Zelf touw maken op een touwslager

Ja gaaf wat Hans kan bieden, ik wil alleen een horizontale variant. Die kun je er wel van maken denk ik, maar daar heb ik me nog onvoldoende in verdiept.
Die machine heb ik toen gemaakt voor Hans. Vanuit die machine ben ik naar een horizontale opstelling gegaan (voor mij gemakkelijker ivm gezondheidsklachten) en die opstelling heb ik doorontwikkeld naar de zwaardere uitvoering.
 
Syren Rope Rocket - Ropewalk (syrenshipmodelcompany.com)

Ik heb wat touw bij Syren besteld om even te ervaren wat het is om met geslagen touw te werken i.p.v. katoen dat meegeleverd zit in een kit. Zolang ik een commercieel product kan gebruiken die in basis doet wat ik wil en daarmee ervaring kan opdoen. Dan is het interessant om op den duur een betere zelf te maken zoals jij hebt gedaan.

Ik heb van Syren (Chuck) vroeger veel katoenen garen gekocht en heb nog aardig wat over. Op modelshipworld heeft Chuck uitgelegd hoe hij touw slaat met polyester. Dus in plaats van hem weer kopen vond ik het maar beter dat ik het zelf maakte en de fluit die ik bouw heeft aardig wat nodig.

De laatste jaren is zijn touw ook aardig in prijs verhoogd gegaan. Ongeveer 5 jaar geleden was het nog $3.75. Bij ons in de boot club heeft iemand zijn ropewalk gekocht en heb dat gezien voor de Covid19 jaren. Ziet er mooi uit en stevig. Chuck heeft zijn ropewalk een beetje nagemaakt van de ene van ModelExpo ($50.00). Voordat hij zijn eigen ropewalk maakte gebruikte hij die van ModelExpo en hij heeft die steviger gemaakt en $50.00 er boven op. Vorig jaar wilde ik die van Syren kopen maar voor $100.00 kan ik het ook zelf maken.

Ik heb veel geleerd van modelshipworld en shipsofscale en vooral van Stephan K.

Marcus
 
Ik heb die ropewalk van syren eens goed bekeken en hij is goed om te bouwen naar een machine zoals ik gebruik. Voor een paar tientjes ben je klaar. Hoogste kosten zijn de motortjes. De elektronica voor toerental en draairichting kosten iets van 15 euro totaal. Ik zal het systeem eens beter toelichten hier. Voor diegene die hem willen bouwen. Is niet moeilijk.
 
Jeetje wat leuk om te lezen. Nooit geweten dat je ook nog het touw zelf kan maken. Ben het met je eens dat het "garen" wat bij mijn bouwpakket is geleverd niet echt geweldig is doordat het zo pluist. Maar zelf touw maken kost me nog iets teveel tijd.
 
Beste mannen

Altijd leuk en informatief om mee te lezen in het deel; Historisch zeilschepen.
Ook dit stuk over het zelf touw-maken/slaan, las ook dat alle extra info welkom is.
Mogelijk kennen de meeste onder jullie deze link wel; Minisail Classic :: Startseite (minisail-classic.de)
Daar staat onder (Werft) ook een idee voor een; Eine Reepmaschine für den Modellbau.
Ook tal van andere Tips te downloaden als PDF's.

Succes en Groet Peter
 
Stukje van een ander forum door Fred Hocker (Archeoloog Vasa Museum) geschreven inzake right hand rope (Hawser) and left hand cable (rechtsgeslagen touw en links geslagen kabel)

I can add from my background in maritime archaeology that I have never seen left-hand laid rope on a shipwreck, but all of the cable I have seen is left-hand laid. We are right now in the process of publishing a major book on all of the rigging finrs from Vasa (sank 1628), which includes over 500 yards of cordage of all types, from spunyarn up to anchor cable. A brief summary of how the Swedish navy rigged their ships based on this is the follows:

Anchor.png
cables and mooring lines: cable-laid from nine strands, left hand

Shrouds: a mixture of three-stranded and four-stranded rope, right hand (four strand with a heart), no worming or serving
Lanyards: three strands, right hand
Running rigging: mostly three strands, right hand, but lower halliard ties and topsail sheets are four strands with a heart, right hand
Gun breechings: four strands with heart, right hand, served (some are reused old rope, possibly old shrouds, most are new)
Gun tackles: three strands, right hand.

