Volvo fmx autolaadkraan

Veder met de 3e giekdeel de schuifdiek/delen. Maar eerst nog een blok aluminium voor dat de schuifgieken bevestigd kunnen worden. welke naam dat heeft , ik weet het niet. Maar het scharnierend gedeelte, waar ook de cilinder aan bevestigd is. Ik denk dat fotos een beter beeld geven. Dit was uit eindelijk een hoop pas en meet en vrees werk. Ik begon met een blok aluminium van 5x5 cm en 8 cm lang . Dus dat gaf wel iets rommel aan het einde. Maar hij is er , en kan met de cilinder genoeg inklappen, en vergenoeg uit (later te zien als de schuif delen er aan zitten) ik heb deze cilinder wel aangepast.

Ik de 3d geprint versie kwam ik er al achter dat de 3e giek niet vergenoeg naar mijn wens uit ging. 2 en 3 giekdeel was recht in 1 lijn , in de 1:1 kranen, kan de 3 giekdeel veder door knikken. Dus heb ik uit eindelijk de eindstops uit de liniare actuator gemonteerd, en daar door geeft die net 4 mm meer wat voldoende is. Ik zal het in een latere post nog een keer met beeld matriaal laten zien.
20231229_100821.jpg
20231229_100845.jpg
20231229_100851.jpg

En hier gemonteerd, zo dat te zien is past het allemaal strak met in klappen
20231229_122751.jpg
20231229_122758.jpg
20231229_123016.jpg
20231229_123035.jpg
20231229_123352.jpg

Tot de volgende , gr bertus
 
Dat is een mooi stukje vakwerk Bertus, zeker dat koppelstuk, om alle kanten te kunnen bewerken en het dan ook nog in kunnen spannen is nogal een uitdaging.
Petje af.:wave

Groet Leo
 
Hoi tjerk, het interieur ziet er zeer goed uit . Zit leuk in mekaar gemaakt met stoelen en dashboard, zij panelen in de deuren, vloerplaat. en de deuren die open kunnen. Vloerplaat met stoelen schuif je er onder vandaan in en zet je vast met 4 schroeven. Daar hoef je niets voor bij te bestellen.
Succes, daar zien we graag een verslag van

Mvg bertus

Wordt weer een verschrikkelijk mooi model.
Zit ook even naar deze cabine te kijken. Zitten de bevestigingen voor aan het chassis er ook bij?
 
De updates worden kleiner :( nog een aluminium schegplaat gemaakt voor dat de schuifgiek er aan komt .welke met een stukje invreeswerk aan de eene zijde en uit(vreeswerk) in mekaar passen. En zo spellings vrij gemonteerd kan worden. Geborgd met een m4 bout .Dit principe maak ik ook weer bij de schuifgiek.

20231230_135416.jpg
20231230_135438.jpg

En hier gemonteerd
20231230_135549.jpg
20231230_135557.jpg

Bij deze foto is al te zien dat het (schuif) giek deel door kan knieken (negatieve)
20231230_140115.jpg
20231230_140127.jpg

En wat altijd wel prettig is , een voorbeeld, in dit geval van hout , om van daar uit weer veder te meten. En te kijken of verhouding kloppen.
20231230_152302.jpg
20231230_152410.jpg


En dan deze week veder met de schuifgiek,
Daar van was optie 1 eerst messing , om zo alles aan mekaar te solderen. Maar toen ik dat binnen kreeg 0,7 mm plaat viel het gewicht me erg tegen.
Dus word optie 2 nu aluminium, en dat verlijmen met speciale lijm daar voor. Ik heb er zelf nog nooit mee gewerkt, dus we gaan het ervaren. Of hier wat krachten op kunnen komen. Mocht het tegenvallen. Gaan we weer terug naar optie 1 , of optie 3 ijzer en dan lassen.
17040990844538876672267041310604.jpg


Meschien zijn er hier mede bouwers bekend met mma lijm 2 component, mocht je tips hebben ,hoor ik het graag


Mvg bertus
 
Laatst bewerkt:
Giek deel nr 3 , ja waar zal ik beginnen. De schegplaat die ik in een eerder post al klaar had , nog 3 x gemaakt . Je kan er wel eens naast zitten, iets over het hooftzien, en te makkelijk worden . De eerste was te klein, de tweede te dun, bij de derde boorde ik een gat 8mm ipv 7mm , en bij 4 ging het goed.
20240103_122427.jpg

En toen het zetwerk voor de giek/schuif/delen. Ik was met aluminium begonnen . Maar dat aftekenen met soms maar 0,5 mm er bij of er af, voor het zetwerk. viel nog wel eens tegen.
20240102_130317.jpg

