VOLVO F16 470 pk Zwaar Transporttrekker 8x6/4 met Goldhofer Smalbed Dieplader met Interdolly (5x3 )

Update : 0144


Hallo allemaal,


Weer even een update van de 4 assige Volvo F16 Zwaartransporttrekker :


De aandrijving is nu klaar, dus ben ik begonnen met het maken van een steun voor de stuurservo.

De digitale stuurservo van 12kg/cm is van met merk Hi-Tech.

Weer veel foto's gemaakt.

HPIM5305.jpg




HPIM5309.jpg


In de 1.5mm gaatjes M2 draad getapt en hierop M2 mooertjes gesoldeerd,
zodat ik iets meer body heb om de boutjes stevig te kunnen aandraaien

HPIM5308.jpg


HPIM5307.jpg


HPIM5306.jpg


De bestaande opvulbusjes die bij de stuurservo standaard worden bijgeleverd vind ik te blikkerig, dus zelf nieuwe opvulbusjes gemaakt.

HPIM5301.jpg


HPIM5303.jpg


HPIM5302.jpg


De stuurservo in de gemaakte messing steun gemonteerd.

HPIM5312.jpg


HPIM5313.jpg


HPIM5311.jpg


HPIM5310.jpg


Tot zover deze update.


wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt:
zwaar geschut piet als stuurservo? 30kg/cm dacht ik zo ;)
titanium tandwielen. brushless motor digitaal en uiteraard gelager.

wat ben je van plan :lol:???
 
zwaar geschut piet als stuurservo? 30kg/cm dacht ik zo ;)
titanium tandwielen. brushless motor digitaal en uiteraard gelager.

wat ben je van plan :lol:???


Hallo Alwin,

Wat ben ik van plan ??
De stuursevo moet onder alle omstandigheden kunnen blijven sturen !

De stuurservo is geen 30kg/cm hoor !
De stuurservo is 12kg/cm en heeft metalen tandwielen, een brushless motor, is digitaal en is kogelgelagerd.

Onder de 5 assige MB Actros Zwaartransporttrekker zit een digitale stuurservo van 11kg/cm, die het onder omstandigheden blijft sturen, helaas was deze servo niet meer leverbaar, dus heb ik voor een stuurservo van 12kg/cm gekozen.
 
Laatst bewerkt:
Update : 0145

Hallo allemaal,


Weer even een update van de 4 assige Volvo F16 Zwaartransporttrekker :

De stuurservo gemonteerd op het chassis en aan gesloten op de voorste stuuras
Weer veel foto's gemaakt.

HPIM5316.jpg


HPIM5315.jpg


HPIM5314.jpg


HPIM5319.jpg


HPIM5318.jpg


De beschermplaat aan de onderkant van de stuurservo is tevens een aanslag-steunpunt voor het voorover kantelen van de cabine, zodat deze niet te ver doorkantelt, waardoor er schade ontstaat.

De maximale kantelhoek van de cabine, die is ongeveer gelijk als bij de 1:1 Volvo F16, zie hier de gekantelde cabine met daarachter de Zwaartransportmodule.

HPIM5323.jpg


HPIM5322.jpg


HPIM5321.jpg


HPIM5320.jpg


HPIM5335.jpg


HPIM5333.jpg


De cabine weer in de normale stand.

HPIM5328.jpg


Het is best een dikke stoere 4 assige Volvo F16 zwaartransporttrekker aan het worden.

HPIM5331.jpg


Tot zover deze update.

Wordt vervolgd.
 
hoi piet,

foutje van mijn kant.

ik dacht dat je de 7995 had. zie nu pas dat het de 7985 is.

De 7995 is titanium gear en 30kg.
De 7985 is metal gear en 12kg zoals je al aangeeft.

ik had de 9 en 8 verwisseld.
 
hoi piet

wat een super mooie volvo f 16 geworden. het toon erg stoer een 4 asser met een volvo f 16 cabine. en wat blijft zoon oude volvo f 16 toch mooi he:p:p

gr bertus
 
Hallo Piet, je bent weer goed bezig hoor, schiet al lekker op.

Ik heb even naar de stuurservo gekeken, en zie dat deze geen 45graden draait bij het sturen. Je kunt het armpje van de servo wat korter maken zodat de servo wel zijn volle slag kan maken. Hij is dan ook sterker. Het kan zijn dat je het armje ook schuin moet zetten (stuurstang langer maken), wil je de gelijke stuuruitslag hebben naar links en rechts.
 