An important point is that in the making of rope, each stage of the process twists the material in the opposite direction of the previous stage. Almost all yarn for rope is spun from the raw fibre as right-hand twist (Z twist), both in the ancient world, when yarn was spun by hand, and after mechanical spinning wheels were introduced. This is different from how yarn or thread for making cloth is made, where both left and right twist can be used, and many fabrics are made with the warp twisted one way and the weft threads the other.

After spinning of the yarn, the yarns are laid into strands (left-hand), and the strands are closed into a rope (right-hand). A cable adds a further stage, laying three ropes together left-handed. The reversing of the twist is necessary to balance the stresses in the rope so that it will hold together in use. If properly laid, so that all the twists are balanced, the rope is said to be dead, and will not twist or kink when loaded.

Fred
 
Kleine update voor mijn touwslager.
Een kegel gemaakt zodat het slaan automatisch gaat en ik niet meer hoef mee te lopen. Deze heb ik opgehangen over de lengte op twee touwen. Daar glijd hij over heen als een soort kabelbaan. Het touw duwt hem naar voren tijdens het draaien.
Ik heb de kegel gemaakt van multiplex en na glad schuren voorzien van een laagje UHU hart. Zo glijd het garen er mooi doorheen. (de binnenkant is hol om gewicht te besparen)
IMG_4326.JPG
IMG_4327.JPG
IMG_4328.JPG
IMG_4329.JPG

Ook heb ik loodjes voorzien van een plastic cover die ik als tegen gewicht gebruik. Lood is giftig en het plastic voorkomt contact met het lood. Zo is een en ander toch veilig. Het plastic kan je kopen in poeder vorm bij de sportvis winkels. Het heet Yuki poedercoating. Lood warm maken met een brander of zo'n hitte föhn om verf af te branden. het lood moet 300 graden heet zijn. Ik heb de föhn op 500 gezet en binnen een halve minuut was het lood heet genoeg. Even door de poeder en weer onder de föhn totdat het poeder er volledig omheen gesmolten is. Dit kan je herhalen als nodig. Afkoelen in een potje met water.
IMG_4325.JPG
 
Ik ben nu touw aan het maken, eigenlijk meer aan het experimenteren geweest. Als het touw gedraaid was dan rolde het zich zelf in een krul als je het van de touwslag afhaalde. (Ik draai horizontaal en niet vertikaal, welk een groot verschil is) Ik heb nu ontdekt dat dit door te weinig trekgewicht komt. Bijv. Bij het maken van een 3x2 touw gebruikte ik 50 gram trek gewicht. Nu gebruik ik 150 gram en rolt het touw zichzelf niet op. 150 was het max in mijn opstelling, 200 gram was teveel bij 3x2 waardoor een kardeel brak. De hoeveelheid gewicht is afhankelijk van je opstelling en het aantal garens. Bij toename van de garens moet je ook meer gewicht toevoegen. Net genoeg zodat de kardelen heel blijven. Dit zal je zelf moeten experimenteren. Ik noteer mijn bevindingen zodat ik de volgende alles direct kan instellen.