Links wat gelukt is , rechts voor de oudijzerbak. Ik wilde 2 delen in mekaar zetten. (Zie foto)
20240105_205045.jpg

Met iets onderling spelling. Uiteindelijk heb ik dat toch te strak willen maken, waar door er op een giek deel de verbinding los kwam. ook het dicht vouwen na lijm aanbrengen zorgde voor wat spanning . Opgelost door 4 boutjes er in te zetten.
20240104_185657.jpg

Bij deze 2 componenten lijm is een ruimte van 1mm aantebevelen , overgens ben ik echt verbaasd hoe sterk deze lijm in op aluminium, dus mocht je nog eens wat zoeken voor aluminium, mms lijm, goed ontvetten en dik lijmen.
Bij het eerste giek deel wat tegen de schegplaat aan komt. 2 groote moeren gedraait, welke voor de verbinding van deze 2 delen zorgt.
20240103_122528.jpg
nog lekker laten drogen 24 uur
20240103_223500.jpg
bij het eerste giek deel een eind plaatje gemaakt zodat de giek dicht is. Ook daar heb ik nog 2 afgedraaide boutjes in gezet voor de safe, en aan het eind van dit deel zit een aluminium (ring) om heel de giek heen.
20240104_185623.jpg
20240105_134817.jpg
20240105_135226.jpg
20240105_140102.jpg
zo dat was het weer , de vakantie loopt te einde, dus de updates, zullen ook iets langer op zich laten wachten.

Vragen, stel ze . Mvg bertus
 
Super dat het toch gelukt is, uiteindelijk. Maar jouw plannen waren ook wel erg ambitieus , vind ik dan. Èrg moeilijk om dat zo te maken.
Het is mosterd na de maaltijd, maar had je niet veel makkelijker kunnen volstaan met 2 C vormige binnendelen tegen elkaar, en dan 2 V vormige dak en bodem panelen er tegen aan gelijmd? Je sterkte zit tenslotte toch in de boven en onderplaten, niet zozeer in de zijwanden.
Maar nogmaals: Mosterd na de maaltijd. Succes verder. Dit komt zeker goed!
Cor
 
@Helicor , had ook zeker een idee kunnen. Bij mijn fly jip die er nog aan gaat komen. Heb ik ,omdat deze toch al klein was 1x de buiten ring gezet. En op de naat aan de binnen zijden alleen een klein gezet plaatje gelijmd. Zal dit in een latere post nog wel eens laten zien.

@douPel , het leek mij mooi , omdat het in de 1:1 versie ook zit als slijtage bussen. (Bij jou 3d kraan zit er ook een verdikking getekend) uiteindelijk, vondt ik op het net, dat aluminium en messing geen goede keuze is bij me kaar , wegens in vreeting. Maar denk dat zo vaart niet zal lopen.

Mvg bertus
 
Next update,

Veder gegaan met de schuifgiek, deze voorzien van zwarte plakfolie. Zo dat die soepel in en uitschuift, ook met last in de haak. Dit al even gestest. Aan het eind van het 1e schuideel een kopstuk gemaakt. En voor het oog nog 3 plaatjes 3 mm aluminium er tussen geplaatst. Zo dat het nu lijkt of dat die meermaals uit kan schuiven.
20240126_135934.jpg
20240127_140007.jpg

Soms maak je net iest te weinig fotos onder het bouwen, de kraan kan nu 1x 15 cm uitschuiven, en met wat testen kwam ik er achter dat het al meer dan genoeg is ,om nog wat over te houden om te hijsen. Door dat de cilinders zo kort bij het draaipunt zitten, word de slag wel redelijk zwaar. Het geen je bijv bij lesu/xmodell/leimbach/scaleart kan kopen , zal waarschijnlijk op sommige punten lichterbouwen dan ik hier doe. En die hebben met hydroliek met wat meer bar iet meer te vertellen. Voor nu kan ik denk een bruder container optillen 1x uitgschoven. Op 12v.
(Een optie is dat ik nog een ander n20 moter in de cilinder bouw, zo dat die nog wat rustiger draait en sterker wordt, maar dat ga ik nog even bekijken)

Ook een paar nep cilinders gepaats aan de giek
20240127_141255.jpg
20240127_141641.jpg
20240127_141648.jpg


En nog een totaal plaatje,

20240120_150322.jpg
20240120_145915.jpg
20240120_145259.jpg
20240120_144911.jpg
20240120_144849.jpg


Dat was hem weer , volgende update zal iets met een lier, of fly jip kunnen zijn

Mvg bertus
 
Back
Top