Hulp gevraagd bij ontwerp Heavy Hauler (Dragon krijgt kleur)

Het is wel een plaatje geworden zeg!!!!Heel erg mooi!!!!
mooier en glimmender dan de mijne!!!!!!!!!
ga zo door,Big Brother watching you................
meetingOudega2009020.jpg


gr Marcel.
 
Ruud,

Tik maar eens in google in : PETERBILT.

99% van de foto's hebben een dikke bumper er op.

Ja kan het natuurlijk ook op jouwmanier maken met een soort knikje erin ( vanaf de grill ).

---

Wat betreft het dakraam, Wanneer je het ''stukje'' weghaald krijg je een scheef raam aan de zijkant.
Wanneer het er op zit, het misstaat niet ( al zeg ik het zelf ).

Hoi Frank,
heb al eens gekeken met de zoekterm PETERBILT.
Ben alleen nog niet tegen gekomen wat ik eigenlijk zocht.

Maar als ik het zo lees, heb je een telepatische gaven, zocht inderdaad iets met een knikje er in. ;) :lol:

Heb vandaag helaas niet al te veel tijd aan de truck kunnen besteden en ben dan ook niet echt verder gekomen.
Maar het dakraam wordt wel aangepast. Heb er al even naar gekeken en zal niet al te veel problemen op leveren.
 
Het is wel een plaatje geworden zeg!!!!Heel erg mooi!!!!
mooier en glimmender dan de mijne!!!!!!!!!
ga zo door,Big Brother watching you................
meetingOudega2009020.jpg


gr Marcel.


Hoi Marcel,
bedankt voor je compliment. :D

18-10-2009 kan je de truck in het echt bekijken.
Denk niet dat hij dan al helemaal klaar is, maar dat maakt niet uit. ;)

Hebben dan wel de "beauty and the beast" bij elkaar. hahahaha :lol:
Weet al wel zeker dat ze niets voor elkaar onderdoen.


So Big Brother, keep watchin'
 
even een stuk terug in de post. Het probleem met het zwaar gaan van de electro moter etc. Er is een differentieel die zo gemaakt is dat het vermogen naar de wielen met meeste weerstand gaat en dus als een wiel los komt van de grond zal het vermogen naar de andere wielen gevoerd worden en dus niet dat je truck still komt te staan. Dat ding kostte wel iets van 150 euro als ik het goed heb. Ik moet eens even nadenken waar ik dit gezien heb. Misschien was dit op het forum van RCjunkies. Ik zal nog eens zoeken.

btw, het ziet er naar uit dat de baja5 een soort viscose diff heeft: http://www.pitstop-shop.nl/nl/dept_424.html
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Ruud,

Bij deze :

Ik heb voor het zoeken nog gebruikt gemaakt van ''Custom Peterbilt, freightliner, kenworth, International, GMC, en Custom Big Rig..
Met als resultaat verschillende indeeën.

Ik hoop dat je er iets kan uithalen.

Een grote bumper met een een lichte knik er in staat ook goed.
Moet eigenlijk net aanlopen met de kop van de neus/grill en de spatborden van jouw Dragon wagen.


Hoi Frank,
de derde optie komt komt het meest in de richting die ik in gedachten heb.

Zal nog wel het een en ander moeten aanpassen, maar ga een poging doen. :p

Het ligt in mijn bedoeling om de bumper tot onder de wielbakken door te laten lopen en dan ik de voorkant een ligte knik te maken aan weerzijde van de gril.

Hoop dat je er iets van snapt, ander maak ik wel een klein schetsje. ;)

Zal nog een heel project worden denk ik, mijn eerste 18 inch bumper aller tijde. :lol:
 
Laatst bewerkt:
even een stuk terug in de post. Het probleem met het zwaar gaan van de electro moter etc. Er is een differentieel die zo gemaakt is dat het vermogen naar de wielen met meeste weerstand gaat en dus als een wiel los komt van de grond zal het vermogen naar de andere wielen gevoerd worden en dus niet dat je truck still komt te staan. Dat ding kostte wel iets van 150 euro als ik het goed heb. Ik moet eens even nadenken waar ik dit gezien heb. Misschien was dit op het forum van RCjunkies. Ik zal nog eens zoeken.

btw, het ziet er naar uit dat de baja5 een soort viscose diff heeft: HPI Baja 5B RTR

Hoi lemoi,

zal eens wat dieper in de baja5 onderdelen duiken en kijken of ik daar iets van kan gebruiken.

