Bouwverslag 1:200 Bismarck

hallo aan allen daar ik ben vandaag begonnen met het model bismarck en had graag alle hulp die men mij kan geven ontvangen zodat ook ik een vrouw kan bewijzen dat ze ook model in hout kan maken heb ooit eens een plastiek model ge maakt van een vrachtwagen maar daar is mijn zoon me gaan lopen hij zei je maakt wel ooit wat anders en ja nu wil ik proberen de bismack te bouwen heb de eerste twee delen al in huis en al een paar onderdelen gelijmt kunnen jullie mij helpen bij de volgende delen hoe ik verder moet dank aan allen die daarbij hulpzaam zijn Christine
 
hallo christine wel kom aan boord

als je dit topic door leest en wat duits en engels kunt lezen dan kom je met wat er reeds gepost is een heel eind
de engelse en duitse forums liggen heel veel voor op het nederlands/belgische wat de uitgaven van de paketten betreft
en ze hebben reeds een groot gedeelte van de problemen opgelost
op een gegeven ogenblik zal je een beslissing moeten gaan nemen of je het als statische model of RC model wil gaan bouwen
want eens je keuze gemaakt is er haast geen weg meer terug

groetjes raf
 
Hallo Raf,

hallo

het potje gevonden
het is yachtcare V-11 van voss chemie
artikel nummer 137.184
dit is een plamuur met glasvezel er in
dus voor grote gaten te vullen
maar er staat op het potje in heel kleine lettertjes
niet voor constant aan het water blootgestelde oppervlakken
dat weten we dan ook al weer
eens eventjes met iemand gaan klappen die me dit verkocht heeft
al heb ik nog nooit problemen met deze plamuur gehad

groetjes raf


Zoals ik al zei plamuur is waterdoordringbaar! Moet ook wel voor een goede hecht van de volgende lagen. Even over dat trillen, elk schip trilt wel maar het is een kwestie de assen goed uitlijnen dan zijn deze krachten zo minimaal dat je heus geen scheurtjes in je plamuur krijgt.

En zoals Danny al eens eerder schreef het liefst zo min mogelijk plamuur op je schip. Plamuur is een opvulmiddel en het model ontleent daar niet zijn sterkte van, wel van de harsen in combinatie met keperdoek maar dat weet je waarschijnlijk zelf wel...

groeten Paul
 
hallo paul

epoxy plamuur is niet water door dringbaar maar als het hart is dan is het ook echt hart en krijg je het haast niet meer geschuurt
over het trillen spreek in niet op korte termijn maar over vele jaren
ik denk dat het niet zozeer het trillen is maar de temperatuurs verschillen die een model moet ondergaan
in de zomer warm in de zon op een tafel en dan opeens het veel koudere water in om daarna weer naar een tafel te verhuizen
de verschillende materialen die ook nog eens verschillend uitzetten doen dan de rest want scheurtjes betreft
mij nog niet over komen maar ik heb reeds schepen gezien waar de assen los in de romp waren gekomen na een paar jaar
en inderdaad plamuur is niet sterk maar het vult wel de grote spleten op dus daarom is er plamuur met glasvezel in om echt grote gaten op te vullen

groetjes raf
 
hallo paul

epoxy plamuur is niet water door dringbaar maar als het hart is dan is het ook echt hart en krijg je het haast niet meer geschuurt
over het trillen spreek in niet op korte termijn maar over vele jaren
ik denk dat het niet zozeer het trillen is maar de temperatuurs verschillen die een model moet ondergaan
in de zomer warm in de zon op een tafel en dan opeens het veel koudere water in om daarna weer naar een tafel te verhuizen
de verschillende materialen die ook nog eens verschillend uitzetten doen dan de rest want scheurtjes betreft
mij nog niet over komen maar ik heb reeds schepen gezien waar de assen los in de romp waren gekomen na een paar jaar
en inderdaad plamuur is niet sterk maar het vult wel de grote spleten op dus daarom is er plamuur met glasvezel in om echt grote gaten op te vullen

