Bouwverslag 1:200 Bismarck

@BoemeN

Ik heb tot nu toe (t/m deel 25) alles nog met spelden/wasknijpers/elastiek gedaan.

@FirstTimer

Oeps ja, had ik nog niet gelezen. Wat mij betreft hadden ze deel 24 er ook wel uit mogen laten. Ik heb de Bismarck gewoon op z'n romp liggen.

@all

Hmm kan nu weer 3 1/2 week wachten op de volgende zending. Kan ik me in iedergeval weer van alles bedenken wat ik met m'n RC wil gaan bedienen.

Lagopus

@all,

Ik ben vandaag weer driftig aan het snijden/lijmen en schuren geweest.

Ik heb mijn voordek toch nog niet vast gelijmd. Het is mij namelijk toch gelukt om de betreffende planken voor op de boeg te monteren. Ik denk als ik dit dek had vast gelijmd dan kon het toch nog eens lastig worden om het voorste geschut beweegbaar te maken.

Ik kwam deze foto's ook nog tegen op internet:

p1010242.jpg

p1010376.jpg

p1010379.jpg

Overigens, ik vind de standaard van deel 24 niet echt bijzonder. Zeker voor zij die de Bismarck bouwen als showmodel.

Ik denk dat ik het dek met magneetjes ga uitvoeren, zodater geen schroeven door het dek hoeven.

Lagopus

hallo lagopus hoe kan het dat jij al de boord geschut in bezit heb..
ziet er mooi uit en kan niet wachten tot ik er aan kan beginnen.. gr tony

Als je goed leest, zie je dat hij die foto's van het internet heeft, dat is dus niet zijn Bismarck ;)

hoi

ik bouw alleen maar statisch modellen. eendracht (17 de eeuw)

titanic ben mee bezig deel 56 en heb alles leggen voor de AMERICO VESPUCCI en de bismark tot met 23.

Groetjes allemaal.

Eerst en vooral: mooie forum hier :cool:

Ik ben ben een leek (noob) dus de bismarck is m'n eerste modelbouw.
En in België zijn we met deel 2 nu :mrgreen:

Het leuke is natuurlijk dat er zoveel forums van verschillende landen zijn. Met veel te lezen weet men ook waar men moet op letten!

Ik bouw de Bismarck als statusmodel. (mooi onder glas (of zo iets))

Ook al ben ik nog niet zover, maar een vraagje heb ik wel al,
bij de eerste beplanking van de romp lees ik dat ook best de kopse zijde met lijm te doen.
Daar de meesten ook alles van binnen met G4 behandelen (wist je dat er ook G7 bestaat?) is er iets dat niet juist is!
Ik maak er uit op dat men best zo zuinig mogelijk met het lijmen omgaat. Het sluit de porieën van het hout, waardoor het G4 niet meer in het hout zou kunnen indringen, en dus later scheuren krijgt.

"Die Bismarck" Modellbau-Forum :: Login

Hoe doet men het nu goed, kopse zijden lijmen of niet?

goetjes
Karel

Laatst bewerkt door een moderator:
hallo karel

de lange zijden en de kopse kanten insmeren met lijm en dan je spanten ook
anders bewegen de planken ten opzichte van elkaar

groetjes raf

@Paul 'FirstTimer'; Die 'slingerkielen' noemt men kimkielen! (die zorgen nogal eens voor verrassingen tijdens een dokbeurt, maar dat is een heel ander verhaal ;-)...)

Laatst bewerkt:
@Paul 'FirstTimer'; Die 'slingerkielen' noemt men kimkielen! (die zorgen nogal eens voor verrassingen tijdens een dokbeurt, maar dat is een heel ander verhaal ;-)...)

Jij bouwt of heeft de Spaarneborg gebouwd?? Bij Wagenborg gevaren zeker??

Van die S-bak zou ik wel eens een fotootje willen zien,

groeten

hallo danny

als je met losse planken gaat werken dan kan je inderdaad de engelse methode gebruiken
maar ik denk dat het merendeel van de (onhervaren)bouwers het originele dek gaan gebruiken
en dan is de duitse oplossing de makkelijkste manier lijkt me
hahaha ik heb geen keuze bij mijn model
daar moet het dek nu eenmaal IN vallen
toen was het een vliegtuig triplex plaat en daar moest je met een potlood strepen op trekken
maar dat was toen en nu is nog altijd vandaag
zou je van haccette losse onderdelen kunnen bestellen ????
BV een dek hahaha
IMG_0936Small.jpg

hier een paar van mijn zakjes met geschut
reeds voor de update van mijn bismarck
kosten toen 199 BF das een 5 euro per zakje
zal wel meer geworden zijn onder tussen
en als ik de update doe dan zal ik die stabilit van de oude motorsteun ook wat weg frezen want zoals het er nu bij licht (shame on me)
groetjes raf
Dag allemaal hier ben ik weer moet zeggen mooie forum heb al veel gezien en kunnen lezen maar toch heb ik een vraag ik lees zoveel over G4 kan mij iemand zeggen wat dat juist is en kan ik dt krijgen in de Gamma moet verdoemt erg goed spul zijn die G4 en dan noch iets ik heb me laten aboneren bij die uitgeverrij van de Bismarck dit is ondertussen al twee weken geleden en heb nog steets niets ontvangen is dit nomaal of niet graag wat meer geweten dank u Christine

Klemmen

Hey hey

Ik hang zelf nog bij deel 13 maar kan nergens goede klemmen vinden :(
ik weet het , ben erg laat maar door school kon ik toch niet veel verder zijn :)

Hallo BoemeN
ik heb zelf een zakje kleine handige lijmklemmen bij de Gamma gekocht, zijn prima om er, naast de spelden en punaises, o.a. de beplanking mee vast te zetten.