Bedankt voor de tip. :D
 
baja is wel ff 3 maten groter dan tamiya trucks he ;).

echter waar staat de term 18" bumper voor??

18" = 55cm
18ft = 6m
 
baja is wel ff 3 maten groter dan tamiya trucks he ;).

echter waar staat de term 18" bumper voor??

18" = 55cm
18ft = 6m

Hoi Alwin,
zal dan denk ik weinig aan die onderdelen hebben. :(
Bedankt voor de tip.

18 inch staat voor de hoogte afmeting een 1:1 Texas bumper.
Ga proberen er zelf een te maken. :lol:
 
Had vandaag een dagje vrij dus heb ik even de tijd gehad om het spuitwerk van de sleeper af te maken. :D

Eerst maar even op de opmerking van Beemerke terug komen.

Beemerke maakte een opmerking over de punten aan het onderste dakraam.
Een terechte opmerking waar ik heel blij mee was.

Heb het onderste dakraam nu op zijn voorstel aangepast.
Ziet er inderdaad een stuk beter uit. :D

Op de volgende foto's is ook goed te zien dat de middelste rij daklampjes gedeeltelijk in het dak verzonken zijn.

24azzfa.jpg


mw65fr.jpg


2u5b1c7.jpg


Nu we toch met de details bezig zijn, even een kiekje van de ventilatorbescherming op de Airco.
Dit rooster maar even het juiste uiterlijk gegeven. :lol:
zin7ts.jpg


Gelijk de boutje voor de bevestiging van de kap, boven het rooster op de foto, maar even meegenomen.
Een beetje detailwerk moet dacht ik kunnen. :lol:
2qcgoxx.jpg


En dan nu weer een fotoserie van de truck in zijn geheel zo als hij er nu voor staat. :lol:
21lsxub.jpg


2zf1wde.jpg


24kz9qq.jpg


23sw1fa.jpg


2u70d4l.jpg


p0p74.jpg


157p1rm.jpg


ou5ekm.jpg




En als laatste foto een knorrige Snowie, omdat ik de achterkant van de sleeper nog niet heb afgewerkt. :lol:
4lt56c.jpg
 
zeer mooi gespoten! toch even terug. Tja die viscose is dan wel wat groot maar misschien geeft dit hoop dat er ooit iets kleiner komt.

Toch even terug op dat "zwaarder lopen" (ja ik vind het altijd leuk om aan dat soort problemen te werken ;-) ). Omdat de achterwielen in de bocht ook allemaal een verschillende snelheid hebben veroorzaakt dit samen met de voorwielen de wrijving (dus op de aandrijf as), de achter wielen onderling wat minder als de achterwielen tov van de voorwielen maar ook al is de snelheid iets anders dan wringt het.

Helaas heb ik de spullen er niet voor maar ik zou dan eens onderzoek doen naar bestuurbare achter assen. Helaas moet je dat helemaal zelf uitdoktoren want een standaard oplossing zal niet bestaan omdat dit mede bepaald wordt door de afstand tussen voor en achteras en de afstand tussen de wielen onderling.