Hallo Piet, je bent weer goed bezig hoor, schiet al lekker op.

Ik heb even naar de stuurservo gekeken, en zie dat deze geen 45graden draait bij het sturen. Je kunt het armpje van de servo wat korter maken zodat de servo wel zijn volle slag kan maken. Hij is dan ook sterker. Het kan zijn dat je het armje ook schuin moet zetten (stuurstang langer maken), wil je de gelijke stuuruitslag hebben naar links en rechts.


Hallo Stefan,

Bedankt voor het meedenken !!

Het heeft geen zin om het armpje van de servo korter te maken, of te wijzigen, want de stuuruitslag van de stuuras is niet groter, de stuuruitslag is zo maximaal ingesteld !

Als ik de stuuruitslag groter wil hebben dan moet ik de stuurarpjes aan de stuuras ruimer wegfrezen en de hoek van de stuuras zelf vergroten !
Als ik de stuurarmpjes ga af frezen worden deze zwakker.
Als ik de de hoek in de stuuras ga vergroten/wegfrezen, dan hoe ik te weinig body over.

Weliswaar is de stuuruitslag geen 45 graden, maar is wel voldoende om een redelijk kleine bocht te maken.
Ik ben zelf over draaicirkel van de 4 assige Volvo F16 tevreden.
 
hoi piet,

wat stefan bedoeld is dat je servo een grotere slag maakt in hoek maar een kleinere afstand. door een gaatje naar binnen te gaan op je servo hevel.

nu gaat je servo drukken tegen een punt dat niet kan bewegen.
 
Update : 0146

Hallo allemaal,



Weer even een update van de 4 assige Volvo F16 Zwaartransporttrekker :

Begonnen met het interieur maken voor in de cabine, want bij een Volvo Wedico cabine zit bij aanschaf van een complete set geen interieur, dus moet ik het wel zelf gaan maken.

Er komt 1 slaapbed in het nieuwe interieur voor de chauffeur, want bij lange ritten moet hij wel kunnen overnachten.

Ik maak het interieur geheel van messing.
Weer veel foto's gemaakt.

Het interieur wordt uit div. losse onderdelen gemaakt en later in elkaar geschroefd, omdat het interieur niet in één keer in de cabine past.

De 0,8mm dikke messingplaat uitgezaagd en op maat gefreesd en gezet in de zetbank.

HPIM5344.jpg


HPIM5345.jpg


HPIM5346.jpg


De 2 delen in elkaar geschroefd met M2 messing boutjes.

HPIM5348.jpg


HPIM5349.jpg


De 2 gemonteerde messing platen in de cabine gemonteerd en vastgeschroefd met de bestaande M3 boutjes van het Globetrotterdak.

HPIM5350.jpg


HPIM5351.jpg


HPIM5352.jpg


Zie het messing (tussen)dak boven in de cabine.

Op het (tussen)dak en de ruimte in het Globetrotterdak komt div. elektronica gemonteerd, zodat dit mooi weggewerkt is !!


Tot zover deze update.

Wordt vervolgd.
 
Update : 0147

Hallo allemaal,


Weer even een update van de 4 assige Volvo F16 Zwaartransporttrekker :

Verder gegaan met het interieur van de Volvo cabine.

De vloer en de motortunnel van messingplaat van 0.8mm dik gemaakt.
De hoeken voor de motortunnel in de vloerplaten gezet en de bevestigingsstrippen
op de vloerplaten gesoldeerd, waarmee straks de vloerplaat met motortunnel aan de
achterwand wordt geschroefd.
Weer veel foto's gemaakt.

HPIM5359.jpg


HPIM5358.jpg


De vloerplaten ook weer netjes afgewerkt.

De motortunnel gemaakt, ook weer 2 hoeken in gezet om de motortunnel vast te kunnen
schroeven op de linker en rechter vloerplaat.

De opstaande randen van de motortunnel op maat gefreesd.

HPIM5372.jpg


HPIM5373.jpg


HPIM5380.jpg


HPIM5379.jpg


De motortunnel vastgeschroefd aan de vloerplaten.

