VSB Scania met haakarm systeem

Update #32
vandaag weer veder gegaan met de laadvloer.

1) De rongen moest worden vast gezet aan de laadvloer.
2) Het achterschot moest worden vast gezet aan het haakarm frame.

Als eerst de rongen bestaan uit een stukje plate koker van 3x6x1.5mm messing.
Daar in is een messing blokje gesoldeer zodat je de kokers in elkaar vast kan zetten.
IMG_1067.jpg

Daarna 8 stukjes koker gezaag. deze koker delen worden tegen de messing zijkant van de laadvloer gesoldeerd. zodat er straks deuren tegen aan gezet kunnen gaan worden.
was erg veel werk om de perciese afstand van 14.5cm tussen de rongen te houden en dat het geheel ook nog haaks zou komen te staan.

Hier zie je 1 van de 8 bevestings punten.
IMG_1063.jpg

Op deze manier worden de rongen vast gezet aan de vloer.
IMG_1066.jpg

Hier een totaal overzicht van de laadvloer.
IMG_1065.jpg

IMG_1064.jpg

Daarna moest er een klein beugeltje gemaakt worden zodat het achterschot wat steviger tegen het haakarm frame kwam te staan.
Stukje koker gepakt van 10x10x1.5mm en er een L van gezaagd. Gaatje in geprikt en daarna vast gesoldeerd.
IMG_1060.jpg

Nu staat de laadvloer een paardagen in een warme ruimte zodat de vloer een beetje recht kan trekken. In de afgelopen dagen is de houten vloer een klein beetje bol gaan staan.
IMG_1068.jpg

Zaterdag ga ik veder met het maken van de 7 deuren.

Laatst bewerkt:
Update #33
Dit weekend veder gegaan met het ontwerp voor de deuren aan de zijkant van de laad bak.

Als eerste wens wou ik dat ik de deuren zou moeten kunnen vergrendelen.
Na een hoop testjes heb ik het gevonden. Ik maakt de deuren uit 2 delen.
En in ieder deel fees ik een sleufje zodat er een as in kan bewegen van 1.3mm dik.
In de buitenste plaat frees ik de sleuf een stukje helemaal door zodat als de as gebogen is er een klein schuifje ontstaat aan de buitenkant van de deur.

Hier zie je een foto van de lossen onderdelen.
IMG_1075.jpg

Daarna moesten de schanieren gemaakt worden. Ik heb ik gemaakt van messing.
Als klem om de deur maak ik gebruik van een messing u profiel met daar aan een ronde koker gesoldeerd. Op de bak zelf is ook een ronde koker gesoldeerd maar met een klein blokje er achter zodat er iets afstand is tussen de bak en het schanier.

IMG_1070.jpg

En de deur kan nu helemaal bewegen.
IMG_1076.jpg

Nu 1 deur af en nog 6 te gaan.
IMG_1069.jpg

Dinsdag volg de volgende update. Dan zal ik wat detail fotos maken van de schanier zelf.
Had ze nu al gesoldeerd toen ik fotos ging maken.

Laatst bewerkt:
Woooowwww, echt vakwerk, en over naged8 !!!
K'vindt het echt machtig wat jij allemaal maakt,
dit is één van de topics die ik volg en waar ik elke keer versteld van sta.
Doe zo verder (y)

En je hebt pb'tjj

Laatst bewerkt:
De update heeft even wat langer geduurd. Had een paar problemen met het maken van de deuren. Door dat ik 2 kunstof delen op elkaar lijmde, met daar tussen de schuif voor het slot. Kwam ik er na een paar dagen achter dat 50% van de sloten vast zaten.
Helaas is er toch ergens een druppel lijm gekomen waar het niet had gemogen.

Dit heeft me een paar dagen gekost om een oplossing te verzinnen. Wou geen nieuwe deuren gaan maken. En had er eerlijk gezegt even de pest in gekregen. :-(
Maar vandaag toch een oplossing gevonden die zonder schade de sluitingen weer werkend kreeg. Heb ze verhit met een soldeerbout en zodra het warm genoeg was. Even met een tang het schuifje bewogen. Gelukkig werken ze nu allemaal weer.

Zal morgen avond even wat close up fotos maken van de schanieren.

andere oplossing daarvoor is naaimachine olie.
dit lost vaak de lijm op of maakt deze week.

wel even testen op een stukje waar het niet direct kwaad kan.

Update #34
Vandaag alle deuren kunnen ophangen aan de vloer.
En begonnen met de afwerking van de paaltjes zodat de deur niet veder naar binnen kan vallen.

Hier zijn wat foto's
IMG_1079.jpg

Op de foto zie je dat ik klein plaatje heb gemaakt, zodat de bovenkant mooi wordt afgesloten en dat doet ook gelijk dienst als deur stopper.

IMG_1083.jpg

Alle deuren op hun plaats.

