en qua geluid...
Nu kan ik even niet over benzine meepraten, dat hebben we niet gemeten..
Maar we hebben iemand in de club met zijn papieren om geluid te meten.
Hij heeft mijn heli gemeten op +/- 7 meter afstand. Ik heb hem tijdens de meting heel langzaam rond zijn as laten draaien, om zo ook de ongunstigste kant te meten.
Mijn heli (trex 600 nitro) kwam uit op 76 decibel.
een collegavlieger heeft een trex 600 electro.
zelfde gedaan, net nadat de mijne was gemeten. omstandigheden identiek..
Zijn heli zat 2 of 3 decibel hoger.
Terwijl op je eigen gehoor zou zeggen dat mijn heli luidruchtiger is, blijken de electro heren toch niet te onderschatten herriemakers.
Bij de vliegtuigen zie je dat ook regelmatig terug. Een goed gedempte 2 of 4 takt maakt hoorbaar veel herrie. Bij de electroheren hoor je de prop snerpen als een gek..
Zou me eigenlijk weinig verbazen als daar qua geluid ook minder verschil in zit dan altijd gedacht.
Nu kan ik even niet over benzine meepraten, dat hebben we niet gemeten..
Maar we hebben iemand in de club met zijn papieren om geluid te meten.
Hij heeft mijn heli gemeten op +/- 7 meter afstand. Ik heb hem tijdens de meting heel langzaam rond zijn as laten draaien, om zo ook de ongunstigste kant te meten.
Mijn heli (trex 600 nitro) kwam uit op 76 decibel.
een collegavlieger heeft een trex 600 electro.
zelfde gedaan, net nadat de mijne was gemeten. omstandigheden identiek..
Zijn heli zat 2 of 3 decibel hoger.
Terwijl op je eigen gehoor zou zeggen dat mijn heli luidruchtiger is, blijken de electro heren toch niet te onderschatten herriemakers.
Bij de vliegtuigen zie je dat ook regelmatig terug. Een goed gedempte 2 of 4 takt maakt hoorbaar veel herrie. Bij de electroheren hoor je de prop snerpen als een gek..
Zou me eigenlijk weinig verbazen als daar qua geluid ook minder verschil in zit dan altijd gedacht.