VOLVO F16 470 pk Zwaar Transporttrekker 8x6/4 met Goldhofer Smalbed Dieplader met Interdolly (5x3 )

Krijgt dat Buhler motortje het wel zwaar. Die mag je wel gaan koelen, als hij dan al niet te licht is.


Hallo Stefan,

Tja, ik heb wel een grotere motor van Buhler, maar die past niet tussen het chassis, dus eerst maar eens kijken hoe het met deze Buhler motor gaat.

Ik heb de 6 assige dieplader er achter gehad met 25 kg stenen er op, deze trok de Volvo probleemloos weg en de motor werd niet op dat moment niet warm.

De Buhler motor wordt wel gekoeld, want er komt nog een radiateur achter het voorfront, zolas bij de 1:1 met een een werkende koelvin, 12 volt, dezelfde koelvin, die ook in de zwaartransportmodule zit.
De de vrijkomende koelwind wil ik langs de Buhler motor leiden, dus denk ik dat dit wel zal helpen met de koeling.
Als blijkt dat de motor het niet kan trekken, of doorbrand, zal ik toch een andere sterke motor moeten gaan monteren die tussen het chassis past.
 
Hee Piet,

[off topic] Sorry dat ik ff uw topic verstoor maar ik wou u graag even mee
delen dat ik zaterdag mn auto verkocht heb aan iemand in uw woonplaats
in wieren dus. dus als uw rust binnenkort verstoord wordt door een
vreselijk kabaal dan was het mijn golf 1 cabrio. was een open uitlaat dus
die zult u vast wel een keer langs horen komen :cool: [on topic]

De volvo begint er wel echt steeds mooier uit te zien echt een project wat
ik vanaf de eerste post al met verbazing volg. ga zo door
 
Hee Piet,

[off topic] Sorry dat ik ff uw topic verstoor maar ik wou u graag even mee
delen dat ik zaterdag mn auto verkocht heb aan iemand in uw woonplaats
in wieren dus. dus als uw rust binnenkort verstoord wordt door een
vreselijk kabaal dan was het mijn golf 1 cabrio. was een open uitlaat dus
die zult u vast wel een keer langs horen komen :cool: [on topic]


Hallo Niels,

Wat leuk dat je de VW Golf ! Cabrio verkocht hebt in Wierden.
Wat voor kleur heeft de VW Golf Cabrio ??
 
Hallo Niels,

Wat leuk dat je de VW Golf ! Cabrio verkocht hebt in Wierden.
Wat voor kleur heeft de VW Golf Cabrio ??

Blauw/ paars, verlaagd andere bumpers, dikke brulpijp. eigenlijk is er niks meer standaard aan. echt een auto die je van hijnde en verre hoort aankomen en die echt opvalt. ik kan wel een foto posten maar als u vind dat het topic daardoor teveel vervuilt word laat ik hem weg. ;)
 
Blauw/ paars, verlaagd andere bumpers, dikke brulpijp. eigenlijk is er niks meer standaard aan. echt een auto die je van hijnde en verre hoort aankomen en die echt opvalt. ik kan wel een foto posten maar als u vind dat het topic daardoor teveel vervuilt word laat ik hem weg. ;)



Hallo Niels,

Je mag de foto wel plaatsen hoor, geen problemen mee !
 
Update : 0142


Hallo allemaal,



Weer even een update van de 4 assige Volvo F16 Zwaartransporttrekker :

Verder gegaan met de aandrijflijn.
Weer veel foto's gemaakt.

De cardandas en de kruiskoppelingen voor de aandrijving van de 2 achterassen.

HPIM5013.jpg


HPIM5012.jpg


HPIM5011.jpg


De cardan-as met de kruiskoppelingen en de kruiskoppelingen tussen de 2 achterassen op maat gemaakt/gedraaid/gefreesd.

Daarna het geheel gemonteerd.

HPIM5020.jpg


HPIM5019.jpg


HPIM5018.jpg


HPIM5017.jpg


HPIM5016.jpg


HPIM5015.jpg


Ik heb dwars door de kruiskoppelingen en de assen van de versnellingsbak, de vertragings-tussenbak en de 2 cardans 1,5mm gaatjes geboord en daarna M2 draad in getapt en daarin M2 boutjes gedraaid, waardoor het één geheel is geworden.
De standaard bijgeleverde inbusboutjes klemmen niet goed en lopen snel los, waardoor de aandrijving weg is !!

