VOR bouwverslag; plug, mal, romp, dek, zeilen, kiel en klaar

dank voor de input, maar laten we hier geen discussie starten over het wel of niet werken van de kantelkiel... :wink: We bouwen en denken rustig verder, nu even wat erg rustig door het mooie weer en andere activiteiten........ afgelopen zaterdag genoeg inspiratie opgedaan in Rotterdam bij de echte boten :D

Zou je de servo voor de kiel niet vanonder plaatsen, met de as van de servo zo dicht mogelijk bij het scharnierpunt van de kiel? Zoals hij er nu bijstaat heb je enorm veel houdkracht nodig om hem in het midden te houden..

Ik kijk met veel bewondering toe...ooit wil ik ook een zeilbootje, maar dan 1/3 zo groot ;)

Niels

FKZ zei:
Maar ik denk dat als je de servo onder bij de kiel plaast ipv er boven je de krachten van de servo beter kan gebruiken. In het plaatje is ook de sitautie getekend zoals die zal zijn als de kiel naar beneden staat. nu is de arm welke op de kiel zit enorm kort en zal er een enorme hoeveelheid kracht nodige zijn om de kiel door dit dode punt te kantelelen. Als je de servo op de bodem van de boot plaatst heb je altijd een arm van 10 cm op het punt waar je de kracht het meest nodig hebt. En als het mogelijk is zou ik de lengte van de arm van de kiel gelijk houden en hem in de arm van de servo laten schuiven. Dit omdat alsje de opstlling gebruikt met de servo op de grond zal de arm van de servo korter worden bij een grotere kanteling en dus meer kracht krijgen.

nu wil ik niet de discussie verder laten gaan maar ik wil hier nog wel even op inhaken.

de gedachte van het dode punt is mooi. maar in de theorie zou het goed gaan. maar in de praktijk zal het anders gaan. onder een helling het dooie punt voorbij gaan zal heel moeilijk gaan.

maar goed. vele wegen leiden naar...... een werkende oplossing.

succes en het ziet er errug goed uit! ga zo door

Ben de laatste dagen ook al sterk lopen nadenken over mogelijke oplossingen voor de bediening van een kantelkiel - en 1 ding weet ik ondertussen zeker --> wat mij betreft moet het een systeem zijn, waarbij de kantelkiel zichzelf niet kan verstellen door z'n gewicht.

Bekijk het even zo: als je met een servo werkt, je sterk ook, alle zijwaartse krachten op de kiel, worden min of meer rechtstreeks overgebracht op de servo zelf.

Een servo heeft weliswaar een bepaalde stelkracht en meestal een iets hogere houdkracht, maar een servo heeft daarvoor wel continue stroom nodig. Dit is hoorbaar aan het gebrom van een servo die onder belasting staat, de motor moet continue tegenkracht leveren om de stand van de servo te garanderen. Dit vreet continue stroom, en vorm een blijvende en continue belasting op de servo.

Een veel beter alternatief, is een systeem van een zelfblokkerend mechanisme: het wormwiel.
Hierbij zijn er 2 mogelijke varianten nl. het klassieke tandwiel + wormwiel, of de ons allen gekende schroefdraad!

Hierbij beweegt de kiel enkel wanneer de motor het wormwiel (of schroefdraad) bestuurd, maar omgekeerd kan het tandwiel op de kiel niet de worm in beweging krijgen (voor wie mij niet geloofd, misschien deze uitleg.
Bijkomend voordeel van dit systeem is dat er dankzij het systeem van een worm tandwiel, enorm grote reductie ratio's gehaald kunnen worden (lees: heel krachtig!) waardoor een klein, simpel motortje op 3,6V vaak al voldoende moet zijn.

Bovendien, doordat het wormwiel zelf-sperrend is, komt er ook geen kracht op de motor, en moet er dus ook niet continue een stroom geleverd worden om deze ingesteld te houden!

Verder dacht ik, om een servo deels te demonteren, de motor uit de servo te verwijderen en de contactpunten door te lussen naar de motor die de worm/schroefdraad aandrijft, en een link te voorzien tussen de kiel-arm en de servo-arm, zodat de ingebouwde potmeter van de servo kan fungeren als feedback naar het RC-systeem om de gewenste uitslag van de kiel in te stellen. Zo zal de motor op de worm automatisch stoppen wanneer de maximale uitslag van de kiel (en daaraan gekoppeld die servo) bereikt is. Als servo kan het meest eenvoudige, lichtste en goedkoopste model gebruikt worden, want je gebruikt wel de potmeter, maar niet de kracht van de servo om je kiel te bedienen!

@Dazzler: Ik denk dat je daar volgensmij het beste kantel systeem beschrijft! Ik denk dat ik een soortgelijk systeem ga gebruiken als ik nog is een boot bouw. maar wat ik niet helemaal snap is dat als je de motor die de schroefdraag aandrijft koppelt aan de potmeter van een servo hoe je dan instelt dat de motor meerdere rotaties maakt tot de gewenste kantelstand bereikt is ?

mvg Robert

Robert,

Misschien is mijn kennis van servo's niet geheel juist, maar ik probeer even:

In een servo zit ook gewoon een motortje, daar door middel van een hoop tandwielen naar een kleinere reductie gebracht wordt.

