normaal en dat herhaalde zich steeds .
vaart jou boot op 6v dan zou het kunnen dat de motoren teveel vragen van de accu´s en dat de spanning van de accu´s te snel daald de regelaar krijgt dan te weinig spanning en valt uit de 40R die ik ook in mijn boot had valt zeker uit onder de 6V
groetjes Dirk

Back