We mogen geen reclame maken hier, maar kijk even bij post #16
Ja gaaf wat Hans kan bieden, ik wil alleen een horizontale variant. Die kun je er wel van maken denk ik, maar daar heb ik me nog onvoldoende in verdiept.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
We mogen geen reclame maken hier, maar kijk even bij post #16
Die machine heb ik toen gemaakt voor Hans. Vanuit die machine ben ik naar een horizontale opstelling gegaan (voor mij gemakkelijker ivm gezondheidsklachten) en die opstelling heb ik doorontwikkeld naar de zwaardere uitvoering.Ja gaaf wat Hans kan bieden, ik wil alleen een horizontale variant. Die kun je er wel van maken denk ik, maar daar heb ik me nog onvoldoende in verdiept.
Syren Rope Rocket - Ropewalk (syrenshipmodelcompany.com)
Ik heb wat touw bij Syren besteld om even te ervaren wat het is om met geslagen touw te werken i.p.v. katoen dat meegeleverd zit in een kit. Zolang ik een commercieel product kan gebruiken die in basis doet wat ik wil en daarmee ervaring kan opdoen. Dan is het interessant om op den duur een betere zelf te maken zoals jij hebt gedaan.
Bekijk bijlage 585893
@Ptèr bij de pijl zit de schroef die je gebruikt voor je boormachine. Kan je die ook vervangen door een lange bout of tapeind dat dan uitsteekt aan de achterkant? Dat zelfde geld voor de andere machine.
Die fout maakte ik ook in het begin, dat kun je aan de eerste foto's zien. Het is inderdaad allemaal rechtsgeslagen. Heeft te makken met het hennep dat toen gebruikt werd, dit was (ontdekte men in deze tijd) door de vezelstructuur sterker als het rechtsgeslagen werd. In die tijd had men gewoon ondervonden dat dit zo was.Ja dat is mogelijk uiteraard.
Ik zie overigens dat ik al mijn touwen in S richting geslagen heb (linksgeslagen touw). Ik zal ze voortaan in de Z richting slaan (rechtsgeslagen touw) daar dit gebruikelijk was op historische schepen dacht ik. Kabel heb ik nog niet gemaakt, ik zal daar ook eens een proef mee doen!
gr,
Peter
Als je het touw stabiliseert in de oven, het word dan flexibeler en rafelt dan niet meer als je het doorknipt, hou er dan rekening mee dat lichter gekleurd touw donkerder kan worden. Vooral dunnere touwen.
Ben van RopesofScale bakt 0,35 mm. touw 1,45 min. En 1,8 mm. touw 6,5 min. De andere touwmaten ertussen in, ik denk dat je daar je gevoel moet gebruiken. En 0,25 mm. En kleiner bakt hij helemaal niet omdat dat er niet mooier op word. Ikzelf heb ontdek dat dit ook niet echt nodig is.
Hij gebruikt ook een lagere temperatuur. 150 graden Celsius. (Ik deed het op 175)