VOLVO F16 470 pk Zwaar Transporttrekker 8x6/4 met Goldhofer Smalbed Dieplader met Interdolly (5x3 )

Even over die laadpluggen: misschien zou je een volgende keer kunnen overwegen, om op het model de stekkerpennen te maken: je moet nu erg voorzichtig zijn met het aansluiten van de lader, want daar zitten de stekkers nu aan. Als je eerst de spanning op de lader zet, dan zou je dus sluiting kunnen krijgen tussen de banaanstekkers. Als je dat andersom doet, loop je dat risico niet.
Nu zeg je misschien: ik sluit eerst alles aan en dan zet ik er de spanning op;
klopt, maar misschien doe je het ooit eens andersom; hetzelfde geldt bij het uittrekken van de stekkers. Dan krijg je vuurwerk.

't Is maar een overweging hoor....
 
Even over die laadpluggen: misschien zou je een volgende keer kunnen overwegen, om op het model de stekkerpennen te maken: je moet nu erg voorzichtig zijn met het aansluiten van de lader, want daar zitten de stekkers nu aan. Als je eerst de spanning op de lader zet, dan zou je dus sluiting kunnen krijgen tussen de banaanstekkers. Als je dat andersom doet, loop je dat risico niet.
Nu zeg je misschien: ik sluit eerst alles aan en dan zet ik er de spanning op;
klopt, maar misschien doe je het ooit eens andersom; hetzelfde geldt bij het uittrekken van de stekkers. Dan krijg je vuurwerk.

't Is maar een overweging hoor....

Hallo Cor,

Bedankt voor het meedenken ! :thumbsup:
Goede tip !
Helaas kan ik dit niet meer wijzigen, omdat er te weinig ruimte in het schakelkastje is, om de banaanstekkers te plaatsen.
Mogelijk zal ik bij de volgende truck wel gaan toepassen, omdat dan het risico aanzienlijk minder is, eigenlijk nul.
Tenminste als je de stekkers nog wel in de acculader laat zitten en de acculader uitstaat.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tekst aangepast : Na advies/tip van Hobby van Robbie ! (14-02-2018 23:04)
Geen goed idee om de banaanstekkers te plaatsen/te monteren in het schakelkastje, dit in verband met de vast
gemonteerde blootliggende banaanstekkers! :( :( :(

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ik begrijp wat je bedoeld, dat is mij al een keer overkomen bij mijn 6 assige Semi Dieplader ! :( :(
Deze Semi Dieplader heeft een eigen accu voor de besturing.
Maar dan in omgekeerde richting, als volgt :

Keurig de spanning van de lader uitgeschakeld, stekkers uit de lader getrokken, maar vergeten de schakelaar in de Nulstand te zetten op de dieplader, de stekkers kwamen tegen elkaar aan en inderdaad vuurwerk, gelukkig is er niets gebeurd, geen schade, de accu heeft het gelukkig overleeft.
Wel behoorlijk geschrokken !
Dit overkomt mij nu niet meer, hahaha, al doende leert men,

Ik ga nu als volgt te werk :
Beginnen met opladen van de accu.
Controleren of Laadschakelaar in het schakelkastje op de truck in de nulstand staat.
Als het goed is, moet deze in de nulstand gezet worden als ik stop met rijden, zo niet, dan is standaard het stationair motorgeluid nog ingeschakeld.
Bovendien blijft de cabine binnenverlichting branden.
Dus zet ik standaard automatisch de schakelaar al in de Nulstand, maar ik controleer dit toch eerst nog altijd !!
1.
Eerst de stekkers in de acculader steken. (nog geen spanning op de acculader)
Goed opletten dat de stekkers in de goede laadplug komen : Rood bij Rood, Zwart bij Zwart
Dit geldt uiteraard ook voor het aansluiten aan de acculader
2.
De stekkers in de laadpluggen steken (schakelaar staat in de Nulstand = Uit)
3.
De schakelaar vanuit de Nulstand in de Oplaadstand zetten.
4.
De acculader inschakelen.

Als de accu vol is :
1.
Acculader uitschakelen.
2.
Schakelaar van de Oplaadstand in de Nulstand zetten = Uit
3.
De stekkers uit de laadpluggen trekken.
4.
De stekkers uit acculader trekken.

