Waarmee heb jij vandaag gevaren? (RC dan wel te verstaan... ;-) )

Die romp is helemaal niet gemaakt om zo hard te gaan.
Als je nog harder gaat zal hij geheel op zijn kant gaan, zodat de zij de bodem wordt, (dat geeft minder weerstand) echter komt dan je schroef boven en zakt de snelheid weer.

maar kan iemand mij vertellen hoe het komt dat als ik gas geef hij de boot een beetje schuin trekt???? kan ik dit oplossen??? want zo slaat er water over de boeg.

grtn Brecht

Koppel van de motor/schroef. De schroef zet zich als het ware af tegen het water, hoe meer toeren (zo lang de schroef "grip" houdt op het water, en niet alleen maar belletjes gaat produceren) hoe schever je romp zal komen te liggen, totdat gebeurt wat Harm beschrijft, omkiepen. Zeker bij een ranke boot als de ZZ met een relatief hoog zwaartepunt. Oplossing, meer gewicht onderin en/of minder hard varen.

Inderdaad; het koppel van de schroef.

Bij model-onderzeeërs (met één schroef)zie je dat ook vaak:
Vanuit stilliggen snel gas geven. Dan zie je het sail (de toren) van de onderzeeboot tot wel 45 graden uit het lood slaan.
Die boten hebben helemaal geen kiel, zijn vrijwel perfect rond, maar hebben vaak en grote, veelbladige schroef achter hun boot hangen.
Lex Verkuijl heeft bij z'n Walrus een gyroscoop ingebouwd om dit effect tegen te gaan. Die Walrus gaat al kenteren als Lex maar een beetje gas geeft.

Hierbij het bewijs dat er vandaag nog gevaren kon worden vanuit het Haventje van Maasdam.
BBBBBBBBBBBBBBBBBRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

full

full

Ik had wel geluk dat het zonnetje er even bij kwam, maar toen dat voorbij was, snel naar huis!

doe die bemanning eens warme kleren aan:( ze staan stijf van de kou

Laatst bewerkt door een moderator:
ik heb het gewicht zo laag mogenlijk liggen dus dat is geen oplossing, hij is ook zeer stabiel en kantelt bijna niet. ik moet dan gewoon niet zo hard varen ;D

heel mooie foto van een mooie boot :thumbsup:

doet mij denken aan een spookschip, zoals je in sommige films ziet....
word dan doorzichtig en verdwijnt in het niets...:rolleyes:

Back