Dat betekend, dat het motortje in een servo, zowieso al meerdere toeren moet maken om pakweg 45° uitslag op de servo arm te krijgen.

Dat is ook de reden voor die potmeter: de motor in de servo begint te draaien, maar moet ook x aantal toeren maken. Die potmeter geeft naar de electronica feedback over de uitslag van de arm, zodat de motor op tijd kan gestopt worden.

Die potmeter zorgt er maw voor dat de motor ongeacht de reductie, op tijd stopt met draaien wanneer 45° uitslag behaald is. En zolang de potmeter niet voldoende uitslag "meet" laat die de motor gewoon doordraaien.

dus bij gebruik van een motor op een schroefdraad, gaat die motor ook gewoon net zolang blijven draaien, tot hij van de potmeter genoeg feedback krijgt over de gemaakte uitzwaai.

Hopelijk is het een beetje duidelijk zo... en hopelijk maak ik geen fouten in het werkings-principe van een servo.....

@Dazzler: Volgensmij is de werking van een servo juist zoals je het uitlegt. Wat intressant zou zijn als je de potmeter kon instellen op een of andere manier want dan kan je de uitslag van de kiel echt bepalen terwijl het nu eerder een ruwe gok blijft wat de kanteluitslag van de kiel gaat worden.

mvg Robert

eh, hadden we hier niet een apart topic voor de kantelkiel? Al de door jullie beschreven technieken zullen niet door ons gebruikt worden......en hoewel we in een zomer/vakantie stop zitten komt er straks heus nog wel info over ons bouwproject. Tot die tijd alle andere discussies graag in een eigen topic aub...

We zijn er weer! Afgelopen weken met de kielconstructie bezig geweest.... en het lijkt te werken. Eerst maar eens een filmpje laten zien, foto's van de constructie zelf komen als het echt netjes af is........nu is het vooral ducktape, secondelijm en touwtjes........ Hierdoor is er nogal wat speling, en de uiteindelijke uitslag komt richting de 45 graden.

Voor het filmpje, klik hier , of rechtermuisknop; opslaan als....

We hebben ook nog getest met een fles water van 1.5 kg als kielgewicht, ging goed!

ok, waar waren we gebleven? Oh ja, de kantelkiel........... Na de test met veel ducktape en touwtjes bleek dat de constructie van de kiel en de hefboom niet helemaal goed werkte. Er kwam speling op de verbinding, en dat was niet meer te herstellen. Zo zag het er uit:
vor%20170small.jpg

vor%20169small.jpg

en zo erin gelijmd met verdikte epoxy (om het waterdicht te houden):
vor%20172small.jpg

en de ruwe opzet:
vor%20163small.jpg

Het filmpje kon je hierboven zien, het werkte wel, alleen het was niet stevig genoeg. Probleem ineens, want alles zat al vastgelijmd.........

De oplossing hebben we gevonden in het verwijderen van de hevel, dicht maken van dat gat in de romp, en het boren en tappen van een gat door de as heen. In dit draad hebben we een andere gevel gedraaid, die tevens een paar cm in de kiel zit. Dit zou steviger moeten zijn. De ring om de hevel heen is de hals van een fles, waarover we later een ballon spannen om waterdicht te worden.
vor%20184small.jpg

Er komen dus nogal wat krachten vrij, en om dit op te vangen hebben we twee kleine spanten gemaakt, waartussen de servo wordt opgesloten. Zo wordt de romp straks niet in elkaar getrokken, en kan de servo mooi netjes geplaatst worden:
vor%20179small.jpg

Met wat katrolletjes, sterke rekvrije lijn en veel epoxy hebben we weer een opstelling gemaakt voor de volgende testen:
vor%20191small.jpg

De loodbulp was er ééntje van 3,4 kg, veel te zwaar maar we hadden even niets anders. En als dit lukt dan moet het ook lukken met de echte bulb van 2,4 kg:
vor%20192small.jpg

Hier een paar filmpjes tijdens het testen:
klik hier , of rechtermuisknop, opslaan als...
klik hier , of rechtermuisknop, opslaan als...

Het lukte weer niet echt lekker, de servoarm was te snel, niet echt te doseren of weer te sterk. Als nieuwe test hebben we er nu een winch ingezet, en dat lijkt al beter te gaan.:
vor%20197small.jpg

De komende tijd is het wachten op de echte loodbulb, en dan weer verder.........

Daarnaast zijn we nog bezig geweest met de mast, roer, steekzwaard, een 2e rompje met dekje etc, etc, etc...

