VSB Scania met haakarm systeem

Na 1.5 jaar aan mijn huis gewerkte te hebben is het eindelijk weer hobby tijd.
Hopenlijk komen er vanaf morgen weer regelmatig update.

Hallo Marko,

welkom terug, van welk project ga je updates van uitbrengen, ik dacht de de Scania al klaar was:D
Of ben je met een nieuw project begonnen?

MVG,

Raymond.

-\8/-

Laatst bewerkt:
Hallo Marko,

welkom terug, van welk project ga je updates van uitbrengen, ik dacht de de Scania al klaar was:D
Of ben je met een nieuw project begonnen?

MVG,

Raymond.

-\8/-
De Scania is nog niet af. Nog een berg detail werk wat gedaan moet worden.
En ben nu begonnen met het bouwen van de container voor achterop de wagen.
teven al op de achtergrond bezig met een ontwerp voor een graafmachine wagen moet tenslote gevuldt worden.

Hallo Marko,

Goed om te lezen dat je weer terug bent op het MBF modelbouwforum.

Kunnen we weer genieten van jou bouwkusten !!

Ik zal jou topic verplaatsen naar de bouwverslagen Trucks en Bouwmachines, want daar hoort jou bouwverslag eigenlijk thuis.

Update #29
2 weken geleden weer begonnen met de scania. Eerst weer eens goedkijken waar we gebleven hebben de laaste keer dat ik alles in mijn handen heb gehad was begin 2009.
Was al lang weer vergeten dat mijn F-16 de geest had gegeven in bemmel. Daar voor ga ik deze maand maar eens kijken of ik een vervanger kan vinden.

Laaste onderdelen waar ik voor de stop mee bezig was geweest is de haakarm. Daar ga ik nu ook mee veder.
Had nog een checklist gevonden wat nog niet goed was aan het haaksysteem.
1) geen geleidings rollen
2) de nep cilinders lagen nog los op het frame
3) steunen en klem systeem voor het kiepen waren nog niet af.
4) de frames waar de bakken aan vast komen te zitten.

Alles weer opnieuw bekeken. Was een hoop vergeten. En als eerste de achterste rollen gemaakt. Zijn wel iets groter geworden als de 1:1 maar zo ben ik ver van verzekerd dat de bak goed recht getrokken wordt.
Daarna de zuigers vast gezet door middel van een schanier punt op het frame. (ook gelijk voor het eerst gebruik gemaakt van M2 en M1,6 bouten.
Dat werkt nu allemaal naar behoren.
Eergisteren de strips gefreest voor de bak en deze aan elkaar gebout met 1.6 boutjes. Nu heb ik alle maten die nodig zijn om de steunen te maken waar de bak tijdens transport op komt te rusten en weet ik gelijk
hoe hoog het oog moet komen waar de bak aan wordt opgetild.

Hier komen wat fotos van hoe het er nu bij staat.
IMG_0588.jpg

IMG_0587.jpg

IMG_0585.jpg

IMG_0596.jpg

IMG_0590.jpg

IMG_0600.jpg

@Kerax 450 73cm als ik me niet vergist.

Heb vandaag ook even een video gemaakt van de haakarm.
Alle technische onderdelen zijn nu helemaal klaar. Ga nu beginnen met wat detail werk aan te brengen.

Haakarm systeem

Hallo Marko,

Mooi dat de haakarm nu goed werkt !

Maar ik heb even een vraagje :

Wordt de slede niet te hoog op getild ??

Want het duurt enige tijd voordat de slede op de rollen naar voren rolt.
Komt hierdoor bij een geladen bak niet te veel kracht op de haakarm ??
bovendien gaat de sled nogal stijl omhoog !!

Hallo Marko,

Mooi dat de haakarm nu goed werkt !

Maar ik heb even een vraagje :

Wordt de slede niet te hoog op getild ??

Want het duurt enige tijd voordat de slede op de rollen naar voren rolt.
Komt hierdoor bij een geladen bak niet te veel kracht op de haakarm ??
bovendien gaat de sled nogal stijl omhoog !!