Iets uit mijn "creative" brein (ofwel ik zeg maar wat en misschien heb je er wat aan):
Als je van je vrachtwagen een "knikversie" maakt zoals ergens terug in het forum voorgesteld wordt zal je draai cirkel niet veel kleiner worden, de achterwielen willen nog steeds rechtdoor en omdat je er 3 achter elkaar hebt (en nog wel dubbellucht ook! En omdat je geen diff tussen de achterassen hebt) blijven die rechtdoor duwen. als je 1 achteras hebt is dat probleem er niet (en dan had je natuurlijk ook geen "knik" nodig ;-) ).
Ik zou eerst eens kijken wat voor minimale draaircirkel mogelijk is door eerst 1 achteras te gebruiken (de wielen van de andere assen afhalen), de achterste van de drie voor de grootste draaicirkel maar minimale uitslag van de achterkant of de voorste as voor de kleinste draaicirkel maar met maximale uitslag van je achterkant, of de midden as.
Dan weet je in iedergeval waar je naar toe kan werken. (mocht dit niet veel verschillen met de situatie nu, dan zou ik geen moeite stoppen in bestuurbare achterassen of een knik versie).
Mocht er veel verschil tussen zitten dan zou ik proberen de optimale draaicirkel te vinden en dus de aansturing van de bestuurbare achterassen proberen optimaal in te stellen. Zoals gezegd bestaat er geen kant en klare oplossing omdat je geen standaard truck hebt gebouwd.
Nog gekker idee om dit uit te zoeken. ik weet niet of dit mogelijk is maar je zou kunnen proberen zwenkwielletjes te monteren op de bestuurbare achterassen. De eigenschap van zwenkwielletjes is dat ze volgen omdat ze iets achter de bevestigings as gemonteerd zijn en daardoor de "ideale" looprichting hebben. dan zou je wat bochten moeten maken en meten wat de uitslag is van de stuurstang. Met deze verhouding kan je dan de verhouding van de stuuruitslag per as berekenen. Dan heb je een aardig goede oplossing. Blijf je houden dat er nog steeds verschil zit in de snelheid van de assen onderling (niet alleen de voor- tov de achterassen maar ook de achterassen onderling. eigenlijk zou je tussen de achterassen onderling ook een differentieel moeten zetten.
btw ik zou de achterste as vast maken en de rest bestuurbaar, is iets makkelijker een oplossing voor te maken dan een ander vaste as.

Misschien heb je hier wat aan of niet maar ik dacht elk beetje info helpt je op weg naar de goede oplossing.

Of kijk eens in de topic "besturing tamiya" daar heeft volvo FH16 660 het goed uitgelegd met photo's

veel succes!

btw, zat nog even verder te denken. probeer het eerst eens door de twee achterste assen helemaal los te koppelen (ook tussen de tweede en laatste as). Dan is de wrijving voor de motor al lager omdat ie dan geen "mechanische" wrijving meer heeft, alleen nog wrijving met het wegdek
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ag bij dit soort wagens hoort het nou eenmaal dat ze een grote draaicirkel hebben.

op de baan misschien even aanpoten?? maar ik moet zeggen dat mijn wedico peterbilt ook een beste draaicirkel heeft en de rotonde bij mbvp met moeite in 1x rond kon.

Truck is een 22 wheeler ;) *3 assige trailer waarvan de wielen helemaal achterin staan*
 
naja Ruud was er toen zo mee bezig dus ik laat hem besluiten of ie tevreden is met grote draaicirkel of niet. Ik denk alleen maar mee als ie misschien toch een kleinere draaircirkel en/of minder wrijving in zijn aandrijving wil hebben
 
Ruud.....................mooie truck.................(ik weet eigenlijk niet wat ik moet zeggen)

M.vr.gr.

Jan
 
naja Ruud was er toen zo mee bezig dus ik laat hem besluiten of ie tevreden is met grote draaicirkel of niet. Ik denk alleen maar mee als ie misschien toch een kleinere draaircirkel en/of minder wrijving in zijn aandrijving wil hebben

Hoi lemoi,
dank voor je tips. :D

Heb op dit moment even geen prioriteit aan de aandrijving gegeven, maar wil voor me zelf wel eens een paar van je gegeven testjes uitvoeren.

Het probleem dat ik in de toekomst nog wel een keer wil gaan bekijken is de voorwiel aandrijving.
Daar moet ik nog steeds een slipkoppeling of viscokoppeling voor zien te maken.
Maar daar maak ik even geen haast mee.

De achter wielaandrijving laat ik voor wat die is.
Heb nu diverse grote trucks in werkelijkheid zien rijden en zie dat deze het zelfde wringen met de achterwielen als mijn truck doet.

Om maar eens de wijze worden van Piet te gebruiken, "daar moet je mee leren leven" :lol:
 
ziet er steds mooier uit!

nu nog de zware jongens veger voorop ;)

Hoi Alwin,
begin het me zelf denk ik weer behoorlijk moeilijk te maken. Hahaha :lol:

Heb van Frank een drietal foto's gekregen van bumpers voor de truck, en begin toch steeds mee naar, zoal jij dat zo mooi verwoordt een "zware jongens veger" te neigen. :lol:

Heeft toch wel iets. Moet alleen eens goed nagaan denken hoe ik zoiets naar mijn wensen aanpas en kan maken.

Het gaat dan om zoiets.
kent604yf500.jpg
 
Laatst bewerkt:
Back
Top