Dus Cor, ik ben hier heel voorzichtig mee geworden, nadat het één keer mis is gegaan !!


P.S.
De sticker met de tekst :
AAN-UIT-OPLADEN, moet nog in het schakelkastje voor de schakelaar geplakt worden.
(deze sticker is al gemaakt)

Schakelaar naar voren/links = Opladen
Schakelaar in de midden = Uit.
Schakelaar naar achteren/rechts = Aan
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

Even over de laadpluggen: stekkerpennen aan de akkukant, is ook niet handig, daar dan altijd spanning op 2 blote pennen staat, gevoed door een akku, Dat is net zoiets als aan een losse akku open stekkerpennen maken.
Daarom is het altijd verstandig om aan de zijde , waar ALTIJD spanning opstaat, om die kant te voorzien van bussen (vrouwtje) te maken, en de andere kant, die je kan uitschakelen (voeding uitzetten, of verbinding lostrekken) die te voorzien van pennen (mannetje.



Bij het aansluiten, cq losnemen, altijd nadenken....:
altijd aansluiten met lader UITGESCHAKELD (of bij de meeste laders: lader in STOP mode)
altijd losnemen met lader UITGESCHAKELD. (of bij de meeste laders: lader in STOP mode)
Dan breng je altijd de verbindingen spanningsloos aan en ook verwijder je de laadverbindingen spanningsloos.
Het blijft altijd nadenken.


Net als in de lader de goede spanning en laadstroom instellen.......:)
Bij Piet dus altijd 12V en xxA :)


Dus Piet, ga zo door,
En vwb je je laadvolgorde, geef ik hier het advies:

Quote:
Als de accu vol is :
1.
Schakelaar van de Oplaadstand in de Nulstand zetten = Uit
2.
Acculader uitschakelen.
unquote.


zou ik veranderen in:

Als de accu vol is :
1.
Acculader uitschakelen. (akkulader in STOP zetten, dan stop je namelijk eerst de primaire energie toevoer :)
2
Schakelaar van de Oplaadstand in de Nulstand zetten = Uit ( en dan verbreek je de verbriuker)





Als je deze gouden regels handhaaft, blijft het goed gaan.


PS, Helicor, ik ben geen betweter, maar doe mijn best en sorry, dat ik een andere mening heb op dit gebied aangaande veiligheid en zekerheid.


mvrgrob
 
Hallo Rob,


Je hebt inderdaad gelijk, als ik de oplaadpluggen zou omdraaien, dat dan de vastgemonteerde banaanstekkers bloot liggen/zitten in het schakelkastje.
LEVENSGVAARLIJK !!!
SMILEY STOP POLITIE.jpg

Dus zoals ik het nu gemaakt heb, is dit de veiligste optie, dus was ik toch goed bezig, als aspirant elektronicus, hahaha !
SMILEY LACHEN.jpg SMILEY KNIPOOG.jpg


Rob, bedankt voor de tips !
Aangaande de volgorde van : IN en UIT schakelen van de acculader !
SMILEY DUIM OMHOOG.jpg
 
Laatst bewerkt:
"als ik de oplaadpluggen zou omdraaien, dat dan de banaanstekkers blootliggen in het schakelkastje.........."



Ik heb toch nooit gesteld , dat die banaan stekkers LOS in de kast moesten liggen?
Die moeten natuurlijk ook vast gemonteerd worden, net als nu de bussen. Dan kunnen die ook niet tegen elkaar aan komen; moet je er geen metaal op leggen....

Maar laten we tot een compromis komen:
De truck 1 banaanstekker en 1 bus, beide vast gemonteerd,
en de lader óók een banaanstekker en 1 bus.
Moet je die natuurlijk niet in elkaar steken.....
 
"als ik de oplaadpluggen zou omdraaien, dat dan de banaanstekkers blootliggen in het schakelkastje.........."



Ik heb toch nooit gesteld , dat die banaan stekkers LOS in de kast moesten liggen?
Die moeten natuurlijk ook vast gemonteerd worden, net als nu de bussen. Dan kunnen die ook niet tegen elkaar aan komen; moet je er geen metaal op leggen....

