VOLVO F16 470 pk Zwaar Transporttrekker 8x6/4 met Goldhofer Smalbed Dieplader met Interdolly (5x3 )

Hallo Allemaal,

Even Off topic :

PECH !
Tegenslag :

Mijn CO2, tegenwoordig noemt men dit MIG/MAG las apparaat, is overleden, letterlijk in rook opgegaan.
Dit soort dingen gaan altijd defect als je ze nodig hebt.
Smiley verdrietig - kopie.png

Dit lasapparaat heeft eigenlijk geen schuld, meer dan 30 jaar oud, ooit 2e hands aangeschaft.
Compleet met laskar en een eigen Argon gasfles.
Maar ja, wel pech, nu moet ik dus een nieuw lasapparaat aanschaffen.

Ik wil nu een klein handig draagbaar MIG/Mag lasapparaat aanschaffen, waar je ook elektroden mee kan lassen en eventueel TIG kan lassen, maar ja dan heb ik weer Argon gas nodig en daar heb ik eigenlijk geen zin meer in, want dan zit ik weer met die grote laskar, want ja, een Argon fles zo los neerzetten is een beetje link !
Bovendien heb ik nog nooit TIG gelast.

Omdat ik altijd buiten las, nooit in de werkplaats, is het ieder keer weer een gedoe om de hele handel van binnen naar buiten te slepen en na de lasklus weer naar binnen te slepen, wil ik nu gas-loos gaan lassen, met een gevulde lasdraad.
Bovendien was dit oude CO2 lasapparaat op 380 volt., groot en lomp en zwaar.
Nu wil ik een klein licht MIG/Mag lasapparaat 200 Amp. kopen die makkelijk verhandteerbaar is, die zowel op 230 volt en 400 volt kan lassen.
Dit betekent dat ik de laskar en de eigen Argon gasfles kan inruilen en ook mijn oude elektroden lasapparaat (220 Volt) kan inruilen, dit geeft weer wat ruimte in mijn werkplaats.

Nadeel van gas-loos (Flux Cored lasdraad) lassen is :
Het lasdraad is behoorlijk duurder en ja, je krijgt weer een slak op de las, net als met elektroden lassen en het spettert natuurlijk veel meer, net als met elektroden, bovendien is een gasloze las minder sterk, maar waar ik het voor ga gebruiken, zijn de lassen natuurlijk sterk genoeg.
Voordeel :
Veel compacter las apparaat, geen laskar en geen Argon gas meer nodig, tegenwoordig last men met meng Inert gas.

Zal wel even oefenen/wennen zijn gas-loos lassen, maar ja, ook dat went wel weer.
Maar eens onderzoek doen wat het meest geschikte MIG/MAG lasapparaat voor mij is, qua prijs/kwaliteitsverhouding.
En beginnen met sparen, twee Euro in de week. (dit is mijn zakgeld)

Je hebt het kennelijk allemaal goed overwogen en een besluit genomen; maar als je het mij vraagt is dat wel een verkeerd besluit: sinds ik mijn CO2 apparaat heb, ik denk een jaar of 10-12 nu, heb ik mijn oude transformator nooit meer gebruikt, en eigenlijk weet ik niet eens meer waar die staat. Was wel een klein ding, en je kon ermee tot 140A lassen, eigenlijk deed hij het 't beste onder maximale stroom, met 3,25 mm electrodes.
Dus voor mij geen electroden lassen meer, en al helemaal niet als je 1 mm plaat of dunner moet lassen; wat mij betreft, onmogelijk met electrodes, maar dat kan aan mij liggen :weetnie:.
En met €2 zakgeld, kan je maar erg weinig lasdraad kopen :koud:

