Wat voor een type epoxy had je gekocht?
Een te dikke?
Bobbeling duidt op een niet homogene of te dikke werkstof. Epoxy moet goed geroerd zijn.
De werkstof werkt beter als deze dun is bij dit soort werk, en gekenmerkt is als lamineerepoxy.
Te dik, bijvoorbeeld een 30 minuten lijm variant, werkt niet makkelijk. Mij lukt het wel met wat vaardigheid. Nimmer mijn basisaanpak. Maar je kunt er wel kleine plaatjes mee lamineren. En daaruit weer werkstukjes fabriceren. Wat ik dus regelmatig doe.
Was je ondergrond een vettig aandoend hout? Of zeer gesloten vezelstructuur?
De romp niet spiegelglad geschuurd.
Zekere ruwheid geeft betere hechting, is dus essentieel!
Zet de eerste laag spaarzaam en droog mogelijk op.
Detail zoals schoefas doorvoer detailleer ik in een later stadium. Vorm ik uit epoxy laminaat.
Als het nog niet is uitgegard, dan laat het zich behoedzaam rondzetten, langs een ronding.
Als het uitgehard is, lukt dat ook met hitte van een hete föhn.
Je krijgt een romp eenvoudiger strak zonder te veel uitstulpingen of detail. Het doek wil die drukke vormen amper volgen, tenzij je dat forceert met een tegenmal.
Je zou dan voor een 25gr gewicht kunnen kiezen. Daarna verder met dikker doek.
Werk niet nat in nat. Maar schuur grof voor. De kunst is dan niet te veel door te schuren.
Maar op voorgeschuurd epoxy hecht het laminaat beter.
Nat in nat betekend ook ‘pikkerig’, dus net voordat de epoxy is gehard. Doorharden is 24 uur. Volledig uitharden duurt veel langer.
Je kunt het doek als 1 lap lamineren, maar ook in gangen in de lengterichting. Dat laat zich beter sturen. Maakt je wereld makkelijker, en in het eindresultaat met alle bewerkingen niet meer zichtbaar.
Om gaatjes te vullen gebruik ik micro balloons. Glasparel.
Dat mix ik in kleine gedoseerde porties met 30 minuten epoxy van Z-Poxy. Zie ik als beste merk voor modelbouw. Goede viscositeit. 30 minuten verwerkingstijd. En hard ook goed uit.
En met dosering glasparel tot een goede plamuurbare dikte aan te lengen.
Tegen uitzakken bestaat ook een kunststof poeder. Thixotropisch poeder.
Leng dat on the fly aan.
Maak nooit meer 30 minuten epoxy aan dan dat je nodig hebt voor dat likje plamuur, en bijna niets hoeft weg te knikkeren.
Met 1 uur of minder kan er weer geschuurd en bij geplamuurd worden, voortgang in werken.
Wat bij jou aan drama gebeurd is een stukje onvertrouwtheid met met werkstoffen.
Is hier in het bouwhok geen issue.
Wel heb ik me altijd goed geïnformeerd op de keuzen van materialen, hoe daar mee om te gaan. Juiste info maakt meer autodidact…
Het internet staat barstensvol.
Gr Bas