groetjes raf

hallo raf een vraagje.. ik ben met de laatste plankjes bezig naar het dek toe.. zeg maar tot het dek sluit.. nu mijn vraag als de tweede laag planken er op komen moeten die dan de rand van het dek bedekken of mag je de rand nog blijven zien..want als ik een beetje uit meet dan valt er op sommige plaatsen de tweede laag ook nog net onder het dek.. hoe hoort het?? hoe moet ik het doen als het niet onder het dek mag blijven,,moet ik dan op die plaatsen het uit vullen zo dat het wel tegen het dek aan komt.. gr tony
 
hallo

volgens de duiste site komen de planken van d eeerste laag gelijk met de bovenkant van de spanten
in dien ze er bovenuitkomen moet je ze zoals ik reeds gepost heb met een schuurklos gelijk met de spanten schuren
daarna komt het dek hier op te liggen
het dek komt OP de planken te liggen want er komt nog een dek over heen
volgens dat ik kon zien (sierdek)zijn het geen losse planken maar een voor bedrukt sier dek met al de planken en plaatsen voor onder delen reeds geplant op het dek
dit dek komt IN de tweede beplanking te liggen
als je rc wil maken moet je het dek er nog niet op leggen want dan kan je niet meer aan je roer doorvoeren en je schroef asen
je zal er een uitsparing in moeten gaan maken om aan de rc componenten aan te kunnen
zo ook in het sier dek
ik heb een paar pagina's terug gepost hoe ze het op die duiste site gedaan hebben
er staat zelfs nog een tekening bij hoe de planken op de spanten moeten komen

groetjes raf
 
dek

Volgens Hachette zou het dek OP de laatste rij plaken liggen, dat klopt. Het is echter niet zo fraai qua afwerking. Met een klein beetje meerwerk kun je het dek tussen de laatste planken leggen. Veel mooiere afwerking. Zie de Engelse site bij Swanrail voor meer info.
Het bovendeel krijgt namelijk, voor zover ik kan bepalen, maar 1 laag planken ter hoogte van de bolling van het panser.

Er komt een bedrukt dek, maar er zijn diverse mensen die een eigen dek erin maken met losse latjes. Bij de RC versie komt het volledige dek afneembaar. In principe de delen die we nu al los hebben, blijven dan los. Als afwerking van het losse deel komt er bij mij een brede rand rondom te lopen. Maar ik ga dan ook voor een schaal dek, met de hand gelegd (vandaar dat ik al eens info vroeg aan Paul Burghoorn om die verspringing, ik heb 'm ondertussen kunnen ontcijferen aan de hand van foto's van zijn boot). Omdat ik die rand toevoeg blijven de planken een stuk hoger staan dan de spanten. Deze worden later op de juiste hoogte geschuurd zodra de rand van het dek erop zit. Verder hoort er een goot te lopen langs het dek en een dunne, ik denk, waterkering. Al met al zat details welke in deze fase al mee moeten worden genomen. Om de gehele rand de juiste hoogte te geven maak ik een schuurmal.

Danny

Hoi Danny
Ik heb ook gelezen dat marcus ( duitse Site) het dek verzonken maakt. Maar hij heeft de bovenste plank van 2 mm triplex gemaakt, om daarin de reling vast te maken, dat lijkt me wel lastig als je een varen schip wilt maken. maar het ziet wel goed uit denk ik.
Maar als je het doet zoals jij beschrijft dan komt de reling wel ver van het want af +/- 3mm, of dat goed uit ziet?