Hallo Cor,

Het was ook niet de bedoeling om de banaanstekkers los te laten liggen in het schakelkastje, maar op de zelfde manier te monteren/vast te zetten als de laadbussen.
Maar na het advies van Hobby van Robbie en zelf goed nadenken, is het risico toch groter dat banaanstekkers geraakt worden door een schroevendraaier/sleuteltje, of iets dergelijks, dan met de laadbussen, zoals ze nu gemonteerd zijn.
Als ik de procedure in acht neem, zoals ik het beschreven heb, is het risico nihil, dat er kortsluiting ontstaat.
 
Hallo allemaal,

Nog even een aanvulling over het plaatsen en loskoppelen van de banaanstekkers.

Voor het opladen van de accu :
Acculader staat uit
Aan-Uit-Laden schakelaar staat in de Nulstand = Uit.

Eerst de + plus, de rode stekker in de acculader steken, daarna de + plus, de rode stekker in de rode laad plug/bus steken.
Daarna de - min, de zwarte stekker in de acculader steken, daarna de - min, de zwarte stekker in de zware laadplug/bus steken.
Hierdoor word het risico van kortsluiting nihil (nul)
Aan-Uit-Laden schakelaar in de Laad stand zetten.
Acculader aanzetten.

Accu is geladen :
Accu lader uitzetten.
Aan-Uit-Laden schakelaar in de Nul stand zetten =Uit.
Stekkers verwijderen :
Eerst de + plus, de rode stekker uit de acculader trekken, daarna de + plus, de rode stekker in de rode laad plug/bus trekken.
Daarna de - min, de zwarte stekker uit de acculader trekken, daarna de - min, de zwarte stekker uit de zware laad plug/bus trekken.
Hierdoor word ook het risico van kortsluiting nihil (nul)

N.B.
Wel opletten dat de banaanstekkers (+plus en -min) onderling niet tegen elkaar aankomen, tijdens het aansluiten en afkoppelen.

Optie : Na het afkoppelen van de banaanstekkers afdekken met een losse krimpkous, deze losse krimpkous over de banaanstekker schuiven, deze losse krimpkous pas weer verwijderen bij het aansluiten.

Het bovenstaande moet voor mij de standaard regel worden ! :yes:

Rob,
Bedankt voor de bovenstaande tip. :thumbsup:
 
Hoi Piet,

Ik snap niet zo goed waarom je voor deze connectoren hebt gekozen.
Je had mijn inziens beter voor deze connectoren kunnen kiezen.
De DC connector aan de laadkabel en de chassis connector in de truck. Dan loop je nooit het risico dat de 2 polen elkaar raken tijdens het aan en afkoppelen.

Groetjes Marco
 
Laatst bewerkt:
Meedenktip, als u nu het krimp kous lang genoeg maakt en over de hele stekker heen schuift zodat hij volledig bedenkt is met een stukje kabel er bij.
Dan ter hoogte van de achterkant/ verdikking van de stekker even iets krimpen dan kan de krimpkous niet van de stekker vallen maar wel naar achteren geschoven worden zodat u op deze manier ze niet kan verliezen.
 
Meedenktip, als u nu het krimp kous lang genoeg maakt en over de hele stekker heen schuift zodat hij volledig bedenkt is met een stukje kabel er bij.
Dan ter hoogte van de achterkant/ verdikking van de stekker even iets krimpen dan kan de krimpkous niet van de stekker vallen maar wel naar achteren geschoven worden zodat u op deze manier ze niet kan verliezen.

Hallo Boi,

Bedankt voor de tip.
 
  • Like
Reactions: Boi
Hoi Piet,

Ik snap niet zo goed waarom je voor deze connectoren hebt gekozen.
Je had mijn inziens beter voor deze connectoren kunnen kiezen.
De DC connector aan de laadkabel en de chassis connector in de truck. Dan loop je nooit het risico dat de 2 polen elkaar raken tijdens het aan en afkoppelen.

Groetjes Marco

Hallo Marco,

Ik werk al jaren met deze laadpluggen op mijn Semi Dieplader.
Het is één keer fout gegaan, door een fout van mezelf. :( :(
Dit gebeurt mij nu niet weer/meer.
Zolang ik de door mij genoemde punten in acht neem, kan het niet meer fout aan, risico NUL !!

