Zeesleper SMIT ROTTERDAM schaal 1:50 zonder bouwkit bouwen.

ziet er prachtig uit,
Geen idee hoe je het blad aan de roerkoning wil gaan bevestigen, voor alle zekerheid even melden dat je minstens 2 pennen door de roerkoning boort die in het roerblad uitkomen.

Hallo Wump, excuses dat ik me moei met je overigens uitstekende werk.
De roeren hadden een klein balansdeel voor de roeras, en zeker geen beugels aan de buitenzijde.
1752332713899.jpeg

Ik heb enkele mm hout aan de voorzijde van het roer gelijmd, ter hoogte van de as met epoxyplamuur opgevuld en glad geschuurd en van achter naar voor 2 gaatjes 0,8 mm door hout en as geboord en er een messing pen door gestoken om de bevestiging van hout en messing te zekeren.
(zie ook de opmerking van Marc)

Met het ontwerp van de roeren verdient BB niet de schoonheidsprijs. We supernetjes gebouwd door Wump, maar om mee te varen veel te fragiel. De borgpennen door de roerkoningen hebben te weinig grip in het hout en zoals gemeld ontbreekt het balansdeel. Is het een optie om er van dunne messingplaat er een profiel omheen te buigen en dan gelijk het balansdeel "meenen". Je kunt dan de roeren op de roerkoning solderen. Als je dan de roerhakken demontabel maakt dan kan er gemakkelijk onderhoud worden gepleegd. Gr. Klaas.

ziet er prachtig uit,
Geen idee hoe je het blad aan de roerkoning wil gaan bevestigen, voor alle zekerheid even melden dat je minstens 2 pennen door de roerkoning boort die in het roerblad uitkomen.
Hi Marc, Herby en Klaas,
Bedankt voor jullie reacties. Ik was ook precies van plan om pennen door de roerkoning (zo leer ik gelijk ook de juiste terminologie) te borgen in het roer en geen beugels te gebruiken zoals die op de BB tekening staan. En aan het balansdeel wordt nog gewerkt.
Gr. Willem aka Wump

Nog een kleine toevoeging Willem, het gat waarlangs de roerkoning naar buiten komt heet hennegatskoker. Vraag me niet hoe die uitdrukking is ontstaan. In wezen was in de binnenvaart dat gat zo ruim dat het roer met koning langs de roerhak naar onderen kon. Bij de zeevaart zat de roerkoning meestal op het roer geflensd. Gr. Klaas.

Roerkoning, hennegatskoker, schaamplaat, roerhak :rolleyes:: eeuwenoude termen, maar hoe kan het ook anders als je kijkt naar de scheepsbouwgeschiedenis van ons land.

• Like
Reactions: k-k
Back