Welke carbonband voor staarts+TeXtreme +bouwpraat

full flying stab is over het algemeen wat gevoeliger voor flutter.. ziet er verder goed uit! beter als mijn eerste zelfbouw dingen.

Klopt.. de full flying stab moet inderdaad via directe aansturing en met mimimale tot geen "hysteria" d.w.z. speling tussen stuurstang en huls, aangestuurd worden.

Klopt.. de full flying stab moet inderdaad via directe aansturing en met mimimale tot geen "hysteria" d.w.z. speling tussen stuurstang en huls, aangestuurd worden.

Hallo OswaldO, in het Modell-Sonderheft 'Discus Launch Glider' staat een tip hoe je een pendelstab met staalveer 0,5 maakt. Verder staat in de Modell 3/2011 een uitvoerlijk bericht over zelfbouw van stabilo's en kielvlakken. Overgens is dat Sonderheft de moeite waard:D
full
full

Laatst bewerkt door een moderator:
hallo allemaal, ik heb weer een vraagje!
hoe bevestigen jullie het kapje van de romp, eenvoudig met tesa, een staalveertje (hoe dik) magneten of andere mogelijkheden.
dank voor reakties
full

Mijn kapje is inmiddels klaar:

En dit zit erin om 'm vast te maken, het haakt in/onder de opening van de romp:

Daarmee heb je antwoord op je vraag, denk ik zo.

Makkelijke kan je een massief carbon stokje gebruiken dat op 2 punten of alleen in het midden aan de binnenkant van het midden van je kapje gelijmd. Het stokje moet dan aan beide voor en achter kant onder de romp vallen.

Beelden zeggen zoveel meer dan woorden, dank Berrie!

Hallo allemaal, met het kapje is het gelukt, dank jullie hulp;) Ik ben nu bezig alles in te stellen en daar heb ik weer een paar vraagjes.
-Op de tekening van Marc Drela staan de ailerons in de stand 'normaal' (range) iets naar beneden en bij speed (run) voor mij op 0°?, hoe moet ik dit opvatten.
-Hoeveel hoogte mix ik, naar beneden, bij het remmen (ailerons naar beneden)
-bij speed (ailerons naar boven) waar gaat dan elevator naar toe en hoeveel.
-bij thermiek dan natuurlijk omgekeerd:rolleyes:

-Op de tekening van Marc Drela staan de ailerons in de stand 'normaal' (range) iets naar beneden en bij speed (run) voor mij op 0°?, hoe moet ik dit opvatten.
dit hangt denk ik van het profiel af, soms staan de ailerons iets omhoog in het profiel, dus moet normaal iets naar beneden en is speed 0°.

ik gebruik 3 standen: normaal = 0°, launch en speed = ailerons ongeveer 1mm omhoog (rechter aileron iets hoger dan linker voor rechtshandige werper) en thermiek (beide ailerons ongeveer 8mm down).

voor alle standen zul je moeten experimenteren welke stand het beste werkt voor jou en je kist. dit hangt van het profiel en het cg af.

er is ook nog zoiets als snapflap: wanneer je elevator up geeft gaan de ailerons iets naar beneden (ongeveer 5mm), hierdoor zal de kist minder snel stallen (wanneer je elevator down geeft moeten de ailerons niets doen).

-Hoeveel hoogte mix ik, naar beneden, bij het remmen (ailerons naar beneden)
best wel veel. dit is weer een kwestie van proberen, maak wat snelheid en zet dan vol de rem erop, je kist zal dan rechtdoor moeten blijven vliegen.

-bij speed (ailerons naar boven) waar gaat dan elevator naar toe en hoeveel.
in principe heel iets omhoog maar dat hoeft misschien niet, omdat dit ook mijn start stand is stel ik de elevator zo in dat de kist goed gooit, je wil geen drag van je elevator dus zo neutraal mogelijk.

Jaap

Bijna katastrophale maiden!

full
Vandaag stond maiden op het programma! Ik dus met mijn vrouw (brengen vrouwen ongeluk bij zwevers, net als op schepen?;)) naar het weiland.
Eerst afstandtest met beperkt vermogen! In plaats van de vereiste 40 meter, had ik al na 10 meter geen ontvangst meer:evil: dus antenne naar buiten en gelukkig bij afstand van 45 meter alles ok. Dan dus, na mijn vrouw geinstrueerd te hebben, hoe ze het fototoestel moet instellen, voorzichtig werpen, nog geen draaiworp en zie daar mijn DLG zweeft mooi weg voor ongeveer 40 meter en duikt dan als een eisvogel naar beneden:confused: wat was gebeurd, ik slimme jonge had vergeten de zender op normaal ontvangst te zetten:sleeping: Gelukkig geen grote schade, alleen de achterste bout was gebroken. Dus weer naar huis, nieuwe bout erin (eerst natuurlijk het laatste stukje eruit boren) en weer naar de wei, ditmaal zonder mijn vrouw:p (die moest werken) Nu vloog mijn DLG eindelijk, weliswaar nog niet zo als ik het graag had, maar hij zweefde lekker zonder snoekduiken:rolleyes: Voor betere instellingen heb ik geloof ik toch nog advies van een expert nodig.

Ja, ik zou graag naar malden willen komen, maar ik kan de 11de niet:( maar ik ga de 18de naar Herentals en ik hoop daar advies en raad en vliegles enz. te krijgen:p

ik sta je graag bij als het nodig moest zijn. (ik vlieg mode 1) voor als het nodig zou zijn de instellingen aan te passen.

eerste poging tot een bagged mini vleugel.. werpkant is uit de zak. Voorlijst moet nog geschuurd worden en de weegschaal blijft nu hangen bij 28.8 gram zonder servo's.

scaled.php

nee 1 servo per vleugelhelft. Andere vleugelhelft moet nog gebouwd worden. Ook nog 2 fullsize helften liggen om te baggen.. genoeg te doen al zeg ik het zelf.

Back