Een ander nadeel wat ik aan het uitzoeken ben is het draaien van het touw.
Bij touwen gemaakt van serafil tot en met 3x3 gaat het touw draaien als je het onder spanning zet. Ik heb een klein filmpje waarop je dit effect kan zien.
In het filmpje trek ik aan het touw en zie je het blokje draaien.
De oorzaak is dat serafil iets elastisch is. Het is 100% polyester en die eigenschap hoort bij lockgaren. Serafil kan je 1 cm over een lengte van 50 cm strekken. Ik wil nog andere garens testen zoals Gütermann E151/E121 of Gütermann Skala 360, 240 of 200. Daar schijnt de elasticiteit wat minder te zijn. Met lockgaren krijg je een heel mooi resultaat. En polyester heeft mijn voorkeur omdat je daar zelfs touw van 0,15 mm. kan maken. Ik hou jullie op de hoogte. Feedback van jullie ervaringen is welkom.
 
Hallo allemaal,

Ik zweef al een tijdje onder de radar i.v.m. de grote hoeveelheid werkzaamheden op mijn bedrijf. Dit is geen straf, echter kom ik heel beperkt aan de hobbies toe. Dat wil zeggen dat ik af en toe een heel klein beetje eraan kan werken, maar dat mag geen naam hebben. Om toch bezig te zijn en nieuwe dingen te leren, ben ik dit weekend gestart met het slaan van touw op een zeer eenvoudige touwslager. @Stephan Kertész ik hoop dat je het niet erg vindt dat ik het e.e.a. in dit topic toon?
Met diversen adviezen van Stephan, nogmaals hartelijk dank voor je geduld, tips en adviezen, heb ik destijds een touwslager van Syren Ship Models gekocht. Syren Rope Rocket - Scale Ship Model Ropewalk (syrenshipmodelcompany.com) Het is een zeer eenvoudige touwslager waarbij je een boormachine moet gebruiken aan beide kanten van het apparaat. Dit is dus niet zo'n geavanceerd model als Stephan gebouwd heeft.
Het is voor mij niets anders dan een uitprobeersel. Het apparaatje is een zelfbouwpakketje waarbij het assembleren niet moeilijk is echter wordt er gebruik gemaakt van inbus op basis van Inches. Dit geeft wat uitdaging als je niet de juiste inbussleutels heb om alles goed vast te zetten....

a9723336e0c8002ddd72dbbca233ad68.jpg


Dit apparaat bestaat uit twee delen. Ik gebruik Gutermann lockgaren die ik op spindels van 1000m gekocht heb in 3 verschillende diktes en twee kleuren. Donkerbruin en lichtbruin / beige. Het is volledig polyester draad, dus geen pluis.
Het opspannen van de draden gaat vrij eenvoudig. Het apparaat werkt iets anders dan de zelfbouw touwslager van Stephan maar het resultaat is verder in orde.
Nadat ik alle draden opgespannen heb en ze allen dezelfde spanning hebben, gebruik ik de boormachine om de draden te draaien en verder onder spanning te zetten. Op den duur wordt de spanning in de draden zo groot dat ik de twee klemmen moet loshalen en de touwslager zichzelf verschuift richting het andere deel. Dit is ook de bedoeling en na een cm of 30 a 40 zet ik de boormachine uit. Ik klem het rechterdeel van de touwslager wederom vast aan het blad en loop naar het andere deel aan de andere kant.

6492e3fa3ef0484da1eccdd432377d34.jpg


20d0bb9fbd93be557c83d8b1e5539d07.jpg

20fd04a9277d7c981fff333a8ec5087d.jpg


Door nu de boormachine met het andere deel van de touwslager te gebruiken worden de draden nu met elkaar getwijnd. Ik moest even doorhebben tot hoever ik kon gaan en heb 2 touwtjes verziekt maar daarna had ik het wel door.
Ook hierbij is het de bedoeling dat wanneer het getwijnde touw onder een hoge spanning staat, de klemmen te verwijderen en het deel waar de boormachine draait te laten "wandelen" richting de andere kant. De afstand hierbij is een cm of 20 en daarna kan het touw van de touwslager gehaald worden en is het klaar.