Ja de slede wordt best hoog getilt. Maar dat komt helaas door de lengte van de slede.
Ik heb gekozen om deze VSB wagen na te maken en die heeft in het echt een ketting systeem en een combinatie met deze erg lange bakken. Ik ben daarna gaan zoeken bij bedrijven die haakarmen maken en daar was er 1 die ook deze extra lange maat leverd. Die heb ik na gemaakt. De slag die de arm nu maar kan niet kleiner. Dus zal hij altijd zo hoog getild worden.

Ik heb Henk zijn container ook al eens opgetild en die ging met gemak omhoog. Die container was bijna 6 kilo zwaarder dan ik hem gaat maken.

Laatst bewerkt:
Hallo Marko,

Bedankt voor je uitleg.

Mooi dat het goed werkt, het belangrijkste is dat hij de laadbak kan optillen en kan laden.

Weer een update van mijn kant.

Heb lekker 2 weken vrij gehad en in die dagen aardig kunnen opschieten met de bouw van de eerste bak. Dit is een afzetbare universele bak geworden. met een aantal deuren rond om die verwijderd moeten kunnen worden.

Het eerst wat ik heb gedaan is dwasleggers gemaakt zodat er een stevige ondergrond is waarop de deels houte vloer kan rusten.
IMG_1043.jpg

Ook gelijk geleerd om M1.6 en M2 draad te tappen zodat het er toch allemaal wat netter opschaal uitziet.
IMG_1044.jpg

IMG_1048.jpg

Vandaag als laast de houten vloer opgespannen in de freesbank zodat ik het hout rondom 1mm diep 4mm breed kan in frezen. Daar komt een messing hoeklijn aan te zitten met daar weer aan de palen en de schanieren voor de deuren.
IMG_1050.jpg

Voor de oplettende kijker in heb 2 messen blokken gemaakt die percies passen in de T sleuven van het bed van de freesbank daarmee kan je nu snel een werkstuk recht leggen. als je hem moet gaan opspannen.

De houten vloer is gemaakt van 8x2mm vuren hout dat is gelijmt op een stuk abs plaat van 2mm dik. Alle planken gezaagd en inverband gelegd. Daarna voor de sier kleine deukjes in het hout gemaakt waar normaal de nagels zitten.
IMG_1046.jpg

De deuren worden gemaakt van een stuk 2 en 1.5mm ABS kunstof en de steunen voor de deuren zijn van messing deze moeten ook echt verwijderd kunnen gaan worden.
Je zal wel denken waarom 2 stuken abs kunstof. Ik heb dit gedaan zodat ik er tussen straks een schuif systeem kan maken waarmee de deuren gesloten kunnen worden.
Daar hoop ik vrijdag aan te kunnen beginnen.
IMG_1037.jpg

Dat kunstof frezen geeft wel een rommel bijft over aan plakken.
IMG_1035-1.jpg

Tussen door nog bezig geweest met de laaste handelingen aan de haakarm zelf.
Hier zie je het haak je wat er voor moet zorgen dat ik hem kan blokeren zodat er een keuze gemaakt kan worden tussen kiepen en afzetten van de bak
IMG_1047.jpg

Vandaag als laast de houten vloer opgespannen in de freesbank zodat ik het hout rondom 1mm diep 4mm breed kan in frezen. Daar komt een messing hoeklijn aan te zitten met daar weer aan de palen en de schanieren voor de deuren.
IMG_1050.jpg

Voor de oplettende kijker in heb 2 messen blokken gemaakt die percies passen in de T sleuven van het bed van de freesbank daarmee kan je nu snel een werkstuk recht leggen. als je hem moet gaan opspannen.

ziet er al goed uit he marko
en heb jij ook zoveel stof bij het bewerken van de kunststof?
heb al naar m'n voete gekrege thuis da alles onder het stof lag nadat ik nog eens wat kunststof bewerkt had :lol:

ziet er al goed uit he marko
en heb jij ook zoveel stof bij het bewerken van de kunststof?
heb al naar m'n voete gekrege thuis da alles onder het stof lag nadat ik nog eens wat kunststof bewerkt had :lol:

Heb gelukkig een apparte werkruimte dus niemand die in huis wat te klagen hebben.
Maar geeft inderdaad een berg rommel.

