Zender robbe kompakt

Hallo Prutser.
Indien je nog een digitale kopie wilt hebben van de gebruiksaanwijzing,laat maar even horen.
Mijn eerste zender was in 1977 de Robbe Kompakt.
Heb hem nog steeds inclusief boekje.
Was een simpele zender maar gebruik nu zelfs nog een enkele keer om mee te zweven.
Grt hans

Misschien een domme vraag, maar is dit sinds kort?
Want een paar jaar terug reed iedereen op de 27Mhz frequentie?

Ook, dat kristallen nauwelijks verouderen. Ook, dat 27.255 MHz (andere indicatie mogelijkheden: kanaal 30, band 6, kleur blauw) niet meer is toegestaan voor rc gebruik.

Met de toen 6 officiële kanalen en sinds een tijdje 5 op de 27mhz is de kans best groot dat RTR rijders op de 27mhz op elkaars freuentie zitten, gelukkig had/heeft de 40mhz veel meer kanalen en waren er met de wedstrijden waar 10 of 12 auto's tegelijk reden geen echte problemen, je moest er wel voor zorgen dat je meerdere kristallen bij je had.

Nu met de 2.4GHz is het veel simpeler geworden....

ok, het ontvangstkristal werkt wel op de juiste freq, maar toen kwam ik erachter...:rolleyes: deze heeft een 2e accu nodig om de ontvanger te voeden eeeeh die is dus nergens te vinden, vermoedelijk een 12 volt accu ? weet iemand dat ?
even navragen of de vorige eigenaar er nog iets van heeft.

ok, ik had blijkbaar nog een paar berichten gemist, om dat de zender op 12V werkt verwachte ik dat de ontvanger ook 12V nodig zou hebben (in eerste instantie verwachte ik dat die zijn spanning van de 7,2V accu af zou halen maar nadat ik de kluwen bundel draden uit elkaar haalde bleek dat niet zo te zijn.

ook begrijp ik dat het kanaal wat deze gebruikt officieel niet meer in gebruik is, de zender zend dus 3kHz naast de freq, eerst maar eens zorgen voor spanning op de ontvanger, 27.255 is kanaal 23 van de 27Mhz band bakkies, ik snap waarom ze die dus hebben laten vervallen toen ze van 22kanalen naar 40 kanalen bakkies gingen.

ik ben kwa rc wagens redelijk onbekend, maar niet in het gebied zend en ontvangst spul, de freq wordt dus bepaald op een spectrum analyzer en niet met een (goedkope) counter, overigens verouderen kristallen, daar kun je weinig tegen doen, ligt er ook een beetje aan hoe goede kwaliteit is gebruikt.

ik zal ook eens in mijn kristallenbak kijken of ik evt nog een andere freq heb, in de 2e ontvanger die ik er los bij heb zit 27.145rx (robbe terra)

delta-x bedankt voor je aanbod, ik neem even contact met je op (als dat lukt met pb ofzo) voor een digitale versie van het boekje.

Laatst bewerkt:
Helemaal op 12 v werkt de zender ook eigenlijk niet.
Met oplaadbare accu's van 1,2 V heb je de hele accubak nodig (8 stuks).
Bij gebruik van penlites van 1,5 V horen er eigenlijk maar 7 in.
In het onderste rijtje waar de batterijen in gaan zit dan een metalen scheidingsplaatje.
Gebruik je ook de originele Kompakt ontvanger?
Indien niet,let er dan wel op dat de ontvangen ook AM is.
Kristallen defect heb ik zelf nog nooit meegemaakt in bijna 40 jaar modelvliegen.
Ik gebruik hem nog wel geregeld voor het zweven en heeft mij nog nooit in de steek gelaten.
Laat even weten in welke plaats je zit,misschien kunnen we eventueel mijn set ernaast leggen om een paar dingen te proberen.
De Kompakt is een erg eenvoudige zender.
Kan niet veel mee mis zijn.
Zou zelf bij het begin beginnen en kijken of de print wel spanning krijgt.
Zie ook de opmerkingen van Corrien.
Ik heb zelf erg veel gebruikservaring met de Kompakt,maar Corrien heeft ongetwijfeld enorm veel reparatie-ervaring met deze zender.
Grt Hans

ok, weer wat wijzer geworden, er zitten nu 8 gewone penlites in, het metalen scheidingsplaatje is uiteraard nergens meer te bekennen.