groetjes WielB
 
Laatst bewerkt:
hallo


ik haal mijn dek niet los
ik haal de bovenbouw er af
en dan blijft er nog genoeg opening om accu's en rc materiaal in te zetten
IMG_0877Small.jpg

de eerste en de twee laatste geschuts torens blijven staan
ook het kleiner geschut aan de zijkant
het laatste plankje in triplex is niet slecht gezien
zo heb je meer houvast voor de reling
ik kan ze niet zo kort op de rand zetten daar de plastieke romp dat niet toelaat
vroeger had ik niet de mogelijkheid om zulke kleine boortjes te gebruiken
nu met een dremel zou dat dus wel kunnen

groetjes raf
 
Volgens Hachette zou het dek OP de laatste rij plaken liggen, dat klopt. Het is echter niet zo fraai qua afwerking. Met een klein beetje meerwerk kun je het dek tussen de laatste planken leggen. Veel mooiere afwerking. Zie de Engelse site bij Swanrail voor meer info.
Het bovendeel krijgt namelijk, voor zover ik kan bepalen, maar 1 laag planken ter hoogte van de bolling van het panser.

Er komt een bedrukt dek, maar er zijn diverse mensen die een eigen dek erin maken met losse latjes. Bij de RC versie komt het volledige dek afneembaar. In principe de delen die we nu al los hebben, blijven dan los. Als afwerking van het losse deel komt er bij mij een brede rand rondom te lopen. Maar ik ga dan ook voor een schaal dek, met de hand gelegd (vandaar dat ik al eens info vroeg aan Paul Burghoorn om die verspringing, ik heb 'm ondertussen kunnen ontcijferen aan de hand van foto's van zijn boot). Omdat ik die rand toevoeg blijven de planken een stuk hoger staan dan de spanten. Deze worden later op de juiste hoogte geschuurd zodra de rand van het dek erop zit. Verder hoort er een goot te lopen langs het dek en een dunne, ik denk, waterkering. Al met al zat details welke in deze fase al mee moeten worden genomen. Om de gehele rand de juiste hoogte te geven maak ik een schuurmal.

Danny

hallo mede bouwers .. dit is voor mij de eerste schip wat ik bouw ..

dus de woorden dek boeg enz enz moet ik al opzoeken wat er mee bedoeld wordt,, maar dat lukt nu aardig.. wat de tweede laag beplanking betreft heb ik even moeite mee. aan de voor kant van het schip heb ik de latten aan gebracht tot dek hoogte.. maar als ik de tweede laag er op wil zetten komt het aan de voor kant bij de verbreeding van het dek niet uit.. zo gezegd zou er een derde plankje op moeten voor dat het dek er in valt.. ik hoop dat jullie me een beetje begrijpen wat ik bedoel,, ik vind het een prachtig schip en wil hem ook graag goed bouwen.. dus alle hulp en uitleg is van harte welkom ,, hoe vervelend sommige vragen soms ook zijn van mijn kant,, gr tony
 
hallo tony

het dek dat je nu hebt komt OP de planken en niet IN
023023_z002.jpg

deze tekening zegt toch alles wat er geschreven moet worden
indien je niet uit komt moet je een plankje bij zetten (eventueel over de hele lengte doorsnijden )dan moet je minder schuren.
maar blijkbaar is er een verschil tussen de duitse en de engelse sites waar ze ook de bismarck bouwen
danny hoe kom jij aan een derde beplanking ?????

groetjes raf
 
Laatst bewerkt:
hallo danny

als je met losse planken gaat werken dan kan je inderdaad de engelse methode gebruiken
maar ik denk dat het merendeel van de (onhervaren)bouwers het originele dek gaan gebruiken
en dan is de duitse oplossing de makkelijkste manier lijkt me
hahaha ik heb geen keuze bij mijn model
daar moet het dek nu eenmaal IN vallen
toen was het een vliegtuig triplex plaat en daar moest je met een potlood strepen op trekken
maar dat was toen en nu is nog altijd vandaag
zou je van haccette losse onderdelen kunnen bestellen ????
BV een dek hahaha
IMG_0936Small.jpg

hier een paar van mijn zakjes met geschut
reeds voor de update van mijn bismarck
kosten toen 199 BF das een 5 euro per zakje
zal wel meer geworden zijn onder tussen
en als ik de update doe dan zal ik die stabilit van de oude motorsteun ook wat weg frezen want zoals het er nu bij licht (shame on me)
groetjes raf
 
@RAF en Danny

Alleen de romp onder de pantserlijn krijgt een tweede beplanking
verder worden alleen de boeg en hek voorzien van een tweede beplanking.