Je hebt het kennelijk allemaal goed overwogen en een besluit genomen; maar als je het mij vraagt is dat wel een verkeerd besluit: sinds ik mijn CO2 apparaat heb, ik denk een jaar of 10-12 nu, heb ik mijn oude transformator nooit meer gebruikt, en eigenlijk weet ik niet eens meer waar die staat. Was wel een klein ding, en je kon ermee tot 140A lassen, eigenlijk deed hij het 't beste onder maximale stroom, met 3,25 mm electrodes.
Dus voor mij geen electroden lassen meer, en al helemaal niet als je 1 mm plaat of dunner moet lassen; wat mij betreft, onmogelijk met electrodes, maar dat kan aan mij liggen :weetnie:.
En met €2 zakgeld, kan je maar erg weinig lasdraad kopen :koud:

Hallo Cor,

Ik heb nog niks overwogen, maar tegenwoordig kan je met de meeste nieuwe MIG/MAG ook elektroden lassen.
Een heel enkele keer laste ik nog met elektroden, maar dat was niet vaak, sinds ik het CO2 lasapparaat had.
De laatste jaren niet meer gelast met elektroden, het is dus geen must, maar als de mogelijkheid er is om er ook elektroden mee te kunnen lassen, waarom dan niet.

Als ik een nieuw MIG/MAG lasapparaat aanschaf , waar ik ook elektroden mee kan lassen, dan kan ik het oude zware lasapparaat ook weg doen en heb ik de mogelijkheid om toch nog met elektroden te kunnen lassen. Tja, ik ben nog van de oude stempel, leren lassen met elektroden, volgens mij bestonden er toen nog geen CO2 lasapparaten.

1 mm plaat is goed te lassen hoor, met 2.5 mm elektroden met een lage spanning 80/90 Amp.
Ik heb zelfs wel plaat gelast van 0.5 mm met 1.6 mm elektroden 50/60 Amp.
Maar natuurlijk gaat dit dunne staalplaat lassen makkelijker met CO2.
Ik las meestal met of 0,9 of 1 mm lasdraad.
Dunne staalplaat 0,5 mm las ik met 0.6 mm lasdraad.

Las jij gas-loos ?
Zo ja, hoe voldoet dit, of gebruik jij Argon gas ?

Ik gebruik menggas, dus CO2 met 10% Argon, dacht ik; en 0,8 mm draad op een 15 kg spoel; kan ook 1 mm draad gebruiken, voor de hogere lasstroom, maar niet nodig gehad.
Heb een 10 kg fles.

Als ik echt zwaar werk heb (heel soms) dan gebruik ik de trafo van mijn buurman, makkelijk op 400V en 4 mm electrodes.

Update : 410

Hallo allemaal,

Even de 5 draaistellen links/rechts op de juiste afstand opgesteld.

Hierdoor kan ik nu de lengte van het achterdek bepalen.

IMG_8551.jpg

IMG_8552.jpg

De assen liggen/komen op een hartafstand van 110 mm.

IMG_8554.jpg

IMG_8557.jpg

IMG_8559.jpg

IMG_8565.jpg

IMG_8557.jpg

De lengte van het achterdak wordt 590 mm lang.
Omgerekend naar 1:1
590 x 14 = 8260 mm.
Het Goldhofer achterdek in de 1:1 is : 8250 mm lang.

Tja, omgerekend een verschil van 10 mm ten opzichte van de Goldhofer 1:1 achterdek.
Nu kan ik dit wel corrigeren, dan moet het achterdek 589,285 mm lang worden.
Dit ga ik niet corrigeren, want dit vind je niet terug bij 1:1 Goldhofer dieplader, ten opzichte van 590 mm in de 1:14

De Goldhofer 1:1 heeft een hartafstand van 1500 mm.
Ook hier een verschil van :
Hartafstand 1:14 110 mm, omgerekend naan de 1:1 Goldhofer dieplader 1540 mm.
Hie pas ik wel een correcte toe, want anders op het verschil op de 5 assen bij de 1:1 Goldhofer 200 mm. , dit is te veel.
De hartafstand wordt nu : 107 mm
1:14 :
5 assen : 5 x 107 mm = 7490 mm
(omgerekend van 1:14 naar 1:1)
1:1
Goldhofer 5 assen : 5 x 1500 mm = 7500 mm
Hierdoor is het verschil 10 mm van de assen ten opzichte van de 1:1 Goldhofer van de 5 assen.
Ook dit vind je niet terug.
Ik wil een normale maten hanteren en niet werken met 2 a 3 cijfers achter de komma, dit gaat niet werken.
Tja, soms moet je (kleine) concessies doen, dit is All in the game.

