Fotor
Forum veteraan
Ik wil een Multiplex Mentor aan gaan schaffen om wat mee te gaan slepen. Ik heb nog weinig ervaringen gelezen van mensen die met schuimpjes slepen. Daarom in dit draadje mijn verhaal, dat tevens mijn eerste sleepervaringen zal bevatten.
Ik doe voornamelijk aan zweefvliegen. Mijn huidige bouwproject, de Austria Elefant gaat een sleepkist (of mooie helling) nodig hebben om boven te komen. Vandaar dat ik begin dit jaar al lid geworden ben van BIGGS, zodat ik met een kleinere kist (WIK speed astir, 3,2m) het slepen in de vingers kon krijgen.
Op de BIGGS meetings zie je vele mooie slepers. Veelal flinke vliegtuigen met behoorlijke brandstofmotoren erin. Geen goedkoop spul dus. Ik dacht er dan ook niet over om zelf te gaan slepen. Tot een elektro sleepmeeting enige weken geleden, georganiseerd via dit forum. Daar zag ik dat elektro slepen best prima gaat, ook met wat kleinere sleepkisten. Vervolgens las ik 2 artikelen over de Graupner Elektro Trainer S, een leuk schuim modelletje met ingebouwde sleephaak, waarmee gesleept kan worden. Helemaal niet duur, maar eigenlijk net wat klein. De Trainer S kan zwevers tot ca 2 meter slepen, en een groot deel van de 'alledag' zwevers zitten tussen 2 en 3 meter. Maar mijn interesse was gewekt.
Ik ben eens verder gaan denken. Wat wil ik precies in een eventueel sleepvliegtuig?
- Niet te kostbaar, er moet wel geld overblijven voor al mijn andere ook zo leuke projecten. Een slepertje is maar voor 'erbij'.
- Elektro, ik ben niet van de brandstof.
- Max 5-6S lipo. Met meer spanning wordt het al een stuk kostbaarder (duurdere accu's, sterkere lader nodig etc).
- Het moet geen uitgebreid bouwproject zijn, ARF dus. Anders past het niet tussen mijn andere tijdsintensieve projecten (Elefant, volgend jaar eigen ontwerp B737).
- Het vliegtuig moet zwevers tot 2,5-3m spanwijdte kunnen trekken.
Aan de hand van deze criteria kwam ik terecht bij de Multiplex Mentor.
De vliegtuigen van Multiplex zijn over het algemeen goed doordacht, vliegen prima, en zijn makkelijk en snel vliegklaar te maken. De prijs voor het toestel bedraagt ca €120. Sleephaak zit standaard in het vliegtuig. Daarbij zijn ook los drijvers bij te bestellen wat watervliegen mogelijk maakt. Ook nieuw voor mij en erg leuk!
Nu weet ik dat er ongetwijfeld mensen zijn die gruwelen bij het idee van slepen met een schuimpje. Toch wil ik het wel gaan proberen. Ik heb enkele kleine aanpassingen aan het model in mijn hoofd om de boel iets te verstevigen, maar standaard zou slepen al goed mogelijk moeten zijn. Ik schat in dat ik hiermee zwevers tot zo'n 3 meter / 2 kg moet kunnen slepen.
Multiplex heeft aandrijfsets beschikbaar voor veel van haar vliegtuigen, zo ook voor de Mentor. De standaard set vliegt met 3S lipo, de tuning set met 4S of 5S. Mooi spul, maar ook best prijzig. De tuning set (motor, ESC, prop) komt op ca €160-€170. Ik twijfel nog, maar bij HobbyKing kun je voor minder dan de helft ook een set samenstellen. Ik heb de volgende motoren als mogelijke vervangers gevonden:
TR 42-50A/700
TR42-50B/600
TR 4250/580
De laatste komt qua specificaties het dichtst in de buurt.
Nadeel van HongKong: geschikte regelaar vinden. De Turnigy regelaars lijken het best, maar die zijn allemaal in backorder. In bestel daar geen spullen in backorder meer, het kan soms heel lang duren voor het er weer is. Maar ook als ik hier een duurdere ESC koop ben ik een stuk goedkoper uit dan de originele Multiplex set. Maar ja, het MPX spul is volgens mij wel goed.....
Geplande traject:
- Spullen bestellen en kistje bouwen.
- Eerst lekker rondvliegen en het vliegtuig een beetje leren kennen. Mogelijk begin ik met de 4S3250 accu van mijn Fantasy om niet al te overdreven power te hebben, later switch ik naar ca 5S5000 lipo.
- Misschien eens wat rondvliegen met een sleepkabel en een stuk doek eraan voor wat gewenning.
