Update : 418
Hallo allemaal,
Ik wilde Planetaire Reductie elektromotoren bestellen voor het aandrijven van de schroefspindels M 12 voor de Mastercilinders.
Nou dat was nog niet zo eenvoudig.
Mijn eisen waren nogal hoog.
De buitendiameter mocht niet groter zijn dan 24 of 25 mm rond, 12 volt zijn, een uitgaande as hebben van 6 mm rond, een toerental hebben van ± 50 toeren per minuut en een koppel hebben van 15 tot 20 kg.cm.
Zoeken en nog eens zoeken op het internet, social media, maar geen enkel resultaat.
Of de diameter te groot of het koppel veel te laag, of de uitgaande as te dun, of het toerental veel te hoog.
Zelfs Faulhaber, een bekend Planetaire Reductie elektromotorenmerk, die kleine sterke motoren kan bouwen, maar die komen niet verder dan
5 kg.cm, veel te weinig.
Bovendien nogal duur : 91,= Euro per stuk (Excl. BTW)
Een gerespecteerd modelbouwer van het MBF forum, expert op het gebied van hydrauliek en elektronica gevraagd of hij een oplossing wist.
Hij kwam met een type elektromotor die aan de verwachtingen voldeed, die 6 volt was.
Zijn advies was om deze op 12 volt te laten draaien om aan het juiste toerental en koppel te komen, volgens hem moest dit veilig kunnen een elektromotor van 6 volt op 12 volt te laten draaien.
Ik had hier toch geen goed gevoel over, of dit wel heel blijft.
Het liften/heffen en inzakken van het achterdek zal ongeveer 40 to 60 seconden per keer duren, volgens hem is dit echt geen probleem, als je de motoren maar geen half uur achter elkaar laat draaien.
Een Duitse werknemer/vriend en modelbouwer van mij, kwam met een adres van een mevrouw in Hongkong die speciaal elektromotoren maakt/bouwt, die andere fabrikanten niet kunnen leveren/bouwen, of niet willen bouwen, omdat er geen markt voor is.
Volgens was er wel een probleem, zij bouwt alleen voor bedrijven en niet voor particulieren.
In mijn geval geen probleem als zelfstandig ondernemer.
Via de e-mail contact gezocht met Mrs. Chen Lulu in Hongkong.
In Hongkong schrijven ze eerst hun achternaam en dan hun voornaam.
Nu is mijn Kantonees niet meer wat het geweest is, dus nul.
Mrs. Lulu spreekt en schrijft nauwelijks Engels, eigenlijk niet, en vertaalt alles via een vertaalmachine.
Dit vertalen gaat niet echt goed en er ontstonden er regelmatig misverstanden, we begrepen elkaar gewoon niet.
Na ongeveer 20 e-mailtjes heen en weer zijn we er uiteindelijk toch uitgekomen en heeft zij 4 Planetaire Reductie elektromotoren voor mij gemaakt/gebouwd en geleverd.
Deze Planetaire Reductie motoren kunnen op 6 volt en 12 volt draaien en zijn geruisloos.
Als volgt :
Planetaire Reductie motor :
Buitendiameter : 25 mm rond
Uitgaande as : 6 mm rond met platte kant.
Voltage : 6 volt tot 12 volt.
Torque/koppel : 20 kg.cm
Toerental : 40 toeren t/p.min.
Ik had liever een toerental van 50 t/p.min willen hebben, maar dit was niet mogelijk.
Soms moet je concessies doen , ook in dit geval.
Is dit erg : nee, alleen duurt het liften/heffen van het achterdek iets langer, nou dat is dan maar zo.
Ik ben al lang blij dat ik de Planetaire Reductie motoren heb kunnen kopen.
Ze kon ook nog Planetaire Reductie motoren leveren met Torque/Koppel van 30 kg.cm, maar die hebben een buitendiameter van 28 mm rond.
Deze passen niet in de ruimte onder de gieksleuf van het achterdek.
Het is al woekeren met de ruimte onder de gieksleuf in het achterdek om alles ingebouwd te krijgen.
De Planetaire Reductiemotoren waren goedkoper dan de verzendkosten, inklaren en de BTW 16% vanaf 1 juli 2020 (Deutschland)
Motoren per stuk : 11,= euro 44,= Euro
Verzendkosten : 40.80
Inklaren/invoerrechten : Geen kosten, tot 150,= geen invoerrechten. (in Europa)
BTW over 44,= Euro is Excl. BTW : 37.93 BTW : 6,07 Euro
Over de verzendkosten is geen BTW verschuldigd in Deutschland
De BTW is weer aftrekbaar op de zaak/bedrijf.
Totale kosten : 91.84 Euro
Kosten per stuk : 22.96 euro.
Dus de kosten per Planetaire Reductie motor vallen nogal mee.
Eindelijk zijn de Planetaire motoren binnen : Levertijd en verzendtijd ruim 4 weken.
Lulu
Wat daar onderstaat is mij niet bekend
De Planetaire Reductie motoren waren goed verpakt.
De Planetaire Reductie motoren zien er degelijk uit.
De Planetaire Reductie motoren even uitgetest. De Planetaire Reductie motoren zijn stil/geruisloos.
Geharde stalen rechte tandwielen en een geharde stalen uitgaande as van 6 mm rond.
Nu kan ik weer verder met de mastercilinders af te bouwen.
Tot zover deze update.
Wordt vervolgd.