VOLVO F16 470 pk Zwaar Transporttrekker 8x6/4 met Goldhofer Smalbed Dieplader met Interdolly (5x3 )

Update : 187

Hallo Allemaal,

Een rotklusje er tussendoor afgewerkt.
Dit stond al lange tijd op het lijstje : Nog afwerken/uitvoeren !

De ronde 3 kamer achterlichten van Veroma (Carson ?) gewijzigd.

In deze ronde achterlichten zitten veel te kleine gaten ( 2mm) om de lampjes te kunnen monteren.
Ik heb dit bij aankoop van de achterlichten doorgegeven aan Veroma, maar die doen hier niets mee.
(jammer, want het zijn mooie achterlichten voor vrachtautomodellen uit de jaren 70, 80 en 90 van de vorige eeuw)


Eerst met een boortje van 2.5 mm de gaten groter geboord, daarna met een freesje van 3mm op de freesbank de gaten uitgefreesd.
Dit viel nog niet mee, aluminium vreet namelijk nogal, maar het is uiteindelijk gelukt.
Met veel geduld en beleid de 3mm gaten uitgefreesd.
Allemaal in 1 keer gelukt , ik had nog twee 3 kamer achterlichten op reserve, maar deze niet nodig gehad.

IMG_3177.jpg


IMG_3182.jpg

Nu passen er 3 mm gloeilampjes of 3 mm LED lampjes in !
 
Hallo Piet,

Zier er mooi uit !
Mooi opgelost die lichten, ik zou er gelijk led's in plaatsen.

Gr. Charlotte.

Hallo Charlotte,

Bedankt voor het compliment

Er komen geen LED lampjes in, dit pas niet bij een (model) vrachtauto uit de jaren 90 van de vorige eeuw, die branden te fel.
Er komen gewoon12 Volt gloeilampjes in, dit is realistischer.
 
Update : 188

Hallo Allemaal,

Zo ziet het er nu uit, nu de achterlichten zijn gemonteerd in de lichtbak van de achterbumper.

IMG_3189.jpg


IMG_3190.jpg



IMG_3194.jpg


Nu passen de 3mm gloeilampjes 12 Volt perfect in de achterlichten.

IMG_3195.jpg


De M2 messing boutjes rechts grijs gemaakt/gelakt.
Links moeten nog grijs gemaakt/gelakt worden.

IMG_3196.jpg


Er komen straks nog beschermkapjes aan de achterkant, om de bedrading weg te werken

Tot zover deze kleine update.
 
Update : 189

Hallo allemaal,

Weer verder met het afbouwen van het chassis.

Een zwaardere tussenbak gemonteerd in het chassis, de oude tussenbak vervangen, deze was te licht, geen geharde tandwielen en geen geharde assen, de assen zijn ook maar 3mm rond, deze nieuwe tussenbak heeft geharde tandwielen en geharde assen van 5 mm rond.

Begonnen met een speciale 3 mm Ducarbo HSS spiraalboortje met hardmetalen punt in de gehard stalen assen van de tussenbak putjes in te boren, waarin het 3 mm inbusboutje past, zodat de kruiskoppeling niet kan doorslippen op de asen van de tussenbak, want hier komt best veel kracht op. Daarom iets zwaardere kruiskoppelingen gemonteerd.



HPIM0051.jpg


De assen zonder geboord putje in de hardstalen assen van de tussenbak.

HPIM0058.jpg


HPIM0053.jpg


HPIM0054.jpg


HPIM0055.jpg


Zie het geboorde putje in de hard stalen as voor het 3 mm inbusboutje.

HPIM0056.jpg


Tot zover deze kleine update
 
Is dat nu wel de beste plek Piet, het putje boren op het ronde deel van de as?
Ik zou denken dat je beter in het platte deel een putje had gemaakt; het ronde deel geeft de passing op de kruiskoppeling, niet het platte deel.
Cor
 
Is dat nu wel de beste plek Piet, het putje boren op het ronde deel van de as?
Ik zou denken dat je beter in het platte deel een putje had gemaakt; het ronde deel geeft de passing op de kruiskoppeling, niet het platte deel.
Cor
Hallo Cor,

Excuses dat ik de andere foto niet heb geplaatst. :( :(

Ik heb ook een putje in de platte kant van de as geboord.
Er zitten in de kruiskoppelingen namelijk 2 inbusboutjes van 3 mm
Het 2e inbusboutje heeft geen invloed op de passing van de kruiskoppeling !

Doordat er veel kracht komt op de kruiskoppelingen, heb ik bewust gekozen voor 2 inbusboutjes.
De trekker moet namelijk ongeveer een lading van 100 kg kunnen trekken.

Bij de MB Actros 5 assige Zwaar Transporttrekker heb ik dit later moeten aanpassen, omdat de kruiskoppelingen toch doordraaide op de aandrijfassen en de tussenbak.

Hopelijk ben je tevreden met het antwoord ! :)
 
Update : 190 (sessie 1)

Hallo allemaal,

Weer verder met het afbouwen van het chassis.

De koppelschotel in de grijze verf gespoten.

HPIM0060.jpg


HPIM0061.jpg


De koppelschotel gemonteerd op het chassis.

HPIM0064.jpg


De stuurstangen gemonteerd.

HPIM0062.jpg


Nog even wat foto's gemaakt van de zelfgemaakte messing stuurarmpjes en gemonteerd op de aangedreven stuuras.

HPIM0084.jpg


HPIM0085.jpg


HPIM0086.jpg


HPIM0079.jpg


HPIM0080.jpg


HPIM0081.jpg


Tot zover deze update (1e sessie)
 
Update : 190 (sessie 2)

De aangedreven stuuras heeft voldoende stuuruitslag.

HPIM0082.jpg


HPIM0083.jpg

De aangedreven stuuras gemonteerd, de tussenbak gemonteerd, de aandrijfas gemonteerd tussen de tussenbak en de voorste aangedreven achteras en de kruiskoppeling gemonteerd op de aangedreven achterassen.

HPIM0065.jpg


HPIM0066.jpg


HPIM0067.jpg


HPIM0068.jpg


De kruiskoppelingen liggen mooi in één lijn, geen rare te grote hoeken in de kruiskoppelingen

Tot over deze update (2e sessie)


 
Hallo Allemaal,

Sessie : 1

Even weer een tussendoortje.

Eindelijk ben ik om, te veel storingen met rijden op de rijbaan de laatste tijd met 40 MHz.

Ik ga van 40MHz over naar 2.4 GHZ.
De bestaande zender Robbe Futaba FC 16 wordt omgebouwd naar 2.4 GHz met Jeti onderdelen.

Nu zullen er critici zijn die zeggen, nu nog een Robbe Futaba FC 16 ombouwen naar 2.4 GHz., koop toch een nieuwe zender, veel beter.
Ik heb gekeken naar een nieuwe zender : De nieuwe Graupner zender : MC-28 Graupner HoTT 16 channel met 4D sticks S1033.77
Kosten 859,= Euro
Het is een hele mooie zender met 16 kanalen.
Heb ik 16 kanalen nodig : het antwoord is : Nee, ik heb aan 8 kanalen meer dan genoeg.
Ik rij zelf niet zo heel veel, en aantal keren per jaar, dus heb ik niet echt een dure 16 kanaals zender nodig.
Ik kan het nog best doen met de Robbe Futaba FC 16 zender.

Een aantal zaken aan de zender heb ik zelf omgebouwd, maar de elektronica laat ik ombouwen.
Ik heb het wel gelijk goed aangepakt : 3 D sticks gemonteerd.
De zender kan ik voor mijn oudere modellen nog gewoon gebruiken op 40 MHz
Er wordt een omkeerschakelaar van 40 MHz naar 2.4 GHz in de zender gemonteerd.
(zie de foto's)

Even wat papier om de zender gewikkeld en vastgeplakt om de elektronica te beschermen.

IMG_3211.jpg


IMG_3212.jpg


2 messing plaatjes uitgezaagd en op maat gefreesd op de freesbank, centerpuntjes in de plaat geslagen om gaatjes te born om het gat uit zagen.
Ik had ook de gaten op de draaibank kunnen uitdraaien, maar dan had ik eerst de 4 klauwplaat op de draaibank moeten monteren, de 2 platen uitklokken en uitdraaien, intussen heb ik de gaatjes geboord, de gaten uitgezaagd en rond uitgevijld.
Nog ouderwets handwerk.

IMG_3214.jpg


Uitgezaagd

IMG_3219.jpg


Gaten mooi rond uitgevijld.

IMG_3221.jpg


Even de messingplaten gepast, samen met de 3 D sticks, past perfect

IMG_3227.jpg


Daarna de platen in de primer gespoten, daarna mat zwart gespoten.