- Eerste sleepstarts onder begeleiding van een ervaren sleper, met een zwever erachter met sleepervaring.
- Introductie van het slepen bij mijn club.
Ik doe voornamelijk aan zweefvliegen. Mijn huidige bouwproject, de Austria Elefant gaat een sleepkist (of mooie helling) nodig hebben om boven te komen. Vandaar dat ik begin dit jaar al lid geworden ben van BIGGS, zodat ik met een kleinere kist (WIK speed astir, 3,2m) het slepen in de vingers kon krijgen.
Op de BIGGS meetings zie je vele mooie slepers. Veelal flinke vliegtuigen met behoorlijke brandstofmotoren erin. Geen goedkoop spul dus. Ik dacht er dan ook niet over om zelf te gaan slepen. Tot een elektro sleepmeeting enige weken geleden, georganiseerd via dit forum. Daar zag ik dat elektro slepen best prima gaat, ook met wat kleinere sleepkisten. Vervolgens las ik 2 artikelen over de Graupner Elektro Trainer S, een leuk schuim modelletje met ingebouwde sleephaak, waarmee gesleept kan worden. Helemaal niet duur, maar eigenlijk net wat klein. De Trainer S kan zwevers tot ca 2 meter slepen, en een groot deel van de 'alledag' zwevers zitten tussen 2 en 3 meter. Maar mijn interesse was gewekt.
Ik ben eens verder gaan denken. Wat wil ik precies in een eventueel sleepvliegtuig?
- Niet te kostbaar, er moet wel geld overblijven voor al mijn andere ook zo leuke projecten. Een slepertje is maar voor 'erbij'.
- Elektro, ik ben niet van de brandstof.
- Max 5-6S lipo. Met meer spanning wordt het al een stuk kostbaarder (duurdere accu's, sterkere lader nodig etc).
- Het moet geen uitgebreid bouwproject zijn, ARF dus. Anders past het niet tussen mijn andere tijdsintensieve projecten (Elefant, volgend jaar eigen ontwerp B737).
- Het vliegtuig moet zwevers tot 2,5-3m spanwijdte kunnen trekken.
Aan de hand van deze criteria kwam ik terecht bij de Multiplex Mentor.

De vliegtuigen van Multiplex zijn over het algemeen goed doordacht, vliegen prima, en zijn makkelijk en snel vliegklaar te maken. De prijs voor het toestel bedraagt ca €120. Sleephaak zit standaard in het vliegtuig. Daarbij zijn ook los drijvers bij te bestellen wat watervliegen mogelijk maakt. Ook nieuw voor mij en erg leuk!
Nu weet ik dat er ongetwijfeld mensen zijn die gruwelen bij het idee van slepen met een schuimpje. Toch wil ik het wel gaan proberen. Ik heb enkele kleine aanpassingen aan het model in mijn hoofd om de boel iets te verstevigen, maar standaard zou slepen al goed mogelijk moeten zijn. Ik schat in dat ik hiermee zwevers tot zo'n 3 meter / 2 kg moet kunnen slepen.
Multiplex heeft aandrijfsets beschikbaar voor veel van haar vliegtuigen, zo ook voor de Mentor. De standaard set vliegt met 3S lipo, de tuning set met 4S of 5S. Mooi spul, maar ook best prijzig. De tuning set (motor, ESC, prop) komt op ca €160-€170. Ik twijfel nog, maar bij HobbyKing kun je voor minder dan de helft ook een set samenstellen. Ik heb de volgende motoren als mogelijke vervangers gevonden:
TR 42-50A/700
TR42-50B/600
TR 4250/580
De laatste komt qua specificaties het dichtst in de buurt.
Nadeel van HongKong: geschikte regelaar vinden. De Turnigy regelaars lijken het best, maar die zijn allemaal in backorder. In bestel daar geen spullen in backorder meer, het kan soms heel lang duren voor het er weer is. Maar ook als ik hier een duurdere ESC koop ben ik een stuk goedkoper uit dan de originele Multiplex set. Maar ja, het MPX spul is volgens mij wel goed.....
Geplande traject:
- Spullen bestellen en kistje bouwen.
- Eerst lekker rondvliegen en het vliegtuig een beetje leren kennen. Mogelijk begin ik met de 4S3250 accu van mijn Fantasy om niet al te overdreven power te hebben, later switch ik naar ca 5S5000 lipo.
- Misschien eens wat rondvliegen met een sleepkabel en een stuk doek eraan voor wat gewenning.
- Eerste sleepstarts onder begeleiding van een ervaren sleper, met een zwever erachter met sleepervaring.
- Introductie van het slepen bij mijn club.
Laatst bewerkt door een moderator: