WILLEM BARENTSZ - KOLDERSTOK 1:50

Mooi gemaakt Heinrch, en je hebt daar een mooi setje foto's van Mees gekregen, daar kun je weer een heleboel details uit halen voor je eigen Willem Barentsz. :):)
 
Hello Vriende

Vervolgens begon ik iets dat ik opwindend vind, omdat het eigenlijk de eerste echte afwijking van de vorige build vertegenwoordigt - de kapiteinshut.

Untitled.png


Dit komt rechtstreeks uit het boek "Het Schip van Willem Barents" zo vriendelijk aan mij geschonken door Ron Tibbs (een SOS lid) en is van de door Cor Emke getekende / Ab-Hoving ontworpen, plannen. De maten uit Ab's plannen werden herwerkt tot schaal 1:50 en een sjabloon gesneden die de voorwand van de kapiteinshut zal worden. Hiervoor heeft @*Hans* mij vriendelijk een extra set deuren gestuurd.

微信图片_20220707170926.jpg


De deuren passen gewoon op het template, maar aangezien ik een balk over de deuren wilde plaatsen waarin de bogen kunnen worden verzonken, zou dit niet werken

微信图片_20220707170913.jpg


Echter, met de dorpels verwijderd, zou het me hopelijk genoeg ruimte geven om dat te bereiken.

微信图片_20220707170920.jpg


De deuren werden zorgvuldig gescheiden van hun kozijnen, de kozijnen zwart geschilderd en de hele constructie weer aan elkaar gelijmd. Uit eerdere ervaring met de deuren op de middelste luifel van WB #1 wist ik dat het uitzetten van uitsparingen voor de deurbogen uit een strook van 6mm hout een uitdagende taak is. Vandaag was het geluk echter aan mijn kant en de eerste poging was de enige die nodig was. :)

微信图片_20220707212955.jpg


De deuren zijn afkomstig van een 3 mm dikke plaat, terwijl de dikste planken die ik kan gebruiken slechts 1,5 mm zijn. Dit betekent dat de voorwand dubbel moet worden beplankt. Ik wilde echter niet het risico nemen om dat met de bovenstaande plank te doen, omdat ik er een hekel aan zou hebben om de plank te verpesten met een tweede vijlpoging. Daarom heb ik mijn balk op de template gelijmd die 1,5 mm dik is en die gemakkelijk kan worden weggesneden met een X-Acto-mes. Deze foto toont de 3 mm dikke dakbalk gelijmd in de plaats op de template.

微信图片_20220707233056.jpg


Tot slot werden de deuren op hun plaats gelijmd. Vervolgens heb ik de taak om de rest van de voorwand dubbel te planken en deurscharnieren en handvatsels toe te voegen.
 
Je hebt weer mooie vorderingen gemaakt. En de eigen inbrengt n.a.v de oude documentatie m.b.t. de deuren vind ik mooi om te zien. T’is weer genieten.
Gr. Peter
 
Dit heb je weer heel mooi gemaakt aan de hand van wat je uitgezocht hebt Heinrich, en je vijlwerk voor de boogdeuren is prachtig gelukt
 
Je hebt weer mooie vorderingen gemaakt. En de eigen inbrengt n.a.v de oude documentatie m.b.t. de deuren vind ik mooi om te zien. T’is weer genieten.
Gr. Peter

Bedankt Peter! Ik noem deze weergawe de "hardcore" WB zo ik probeer zo histories korrek moontlijk bouw.
 
Je hebt weer mooie vorderingen gemaakt. En de eigen inbrengt n.a.v de oude documentatie m.b.t. de deuren vind ik mooi om te zien. T’is weer genieten.
Gr. Peter

Bedankt Peter! Ik noem deze weergawe de "hardcore" WB zo ik probeer zo histories korrek moontlijk bouw.
 
Mooi werk Heinrich, het lijkt wel of je ervaring hebt met dit schip.... :p:D
:p:p:rofl:

Het ergste is, als hij deze romp klaar heeft moet hij 3 schepen gaan tuigen. Dat zijn veel weeflijntjes knopen. Maar alle gekheid op een stokje, hij maakt iets heel moois ervan. Ik denk dat we inmiddels veel van hem kunnen leren.
 
Mooi werk Heinrich, het lijkt wel of je ervaring hebt met dit schip.... :p:D

Peter - de ervaring het tot nauw, noch niet ter sprake gekomt. :rofl: De hout is anders, de geschut is nuut, zoals die kapitein's cabine en dan doet ik ook de huidbeplanking anders - maar meer daaroor later.
 
:p:p:rofl:

Het ergste is, als hij deze romp klaar heeft moet hij 3 schepen gaan tuigen. Dat zijn veel weeflijntjes knopen. Maar alle gekheid op een stokje, hij maakt iets heel moois ervan. Ik denk dat we inmiddels veel van hem kunnen leren.