IMG_3235.jpg


IMG_3243.jpg


De messing beugel gemaakt voor de Jeti Mini box

IMG_3249.jpg


IMG_3257.jpg


Tot zover sessie : 1
 
Sessie : 2

De messing beugel in de primer gespoten, daarna zwart gespoten
IMG_3261.jpg


De adapterplaten voor de 3 D sticks gemonteerd

IMG_3277.jpg


Daarna de 3 D sticks gemonteerd

IMG_3284.jpg


Daarna de beugel voor de Mini Jeti box en de Mini Jeti box gemonteerd
De kunststof afdekdopjes voor de M 6 moeren moeten nog gemonteerd worden.

IMG_3290.jpg


IMG_3291.jpg


IMG_3295.171124.jpg


IMG_3277.jpg


IMG_3290.jpg


IMG_3291.jpg


IMG_3295.171124.jpg


De kunststof afdekdopjes op de 6 mm moertjes gemonteerd.

IMG_3328.jpg


Ik vind zelf dat de ombouw van de zender wel goed is geslaagd, ziet er netjes uit.
De zender past nog gewoon in de Robbe zenderpult.


IMG_3303.jpg


IMG_3327.jpg


IMG_3331.jpg


Nu moet de elektronica nog geïnstalleerd worden en de zender geprogrammeerd worden.

Tot zover de Robbe Futaba FC 16 zender ombouw.
 
Sorry voor mijn onwetendheid Piet, maar wat zijn 3d sticks, en wat doe je daar mee? (Sessie 1)

En als ik die gaten had moeten maken, dan wist ik het wel: lekker uitdraaien; ik heb een bloedhekel aan het vijlen van messing!
Cor
 
Sorry voor mijn onwetendheid Piet, maar wat zijn 3d sticks, en wat doe je daar mee? (Sessie 1)

En als ik die gaten had moeten maken, dan wist ik het wel: lekker uitdraaien; ik heb een bloedhekel aan het vijlen van messing!
Cor


Hallo Cor,

Er zijn 3 D sticks en 4 D sticks.

4 D sticks werken niet op een Robbe Futaba zender, dan moet je een 16 kanaals zender hebben.
Dan kan je ook het drukknopje boven op de 4 D stick gebruiken

Met de 3 D sticks heb je 1 functie meer per stick, een draaifunctie naar links en naar rechts, dit is handig bij het werken met een rupskraan of een bulldozer.
Bovendien liggen de sticks prettiger in de hand, dan de dunne standaard aluminium sticks van Robbe Futaba zender.
Overigens zijn het wel 4 D sticks, maar de drukknop functie werkt niet, als je die wel wil laten werken, dan werkt de draaifunctie niet.

Over de programmering moet je mij niets vragen, ik ben echt een nul op gebied van elektronica.:( :frustie:
De programmering laat ik uitvoeren door een professional.
Misschien dit een professional wat meer over de programmering kan vertellen.

Het uitvijlen van de gaten valt wel mee hoor Cor, als je maar een goede half ronde vijl hebt, daarna even netjes afwerken met een fijne half ronde vijl en even mooi glad schuren met schuurpapier.
Vroeger moest je dit leren op de LTS en MTS, (toen nog UTS) vlak en haaks vijlen !
Op de HTS was dit niet aan de orde
 
Met de 3 D sticks heb je 1 functie meer per stick, een draaifunctie naar links en naar rechts, dit is handig bij het werken met een rupskraan of een bulldozer.
Bovendien liggen de sticks prettiger in de hand, dan de dunne standaard aluminium sticks van Robbe Futaba zender.
Helemaal duidelijk, ik zag die drukknop wel, maar wist niet van de draaifunctie; ik vond de knop al wel erg dik...
En dat beter in de hand liggen, ja, dat kan wel, maar dan moèt je wel een zenderpult hebben, want anders kan je gewoon niet alles vasthouden èn bedienen...
Cor
 
Helemaal duidelijk, ik zag die drukknop wel, maar wist niet van de draaifunctie; ik vond de knop al wel erg dik...
En dat beter in de hand liggen, ja, dat kan wel, maar dan moèt je wel een zenderpult hebben, want anders kan je gewoon niet alles vasthouden èn bedienen...
Cor

Hallo Cor



Ik gebruik ook een Robbe zenderpult, want de zender in de hand houden en de sticks bedienen gaat niet echt werken.

IMG_3303.171124.jpg


IMG_3310.jpg


Alleen moet ik de Robbe Futaba riem nog vervangen door een Jeti dubbele kruisriem, want de Robbe Futaba riem knelt nogal in de nek, niet echt fijn als je een half uur met de zenderpult om loopt.

b_66250.jpg
 
Back
Top