Het maken van de zalingen voor op de mast:
vor%20149small.jpg

en de verbinding tussen mast en giek:
vor%20159small.jpg

die er met dikke epoxy gelijmd op de mast zo uitziet (alles wordt nog weer geschuurd en gelakt):
vor%20198small.jpg

De boot was waterdicht:
vor%20176small.jpg

Maar ondertussen zit het steekzwaard voor de kantelkiel erin, dus waterdichtheid moet weer getest worden:
vor%20185small.jpg

vor%20200small.jpg

We konden het natuurlijk niet laten, en nadat de mast en het beslag klaar was hebben we de boot voor de eerste keer opgetuigd;
vor%20195small.jpg

vor%20196small.jpg

Als je ernaast staat is het zeer indrukwekkend, hoog en groot! Geeft weer motivatie om door te gaan en deze racer varend te krijgen! De inschatting is nu toch wel dat we voor de volgende Ocean Race drie varende boten hebben .

Een balon als seal twijfelachtig; ik zou eerder voor een siliconenschijf tussen twee flensen in gaan.Als het mogelijk is zou ik de staande as in siliconen gieten zou dat het een geheel wordt. Een ballon is erg dun en trefbaar en verouderd erg snel en zijn ook erg poreus....

Mamut

de ballon is zo'n tamiya-ballon voor ontvangers e.d. in auto's. Deze is vrij stug en van dik rubber gemaakt, dat durven we wel aan. Deze week komt de bulb binnen en gaan we verder afbouwen!

hoe gaat het met jullie VO70? laatste bericht was 12 nov...... toen zou de bulb die week binnen komen, staat alles stil of zijn jullie gewoon het forum vergeten ;-)

Francis

we bouwen rustig door hoor! We zijn eigenlijk zo ver dat we alle schoten kunnen plaatsen, ook bij de kiel. We hebben de hele kielconstructie nog eens steviger gemaakt zodat die in ieder geval heel blijft. Nu moeten we daar nog lijnen trekken en wat testen. Dan de schoten voor de zeilen doortrekken (zeil- en roerservo zitter er al in) en dan kan het dek erop. Als dat gedroogd is kan de tuigage erop en proefvaren! Afwerken komt later wel, als de boot naar tevredenheid vaart. Ik zal van de week wat foto's plaatsen, nu lig ik eigenlijk met een griepje op bed, ziek te zijn...

We gaan weer verder.... :wink:

In de romp is plaats gemaakt voor de zeilservo en de roerservo. Met een carbon plankje en wat steuntjes is dat snel gemaakt:
vor%20204small.jpg

vor%20205small.jpg

en terwijl Jeroen weer grote gaten aan het maken is in het dek:
vor%20207small.jpg

heeft Frank nog steeds enorme twijfels over de kantelkiel (onze pessimist...)
vor%20208small.jpg

en dat terwijl het er zo degelijk uitziet, twee katrolletjes op de hevel (en met een vleugelmoertje kan je echt veel doen...)
vor%20209small.jpg

en dan de kantelkielschoten erop, met twee spanners kan er naderhand nog extra spanning op gezet worden:
vor%20211small.jpg

Een tamiya ballonnetje is stevig genoeg om eventueel water tegen te houden dat via de kantelkiel binnen wil dringen:
vor%20212small.jpg

Na de kiel nog eens uitgebreid getest te hebben bleek wonderwel dat het werkte, heel bleef en op het droge aan de verwachtingen voldeed! Nu kon eindelijk het dek erop, dus randjes insmeren met dikke epoxy-prut:
vor%20215small.jpg

dan het dek erop, en goed vastzetten met tape:
vor%20217small.jpg

vastbesloten om nu snel te varen wilden de zolder-bouw-gasten wachten tot de epoxy droog was (duurt 24 uur...):
vor%20214small.jpg

maar na een paar uur heb ik ze maar naar huis gestuurd, zaterdag testvaart!

en jawel, het was zaterdag......en het regende.......maar dan toch, aan het eind van de dag klaarde het op, en jawel, windstil....... toch naar het water op de hoek en proberen maar!
vor%20218small.jpg

een heel licht briesje, 2bft zorgde echter al snel voor een redelijk snelle vaart! Het werkte, zeilen stonden goed, boot lag mooi op het water en de kantelkiel werkte ook. Het maakte daadwerkelijk verschil, als de boot helde dan de kiel de andere kant op, de boot richt zich op en wint snelheid, prachtig!
vor%20221small.jpg

vor%20222small.jpg

vor%20224small.jpg

Maar na een poosje gevaren te hebben de boot eruit en controleren. Het bleek dat de romp nogal wat water doorliet. In principe is de romp nog onbehandeld en er zullen nog een paar lagen lak over heen moeten om alle micro-gaatjes te dichten. Er moest flink wat water uit, maar de eerste vaart was een succes! De komende tijd eerst een lekkere laag spuitplamuur aanbrengen en dan de echte laklaag met kleurenschema en alle andere details!
vor%20225small.jpg

Gefeliciteerd, mannen! Mooi resultaat.
En nu maar hopen dat het water inderdaad door de romp naar binnen is gekomen, en niet door het kantelkiel-mechanisme...
Ik ben erg benieuwd of de schaal-kantelkiel in wedstrijden echte winst oplevert... Ik hou jullie in de gaten!
:wink:

Back