Zo dramatisch is het nou ook weer niet hoor, er staat geen 400 Volt op, het is maar 12 Volt, dit is niet dodelijk. ;) ;)
 
Update : 266

Hallo Allemaal,

We gaan weer over naar de orde van de dag, er is genoeg gezegd en geschreven over de laadpluggen/bussen
.

Weer verder gegaan met de afbouw van de Volvo F16 Zwaar Transporttrekker.

Sticker uitgeknipt voor in het schakelkastje.
IMG_9367.jpg


De sticker het schakelkastje geplakt.
IMG_9369.jpg


IMG_9371.jpg


Begonnen met het maken van de flexibele luchtslangen en de flexibele kabel voor de verlichting van de jeepdolly en de dieplader.
De rode draad van 1.2 mm strak om een 5 mm messing ronde staf gedraaid en vastgeplakt.
IMG_9275.jpg


Daarna 4 tot 5 minuten in en (oude) waterkoker in kokend water laten hangen.
Na het 5 minuten koken, de luchtslang afkoelen in koud water.
IMG_9286.jpg


IMG_9291.jpg


Dit is het resultaat van de maken van flexibele luchtslagen en de verlichtingskabel, na het koken in de waterkoker
2 x rode flexibele luchtslangen.
2 x gele flexibele luchtslangen.
1 x zwarte flexibele verlichtingskabel.
IMG_9277.jpg


De flexibele luchtslangen zijn ook echt flexibel, als je de (lucht)slangen geheel uitrekt en weer loslaat, veren ze weer terug in de originele opgerolde staat, zoals ook bij de 1:1 luchtslangen en verlichtingskabels.

Tot zover deze update.
 
Laatst bewerkt:
Goede tip Piet, makkelijk om zelf die slangen te maken.

Vraagje, de luchtslang koppelingen waar heb jij die gehaald?
Hallo Demian,


De messing luchtslangkoppelingen heb ik al 9 jaar geleden gekocht bij Dieter Knupfer.
De luchtslangkoppelingen zijn nog steeds levervaar : zie linkje :
Ze zijn leverbaar in 2 maten.
De schaalmaat 1:10 is precies goed, vallen kleiner uit !
https://knupfer.info/shop/index.php/deutsch/details-beschlage-1/bremsluftkupplungen.html

Dit is en zeer betrouwbaar adres.
Achter betalen als de producten/artikelen zijn geleverd.
Hij heeft een groot assortiment aan onderdelen, materialen en gereedschappen voor de modelbouw.
 
Update : 267

Hallo Allemaal,


Verder gegaan met de luchtslangen.
De aansluitkoppelingen gemaakt tussen de luchtslangen en de aansluitingen van de leidingen op het luchtslangenstandaard en de aansluitkoppelingen voor de luchtslangkoppelingen.
IMG_9306.jpg


De 4 slangaansluitingen voor op de luchtleidingen van de luchtleidingen standaard.
Deze worden straks vastgeschroefd op de luchtleidingen.
IMG_9308.jpg


De 4 slangaansluitingen gemaakt voor de 4 luchtslangkoppelingen.
Tevens de aansluiting maakt voor verlichtingskabel/snoer deo de jeepdolly van de dieplader wordt aangesloten.
IMG_9310.jpg


De 4 luchtslagen en de verlichtingskabel/snoer.
IMG_9313.jpg


De messing aansluitkoppelingen en de messing luchtslangkoppelingen in de primer gespoten, daarna in de grijze lak gespoten.
IMG_9316.jpg


IMG_9317.jpg


De aansluitkoppeling aansluiting van de verlichtingskabel/snoer mat zwart gespoten, die wordt aangesloten op de jeepdolly van de dieplader.
IMG_9321.jpg


IMG_9322.jpg


IMG_9324.jpg


Tot zover deze update.



 
hoi Piet
echt wat een stukje bouw werk lever jij af zeg .

maar toch een opmerking .
luchtslang koppelingen worden volgens mij nooit gespoten maar blijven er altijd messing kleurig uit zien .
dat is het enige wat ik aan dit mooie model niet realistisch vind .

maar verder hele mooie truck hoor
waar ik zeker een paar dingen van af ga kijken als ik me eigen wedico Volvo ga ombouwen naar later model

groetjes Mario
 
Back
Top