Hier onder wat detail fotos van het schanier punten. Hopenlijk hebben jullie er wat aan.
IMG_1086.jpg

IMG_1088.jpg

addedfoto1.jpg

:shock: echt knap werk
en het grote voordeel hiervan is dat je zowel kan kippen als laden aan de kade
zou ik ook nog wel zien zitten :cool:
net zoals zovele andere dingen :lol::lol::lol:

:shock: echt knap werk
en het grote voordeel hiervan is dat je zowel kan kippen als laden aan de kade
zou ik ook nog wel zien zitten :cool:
net zoals zovele andere dingen :lol::lol::lol:

Ik zal niet gaan kiepen met deze bak. Er komt nog een 2de bak puur voor zand en puin.
Deze zal gebruikt worden als pallet laadvloer. Moeten tenslotte ook nieuwe stenen geleverd worden :-P

De afgelopen 2 weken vooral bezig geweest met de bak en de eindschakelaars voor de haak arm. Helaas ook een hele grote tegen valler gehad. Het is ons nooit opgevallen hoe hoog de bak wel niet staat. gewoon echt te hoog. Dit gaat zeker weer een aantal maanden kosten om een goed idee te verzinnen om het lager te gaan krijgen.

Hier zie je 2 fotos van de eindschakelaars
IMG_1170.jpg

IMG_1169.jpg

Details van de achterklep
IMG_1176.jpg

Bak is nu zogoed als klaar kwa ontwerp
IMG_1177.jpg

IMG_1175.jpg

IMG_1173.jpg

IMG_1185.jpg

Details van de bak
IMG_1187.jpg

Hij kan gelukkig wel 4 kilo op tillen
IMG_1188.jpg

En nu het slechte nieuws :-(
IMG_1180.jpg

IMG_1181.jpg

Ziet er al knap uit :D wel spijtig van die bak, kan je niet gewoon het hele chassis van de bak verlagen?

Een vraagje over die eindschakelaars, hoe sluit je die aan? Op de regelaar?

Ziet er al knap uit :D wel spijtig van die bak, kan je niet gewoon het hele chassis van de bak verlagen?

Een vraagje over die eindschakelaars, hoe sluit je die aan? Op de regelaar?

Nee helaas is het hele chassis van de haakarm in gebruik daar kan ik geen mm meer zakken.
Zal denk ik het orginele chassis moeten gaan verlagen.

De eind schakkelaars zitten gewoon op de + en - van de motor na de regelaar.

Hallo Marko,

Nou, de afzetbak ziet er netjes uit, mooi strak gebouwd, Super hoor !

Jammer, maar inderdaad staat de afzetbak veel te hoog, maar dit is volgens mij redelijk makkelijk op te lossen !

Door de schroefspindel met de (loze)cilinders en de haakarm tussen het hulp-kiepchassis te laten zakken, zodat ze niet meer boven het hulp-kiepchassis uitkomen.
Dan kan je aan de achterkant van het chassis ook de oprijwielen laten zakken, waardoor de afzetbak ook lager komt te staan.

Dit lijkt mij vrij makkelijk te veranderen zonder veel breek en zaagwerk.

Succes met de (ver)bouw van het hulp-kiepchassis

Hallo Marko,

Nou, de afzetbak ziet er netjes uit, mooi strak gebouwd, Super hoor !

Jammer, maar inderdaad staat de afzetbak veel te hoog, maar dit is volgens mij redelijk makkelijk op te lossen !

Door de schroefspindel met de (loze)cilinders en de haakarm tussen het hulp-kiepchassis te laten zakken, zodat ze niet meer boven het hulp-kiepchassis uitkomen.
Dan kan je aan de achterkant van het chassis ook de oprijwielen laten zakken, waardoor de afzetbak ook lager komt te staan.

Dit lijkt mij vrij makkelijk te veranderen zonder veel breek en zaagwerk.

Succes met de (ver)bouw van het hulp-kiepchassis
Helaas is dat nog niet zo makkelijk als het lijkt.
De haakarm zelf rust nu al op de spindel als hij volledig plat op de wagen ligt.
Daardoor kon ik dus niets meer zakken. Dat was iets wat gewoon niet anders kon. Heb diverse opties geprobeerd in de begin van de bouw. Zit er nu heel erg aan te denken om het hele chassis te gaan vervangen door een strip van 30mm hoog nu is het 20mm + 20 voor de haak arm. En dan in dat 30mm hoog frame alles in en op te bouwen zodat de haak arm zakt tot de hoogte van het orginele chassis. Moet vanmiddag even gaan meten of dat idee ook uit komt met de hoogte van de aandrijflijn. Deze komt aan de onderkant altijd iets door het chassis heen met inveren.

Eerst en vooral moet ik zeggen dat dit een prachtig model is echt super gedaan.
Maar zoals U zelf al zegt staat de bak wat hoog. Nu weet ik niet of het mogelijk is maar kan het chassis van de vrachtwagen niet in 2 zagen, en het frame zelf mee als chassis gaan gebruiken. Dus vooraan origineel chassis en echteraan het frame?

Eerst en vooral moet ik zeggen dat dit een prachtig model is echt super gedaan.
Maar zoals U zelf al zegt staat de bak wat hoog. Nu weet ik niet of het mogelijk is maar kan het chassis van de vrachtwagen niet in 2 zagen, en het frame zelf mee als chassis gaan gebruiken. Dus vooraan origineel chassis en echteraan het frame?

Zo iets beschreef ik ook in de post hier boven. Maar dan een geheel nieuwe frame maken met daar in de haakarm.

Hallo Marko,

Wat een bloedmooie truck heb je gemaakt

mijn complimenten!

MVG Robin

Back