deel 26
Jaaaa, het is inderdaad wel een beetje stil geweest de laatste maanden. Niet dat er weinig gebeurd is, juist het tegenovergestelde.
Allereerst is de fabriek waar ik zit in behoorlijk zwaar (financieel) weer gekomen. Dat zat er al een tijdje aan te komen maar nu is het dan toch echt heel erg fout. Het bedrijf is een typische “Joint Venture” tussen een buitenlands en een lokaal bedrijf. Vooral in de automotive industrie wordt dit nog steeds door de Chinese regering afgedwongen en vaak zijn de Chinese bedrijven dan staatsbedrijven met alle problemen en inefficiënties van dien. Er zijn weinig voorbeelden te vinden van dit soort samenwerkingen die echt succesvol zijn op internationaal niveau.
De regering is dan ook in versneld tempo bezig om veel van die bedrijven te privatiseren, maar daar behoort de automotive en vliegtuig industrie nog niet bij L
Zolang de markt zich snel ontwikkeld en er genoeg geld is voor iedereen, is er nog steeds plaats voor dit soort inefficiënte bedrijven. Maar wanneer de competitie harder wordt, en dat gebeurt al snel, dan overleven alleen die bedrijven die niet te veel overgewicht meeslepen. Nu is daar best wel wat aan te doen, maar vanwege de joint venture structuur zijn alle belangrijke beslissingen die genomen moeten worden extra moeizaam omdat er twee eigenaren hun zegje willen doen. Twee partijen die vaak hele verschillende drijfveren hebben. Het helpt niet mee dat het vaak niet bol staat van talent bij dergelijke staatsbedrijven. De mensen met kennis en kunde kunnen gemakkelijk 2 tot 5 keer zo veel verdienen in de private bedrijven en hebben weinig redenen om in de staatsbedrijven te werken.
Dus dat gaat een beetje moeizaam op dit moment…..
Verder is China best wel in de ban van de Expo 2010 in Shanghai. Hoewel het er wel op lijkt dat de bezoekersaantallen wat minder hard lopen dan gepland. Al vanaf het begin was het veel meer een nationaal gebeuren dan dat het gericht was op het buitenland. Maar zo’n 4-5% van de bezoekers zouden uit het buitenland komen. Maar nu blijven ook de bezoekersaantallen van de chinezen zelf behoorlijk achter. Nou, dat kan natuurlijk niet het geval zijn dus zullen ticketprijzen wel snel omlaag gaan en misschien zelfs wel voor niets weggegeven worden. Want dat zo’n evenement minder populair is dan van te voren gepland dat kan natuurlijk niet….Hetzelfde gebeurde tijdens de Olympische Spelen toen uiteindelijk hele scholen en militaire eenheden naar bepaalde minder populaire evenementen gecommandeerd werden om de lege plekken op de tribunes op te vullen zodat het er beter uitzag op tv.
Ik ben er zelf nog niet geweest. De berichten over de wachttijden bij elk paviljoen zijn behoorlijk dramatisch, ondanks het lagere bezoekers aantal. Dus ik wacht nog maar even totdat het wat rustiger wordt.
Sinds het laatste bericht is er op vlieggebied wel het een en ander gebeurd. Het laatste bericht ging over de trainingssessie met Naruke in Guangzhou, ter voorbereiding op de Asia Cup in de Filippijnen in april. Nou die wedstrijd ging dus niet door, naar zeggen vanwege veiligheidsproblemen. Later bleek dat de organiserende club het benodigde geld gewoon niet bijeen kreeg. Uiteindelijk is deze wedstrijd naar september verschoven.
In mei hadden we (alweer) de Chinese Kampioenschappen. Deze keer in Hefei in de Anhui provincie. Maar daar schrijf ik later over, want ik moet de foto’s nog uitzoeken.
Deze week is het Dragon Boat festival in China. Een van de belangrijke Nationale Feestdagen die er hier zijn. Het valt op de 5e dag van de 5e maand van de Chinese kalender en is dus ieder jaar op een andere datum. De origine van het festival is een beetje onduidelijk. Waarschijnlijk was het al een heel erg oud gebruik waarvoor later en passend verhaal gemaakt werd (zoals wij dat ook zoveel hebben). Belangrijkste is uiteraard weer het eten en: drakenboten racen. Het verhaal is dat een minister en dichter in de oudheid werd verbannen uit de hofhouding van de keizer. Tijdens zijn ballingschap zou hij een aantal van de mooiste klassieke poëzie hebben geschreven. Uiteindelijk werd hij zo wanhopig door zijn ballingschap en het feit dat zijn moederland werd overvallen dat hij zich in een rivier verdronk. De lokale bewoners van het gebied probeerden haastig om hem met boten te redden en vandaar dat er ook nu nog met boten geracet wordt.