Vele dank Stephan en groot apologie vir de laat antwoord. Ik sukkel vreeslijk om access tot de site te krij en as ik een posting maakt, komt dit dikwels dubbeld.

Mijn probleem is dat ik mijn volledig opgetuigde schepen niet mee kan nemen als ik China verlaat en zoals het er nu uitziet, dat zou in Februari 2024 kunnen zijn (vanwege de Chinese wet als het gaat om werkvergunningen voor buitenlanders.) Daarom is de grootte van de WB ideaal en richt ik me nu op onderzoek en constructie.
 
Hello Almal

Weer tijd vir een update.

微信图片_20220708143319.jpg


Deze foto toont de voorwand van de kapiteinscabine min of meer op zijn plaats. Ik heb de constructie van de wand voltooid en het tijdelijk aan het schip geklemd om je zijn positie te laten zien. De voorwand is vastgeklemd aan de VOORKANT van Spant #10. Dit is ONJUIST! Het moet achter Spant #10 gaan zodat de bezaansmast voor de muur staat. De duidelijk gemarkeerde "M" geeft de positie voor de bezaansmast aan. Zoals hij nu zit, wordt de muur direct over en boven dat gat geklemd. Ik doe het gewoon op deze manier, zodat je kunt zien hoe het eruit ziet.

微信图片_20220708151338.jpg


Deze plaatje toont de voorstelling van de bouw van WB #2. Het open rode gedeelte duidt op een volledig open of gedeeltelijk overdekte voorste "wand ", het veel langere gedeelte de bovennet in groen), de spron wat de positie can de dak van de kapiteinscabine aandui (in blauw) en ten slotte het bovendek (geel) - dus slechts twee niveaus. Als je mooi kijkt zie je de voorwand van de kapiteinscabine onder het bovennet waar de twee klampen is.

微信图片_20220709153120.jpg


De voormuur zag er te saai uit voor mij, dus ik voegde een walnoot "veranda" toe over de twee deuren voor wat contrast en diepte.

Daarna was dit tijd voor de afschuinsing van de romp. Ik ben heel tevreden met hoe dit proces is verlopen. Alleen op Spant #9 moest ik een 1mm dikke Abachi strip (aan beide kanten) toevoegen om deze in lijn te brengen met de vloei van de rest van de spanten. Het wordt aangegeven door de rode pijl in de volgende twee foto's.

微信图片_20220709164445.jpg


微信图片_20220709164413.jpg


微信图片_20220709164406.jpg


En toen begon het langzame en moeizame proces van het vullen van de romp onder de waterlijn met vulstujjes - Paulownia-hout gesneden tot stroken van 28 mm x11 mm x 11 mm. Wat een werk!

微信图片_20220706003411.jpg


微信图片_20220706220909.jpg

Nouw ja mannen - ik wouw graag noch fotos oplaai, maar volgens de site hebt ik nauw reeds 10 gelaai. Ik ziet net acht, maar dan wag ik maar voor een volgende keer.
 

Bijlagen

  • 微信图片_20220708143319.jpg
    微信图片_20220708143319.jpg
    171,7 KB · Weergaven: 75
  • 微信图片_20220706003417.jpg
    微信图片_20220706003417.jpg
    113 KB · Weergaven: 74
Hello Allemaal

Sinds mijn laatste posting heb ik behoorlijk wat vooruitgang geboekt.

微信图片_20220710201506.jpg


De romp is geheel gevuld met Paulownia houtblokjes (28mm) onder de waterlijn.

微信图片_20220710201455.jpg


Daarna was het schuren, schuren en nog eens schuren...

微信图片_20220711191438.jpg


微信图片_20220712232346.jpg


De vulstukjes bij de boeg is geplaast.

微信图片_20220713220829.jpg


En uiteindelijk was deze klus ook klaar.

微信图片_20220715081152.jpg


De beplanking van de romp neem in aanvang.

微信图片_20220717213935.jpg


Hier is de twee berghouten reeds aan beide kante geplaast. Zoals jullie kunt zien, wordt de eikenhouten plank in het midden begrensd door de twee walnootplanken die beide zijn verdubbeld om de berghouten te vormen. .

微信图片_20220717213920.jpg


Simmetrie bij de boeg klopt.

微信图片_20220717213958.jpg


En zo ook bij de spiegel.

In de volgende posting gaan ik verder met de beplanking van de romp.
 
Bijzonder dat je de hele romp opvult met zoals jij dat noemt Pauwlonia houtblokjes. Is daar een bijzondere reden toe? Ik zie dat eigenlijk nooit behalve bij de boeg en achterzijde waar het verloop nogal sterk is en daar wat meer houvast is gewenst. Lijkt me niet dat je zulks uitsluitend voor de lol doet. Verder ziet alles, zoals gebruikelijk bij jou, er bijzonder strak en verzorgd uit. Dus zijn we hoopvol gestemd op het mooie vervolg.
 
Back
Top