Hallo allemaal,
Evaluatie :
Goldhofer 5 bij 3 smalbed dieplader : type : STZ-VP (285)
Ik heb de laatste weken het gedeelte van dit topic, betreffende de Goldhofer smalbed dieplader 5 bij 3 nog eens goed doorgelezen. (best een hele klus om alles goed door te lezen)
Ik ben tot de conclusie gekomen, dat in de loop der tijd, tijdens de bouw van de Goldhofer dieplader nogal wat aanpassingen/wijzigingen heb moeten doorvoeren, concessies moeten doen c.q. aanpassingen moeten realiseren om de Goldhofer dieplader zo goed mogelijk volgens de Goldhofer bouwtekening na te bouwen.
Het vervelende is dat het nooit voor 100% realiseerbaar is, om het schaalmodel precies op schaal na te bouwen naar de 1:1 Goldhofer dieplader.
Ik dacht : Yep : Ik heb de originele bouwtekening van de Goldhofer 5 bij smalbed dieplader type : STZ-VP (285)
Alle maten omrekenen/verschalen naar de schaal 1:14, materiaal bestellen en bouwen maar”
Nou vergeet het maar, was het maar zo eenvoudig.
Misschien had het beter geweest om geen originele bouwtekening van de Goldhofer dieplader te hebben en te bouwen naar de 1:1 Goldhofer 5 bij 3 smalbed dieplader. Nu ben ik te veel gefocust geweest op de Goldhofer bouwtekening en wilde de Goldhofer dieplader exact nabouwen, volgens de bouwtekening van Goldhofer.
Ondanks de originele Goldhofer bouwtekening en de vele metingen aan de dieplader zelf en de vele door mij gemaakte (detail) foto's van de Goldhofer dieplader, ben ik begonnen met niets.
Gezocht op het internet, Sociale Media of er is te vinden was over de bouw van diepladers in de schaal 1:14/1:16 met onafhankelijke hydraulische vering met pendelassen.
Diverse modelbouw forums wereldwijd bezocht, niets gevonden.
Ook is er op geen enkel modelbouwforum in NL Duitsland en Europa, is totaal geen goed bouwverslag te vinden van modelbouwers, die zelf een dieplader hebben gebouwd, wat op een 1:1 dieplader lijkt.
Wel diepladers gevonden met mechanische vering, wat voor mij geen optie was.
Dus heb ik tijdens bouw van de Goldhofer dieplader moeten experimenteren, zelf dingen moeten uitvinden, om tot een goed resultaat te komen en ook nogal wat tegenslagen moeten verwerken, omdat niet alles realiseerbaar is.
Dit was ook het geval bij het uitschuifbaar smalbed waar ik in de kokers geen goed passende kunststof kabelrupsen voor de bedrading van de elektronica kon vinden, zoals dit ook bij de 1:1 Goldhofer uitschuifbaar smalbed een aluminium kabelrupsen zijn gemonteerd.
Dus goede raad was duur, maar een nieuw smalbed gemaakt waar het nu wel de kabels voor de elektronica doorgevoerd kunnen worden.
Gelukkig kan ik het uitschuifbaar smalbed weer gebruiken en ombouwen naar een breedbed.
Ik zag zelf het nut niet van de pendelassen, omdat er te weinig ruimte is/was onder het achterdek voor het pendelen en het problemen gaf met de hydrauliek cilinders en ik zelf een aanvaardbaar systeem had ontwikkeld, het leek er goed uit te zien, maar helaas tijdens de proefrit functioneerde het voor geen meter. (waardeloos)
Overigens ben ik hier ook over aangesproken door de/mijn contactman van Goldhofer over de starre assen, dit was niet volgens de bouwtekening.
Dit zat me niet lekker : Uithuilen en opnieuw begonnen en alsnog 16 pendelassen gemaakt, wat nu wel goed functioneert, ondanks dat het heel veel werk was om 16 nieuwe pendelassen te maken.
Achteraf ben ik blij dat ik de 16 nieuwe pendelassen heb gemaakt/gebouwd heb.
Bovendien is het nu gelijk aan de pendelassen van de 1:1 Goldhofer dieplader.
Maar ja, dit bekent wel dat ik de 16 hydrauliek cilinders ook nog moet aanpassen, best ook weer veel werk, maar dit is het wel waard.
Al met al is de bouw van de Goldhofer dieplader best wel een groot project, wat nog lang niet klaar is, dit gaat nog wel een jaar duren.
Maar het wordt nu wel een Goldhofer dieplader, die ik me had voorgesteld zo te bouwen, die ook functioneel werkt, gelijk aan de 1:1 Goldhofer 5 bij 3 smalbed dieplader en uiterlijk precies op de 1:1 Goldhofer dieplader lijkt en een groot laadvermogen heeft, wat voor mij belangrijk is, om mijn CAT D 10 T Bulldozer te kunnen vervoeren. (36 kg) met het nieuwe door mij zelf gemaakte grote stalen schuifbord nu 40 kg weegt.
Ik heb heel wat problemen moeten overwinnen, maar uiteindelijk is het toch gelukt.
De ruwbouw is nu zover klaar, nu komt de afwerking nog, ook dit is heel veel werk, alle (kleine) details aanbrengen, de besturing nog bouwen en inbouwen, de hydrauliek cilinders nog wijzigen. De master hydrauliek cilinders zijn al wel klaar en werken naar behoren, c.q. het functioneert perfect.
Ook nog voor het zwanenhals met nek, een schroefspindel systeem bouwen.
Kortom, ik hoef me nog niet te vervelen.
Opgeven staat niet in mijn woordenboek, altijd maar door blijven gaan.
Alle experimenten en veranderingen/wijzigingen is het wel waard geweest en ben tevreden over het tot nog toe behaalde resultaat.
Tja, de bouw van de dieplader had waarschijnlijk veel sneller gekund, als een CNC draaibank en een CNC freesbank had gehad.
Maar ja, dan had ik ook nog een cursus moeten volgen om de tekeningen te kunnen maken en deze digitale tekeningen moeten programmeren in de CNC draai en Freesbank.
Tekenen is niet mijn sterkste punt, behalve de tekeningetjes/krabbeltjes op de vele kladblaadjes.
Ik heb nu alles gemaakt op een conventionele draai en freesbank en heel veel handwerk verricht. (zagen/vijlen)
Ik heb er nu alle vertrouwen in dat ik dit grote project naar tevredenheid kan afronden.
Als ik tijd van leven heb, kan ik nog jarenlang van deze Goldhofer dieplader genieten, samen met mijn kleindochter, zij is ook helemaal gek van de modelbouw.
P.S.
Ik was bezig om mijn kleindochter te leren draaien, frezen, boren, solderen het bewerken van messing en het bewerken van staal, Mig/Mag lassen (CO2 lassen), enzovoort, maar toen kwam Covid -19 en hebben we al bijna 2 jaar lang niet kunnen samenwerken in de werkplaats.
Hopelijk komt hier binnenkort verandering in en kunnen we weer op zaterdag samen weer knutselen in de werkplaats en weer oppakken waar we gebleven waren.
Helaas voorlopig geen tijd om met de bouw van de Goldhofer dieplader verder te gaan, door familie omstandigheden.
(tijdelijk mantelzorger)
Ik zal proberen om soms nog een update te plaatsen.