Welke carbonband voor staarts+TeXtreme +bouwpraat

Das jammer van die vintalus! Was zo'n mooi model :-(

Nouwja vast al een nieuwe in aanbouw haha

Wat is volgens jullie de mening over die vol carbon vleugels van Textreme tegenover een glasvleugel met ligger en disser?

En in vergelijking met gewoon carbon?
Er is ook een versie te koop met kevlar en carbon op die manier is die ook al geprobeerd?

Wat is volgens jullie de mening over die vol carbon vleugels van Textreme tegenover een glasvleugel met ligger en disser?

En in vergelijking met gewoon carbon?

De geboorte van een aantal carbon vleugels is de schuld van Jan Henning. Hij bood vorig jaar goedkoop 100gr 2e keus textreme aan.

Maar serieus:
- stijver, geen noodzaak voor webbing
- veel torsie stijfheid
- makkelijker baggen
- mooier

Met 100gr Textreme heb je geen lichtgewicht maar doordat de vleugel zo stijf is gooi je wel een stuk hoger. En wanneer vlieg je nu zonder ballast? Ik zelden! Overigens heb ik nog wel liggers gebruikt.

De vergelijking met normaal carbon kan ik níet maken.

Weet je hoeveel de gewichts- toename was?

gert-jan

De volgende vergelijkbare modellen:

25 gr glas, 1K disser, 25 gr glas weegt 278 gram
80 gr Spread Tow koolstof weegt 290 gram
100 gr Spread Tow koolstof weegt 320 gram

Ik bouw nu een vleugel met 64 gr Spread Tow koolstof en verwacht dat het model rond de 270 gram gaat wegen, veel te licht voor mij:alien:

Loet

P.S En voor de lol nog een extra zware met Spread Tow koolstof weegt 385 gram

Weet je hoeveel de gewichts- toename was?

gert-jan

Ik gebruik de volgende regel:
1 vleugelhelft met dubbel 25gr glas weegt 60gr
Daarvan is 30gr schuim, 15gr weefsel en 15gr epoxy

Dus verdubbel je het weefsel van 2x25gr naar 1x100gr dan kom je op:
30gr schuim + 30gr weefsel + 30gr epoxy = 90gr

Het is grof maar geeft een indicatie

Loet,

Het verschil is dus te verwaarlozen.

gj

Ja, dat klopt helemaal en zeer precies.

De prijs van het materiaal en het gewicht van de vleugel hebben een relatie die je omgekeerd evenredig mag noemen.
De 100 grams Spread Tow koolstof van de zeer zware kist (385 gr)valt buiten deze berekening.Vreemd genoeg is het verschil in vliegprestatie, gemeten in daalsnelheid, nauwelijks anders.

Hallo,
Vandaag mijn eerste experiment met koolstofvlies 20gr/m^2 Kohlefaservlies 20 g/m² 100 cm | R & G Faserverbundwerkstoffe GmbH uit de bag gehaald!
Resultaat
Positief: Goed te snijden, goed te verwerken, zeer stabiel, drukvast, looks cool :rolleyes:
Negatief: Toch tegen de verwachting een hoog gewicht! 16gr voor een setje:puppydogeyes:
Volgende experimente:
Ga nu proberen het nog droger te rollen!
Ga het 8gr/m^2 koolstofvlies proberen 1 en 2 lagig
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo,
Vandaag mijn eerste experiment met koolstofvlies 20gr/m^2 Kohlefaservlies 20 g/m² 100 cm | R & G Faserverbundwerkstoffe GmbH uit de bag gehaald!
Resultaat
Positief: Goed te snijden, goed te verwerken, zeer stabiel, drukvast, looks cool :rolleyes:
Negatief: Toch tegen de verwachting een hoog gewicht! 16gr voor een setje:puppydogeyes:
Volgende experimente:
Ga nu proberen het nog droger te rollen!
Ga het 8gr/m^2 koolstofvlies proberen 1 en 2 lagig
full

Je zou kunnen proberen de eerste 30% met 20 grams te doen en de rest met 8 grams. Heb ik een keer gedaan en dat heb je het beste van 2

Laatst bewerkt door een moderator:
Toch wel erg mooi dat spread tow om vleugeltjes mee te bouwen. weer een gelukt vleugeltje uit de zak gehaald. woog zonder servo's en werpstift maar wel al aan elkaar incl hardpoints 142 gram. Carbon is 100grams

cam00041s.jpg

cam00042m.jpg

Robert,

Kan je dat nog iets meer toelichten?
Ik was van plan m'n volgende DLG vleugel van zone profielen te voorzien. M'n huidige heeft supergee profielen en dat vind ik heel fijn vliegen..
Wat bevalt jou niet aan de zone-vleugel?

Alvast bedankt!
Patrick

Back