92d4080514f513def96723dd22890401.jpg

fc436e4da3d529963aceba5b52aa83dc.jpg


e314f0e133c2d2b2d6a6ccd87cc76b9a.jpg


326ed9d3f7af60ffe2a8a2c86b2b57be.jpg


Het resultaat van een middagje touwslaan. Er zijn nog vele stappen niet beschreven en ik moet zeggen dat er ook een stukje "gevoel en inzicht" bij komt kijken. Al met al een geslaagde middag en test!

groet,
Peter
 
Bekijk bijlage 585893

@Ptèr bij de pijl zit de schroef die je gebruikt voor je boormachine. Kan je die ook vervangen door een lange bout of tapeind dat dan uitsteekt aan de achterkant? Dat zelfde geld voor de andere machine.

Ja dat is mogelijk uiteraard.
Ik zie overigens dat ik al mijn touwen in S richting geslagen heb (linksgeslagen touw). Ik zal ze voortaan in de Z richting slaan (rechtsgeslagen touw) daar dit gebruikelijk was op historische schepen dacht ik. Kabel heb ik nog niet gemaakt, ik zal daar ook eens een proef mee doen!

gr,
Peter
 
Ja dat is mogelijk uiteraard.
Ik zie overigens dat ik al mijn touwen in S richting geslagen heb (linksgeslagen touw). Ik zal ze voortaan in de Z richting slaan (rechtsgeslagen touw) daar dit gebruikelijk was op historische schepen dacht ik. Kabel heb ik nog niet gemaakt, ik zal daar ook eens een proef mee doen!

gr,
Peter
Die fout maakte ik ook in het begin, dat kun je aan de eerste foto's zien. Het is inderdaad allemaal rechtsgeslagen. Heeft te makken met het hennep dat toen gebruikt werd, dit was (ontdekte men in deze tijd) door de vezelstructuur sterker als het rechtsgeslagen werd. In die tijd had men gewoon ondervonden dat dit zo was.
Welk type Gütermann gebruik jij?
 
Als je het touw stabiliseert in de oven, het word dan flexibeler en rafelt dan niet meer als je het doorknipt, hou er dan rekening mee dat lichter gekleurd touw donkerder kan worden. Vooral dunnere touwen.
Ben van RopesofScale bakt 0,35 mm. touw 1,45 min. En 1,8 mm. touw 6,5 min. De andere touwmaten ertussen in, ik denk dat je daar je gevoel moet gebruiken. En 0,25 mm. En kleiner bakt hij helemaal niet omdat dat er niet mooier op word. Ikzelf heb ontdek dat dit ook niet echt nodig is.
Hij gebruikt ook een lagere temperatuur. 150 graden Celsius. (Ik deed het op 175)
 
Als je het touw stabiliseert in de oven, het word dan flexibeler en rafelt dan niet meer als je het doorknipt, hou er dan rekening mee dat lichter gekleurd touw donkerder kan worden. Vooral dunnere touwen.
Ben van RopesofScale bakt 0,35 mm. touw 1,45 min. En 1,8 mm. touw 6,5 min. De andere touwmaten ertussen in, ik denk dat je daar je gevoel moet gebruiken. En 0,25 mm. En kleiner bakt hij helemaal niet omdat dat er niet mooier op word. Ikzelf heb ontdek dat dit ook niet echt nodig is.
Hij gebruikt ook een lagere temperatuur. 150 graden Celsius. (Ik deed het op 175)

Dank voor de tip. Ik moet zeggen dat het touw heel soepel is en kabel wat stugger. Ik zal eens een testje doen met de oven.

Graag wil ik jullie laten zien dat ik ook kabel kan slaan op deze touwslager. Mijn eerste kabeltjes zijn hieronder te zien, wat vinden jullie? Diktes tot nu toe geslagen: 1.1mm, 1.7mm, 2.1mm(donkerbruin) en 2.35mm.

7448c38f1fc8635e51637489d88d7a3e.jpg


24bac63fb29431346312029d03e0e5f4.jpg
 
Back
Top