Tot zover deze update.

Wordt vervolgd.

Tug.NL zei:
dank je wel voor de uitleg Pieter,
als ik het dus goed begrijp word het achterdek met de 10 assen dus terreinvolgend maar de assen als dusdanig niet geveerd.
ik neem aan dat links en rechts gescheiden blijven.

inplaats van een veer tussen de spindel en de zuiger in de master cilinders, zou het geen idee zijn om een accumulator/drukvat tussen de master en slave cilinders te zetten?
op die manier worden de assen niet alleen terreinvolgend maar ook daad werkelijk geveerd door de lucht in de accumulator.

mvg,
Roald

Hallo Roald,

Links en rechts blijven gescheiden, want ik moet het achterdek met het smal diepbed recht kunnen stellen, als de lading aan de ene kant zwaarder is dan aan de ander kant.

Een accumodulator/drukvat (2x) zou een optie kunnen zijn, maar het probleem is : Ik moet woekeren met de ruimte onder de gieksleuf, hier moet alle elektronica ingebouwd worden, de elektromotoren voor de schroef/draadspindels moeten er ook in gebouwd worden, maar er moet ook nog een stuursysteem ingebouwd worden, omdat een servo niet sterk genoeg is.
Hoe het stuursysteem eruit gaat zien, daar ben ik nog niet helemaal uit.
De 5 pendelassen worden/zijn terrein volgend, maar door de zware lading zie ik het nut van de vering niet echt in, omdat we op de rij-baan niet echt hoge snelheden bereiken dat de boel gaat schudden en trillen.
Bovendien moeten er dan ook nog weer schokbrekers ingebouwd worden, de ruimte hiervoor is er gewoon niet.
Nogmaals ik zie zelf het nut er niet van in. dus dit gaat het niet worden.
Bij de 1:1 in de vering wel belangrijk, want je moet wel prettig met de combinatie kunnen rijden
Ik vind het terrein volgend achterdek belangrijker dan de vering.
De hoogte kan ik op elke gewenst hoogte instellen.

En zoals je weet is modelbouw soms concessies doen.

Dat de gehele combinatie terrein volgend wordt vind ik echt het belangrijkste.
Als ik soms zie dat op de rij-demo's regelmatig de trailers 1 of 2 assen los komen van het wegdek/rijbaan.
Dit wil ik ten alle tijde voorkomen met mijn combinatie.
De trekker is al terrein volgend, maar die heeft ook vering, waardoor het er realistisch uitziet.
De jeepdolly wordt ook terrein volgend met vering.

De jeepdolly is trouwens nu een optie, omdat ik nu besloten heb, na overleg met mijn contactpersoon van Goldhofer in Memmingen, ga ik nu ook een 3 assige interdolly bouwen, dit was ik eerst niet van plan in verband met het wringen van de interdolly.
Maar goed, ik heb me laten verleiden door deze man en komt er toch een interdolly, wel weer heeeeeeeeeeel veeeeeeeeeeeeeel werk meer.
Hij vond dat de dieplader zonder interdolly niet realistisch is en geen recht doet aan de 1:1 Goldhofer dieplader.
Dit heb ik reeds eerder beschreven in eerdere posting. Posting : 2737

Roald,
Hopelijk heb ik jouw bovenstaande rode gemarkeerde vraag naar tevredenheid kunnen beantwoorden.