hallo
ik heb op mn cirkelzaagmachine een stofzuiger aangesloten,
en kan hem ook dmv verloop op mn lintzaag monteren,
kan je hier bij het frezen niet een stofzuigermond er naast monteren,
net zoiets als een rook afzuiger van solderen,
en je hebt ook industriestofzuigers die aangaan als je je machine aanzet en als je zaag/frees/boormachine uitzet loopt de stofzuiger nog eventjes door,maar gewoon 1 schakelaartje extra omzetten werkt bij mij ook prima,
mvg markioo

De afgelopen 2 dagen met een aantal kleine dingen bezig geweest.
Als eerst de eindschakelaars voor de haakarm zodat ik de boel niet sloop als ik even niet oplet.
IMG_1055.jpg

En de rest van de tijd bezig geweest met de laadvloer en het schot achter de kabine.
Alles is nu gesoldeerd.
IMG_1056.jpg

Soldeer naden krijg ik niet zomooi opgevuld lijkt wel of hij steeds weg stroomd uit de openingen. Maar zit goed vast en straks met plamuur zie je er niets meer van.
Messing is een U profiel met daar in 2mm dik vuren houten plankjes.
IMG_1059.jpg

Ga nu alleen nog 2 messing hoekjes maken zodat het schot vast komt aan de boven kant van het haakarm frame. Dan kan zou het niet zomaar meer los kunnen breken.
IMG_1058.jpg

Soldeer naden krijg ik niet zomooi opgevuld lijkt wel of hij steeds weg stroomd uit de openingen. Maar zit goed vast en straks met plamuur zie je er niets meer van.

Hallo Marko,

Even een tip, betreffend het solderen.
Het is niet bedoeld om het af te kraken, maar om jou advies te geven hoe je kan voorkomen dat de soldeertin wegvloeit.

Dat de soldeertin wegvloeit wordt veroorzaakt doorhet volgende :
Ik zie op de fot, dat jij de hoekjes (45graden) niet straak tegen elkaar hebt zitten, daardoor vloeit de soldeertin weg.
Als je mooi solderwerk wilt maken, dan moet het messing echt straak tegen elkaar aanzitten en er mag geen spanning op staan, want anders krijg je geen goede soldeeerverbinding.

Wat je nu nog kan doen, is met een soldeerbout de ruimte tussen de 2 hoekjs met soldeertin opvullen, het soldeertin er als het ware er inwrijven, daarna mooi glad vijlen/schuren, dan hoe je niet te plamuren !!
Marko, Succes !!!

Hallo Marko,

Even een tip, betreffend het solderen.
Het is niet bedoeld om het af te kraken, maar om jou advies te geven hoe je kan voorkomen dat de soldeertin wegvloeit.

Dat de soldeertin wegvloeit wordt veroorzaakt doorhet volgende :
Ik zie op de fot, dat jij de hoekjes (45graden) niet straak tegen elkaar hebt zitten, daardoor vloeit de soldeertin weg.
Als je mooi solderwerk wilt maken, dan moet het messing echt straak tegen elkaar aanzitten en er mag geen spanning op staan, want anders krijg je geen goede soldeeerverbinding.

Wat je nu nog kan doen, is met een soldeerbout de ruimte tussen de 2 hoekjs met soldeertin opvullen, het soldeertin er als het ware er inwrijven, daarna mooi glad vijlen/schuren, dan hoe je niet te plamuren !!
Marko, Succes !!!

Bedankt voor de Tips. Had zelf al een beetje het vermoeden dat het daar aan zou kunnen liggen. Kreeg de spanning er niet uit en durfde door dat er hout in zat niet te veel warmte te gebruiken. Heb vandaag ook nog een hoop gesoldeerd (de paaltjes waar de deuren van de stenen trailer aan vast zitten) toen ook gelijk nog even de gaatjes opgevuld zoals je zij .
En bij 3 van de 4 is het gelukt. de laaste is wel al iets naar elkaar toe gekomen. Maar bijft nog iets te open. Dit wordt toch beetje plamuur er op. Moet toch nog een hoop kleine dingen plamuren.

Morgen weer wat fotos van de vorderingen.

Back