HPIM5025.jpg


HPIM5024.jpg


HPIM5023.jpg


HPIM5022.jpg


De kruiskoppeling tussen de vertragings-tussenbak en de versnellingsbak wordt nog vervangen door een op maat gedraaid pijpje, zodat de zijwaartse kracht niet aanwezig is, zolas bij de kruiskoppeling.
(Met dank aan Stefan voor de tip)

HPIM5021.jpg


Tot zover deze update.

Wordt vervolgd.
 
Allereerst waanzinnig werk. ik reageer niet snel op draadjes, maar ik lees alles.

Alleen het volgende:

Lijkt het zo of heb je nog ruimte tussen je cardan en je tweede stuuras.
Het lijkt er op dat bij maximaal inveren van je vooras de cardan tegen de stuuras komt.

Het kan gezichtsbedrog zijn door de hoek waaronder een foto is genomen, maar het zou zonde zijn als je mooie werk aanloopt en daardoor beschadigd.

Verder niets anders als dan lof.

Groetjes

Jeroen
 
Hallo,

Bedoel je de kruiskopelingen?
Deze horen toch de hoekverandering aan te kunnen.
Alleen als deze te veel graden moeten maken gaat het niet goed.
Kan niet zosnel vinden waar dit wel het geval is.

Piet ziet er goed uit zo.
Hoop ook binnekort aan het chassis van de sk te beginnen.
Alleen de lengte verandering hoe heb je deze opgevangen?
Aangezien alles stijf op elkaar zit.
Of zitten er spie banen in?

ALvast bedankt voor het antwoord.

Groetjes Mitchell.
 
Allereerst waanzinnig werk. ik reageer niet snel op draadjes, maar ik lees alles.

Alleen het volgende:

Lijkt het zo of heb je nog ruimte tussen je cardan en je tweede stuuras.
Het lijkt er op dat bij maximaal inveren van je vooras de cardan tegen de stuuras komt.

Het kan gezichtsbedrog zijn door de hoek waaronder een foto is genomen, maar het zou zonde zijn als je mooie werk aanloopt en daardoor beschadigd.

Verder niets anders als dan lof.

Groetjes

Jeroen



Hallo Jeroen,

Dit is gezichtsbedrog, dit komt dat het chassis op z'n kop ligt.

Als het chassis op de wielen staat, kan de 2e stuuras 13 mm omhoog/inveren en 13mm naar beneden/uitberen, zonder dat de cardan-as de 2e stuuras raakt, dit is ruim voldoende !!
 
Hallo Kadeeken,
Hallo Mitchell,

@Kadeeken,
de kruiskoppelingen staan precies onder de goede hoek tussen de 2 aandrijfassen en kunnen elke hoek aan bij het in en uit veren, geen enkel probleem, maar kunnen ook in en uitschuiven !!
Deze extra zware kruiskoppelingen lopen echt niet stuk !!
Ook can de cardan-as voldoende in en uit schuiven zonder dat dit vast loopt !!

@Mitchell,

De cardan-as kan in en uitschuiven door middel van een vierkant aan de kruiskoppeling en een vierkant in de cardan-as/pijp.

De kruiskoppelingen tussen de 2 aandrijfassen schuiven ook in en uit elkaar door middel van een vierkant.

Op de foto's lijkt het allemaal wat vertekend/gezichtsbedrog, maar alles is uitgelijnd en loopt echt niet warm, vast of stuk, want het zijn extra zware kruiskoppelingen van Osswald Modellbau.de, dez zijn zwaarder dan die van Scale-Art, Wedico of Leimbach.
 
Hallo allemaal,

Allemaal hartelijk dank voor jullie reacties en opmerkingen.

Jullie hoeven je niet ongerust te maken over de aandrijving hoor, deze is Beresterk !!

