Wijdtschip/Smalschip Hans Groenenberg

Hans Groenenberg

Forum veteraan
En daar was deels het pakket van Kolderstok wat door Matthias is ontworpen.

Een wijdschip.

Je schrijft het ook wel als Wijdtschip. En soms ook Overzeesveerschip genoemd. De wijdschepen was de benaming van oude Nederlandse koopvaardij en binnenvaartzeilschepen die breder waren dan 4.68m. 16 voet en 6 duim
Als deze smaller was dan de genoemde maat spreken we over een smalschip. Een smalschip kon nog door de sluis van Gouda. De Donkere Sluis genaamd. Een Wijdschip kon hier dus niet doorheen en moest omvaren naar de Mallegatsluis.
Wijd en smalschepen zijn schepen die mogelijk niet veel van elkaar hebben verschild, behalve in hun lengte en breedte verhoudingen.
Nicolaas Witsen geeft voor een Smalschip 60 tot 65 voet een wijdte van 16 voet.
Een Wijdschip volgens hem wel 20 voet breed is bij een lengte van 70 voet.
Overeenkomstige maten vinden we bij van Yk.
wijdschip.jpg

Het wordt voor mij de 6e bouw uit de kolderstok vloot. En van dit pakket hoop ik er weer iets moois van te maken.
Matthias heeft vast zonder de doos wat vooruit gestuurd zodat ik alvast kon gaan starten.

20241107_183839.jpg

Je snapt het al... veel zin om aan te gaan beginnen.
Ik wens mezelf succes:)
a-wijdschip-and-other-vessels-off-a-harbour-rmg-bhc0854-5230b7-1024.jpg

Bedankt voor de likes en de volgstand!

Het scheepje wordt gebouwd in schaal 1-72. Dit is ook de schaal waarin bv de Zeven Provinciën is gebouwd en de Fluyt.
Geen overdreven groot schip wordt het.
Hierbij een gedeelte van het spantenraam.

20241107_192408.jpg

Het spantenraam paste perfect in elkaar en het laseren is fantastisch. Ik kon dus zonder extra hulpmiddelen dit haaks in elkaar lijmen zodat het een spantenraam werd.

20241107_213611.jpg

Tevens wordt e.a. recht gehouden door een slimme bouwplank waar het spantenraam is op geplaatst.

20241107_213510.jpg
20241107_213700.jpg

Het afschuinen van een spantenraam is altijd iets waar ik veel aandacht aan besteed. Hiermee valt tenslotte mee, hoe strak, of egaal de romp uiteindelijk gaat worden.
Het spantenraampje heb ik wel wat verstevigd. Door het gelaserde boven gedeelte wat er later af gaat kwam alle krachten en druk op dat enkele pootje te staan. Dit is erg kwetsbaar in dit stadia en was gebroken. Matthias waarschuwde hier al voor.
Ik heb er snel een latje achter gelijmd. Later slijp ik dat wel door.
20241108_114416.jpg

Hier bij wat foto's van het afschuinen van het spantenraam. Ik doe dit veelal met een roerhoutje waar ik schuurlinnen op hebt gelijmd.
20241108_113826.jpg
20241108_113801.jpg

Laatst bewerkt:
De kielstukken zijn aangebracht. Eerst goed van roet ontdaan op de vlakken die onderling verlijmd moesten worden. De nauwkeurigheid is groot van de gelaserde onderdelen. Het nadeeltje blijft de roetaanslag. Zeker bij de dikkere stukken hout.
20241108_210212.jpg

20241108_210228.jpg

Bij de steven is nog een kleine groef gemaakt waar de huidgang straks in moet gaan passen. Aan de bovenzijde blijft er nog net 2mm staan. Hier was een malletje voor bijgeleverd.
Om de kiel in het midden van het spantenraam te plaatsen ook al een malletje.
Wat mij betreft niet nodig, het blijft tenslotte modelbouwen;) maar stiekem toch ook wel weer makkelijk.
20241108_205053.jpg

En tenslotte voor nu mocht ik weer stoeien met mijn plankenbuiger.
20241108_214233.jpg

Voortvarend hoor, Hans!
Even als introductie voor de lezer, dit pakket is voorlopig nog niet op de markt, maar het ontwerp van de romp met opbouw en dekinrichting is wel al min of meer klaar en dat is een mooi moment voor de bouw van een proefmodel. Hans meldde zich aan als bouwer, en daar ben ik enthousiast op ingegaan. Zijn feedback over bijvoorbeeld maatvoering of eventuele problemen of onduidelijkheden bij het bouwen kan ik dan verwerken in de eerste versie ergens halverwege 2025. Veel plezier en succes, Hans!

Back