Bart,
Je hebt gelijk, een differentiatie zal moeilijk worden. En idd zullen er dan een stuk minder deelnemers komen. Zoals je ziet vlieg ik (ook) met die Hype C182, valt er die dan onder of niet?
Zo'n soort discussie is er ook al eens geweest toen ze op de Pampa impeller jets gingen weigeren en alleen nog maar turbine kisten toelieten. Dat leidde tot sterk emotionele discussies, alsof het om discriminatie ging!
Feit is wel dat als je een dure (of in geld of in bouwuren) kist aan het vliegen bent en je wordt omgeven door een stuk of tien piepschuimen kistjes die kriskras over en boven het water heen scheren, dat je gemoedsrust niet ten goede komt.
Ik vond het op Seumeren, waar het met een grotere brandstofkist toch al lastig was om én niet over het strand, én niet op de boeien, én niet door het riet, én niet etc... een touch and go te maken tussen al dat kleine spul.
En "piep" kistje is zo weer gebouwd of gekocht, een mooie schaalkist niet.
Vergelijk het op een normale vliegdag op een veld, als er iemand met een mooie kist aan het vliegen is, ga je er ook niet met tien man of meer tussendoor vliegen met piepspul, dan geef je die ook de ruimte.
Het zou overigens totaal geen probleem zijn als er een watervliegmeeting komt voor het kleinere werk, zodat iedereen ongestoord kan raggen. En dat een (lucht/water) botsing hilarisch is en geen boze gezichten oplevert.
Want een meeting met meer vliegers is leerzaam, juist voor de beginners met de kleinere kisten. Diegenen die dan toch een duurdere kist er aan willen wagen op zo'n dag, die nemen dan zelf het risico.
Uiteindelijk is het de verantwoordelijkheid van de organisator die bepaalt wat er gewenst is en wat niet. Als ik weet dat iemand steevast binnen wil roken, dan komt hij mijn huis niet in. Komt gelukkig niet veel meer voor.....