WID ( Water Injection Dredger) MERSEY van Oord. Scratchbouw

Sjoerd,
Een helder verhaal.
Met een dikte van 0,3mm breng je niet veel warmte in en zal dat ook niet veel overdracht hebben naar de romp, een beetje als spot welding om het trekken van het materiaal te voorkomen.

Groet,
Mathieu
 
Sjoerd,
Een helder verhaal.
Met een dikte van 0,3mm breng je niet veel warmte in en zal dat ook niet veel overdracht hebben naar de romp, een beetje als spot welding om het trekken van het materiaal te voorkomen.

Groet,
Mathieu

Hey Mathieu, wat je zegt klopt natuurlijk. Spotwelding voor het vastzetten. Na goedkeuring door de werfbaas wel de naden helemaal dichtvloeien.:)
 
Toch nog weer even een paar plaatjes van de voortgang. Zal weer even een paar dagen stil worden ivm. andere hobby gerelateerde opdracht. Maar deze wilde ik toch nog even delen. Voor in de verschansing moest ik nog 5 zgn. chocks ( kabelkluizen??) monteren. Moet je ze eerst wel maken natuurlijk. Heb dit gedaan van een messingstaf 12 mm. Deels op de draaibank en freesbank de basis gemaakt.
P1010632.JPG


Vervolgens met een Proxxon tooltje en tandarts freesje verder een beetje vorm gegeven. Overigens zijn die Proxxon machientjes een echte aanrader. Voorheen veel met de Dremel gewerkt maar de Proxxon is veel fijner om mee te werken. Zijn meer gebalanceerd lijkt wel. Weinig of geen trilling. Ben geen sponsor overigens. ( sta er natuurlijk wel open voor:rofl:)
P1010631.JPG


En alle 5 chocks op hun plaats.
P1010633.JPG


En nog een detailtje.
P1010634.JPG


En tot slot nog een overzichtsplaatje.
P1010635.JPG


De typische vorm van het schip wordt hier al mooi duidelijk. Ook het voordek is perfect in vorm gebleven. De ronding en het aflopende gedeelte zit er mooi in. Blij mee.
Tot de volgende keer.
 
Die Panamakluizen zijn zo groot omdat ze de krachten van de meertrossen moeten kunnen opvangen.
Al vindt ik ze hier wel heel groot gekozen voor het formaat schip.
Hadden ze er niet gezeten loop je de kans om je verschansing te vervormen of in te scheuren en je trossen worden beter tegen schavielen beschermt.
Wanneer ze door deze kluizen lopen, doorlopen ze een bocht in plaats van zo de hoek om te gaan met alle kans op het breken van de tros op dat punt.

Ik denk dat ik deze methode ook eens ga proberen voor mijn Seabex, in de verschansing voorop moeten ook een paar van die openingen komen. Een Panamakluis erin staat toch netter.
Al zijn bij mij de uitvoering waarschijnlijk in kunststof worden, daar ga ik eens over nadenken.

Wanneer het model kleur begint te krijgen dan krijg je al meer het idee van het eindresultaat. Het model komt dan ook meer tot leven.

Groet,
Mathieu
 
Zou nog steeds enige Panamakluizen voor mijn Smit Finland moeten maken. Wordt in mijn geval denk ik opgebouwd uit ringen triplex en daarna vijlen en schuren. Die lange kluizen voorkomen ook knikken in staaldraad. Maar nu denk ik wel heel ouderwets. Om af te meren worden ze denk ik nog zelden gebruikt. Kunststof is veel gebruiksvriendelijker. Misschien dat draden nog op de tenkvaart bij laden en lossen nog moet worden gebruikt. Was destijds voorschrift om bij brand wegdrijven te voorkomen. Maar ook die zorg ligt reeds 16 jaar achter me. Gr. Klaas.
 
Schavielen is over elkaar heen wrijven of schuren waardoor schade ontstaat. Dus als een tros of staaldraad door beweging van het schip achtereenvolgens strak en los komt beweegt het altijd iets in de doorvoer van de verschansing. Sommige Panamakluizen hebben om dat op te vangen rollen. In de sluizen van het Panamakanaal worden de schepen in positie gehouden door een 4-tal locomotiefjes. Die geven een draad af aan het schip. Die draad gaat door de kluis en wordt vastgemaakt aan een bolder. En zo is de naam Panamakluizen ontstaan. Gr. Klaas.
 
Zou nog steeds enige Panamakluizen voor mijn Smit Finland moeten maken. Wordt in mijn geval denk ik opgebouwd uit ringen triplex en daarna vijlen en schuren. Die lange kluizen voorkomen ook knikken in staaldraad. Maar nu denk ik wel heel ouderwets. Om af te meren worden ze denk ik nog zelden gebruikt. Kunststof is veel gebruiksvriendelijker. Misschien dat draden nog op de tenkvaart bij laden en lossen nog moet worden gebruikt. Was destijds voorschrift om bij brand wegdrijven te voorkomen. Maar ook die zorg ligt reeds 16 jaar achter me. Gr. Klaas.

Helemaal over je bericht heen gelezen Klaas. Zag dat je inmiddels ook al kluizen hebt gemonteerd. Peter kan er ook van van hè;). Mooi dat het zo kan. Maar zo zit jezelf ook in elkaar natuurlijk. Een beetje achtergrond van de delen die we maken/gebruiken is ook nooit weg natuurlijk. Bedankt hiervoor.
 
Bedankt voor je reactie Sjoerd. Het leuke is dat ieder op zijn niveau in oplossingen denkt en we elkaar een beetje kunnen helpen. Is het niet met spullen dan wel met kennis. Heb met plezier op de vaart gewoond en gewerkt. Succes verder met bouwen! Gr. Klaas.
 
Back
Top