Het enigste zwakke punt kan de Buhler motor zijn, dat deze niet sterk genoeg is en misschien gaat warmlopen, maar dit moet t.z.t. in de praktijk worden uitgetest.
Als blijkt dat dit niet gaat, zal ik een motor met vertraging gaan monteren !!
(Robert, bedankt voor het meedenken )
 
@Kadeeken,
de kruiskoppelingen staan precies onder de goede hoek tussen de 2 aandrijfassen en kunnen elke hoek aan bij het in en uit veren, geen enkel probleem, maar kunnen ook in en uitschuiven !!
Deze extra zware kruiskoppelingen lopen echt niet stuk !!
Ook can de cardan-as voldoende in en uit schuiven zonder dat dit vast loopt !!
.

Hallo Piet Hij bedoelt dat de oren van de kruiskoppeling zelf van de tussen assen recht tegenover elkaar moeten staan. Als een kruiskoppeling een hoek maakt, krijg je tijdens het draaien een rotatie hoekfout. Bij twee koppelingen achter elkaar heffen deze elkaars fout op. Echter in jouw wordt de hoekfout 2x zo groot. Kijk hier http://smarthost.maedler.de/datenblaetter/wellengelenke.pdf maar eens. Is een kwestie van het 4kant 90graden verdraaien.
 
Hallo Piet Hij bedoelt dat de oren van de kruiskoppeling zelf van de tussen assen recht tegenover elkaar moeten staan. Als een kruiskoppeling een hoek maakt, krijg je tijdens het draaien een rotatie hoekfout. Bij twee koppelingen achter elkaar heffen deze elkaars fout op. Echter in jouw wordt de hoekfout 2x zo groot. Kijk hier http://smarthost.maedler.de/datenblaetter/wellengelenke.pdf maar eens. Is een kwestie van het 4kant 90graden verdraaien.[/QUOTE]


Hallo Stefan,

Ooo, bedoelt Kedeeken dat de oren recht tegenover elkaar moeten zitten, dit heb ik dus niet goed begrepen. !!
Ja, ik weet dat deze oren recht tegenover elkaar moeten zitten !

Op de geplaatse foto's staan de oren niet recht tegenover elkaar, maar dit was de proefopstelling om te kijken of alles past en hierbij heb ik niet gelet op de hoekfouten, dus dit is inderdaad een terechte opmerking.
Zie op de foto's ook nog de inbusboutjes in de kruiskoppelingen zitten, deze zijn inmiddels ook vervangen door M2 boutjes , zoals ik in het bouwverslag al schreef !!
Maar ik heb dit hersteld bij de definitieve montage !!
Ik heb ook foto's van gemaakt met de juiste hoeken van de kruiskoppelingen.
Excuses dat ik bij het plaatsen van de foto's niet heb opgelet dat ik de goede foto's heb geplaatst.
Ik zal binnenkort de goede foto's plaatsen !!

@ Kedeeken,
Sorry, dat ik niet goed begreep wat je bedoelde, maar je hebt wel goed opgelet !! :cool: ;)
 
Laatst bewerkt:
Update : 0143


Hallo allemaal,


Weer even een update van de 4 assige Volvo F16 Zwaartransporttrekker :


Hierbij plaats even de beloofde foto's van de cardan-as met de kruiskoppelingen en de kruiskoppeling tussen de 2 aandrijfassen.
Zie op de foto's dat de kruiskoppelings-oren nu wel onder de goede hoek zijn gemonteerd.

Helaas zij de foto's niet helemaal scherp.

HPIM5539.jpg


HPIM5542.jpg


HPIM5541.jpg


HPIM5540.jpg


Vandaag heb ik de chauffeur en zijn bijrijder aangenomen in vaste dienst om de 4 assige Volvo F16 Zwaartransporttrekker te bemannen.

HPIM5547.jpg


HPIM5546.jpg


HPIM5545.jpg


Maar deze begonnen gelijk al te klagen dat er geen stand Airco aan wezig is op de Volvo F16 Zwaartransporttrekker.
Dus toch maar even een stand Airco aangeschaft en gemonteerd.

HPIM5544.jpg


HPIM5543.jpg


Tot zover deze update.

Wordt vervolgd.
 
Back
Top