WID ( Water Injection Dredger) MERSEY van Oord. Scratchbouw

Hallo allemaal,
Geen uitgebreide Up Date deze keer. Heb nog wel een paar (grote) gaten in de romp gemaakt.

P1010138.JPG

Hiervoor wel twee inzetstukken gemaakt. Eigenlijk 3, je moet natuurlijk wel een linkse en een rechtse maken:mad:
P1010139.JPG


En vervolgens de inzet stukken met epoxy vastgelijmd.
P1010140.JPG


Inmiddels netjes glad afgewerkt. In een later stadium zal ik laten zien waar deze "inhammen" voor zijn bedoeld.

Tot de volgende keer.
 
Hallo allemaal,
Naast nog wat andere modelbouw perikelen, toch weer wat tijd gevonden om aan de WID te werken. Het idee is dus weer, dat ik eerst de romp zover mogelijk gereed wil hebben, incl. de aandrijving en verdere techniek buitenom. Waar ik momenteel mee bezig ben is de zogenaamde U-Pijp die vanaf de voorkant van het schip langs de zijkanten, tot aan de achterkant loopt. Deze U pijp kan men laten zakken tot een diepte van ongeveer 24 meter en moet dus aan de voorkant kunnen scharnieren. Dat deel ben ik nu mee bezig. Aangezien ik een beetje voor loop op de productie van de 1:1 is dit detail nog niet in mijn bezit qua tekeningen. Voor een deel heb ik dus mijn fantasie moeten gebruiken.
Het scharnierpunt komt uiteraard aan beide zijden. Dit is een behoorlijke homp materiaal en dat komt in het model terug uiteraard. Dus de draai en freesbank opgestart. Ik heb de scharnierpunten uit staf rond 30 gemaakt. Onderstaand 3 van de 4 brokken. Ook heb ik een tiental flenzen gemaakt die in het leidingwerk komen.



P1010148.JPG


Geen detailtekening zoals gezegd van dit deel. Dus zelf maar een schetsje gemaakt. Je moet voor zoiets toch wel iets op papier zetten. Digitaal lukt me nog niet.
P1010149.JPG


En de freesbank lekker aan het werk.
P1010150.JPG


Nog een gat in de romp gemaakt. Hier komt de pijp uit de romp die het water aanvoert naar de injectoren op de dwarse injectiepijp. Aangezien die hoger staat dan dat de pijp ligt in vaarstand, moet deze iets naar beneden wijzen. De getekende lijn geeft aan hoe het scharnier moet lopen. De rechte lijn naar achteren is de hartmaat van de pijp die naar achteren loopt. Omdat de pijp hier scharniert is er een constructie bedacht om dat mogelijk te maken.
P1010151.JPG


Binnen in de romp even een pijpje in de bocht gestoken die naar binnen komt. Aan de andere zijde komt uiteraard ook een bocht op dezelfde manier. Deze worden met elkaar verbonden en ergens komt er een T-stuk tussen. Hierop wordt de pomp aangesloten. Mogelijk al gezien maar ik gebruik hiervoor koperen waterleiding pijp 12 mm met soldeer bochten en T-stuk.


P1010152.JPG


Nog een plaatje van de flenzen.
P1010153.JPG


En hier het idee hoe het samengestelde scharnier er uit gaat zien. Dit is de "vaarstand" . Nu even voorzien van een stukje staf. Hier komen nog speciale boutjes in.
Nu is het ook duidelijk waarom de inhammen in de zijkant van de romp zitten. Hier valt deels de scharnier constructie in.
P1010155.JPG


Hier is te zien hoe de pijp loopt als er geïnjecteerd wordt.

P1010156.JPG


Uiteraard kan de pijp niet zonder meer de bocht maken. Voor dat doel zit er IN de scharnier constructie een balg. Deze maken het mogelijk dat de complete constructie , de U pijp, op en neer bewogen kan worden. Die balg is nog wel iets wat ik uit moet vogelen. Heb wel een idee maar dat moet ik nog uitwerken. Ik kom er nog wel op terug. Tot zover maar weer en tot de volgende keer.
 

Bijlagen

  • P1010154.JPG
    P1010154.JPG
    297,4 KB · Weergaven: 289
Brunel remleidingen die voor auto reparaties gebruikt worden zijn makkelijk in krappe bochten te buigen zonder te gaan knikken.

Klopt het nou dat in werkstand de pijp de aanzuig roosters deels blokkeert?