kristallen kunnen defect maar dat komt niet zo vaak voor, verouderen wel dat doen ze allemaal en afhankelijk van de kwaliteit hoe snel dat gaat.
ik zit zelf in de buurt van Tilburg, dus dat is een heel eind weg van jou, ik heb net een e-mail gehad van de vorige eigenaar en hij had nog wat gevonden in een la, dus ik hoop dat ik van de week het bijbehorende 2e accuhoudertje voor 4 penlites mee kan nemen en dan kan ik gaan testen.

als alles werkt dan kan ik aan de gang om de wagen zelf na te kijken, speling weghalen, busjes draaien, body herstellen enz om alles weer in nette staat te krijgen.

even een kleine update, ik heb nu de papieren handleiding van zowel de kompakt als de terra, dus daar ben ik erg blij mee.

en een houder voor 4 (oplaadbare) penlites, maar op een of andere manier past hij nergens plat in het model dus moet ik wat verzinnen om het rechtop te monteren in de graupner wagen.

in eerste instantie deed de wagen het, en toen ineens niks meer, na lang zoeken kwam ik erachter dat een van de contacten in de houder niet goed was, schoongekrabt en hij deed het weer maar na kort rijden was de accu al weer leeg.
de 2e 7,2V accupack aan de robbe powerpeak lader gehangen mat accupack blijkt niet goed meer te zijn, dus waarschijnlijk opzoek naar in ieder geval een goede 7,2V accupack, NiMH ipv de huidige NiCD packs.

Het oude beestje doet het dus nog wel, nu opzoek naar stukjes oliebrons om busjes van te draaien en nog wat ander klein materiaal om alles weer in goede toestand te brengen want vrijwel overal zit speling op.

de servo voor de snelheid heeft niet genoeg uitslag naar links er rechts dus de regelaar haalt het einde niet, daar moet ik dus ook wat op verzinnen.

Al met al blij, en een gek nieuw project erbij gekregen, een mini drone, maar daar zit weer geen laad kabel bij en die wordt blijkbaar via usb geladen ?

Dat van die slechte contacten was altijd al een probleem met de accuhouders.
Gewoon een accupakketje 4,8 V kopen en er het oude type stekker aan solderen.
7,2 volt is veels te hoog voor de ontvanger en de servo.
Die gaat je sneuvelen.
Grt Hans

er zitten 4 oplaadbare penlites in dus dan zit je op ongeveer 4,8V, maar in de toekomst wil ik inderdaad eens kijken voor een klein NiMH pakketje oid van 4,8V die op die plek past zodat ik het goed vast kan zetten, ik moest er al een stekkertje aan solderen want er zat er geen meer aan de houder, geen idee of die stekkertjes ergens los te koop zijn of hoe die heten.

de stekkers en contra stekkers van de 7.2 accupacks waren wel makkelijk te vinden op e-bay dus daar heb ik er nu eens stel van liggen

Plaats een oproepje bij gezocht in het te koop gedeelte.heeft al eens eerder iemand een stapel stekkers opgeleverd.

Laatst bewerkt:
Als je nog van die oude stekkertjes zoekt, of een goede batterijhouder die heb ik wel voor je. Servo's met die stekkertjes ook wel, maar ook een grote kans dat je met een langere servo heuvel er ook bent. En ja ook die heb ik wel, netzoals de accu en waarschijnlijk zelfs wel het laadkabeltje van je drone.
Als je wat wilt overnemen pb maar, ondertussen ben ik wel erg benuwd welk oud beestje je weer wilt opknappen.

ik zat er inderdaad aan te denken of een verlenging te maken van de servo heuvel of ergens een langere vandaan te halen.

de drone is een f+series 2.4GHz, quadcopter with build in six axis gyro, of beter gezegd iets met 4 propellors en made in china.

de wagen is waarschijnlijk een graupner, althans die stickers zitten erop, en zoals verwacht na vele jaren is alles een beetje krom, body vol met scheurtjes enz, ik heb nog niks nagevraagd bij graupner of er info over is.

full
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Je kan ook een kabeltje maken, kun je hem opladen met een fatsoenlijke lader. Die USB "ladertjes" zijn niet echt betrouwbaar. Eentje die ik had laadde de lipo tot 4.30 volt...

Back