Ik had dat nog nooit gezien want er is niet zoveel water in Xi’an, maar ik wilde het altijd al een keertje meemaken. Die gelegenheid kwam toen ik en mijn vliegmaatje werden uitgenodigd om een betaalde demo te geven met onze grote 222cc YAK op een van die races. Die vond plaats in Chengdu in Sichuan. De plaats waar die grote aardbeving van een paar jaar geleden was, maar ook waar ook het centrum voor de panda bescherming is.
De demo kwam op weer een typische manier tot stand. De grote raceorganisator neemt contact op met wat lokale regelneven, die nemen weer contact op met een van de F3A trainers die vervolgens dan vliegers en kisten bijeen zoekt. Iedereen in deze ketting verdient er wat aan en daar wordt totaal niet moeilijk over gedaan. Ik schat dat slechts de helft of minder van het originele bedrag uiteindelijk bij de vlieger terechtkomt. Overigens weet iedereen, inclusief de originele opdrachtgever hoe dat werkt en dat iedereen daar op deze manier mee omgaat. Uiteraard probeert wel iedereen een short-cut te vinden en direct zaken te doen, maar dat kan alleen als je in de toekomst niet afhankelijk bent van de mensen die er dan tussenuit gehaald worden. Dit zaken doen via relaties en het voor-wat-hoort-wat gebeuren maakt een belangrijk deel uit van de samenleving en wordt “guanxi” genoemd. Veel tijd gaat er zitten in het onderhouden van relaties waarbij het (uit) eten een belangrijke rol speelt.
Deze trip werd er eentje waarbij voor mij toch wel een aantal grenzen overschreden werden, zowel op vlieggebied als op het eetgebied. Sichuan staat bekent om zijn keuken en die wordt door de meeste Chinezen als een van de beste gezien. Wel enorm gekruid en heet, wat dan weer als reden wordt aangegeven waarom, naar zeggen, de lokale meisjes zo mooi zijn. Ik kon alleen op het eerste gezicht niet echt een verschil ontdekken….;-)
Voordat we vertrokken kregen we wat foto’s van het veldje van waar we zouden vliegen. Nou, dat zag er niet best uit en aangezien de YAK zo goed als verkocht was wilden we er vanaf zien. Na wat heen en weer handelen werd uiteindelijk besloten om mijn 1/3 Clipped Wing Piper Cup met DLE111 maar mee te nemen. Ze wilden op zijn minst een 3 meter kist en de Piper was dat net…..
Daar aangekomen werden we verwelkomd door de twee lokale regelneven die verder perfect voor ons zouden zorgen. Net hotel en voor de rest alles goed voor elkaar. Er was alleen wel een “kleine” wijziging in het plan. Het veld werd voor iets anders gebruikt en nu moesten er van een parkeerplaatsje opgestegen en geland worden. Behalve bomen en gebouwen waren er ook stroomleidingen en allerlei andere ellende. Het idee was om op te stijgen, dan een korte wandeling voor de piloot naar de roeivijver om daar dan voor het publiek wat heen en weer te vliegen en wat stunts uit te halen en daarna na de demo het omgekeerde voor de landing.
Het parkeerplaatsje was veel kleiner dan we dachten en ik was zo blij dat de YAK thuis was gebleven…….Dus de dag van te voren zouden er wat werkers komen om wat planten en boompjes weg te halen. Dat bleken uiteindelijk een paar oude dames te zijn die verbazingwekkend snel korte metten maakten met alles wat in de weg stond.
Op dezelfde plek werd van te voren ook nog vuurwerk verstookt dat ook nog snel aan de kant zou moeten voordat er opgestegen zou worden, wat uiteindelijk door diezelfde oude besjes gedaan werd. Op de dag van de demo begon het ontzettend te regenen en het zicht was erg slecht. Nu begon het toch wel heel erg uitdagend te worden…….maar goed, je bent dan al zover gekomen dat het dan maar moet. Die 10 politiewagens die plotseling in de weg geparkeerd werden maakt dan ook niet meer uit…Omdat hij het meeste had gevlogen met de Piper was het uiteindelijk mijn vliegmaat die de demo zou vliegen.
Uiteindelijk kwam het toch allemaal goed. Opstijgen was geen probleem en de show was ondanks de regen naar tevredenheid van de organisator en de landing was ook goed genoeg.