Ik volg je, mooie en goede tips voor mijn multicat project

Mvg,
Roald
Dank je Mathieu, ik waardeer je inspanning wel degelijk. Maar ik ben ook een beetje doorgeschoten in de details zeg maar. In de metaal, weet natuurlijk niet of je daar in thuis bent, heb je bij "normale" bochten een bepaalde straal van de bocht. De meest gangbare zijn de 1,5 D bocht en de 2,5 D bocht, waarbij de D staat voor de diameter. Een 8"bocht ( diameter 220 mm uitwendig) met een straal van 1,5 D heeft een werkende lengte van 1,5 x 220 = 330 mm Dit omgerekend naar de schaal 1:50 betekent dat een bocht van 4,4 mm ( 220:50) een werkende lengte mag hebben van 6,6 mm. Dat is niet te realiseren. Ik zal dus sowieso consessies moeten doen. Koper buis met een veer erin tijdens het buigen werkt niet. Althans zeker niet met de diameter die ik ga gebruiken. De bocht moet zo krap dat je de veer er niet meer uit zult krijgen, Daarnaast moet je ook nog een aantal bochten achter elkaar zien te buigen. Daarom ben ik erg benieuwd hoe Jan dit heeft gedaan.
 
Laatst bewerkt:
Brunel remleidingen die voor auto reparaties gebruikt worden zijn makkelijk in krappe bochten te buigen zonder te gaan knikken.
Klopt het nou dat in werkstand de pijp de aanzuig roosters deels blokkeert?
Ik volg je, mooie en goede tips voor mijn multicat project
Mvg,
Roald

Bedankt voor je reactie Roald. Ik heb zelf deze leiding ook in huis. Zo uit mijn hoofd 5mm in doorsnede. Maar ook hier mee haal ik niet de gewenste krappe bochten. Ik moet hier nog even heel goed over denken hoe dit op te lossen. Mogelijk dat ik toch wat concessies moet doen. In de laagste stand van de injectiepijp komt ie inderdaad voor de inlaatroosters te lopen. Maar als je er van boven op kijkt zit er nog flink wat ruimte tussen het rooster en de pijp. De ontwerpers zullen er wel goed over hebben nagedacht mag ik hopen.:)
 
Hallo allemaal,
Even rustig met de verslagen door andere modelbouw perikelen, maar heb niet stilgezeten hoor. Voornamelijk bezig geweest met de injectiepijp en wat andere bijbehorende werkzaamheden.
De scharnieren voorzien van de scharnierpennen. Ook het vaste deel op de voorkant van het scharnier gemaakt.



P1010157.JPG


Dit verklaart gelijk de verdieping in de zijkant van de romp.
P1010158.JPG


P1010159.JPG


En dit wordt het idee.
P1010160.JPG

De leidingen zijn in de romp verbonden en dat is achter het schip ook het geval uiteraard. Niet duidelijk te zien, maar de dwarse verbindings buis aan de achterkant komt geen water doorheen. Dat wordt in een later stadium wel duidelijk. Ik heb in deze pijp een verbinding gemaakt die ik gemakkelijk uit elkaar kan schuiven. Of het nodig is weet ik nog niet, maar om dit later te doen wordt lastig.
P1010162.JPG

En de aansluiting van de beide pijpen aan de binnenkant. Bij het origineel staan in deze ruimte twee grote pompen die middels afsluiters met elkaar zijn verbonden. Mijn bedoeling is om hier één pomp in te zetten.
P1010164.JPG

Einde van deze update, heb nog een paar plaatjes dus die staan in de volgende aflevering.
 

Bijlagen

  • P1010155.JPG
    P1010155.JPG
    134,6 KB · Weergaven: 275
  • P1010156.JPG
    P1010156.JPG
    179,6 KB · Weergaven: 284
  • P1010163.JPG
    P1010163.JPG
    148 KB · Weergaven: 288
  • P1010161.JPG
    P1010161.JPG
    185,6 KB · Weergaven: 277
Tweede deel van deze update.

Overzichtje vanaf de achterkant. Hier is de deling achterin wat duidelijker te zien.

P1010165.JPG


De injectiepijpen moeten wel beschermd worden, gezien deze natuurlijk aan de zijkant van de romp zitten.
P1010166.JPG


Aan beide zijden komen 3 van deze buffers. Na het spuiten komt er nog een stootrubber in het H-profiel.
P1010167.JPG

P1010168.JPG


Soms heb je van die momenten :banana:. Bij ons gaat alles waar een snoer aan zit en niet meer werkt eerst naar de "werf". Ik demonteer of sloop het en kijk wat er eventueel nog bruikbaar is voor de hobby. Zal velen van jullie bekend voorkomen. Wel, mijn dochter kwam aanzetten met 2 Senseo apparaten die niet meer werkten. Aangekomen op de werf heb ik deze gedemonteerd en kwam buiten bruikbare siliconenslang ook nog deze balgjes tegen. Heb alles afgezocht om zoiets maar nergens te vinden. En op deze manier loop je er tegenaan.
Op de draaibank een paar verloopjes gedraaid en voila, probleem opgelost. Super :thumbsup:
P1010191.JPG

Deze momenten heb je echt af en toe nodig. Er liggen nog een paar uitdagingen te wachten, wie weet wat ik nog tegenkom. Tot zover deze updates.
Stay Safe en tot de volgende keer.
 