Zo wil Hachette een duidelijkere lijn krijgen tussen citadel en pantsergordel.

de engelse methode is ge-ent op de duitse methode, hier zijn twee variaties in.

1) men vijlt de ribben 1 mm dunner en plaatst daar de orginele beplanking op, het dek komt dan op deze rij te liggen, het dek volgt dan de de contourlijn va deze beplanking, men kan dan aan de buitenkant wel een tweede laag beplanking bij de citadel plaatsen.

2) men houdt dezelfde ribbendikte aan, en plaats een lat die een eind boven de ribben uitsteekt, je moet dan het dek op gevoel afvijlen, zodat deze binnen de romp valt

zelf wil ik het dek binnen de romp laten vallen, maar omdat ik nog niet weet hoe de dek beplanking eruit ziet, wacht ik nog even met het afbouwen van de romp, denk dat ik eerst nog even ga kijken op Ebay, misschien is daar nog een deel weg te halen valt , met een topdek.

verder weet ik ook, dat je ipv een dekplaat ook losse lasergesneden planken kunt krijgen, om zelf je dek te leggen, dit is terug te vinden op de engelse site

De tekening die ik steeds voorbij zie komen, is een tekening, van wat men dacht dat Hachette zou doen, met de rest van romp, zo rond hetzelfde eel waar wij nu mee bezig zijn.

groeten Paul
 
@all,

Ik ben vandaag weer driftig aan het snijden/lijmen en schuren geweest.

Ik heb mijn voordek toch nog niet vast gelijmd. Het is mij namelijk toch gelukt om de betreffende planken voor op de boeg te monteren. Ik denk als ik dit dek had vast gelijmd dan kon het toch nog eens lastig worden om het voorste geschut beweegbaar te maken.

Ik kwam deze foto's ook nog tegen op internet:

p1010242.jpg

p1010376.jpg

p1010379.jpg


Overigens, ik vind de standaard van deel 24 niet echt bijzonder. Zeker voor zij die de Bismarck bouwen als showmodel.

Ik denk dat ik het dek met magneetjes ga uitvoeren, zodater geen schroeven door het dek hoeven.

Lagopus
 
Laatst bewerkt:
@all,

Ik heb hier ook nog wat foto's van mijn Bismarck:

1234542120_resized.jpg


1234542142_resized.jpg


1234542295_resized.jpg


1234542322_resized.jpg


1234542345_resized.jpg


Zoals je op de volgende foto ziet zijn de geleverde delen ook nog niet altijd op de juiste maat:

1234542438_resized.jpg


Lagopus
 
Laatst bewerkt:
Voor zover ik heb begrepen is het een tijdelijke standaard.

Dit staat ook zo beschreven op pagina 47 regel 2.

m.a.w. er komt dus later nog een andere versie.

Zowiezo heb je weinig aan deze sokkel, want als men weer verder gaat met oa de romp, zul zien dat de zijarmen van deel 72 er niet horen.

Ik weet niet of ik de juiste benaming gebruik, maar volgens mij zitten dan de slingerkielen in de weg.

greetz Paul

PS, ben op zoek naar latten van 5 en 12 mm mm breed 1,5 en 1mm dik en 1200mm lang (Quartel levert ze alleen in de lengte van 1000mm, voor zover ik de site heb kunnen doorzoeken)
denk dat ik ze zelf moet maken, of weet iemand nog een adresje, zou hier dan een frees voor gebruiken in een mal om de latten op juiste dikte te krijgen
 
Hey hey

Ik hang zelf nog bij deel 13 maar kan nergens goede klemmen vinden :(
ik weet het , ben erg laat maar door school kon ik toch niet veel verder zijn :)
 
Back
Top