Groet
Ton

G4

Dag allemaal hier ben ik weer moet zeggen mooie forum heb al veel gezien en kunnen lezen maar toch heb ik een vraag ik lees zoveel over G4 kan mij iemand zeggen wat dat juist is en kan ik dt krijgen in de Gamma moet verdoemt erg goed spul zijn die G4 en dan noch iets ik heb me laten aboneren bij die uitgeverrij van de Bismarck dit is ondertussen al twee weken geleden en heb nog steets niets ontvangen is dit nomaal of niet graag wat meer geweten dank u Christine

Hallo Christine,
G4 is niet bij de Gamma verkrijgbaar (voor zover ik weet), maar bij de hobbywinkel.
Voor meer info over G4 lees de permalink 653 en 836 enz. van raf.

Groetjes
Ton

Laatst bewerkt:
hallo

punaises brrrrrrrrrrrrrr ik griesel daar van want ik heb er eens eentje door mijn nagel gestoken
nu gebruik ik deze
3196810016_f1b8e0f3b7.jpg

het voordeel is dat je meer pak hebt en je minder hardt moet duwen
als je kleine stukjes hout hebt boor je daar een gaatje door
en steek je dat stukje mee vast met de punaise
krijg je dus (latje ,houtje,punaise)
zo moet je de punaise niet zo diep in je spanten drukken en is er minder kans op splijten (hangt van de dikte van de spant af)
en zit het latje toch mooi vast
waarom dit latje nog dient is dat als je punaise afbreekt er nog een klein stukje (dikte van het latje)uit de romp steekt en zo kan je ze nog pakken met een (laat mijn vrouw het niet horen)nagel knippertje
het naar binnen kloppen van dat pinnetje geeft kans op scheuren van de spant of later als je aan het schuren bent kan het ook nog ellende geven
ze moeten er niet in dus uit trekken die handel

groetjes raf

Duitse en Engelse websites

hallo aan allen daar ik ben vandaag begonnen met het model bismarck en had graag alle hulp die men mij kan geven ontvangen zodat ook ik een vrouw kan bewijzen dat ze ook model in hout kan maken heb ooit eens een plastiek model ge maakt van een vrachtwagen maar daar is mijn zoon me gaan lopen hij zei je maakt wel ooit wat anders en ja nu wil ik proberen de bismack te bouwen heb de eerste twee delen al in huis en al een paar onderdelen gelijmt kunnen jullie mij helpen bij de volgende delen hoe ik verder moet dank aan allen die daarbij hulpzaam zijn Christine

Hallo Christine,
kijk vooral op de duitse en engelse websites,deze zijn erg leerzaam en voorzien van veel foto's.
bismarck.oehm.net en Build the Bismarck

Veel succes!
Ton

hallo

punaises brrrrrrrrrrrrrr ik griesel daar van want ik heb er eens eentje door mijn nagel gestoken
nu gebruik ik deze
3196810016_f1b8e0f3b7.jpg

het voordeel is dat je meer pak hebt en je minder hardt moet duwen
als je kleine stukjes hout hebt boor je daar een gaatje door
en steek je dat stukje mee vast met de punaise
krijg je dus (latje ,houtje,punaise)
zo moet je de punaise niet zo diep in je spanten drukken en is er minder kans op splijten (hangt van de dikte van de spant af)
en zit het latje toch mooi vast
waarom dit latje nog dient is dat als je punaise afbreekt er nog een klein stukje (dikte van het latje)uit de romp steekt en zo kan je ze nog pakken met een (laat mijn vrouw het niet horen)nagel knippertje
het naar binnen kloppen van dat pinnetje geeft kans op scheuren van de spant of later als je aan het schuren bent kan het ook nog ellende geven
ze moeten er niet in dus uit trekken die handel

groetjes raf

Mijn voorkeur gaat hierin naar spelden. deze zijn iets makkelijker te plaatsen, zijn dunner en makkelijker door het hout te drukken.

Echter ook bij mij komt het nog wel eens voor dat ik een speld in mijn vinger heb staan :oops:.

Lagopus

hallo

een speld is tamelijk lang en je moet er meerdere zetten om je latje mooi tegen de spanten te krijgen
met de door mij voorgestelde methode heb je dat nadeel niet
1 priker voor 1 spant
en je kan beter door werken daar er geen spelden in de weg zitten

groetjes raf

hallo

een speld is tamelijk lang en je moet er meerdere zetten om je latje mooi tegen de spanten te krijgen
met de door mij voorgestelde methode heb je dat nadeel niet
1 priker voor 1 spant
en je kan beter door werken daar er geen spelden in de weg zitten

groetjes raf

@RAF,

Ik gebruik vervolgens elastiekjes om de spelden te sturen en er voor te zorgen dat de latjes mooi tegen elkaar liggen. Soms heb ik inderdaad 2 spelden nodig in een spant, maar heb daar nog nooit problemen mee gehad. Ik denk zo ook dat ieder zijn eigen manier heeft en de één vind het ene makkelijk en de andere het andere.

Wellicht als ik het op een andere manier doe dat mij dat misschien ook wel beter zal bevallen (je bent nooit te oud om te leren). Maar ook met spelden kan ik goed uit de weg.

@stefan12,

Ik ben ook bij de schroefjes, maar deze ga ik niet gebruiken. Ik wil de verschillende dekken fixeren met magneetjes. Deze zie je niet en het dek is sneller te verwijderen.

Lagopus

Laatst bewerkt:
Back