Het WID systeem begint nu echt vorm te krijgen, met die balgjes heb je mooi geluk.
Ik zou het anders ook niet zo snel weten, misschien nog van die doorvoerbalgjes die op model speedboten gebruikt worden? Of zijn die te klein?

Dus onder/achter die dwars verbinding komt nog een balk met de waterjets.
Zijn die nog verstelbaar of staan ze onder een vaste hoek? Ik kan me voorstellen dat ze verstelbaar zijn in verband met werken in verschillende waterdieptes.

Was je er al uit wat voor pomp je gaat gebruiken of ga je er zelf 1 maken?

Succes met de verdere bouw.

Groet,
Mathieu
 
Had aan die Senseobalgjes gedacht. Er moet hier nog eentje liggen en een ander afgesneden deel heb ik bedacht als motorkoppeling. Mooi soepel rubber. Mocht je nog eentje nodig hebben Sjoerd dan zoek ik die eind volgende week op. Gr. Klaas.
 
Had aan die Senseobalgjes gedacht. Er moet hier nog eentje liggen en een ander afgesneden deel heb ik bedacht als motorkoppeling. Mooi soepel rubber. Mocht je nog eentje nodig hebben Sjoerd dan zoek ik die eind volgende week op. Gr. Klaas.

Dank voor je reactie en je aanbod Klaas. Als je nog 2 van die balgjes kunt regelen, neem ik ze graag van je over. Heb er in totaal 4 nodig. Was al een plannetje aan het bedenken om de Senseo van mijn Ega en de nieuwe van mijn dochter te saboteren haha.
 
Het WID systeem begint nu echt vorm te krijgen, met die balgjes heb je mooi geluk.
Ik zou het anders ook niet zo snel weten, misschien nog van die doorvoerbalgjes die op model speedboten gebruikt worden? Of zijn die te klein?

Dus onder/achter die dwars verbinding komt nog een balk met de waterjets.
Zijn die nog verstelbaar of staan ze onder een vaste hoek? Ik kan me voorstellen dat ze verstelbaar zijn in verband met werken in verschillende waterdieptes.

Was je er al uit wat voor pomp je gaat gebruiken of ga je er zelf 1 maken?

Succes met de verdere bouw.

Groet,
Mathieu

Haal Mathieu, bedankt weer. Die balgjes die jij bedoeld heb ik ook aan gedacht en ook wel gevonden. Maar die hebben de juiste maat niet en verlopen van 10 naar 2 of zoiets. Niet goed dus. En ja. de uiteindelijke uitstroom is inderdaad verstelbaar. Je zult het nog wel in het verslag tegen komen. Deze verstelling gebeurt echter, zover ik het kan zien, handmatig en vooraf aan het Injectie dredgen.
 
Geweldig sjoerd :thumbsup: in kringloop staan ze ook wel eens die senseo (ooo wat smerig) zal eens kijken hier, spotgoedkoop.
Grt peter
 
Laatst bewerkt:
ik heb soortgelijke balgjes wel eens op balpennen heen zien zitten, wellicht een iets te dun rubber.
Denk dat dit de betere oplossing is. mooi bezig Sjoerd!
 
Je vind deze slang wel met wat zoeken bvb:

https://www.grandado.com/products/u...bing-pijp-29-5ft-9-m-lange-zwart-gegolfd-buis

nu is jou oplossing wel mooier vind ik, me moet maar geluk hebben he...

Prachtig model wordt dit, het is zoiets helemaal anders ik vind dat wel cool!

Hey Jan,
Bedankt voor je reactie. Die buis heb ik niet alleen gevonden, ook een paar weken geleden besteld bij Ali. Gewoon om te proberen. Maar had al gezien dat het PVC materiaal was en dat klemt niet lekker om de buis heen vrees ik. Als het binnenkomt ga ik nog wel even kijken, maar ga het niet gebruiken. Die Senseo balgjes ben ik bijzonder mee in mijn nopjes.
 
Back
Top