Hallo Roald,

Nog even terugkomen op jou vraag :
(zie bijgaande afbeelding van een 4 assige Goldhofer dieplader, helaas een beetje wazig) (1:1)

GOLDHOFER PENDELAS BESTURING.03.png

Dit bedoel ik met 5 terrein/wegdek volgende pendelassen onder het achterdek van de Goldhofer dieplader. 1:14)
(communicerende vaten)

Update : 411

Hallo allemaal,

De 10 draaistellen moeten ook nog kunnen in en uit sturen tot een hoek van 60 graden, net als bij de 1:1 Goldhofer dieplader.
Weer (te) veel foto's gemaakt.

Begonnen met het maken van 10 stuurarmen, die aan de draaistellen worden gemonteerd met 4 M 2 boutjes.
Eerst 2 messing malletjes voor de zijkant van de draaistellen gemaakt voor de 10 stuurarmen.
IMG_8602.jpg

IMG_8605.jpg

1 linker en 1 rechter mal gemaakt.
Links zijkant draaitafel:
IMG_8631.jpg

Rechts zijkant draaitafel:
IMG_8633.jpg

Tevens 2 messing linker en rechter malletjes voor de bovenkant van de draaitafels gemaakt.
(zie het verschil tussen de bovenkant en de zijkant van de stuurarmen voor de draaitafels)
Links boven en zijkant voor de draaitafels :
IMG_8643.jpg

Rechts boven en zijkant voor de draaitafels :
IMG_8642.jpg

De 4 messing malletjes gebruikt om de resterende 4 linker en 4 rechter stuurarmen af te tekenen op de restanten van messing platen 1 mm dik.
Ik koop altijd messing platen van 250 x 125 cm en laat deze in stroken knippen van 50 x 125 cm en zaag deze dan zelf in kleinere platen, zodat de makkelijker zijn te verwerken/te bewerken.
IMG_8647.jpg

Zo economisch mogelijk afgetekend, zodat er weinig messing afval overblijft.
Overigens gooi ik nooit restanten messing weg, altijd wel weer te gebruiken voor andere doeleinden.
IMG_8648.jpg

IMG_8655.jpg

IMG_8656.jpg

Tot zover deze update.

Wordt vervolgd.

Toch alleen de laatste as zal een stuurhoek van 60 graden kunnen maken?

Hallo Mark,

Uiteraard alleen de achterste, de vijfde stuuras krijgt een stuuruitslag van 60 graden aan de binnenkant, (binnenhoek) zoals ook bij de 1:1 Goldhofer dieplader.
De rest van de assen worden volgens het Ackermann systeem afgesteld om het achterdek wringvrij te kunnen besturen.
Hier komen t.z.t. nog foto's van de stuuruitslagen, betreffende buitenkant, (buitenhoek) als van de binnenkant, (binnenhoek) van het achterdek.

Jij weet toch ook dat de buitenkant een grotere cirkel beschrijft dan de binnenkant.

Jij weet toch ook dat de buitenkant een grotere cirkel beschrijft dan de binnenkant.

Ja zekers, maar jij schreef dat ze het alle 10 moeten kunnen halen. Daarom was ik nieuwsgierig.

Cor heeft het over krabbenstand. Maar ik neem aan dat de stuurhoeken dan niet gewijzigd worden onderling en het lekker gumt op de weg.
Dit is wel met de kranen waar ik mee op pad ga als je deze op krabbegang overneemt.

Ja zekers, maar jij schreef dat ze het alle 10 moeten kunnen halen. Daarom was ik nieuwsgierig.

Cor heeft het over krabbenstand. Maar ik neem aan dat de stuurhoeken dan niet gewijzigd worden onderling en het lekker gumt op de weg.
Dit is wel met de kranen waar ik mee op pad ga als je deze op krabbegang overneemt.

Hallo Mark,

Je hebt gelijk ik heb het niet goed omschreven, ik had even moeten aangeven en dat de stuuruitslag van 60 graden voor de achterste stuurassen, de 5e stuurassen is.

Back