De echte uitdaging kwam echter na de demo…..De regelneven hadden besloten om ons te trakteren op een echte lokale specialiteit. Een speciale soort hotpot (een in China veel voorkomende fondue in bouillon), dat kreeg ik wel mee. Ook dat het om vis ging kon ik nog wel verstaan. Nu ben ik niet zo’n fan van hotpot, maar goed, kon toch niet weigeren. Bleek het om vissenkoppen te gaan !!!!! Dat was dus ook het enige wat er in ronddreef, behalve wat samengeklonterde vissenmagen……..Dat ontleden van gekookte vissenkoppen bleek toch niet echt mijn favoriete bezigheid te zijn. Sowieso heel veel werk voor weinig eten.
Later die dag, vlak voor we naar het vliegveld gingen, op weg terug naar Xi’an, werd het nog eens dunnetjes overgedaan. Nu waren het echter konijnenkoppen die op een speciale manier klaargemaakt worden. Vooral het openbreken van de kop om bij de “lekkernijen” te komen was wel echt onsmakelijk. Ik het ondertussen toch echt wel wat meegemaakt maar hier werd ik toch niet echt vrolijk van. Bijna iedereen die ik erover sprak wist mij te vertellen dat dit toch wel een van de typische Sichuan lekkernijen was…:-(
De omgeving van de roeibaan in Chengdu
De baan zelf toen we een dag eerder aankwamen
Vlakbij lag een vliegschool waar de hele dag kleine motorvliegtuigen opstegen en landden. Daarachter lag weer een militair vliegveld en een stukje verderop het commerciele vliegveld van Chengdu. Moet soms wel erg druk zijn in de lucht. Op de baan van de vliegschool konden we een dag van te voren een proefvluchtje maken.
En hier zouden we dan moeten opstijgen en landen...
Dat was wel even schrikken, zo klein.....
En dan op de racedag zelf
Er werd ook nog voor wat vliegende opstakels gezorgd, nl duiven....
Lokale 3D held, die het snel voor gezien hield in de regen
Wel een grappig mannetje. Heeft daar wel een uur zo staan kijken
En toen begon de botenrace. In het begin de teams met oude vrouwtjes. Op het vliegveld was ik al een aantal van die teams tegen gekomen en ik was verbaasd hoeveel herrie die konden maken zeg !
Vlak voor onze demo moest er nog wat vuurwerk afgestoken worden. De 20 politiemannen die belooft waren om de rotzooi snel op te ruimen waren nergens te bekennen. Wel hun auto's die tegen de afspraken in daar geparkeerd waren.......TIC zeggen we dan, This Is China. Continue veranderingen en verrassingen.....
En het regende.........
Klaar voor de take-off.....
Het zicht was echt slecht.....
Hier alweer de landing. Ik heb geen foto's van de vlucht zelf omdat ik druk bezig was om de piloot naar de vijver te begeleiden. Door de vele mensen en modder was dat niet echt gemakkelijk. De vlucht zelf stelde niet zo veel voor. Wat heen en weer vliegen, rollen, inverted low pass, loopings, meskanten en meer van dat soort dingen. De rook was nauwelijks te zien want het regende behoorlijk. Toch blijft het best wel indrukwekkend om dit soort dingen te zien met een Piper ;-)
Let vooral op die stroomleiding waar onderdoor gevlogen moest worden voor de landing ;-)
Het zit er weer op, gelukkig geen problemen. Organisator happy, wij ons geld, iedereen blij. Op het gebied van veiligheid wel echt over het randje.........
Hier bij de visfarm waar we de lokale hotpot zouden krijgen
Met alleen de vissenkoppen....
....en de magen
Die man in het rode shirt is overigens de trainer van China's grootste F3A talent Zhang Zhu Xun, die tijdens de WK in Portugal in de semi's zat
En dan 's avonds onderweg naar het vliegveld de laatste verrassing: konijnenkoppen ! Jippie...:-(...blij dat ik weer op weg was naar Xi'an....
De Piper had een camera mee, om de vlucht te filmen. Vanwege het slechte weer is er niet veel te zien van de vlucht zelf. Maar wel interessant om zien hoe weinig ruimte er voor de landing was. Filmpje is een beetje lang, maar ik had even geen software om te knippen.
Nou, dat was het weer voor deze keer....Overigens was de organisator zo happy dat die ons meteen gevraagd heeft voor een grote internationale roeiwedstrijd in oktober......
Groet
Roald