Zeehaen - 1:37.5 - From Dutch Explorer Abel J. Tasman

daar heb ik ook altijd problemen marcus het is erg moeilijk om ze op de zelfde hoogte te krijgen door de ronding ( billen ) van het schip als die niet helemaal de zelfde ronding hebben zit je links of rechts iets hoger en dan moet je ergens schipperen. , als het niet te veel is dan zie je het niet eenmaal de hoekman er op staat en kan je het weg werken in de fortuning.

maar het gaat goed komen zie ik ;)

Dit vind ik getuigen van doorzettingsvermogen, als het niet naar je zin is, dan "de zaag erin " mooi, dan krijg je hem helemaal zoals je hemzelf wilt hebben:rofl::rofl:

Op pagina 4 heb ik het hele achter stuk er afgehaald nadat Ab Hoving zei dat het smalle gedeelte niet recht naar boven ging. Op nieuwe gebouwd en nu ziet het er veel beter uit.

Marcus, je getuigd wel van een goed doorzettingsvermogen. :wave

Bedankt

maar het gaat goed komen zie ik ;)

Meestal als ik het voor de tweede keer doe is het all veel beter.

Dit vind ik getuigen van doorzettingsvermogen, als het niet naar je zin is, dan "de zaag erin " mooi, dan krijg je hem helemaal zoals je hemzelf wilt hebben:rofl::rofl:

"de zaag erin" en het x-acto mes.

Marcus

269 Fluit, Zeehaen re-do hull planks.jpg
Elke dag een latje buigen, dan lijmen en vast zetten met push pins. Volgende dag hetzelfde weer opnieuw tot het gelijkis met de andere kant

268 Fluit, Zeehaen re-do hull planks.jpg

Marcus

Laatst bewerkt:
Bedankt voor het commentaar en de likes.

Nadat ik de 2de rij planken er in had gezet zag ik dat de 2de rij oneven was met de andere kant. Na veel passen en meten I noticed dat de linker heup iets ronder is dan de rechter heup. Dus meer ronder, meer latjes.

Er zal een steeler (wat is dat in het Nederlands?) tussen de 2de en 3de rij planken moeten ingezet. Je zal het niet erg zien want er komt een stuk hout snijwerk op.

270 Fluit, Zeehaen re-do hull planks.jpg

Marcus

Vierde rij planken erop en ik blijf er meer rijen planken er op moeten doen.
Ik had die eerste rij planken er niet hoeven af te halen.

Als ik het goed wil doen moet ik alle planken er af halen en het geraamte beter bij schuren. Dan opnieuw de planken erop. Net wat amazone zegt, "een van of het moeilijkste scheeps model dat je kan bouwen".

In de 17de eeuw bouwden ze honderden van fluiten. Je zou zeggen dat als je hun bouw methoden verglijkt met de moderne methoden van nu, waarom heb ik zoveel moeite met een model. It's not even a real ship.
Marcus

In de 17de eeuw bouwden ze honderden van fluiten. Je zou zeggen dat als je hun bouw methoden verglijkt met de moderne methoden van nu, waarom heb ik zoveel moeite met een model. It's not even a real ship.
De schepen hoefden vroeger niet exact symmetrisch te zijn zoals wij dat nu willen nastreven in een model. Links en rechts moesten aardig gelijk zijn om niet een banaanvormig schip te krijgen, maar aardig gelijk is heel wat naders dan exact symmetrisch.

waarom maak je de planken niet wat breder achter aan dan moet je toch niet met instekers zitten werken . als je ze 2 mm breder maakt is het het ook opgelost en dat ziet niemand
een steker er tussen valt altijd meer op , en het zijn ook maar 2 planken.
als het vroeger niet even hoog uit kwam zette ze daar langs 1 kant een plank bij en de kouws was af , niemand die zich daar zorgen over maakte..
ik weet dat iedereen naar een perfect model probeert te streven maar mij is het nog nooit gelukt zonder ergens te foefelen zeker niet als je schratsbouw doet dan moet je altijd ergens wat geven en nemen.

je kan toch maar langs 1 kant van het model kijken .

en de zeehaen is e bitch om te bouwen marcus ;)

waarom maak je de planken niet wat breder achter aan dan moet je toch niet met instekers zitten werken . als je ze 2 mm breder maakt is het het ook opgelost en dat ziet niemand
een steker er tussen valt altijd meer op , en het zijn ook maar 2 planken.
als het vroeger niet even hoog uit kwam zette ze daar langs 1 kant een plank bij en de kouws was af , niemand die zich daar zorgen over maakte..
ik weet dat iedereen naar een perfect model probeert te streven maar mij is het nog nooit gelukt zonder ergens te foefelen zeker niet als je schratsbouw doet dan moet je altijd ergens wat geven en nemen.

je kan toch maar langs 1 kant van het model kijken .

en de zeehaen is e bitch om te bouwen marcus ;)
Is googelen of iets aanpassen naar eigen inzicht ;)

Heren,
Bedankt voor het interessante commentaar.

waarom maak je de planken niet wat breder achter aan dan moet je toch niet met instekers zitten werken . als je ze 2 mm breder maakt is het het ook opgelost en dat ziet niemand.
Je kan toch maar langs 1 kant van het model kijken .en de zeehaen is e bitch om te bouwen marcus ;)

De ene kant heeft 3 planken en andere kant 2. Nu de nieuwe latjes glad schuren.
Marcus

Back