HPIM5374.jpg


HPIM5378.jpg


De messing M2 boutjes moeten nog op lengte gemaakt worden, deze zijn nu nog te lang.

HPIM5377.jpg


HPIM5376.jpg


De vloerplaten even gepast in de cabine en de gaten afgetekend om de vloerplaten
straks vast te kunnen schroeven aan de binnenspatborden en de achterwand.

De cabinevloer past mooi strak op de binnenspatborden.

HPIM5361.jpg


HPIM5362.jpg


HPIM5363.jpg


HPIM5364.jpg


HPIM5365.jpg


Tot zover deze update.

Wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt:
Update : 0148

Hallo allemaal,


Weer even een update van de 4 assige Volvo F16 Zwaartransporttrekker :

Verder gegaan met het interieur van de Volvo cabine, maar er moet ook nog een compartiment gemaakt worden voor de rij-accu.

Ik heb nog geen accu-blok aangeschaft voor de Volvo F16, dus maar even het accu-blok van de Volvo F12 bakwagen gebruikt voor de maatvoering.

Eerst even in de achterplaat de uitsparing voor de motortunnel uitgefreest.

HPIM5393.jpg


HPIM5392.jpg


Daarna 2 hoeklijntjes op de achterplaat gesoldeerd om de accu achterplaat te kunnen monteren.

HPIM5397.jpg


HPIM5394.jpg


Zie de gemonteerde accu achterplaat.

HPIM5403.jpg


Het accu compartiment is een mooi strak geheel geworden.

HPIM5402.jpg


HPIM5401.jpg


HPIM5400.jpg


Zie het geplaatse accublok, het past precies in het accu compartiment.

HPIM5399.jpg


HPIM5398.jpg


Tot zover deze update.

Wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt:
Meneer Piet,

Wat een mooi werk maakt U toch ik volg het nu bijna een jaar.

Hij wordt wel heel mooi zo.

Groeten Jhon
 
Update : 0149



Hallo allemaal,


Weer even een update van de 4 assige Volvo F16 Zwaartransporttrekker :

Verder gegaan met het interieur van de Volvo cabine.
Weer veel foto's gemaakt.

De motortunnel op de 2 vloerplaten gemonteerd en de vloerplaat met de motortunnel
vast aan de achterplaat met het slaapgedeelte gemonteerd.

HPIM5379.jpg


HPIM5378.jpg


Let niet op de te lange M2 messing boutjes, deze moeten nog worden ingekort.

HPIM5377.jpg


HPIM5376.jpg


HPIM5375.jpg


HPIM5386.jpg


HPIM5385.jpg


Op het bovenste vlakke gedeelte van de achterwand komt t.z.t. het bed voor
de chauffeur.

HPIM5384.jpg


HPIM5383.jpg


Op de motortunnel de versnellingspook gemonteerd.

De kunststof versnellingspook met de 2 flessenhouders gebruikt van een Volvo FH 16 van Scale-Art.

HPIM5410.jpg


Zie de te grote versnellingspook van de Volvo FH 16 van Scale-Art.

HPIM5408.jpg


Deze versnellingspook korter en smaller gemaakt, zodat deze gelijk is aan de
versnellingspook van de 1:1

HPIM5412.jpg


HPIM5411.jpg


Tot zover deze update
wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt:
Het word al een mooie truck Piet.

Ben erg benieuwd hoe het er uit gaat zien als die helemaal klaar is.
Ik moet nog een interieur maken in mijn F12, dus dit kan ik mooi van je afkijken haha.
 
Heel mooi Piet ,
maar klein vraagje ,
met al die messing onderdelen , mag jij nog wel over onze Fly-over ,
gewichts beperking bordjes plaatsen dacht ik zo .hahaha .

Echt een prachtstuk Piet.
 
Update : 0150



Hallo allemaal,


Het is al weer de 150e update !

Weer even een update van de 4 assige Volvo F16 Zwaartransporttrekker :

Verder gegaan met het interieur van de Volvo cabine.

Het tafeltje met opstaande rand op de motortunnel uit messing plat staf gefreesd.

HPIM5422.jpg


HPIM5423.jpg


HPIM5424.jpg


Het tafeltje op de motortunnel gemonteerd

HPIM5419.jpg


HPIM5420.jpg


HPIM5421.jpg


Tot zover deze kleine update

Wordt vervolgd.
 
Back
Top