Welke carbonband voor staarts+TeXtreme +bouwpraat

@Domi Jacobs, kan je ons detail foto's laten zien van je afgewerkte staartstukjes? Met name de voorrand van de profielen, zodat we je gericht kunnen helpen. Jaap27 gaf wel een goed advies aangaande de voorrand. Ik ging alleen uit van de achterrand (trailing edge) omdat ik "bevooroordeeld" las ivm de eerdere kwestie van het snijden van de vleugelachterrand.
 
Hallo dank aan allen voor de reakties, krijg de fotos niet erg scherp!:(
Voornamelijk rechts beneden plakken de 2 Gfk vliezen niet op mekaar! Op de meeste plaatsen gaat het wel. Maar extra epoxy (@Berrie) en een extra leading trail (@jaap) zijn beslist mogelijkheden die ik bij de grote DLG zal toepassen.
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Domi,

Als ik het zo zie heb je helemaal geen strook weefsel op de leading edge gedaan. Daar komen de mylars ook nooit bij elkaar. Het mylar kan die ronding simpelweg niet volgen en laat meestal zo'n 3-5 mm voor de LE los. Hetzelfde geldt voor de onder en bovenkant van je staartdeel en de tips van het stabilo.
Kijk eens goed naar de foto's in deel 5 van de beschrijving van Loet. Je ziet daar een strook carbonweefsel op de LE van de vleugel helmaal de tip volgend tot aan de TE.
Alleen op te scherpe trailing edge is geen strook nodig. Daar volstaat een met penseel aangebracht streepje epoxy.

Voor de rest zien ze er strak uit! Mooi gekleurd ook.

Groeten!
Patrick
 
Hallo Patrick dank voor de uitleg. Ik heb inderdaad geen extra weefsel op de leading edge, boven en onderkant gezet. Ik dacht gewoon dat dat bij stabilo en kielvlak niet nodig was. Weer iets geleerd.
Groetjes Domi
 
Wat ik ook zie is dat het weefsel voorbij de LE loopt.
Zorg er de volgende keer voor dat je mylars precies tot de LE van het schuim lopen.
Laat het weefsel een paar mm vóór het de rand van het mylar stoppen, zodanig natuurlijk dat er nog wel een overlap is met het strookje dat je op de LE plakt.
Als het goed is hoef je dan ook helemaal niets van het weefsel meer weg te snijden. Er staat hoogstens een randje epoxy op de plek waar de mylar de kern niet meer kan volgen. Dit randje is simpel met een stanleymes af te schrapen
Aan de TE kan het mylar en weefsel wel een stukje doorlopen. Het overtollige weefsel hier is dan mooi op maat te snijden.
 
Hallo Patrick dat is dan toch anders als oom Loet dit beschrijft, hij laat toch 3-4mm voor en 6mm achter staan! Naja moet ik uitproberen hoe het beste gaat.
Ben nu de staartdelen van mijn DLG aan het snijden! Met Profiel dus. Heb ik nog altijd problemen met.
Groetjes Domi
 
hij laat toch 3-4mm voor en 6mm achter staan! Naja moet ik uitproberen hoe het beste gaat.

Dat kan ook wel, maar dan moet je wel de neuslijst voorzien van een strookje glas. (Patrick gaf dat al aan.) Later kan je dan het glas wat aan de voorlijst oversteekt weghalen zodat het glas dat je op de neuslijst geplakt hebt in beeld komt.
 
Naja moet ik uitproberen hoe het beste gaat.

misschien heb je hier wat aan:
P1010002_.JPG


dit is een balsa kielvlakje voordat het tussen de mylars gaat.

overigens mag je het glas rustig uit laten steken. dat kun je makkelijk wegschuren/snijden. met kevlar/aramide kun je dat beter niet doen, dat schuurt wat lastig.
 
Als kevlar op de Loet methode met meer vloeibaar gemaakte epoxy doordrongen is dan kan het wel redelijk geschuurd/gesneden worden. Net zoals carbon.
 
De randen van geschuurd/gesneden kevlar en carbon kunnen goed met secondelijm en een beschermende handschoen of stukje daarvan dicht gelijmd worden. De handschoen is dus voor het insmeren bedoeld zodat de lijm niet aan je vingers raakt.
 
Als kevlar op de Loet methode met meer vloeibaar gemaakte epoxy doordrongen is dan kan het wel redelijk geschuurd/gesneden worden. Net zoals carbon.

In mijn ervaring is kevlar schuren een drama, ook als het helemaal met epoxy doordrongen is. Snijden en knippen gaat nog wel, maar schuren wordt een pluizenbende die je niet meer goed krijgt.
Ik heb idd al mijn vleugels tot nu toe met kevlar of carbonkevlar bekleed. Daarom ben ik zo voorzichtig met overlap aan de LE. Met glas kun je het waarschijnlijk gewoon wel glad schuren
 
Ik heb ook een hekel aan het schuren van kevlar, en vermijdt dat dan ook altijd.

Schuren van glas gaat natuurlijk prima. Vooral met een nat schuurpapiertje. Eerst korrel 600, dan nog korreltje 1000. Zo glad als een aal is dan je neuslijst.
 
misschien heb je hier wat aan:
P1010002_.JPG


dit is een balsa kielvlakje voordat het tussen de mylars gaat.

overigens mag je het glas rustig uit laten steken. dat kun je makkelijk wegschuren/snijden. met kevlar/aramide kun je dat beter niet doen, dat schuurt wat lastig.

Yep heb ik iets aan, ziet er trouwens gaaf uit.
Dank aan allen voor de reakties
 
Hallo allemaal k heb mijn nieuwe DLG (SG2) kielvlak en stabilo uit de bag!
Is met jullie tips al tamelikk goed geworden. Strak en stijf!
wat me nog stoort is dat de mylar niet helemaal voor samen komt, dus men ziet nog een stukje wit glas! Het zit nu wel goed vast door jullie advies van een voorlijstje. Misschien moet ik toch het mylar 1 à 2 mm voor door laten lopen en dunner schuren ( @ Loet' s beschrijving) Verder is het gewicht te hoog, daar moet ik nog wat aan doen.
Groetjes Domi
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je zal altijd een randje houden daar waar de mylars bij elkaar komen. Je zou ook het schuim voor het baggen kunnen spuiten.
 
Dat randje moet er dus afgeschuurd worden.. Wat zijn nu nog goede tips om het gewicht wat lager te krijgen? Minder epoxy? Epoxy verdunnen? Lichtere glas mat?
 
Dat randje moet er dus afgeschuurd worden.. Wat zijn nu nog goede tips om het gewicht wat lager te krijgen? Minder epoxy? Epoxy verdunnen? Lichtere glas mat?

Hallo oswaldo lichtere glas gaat niet, is al 25er! Maar mijn kevlar scharnier is wat aan de brede kant, dus daar gaat de volgende keer wat af. Dan probeer ik het nog beter droog te rollen om minder epoxy te hebben. En ik weet het gewicht van de verf niet, misschien is daar nog wat aan te doen.
Groetjes
 
Hallo oswaldo lichtere glas gaat niet, is al 25er! Maar mijn kevlar scharnier is wat aan de brede kant, dus daar gaat de volgende keer wat af. Dan probeer ik het nog beter droog te rollen om minder epoxy te hebben. En ik weet het gewicht van de verf niet, misschien is daar nog wat aan te doen.
Groetjes

lichter glas, wel waar

SIG Glasseide
 
Back
Top