Verslagje Phoenix Rainbow / Graupner Elektro Kadett

Prima motoren, gewoon 30-in-een-dozijn uit China. Worden verkocht onder vele bijna A-merken. Ik heb er eentje in mijn MPX Blizzard zitten (1450kV) en die loopt soepeler en verbruikt minder dan de Turnigy met dezelfde specs. En een 2203-1450kV voor indoor vlieger, wordt ook verkocht als E-Power voor het dubbele van de prijs. :?
Aah oke, das fijn om te weten want een zo'n setje kan ik in DE kopen voor €80.

Da's een heel slechte motor, bij 700W gaat de helft van het vermogen verloren. Op 4S met een APC-E 11x5" wilde mijn Rainbow niet eens vertikaal. 8O Maar wel dik 50A trekken. :? Niet doen dus. :nooo:
Oeps, ik zie het ja, volgende keer eerst even de reviews lezen.
Met die 4250 heb je een beest van een motor. Met 5S kun je alle kanten op met propellor keuze: 12x8 of 13x6,5 en hij gaat een goede 70km/u bij ruim 3kg. Met een 13x8 wordt het een rappe jongen. Met een 14x7 kun je prophangen (lukt prima met die grote roeren achterop ;)).
Hmm, klinkt toch wel goed hoor, maar dat kreng is zo zwaar joh, ik heb even ge-googled wat standaard is op de Rainbow en deze motor zit daar zo'n 70 gram boven, gaat dit geen problemen geven met het zwaartepunt.
En hoe los ik dat eventueel het beste op? Wellicht de 2 servo's voor richting en hoogte achter in de staart monteren, maar of ik het daar mee red...

@ Gerben: Ik ga nu even de 4250 invoeren in de drive calculator, even kijken wat daar uitkomt.
 
Laatst bewerkt:
Die 4250 650kv is een veelgebruikte motor bij ons op de vereniging.
Met een 12x8 heb je al behoorlijk veel vermogen op 5S.

Beetje opletten, een motor op een sleper niet overbelasten. Hoewel een prop op een 3D kist nog wel kan werken met af en toe kort volgas, wil dat zeker niet zeggen dat diezelfde prop gebruikt kan worden bij het zware sleepgebruik, met in verhouding lange volgaspassages. Bovendien gaat het rendement van een zwaar (over) belastte motor ver naar beneden, beetje zonde van je accucapaciteit om die in het opwarmen van de motor te verstoken.
Op een sleper liever een iets zwaardere motor gebruiken, die je dan niet volledig tot zijn technische maximum belast. Beter rendement, betere levensduur.

Bij ons vliegt een rainbow met de 4250, met 5S, geen probleem met het zwaartepunt als ik het me goed herinner. Zal de eigenaar vragen een reply te plaatsen.

Groet,
Gerben
 
Gerben, ontzettend bedankt voor de nuttige info, je hebt zeker een punt met het kiezen van een wat zwaardere motor dan dat eigenlijk nodig is.

Net even de 4250 ingevoerd in Drive Calculator, de gegevens: :eek:

Turnigy_SK_4250_Dcalc.jpg


Pfff wat een beest.

*EDIT*

Oh ja, die Torcster motor gaat het niet worden want die kan maximaal een 10x7 prop rondslingeren op 5S
 
Laatst bewerkt:
Bij ons vliegt een rainbow met de 4250, met 5S, geen probleem met het zwaartepunt als ik het me goed herinner. Zal de eigenaar vragen een reply te plaatsen.

Groet,
Gerben

Die eigenaar ben ik dus :D

De rainbow wordt nu voornamelijk gebruikt als leskist voor mijn dochter. De prop die er nu op zit is een 10x5. Prima voor gewoon vliegen. Het is wel de bedoeling om de rainbow op termijn in te zetten voor het slepen. Andere prop (welke weet ik nog niet) er op en slepen maar.

Met deze setup 4250 en een 5s 2200mah lipo pakket heb ik geen problemen met het zwaarte punt. De kist is iets voorlijk, maar dat kan ik eventueel nog oplossen door een zwaardere ontvangeraccu er in te pluggen (nu 800 mah). De ontvanger en ontvangeraccu zijn wel helemaal achterin de servoruimte geplaatst.

Groet,

jeroen
 
Jeroen bedankt voor je reply, ik ben van plan er een 5S 5000mah pakket in te stoppen, deze is 42mm hoog en 48mm breed, kun jij zeggen op dat past of niet ?
 
Jeroen bedankt voor je reply, ik ben van plan er een 5S 5000mah pakket in te stoppen, deze is 42mm hoog en 48mm breed, kun jij zeggen op dat past of niet ?
Zonder modificeren van de spanten bij de accu zal het niet lukken. Zoals gezegd moet je een en ander weghalen met een vijl of Dremel. Mooi moment om ook te controleren of het schotje van het landingsgestel ook goed vast zit en eventueel opnieuw te lijmen. ;)
 
Ik heb de Turnigy sk 4250 gisterenavond getest en inderdaad het is een beest. een 13x8 zwarte master screw op 7800 toeren met 4S lipo, een 12x8 op 8100 toeren.

Mooie getallen nietwaar? Esc/Lipo werden niet warm, Lipo werd op het eind een beetje lauw maar niet schrikbarend. Ik ga hem gebruiken op een fourstar 40.

groet,

Aad
 
Jesse,

Lijkt dat pakket je niet een beetje extreem groot?
Ik zou eerder denken aan een 5S 3300mAh pakket. Weegt ook nog eens 200gram minder.
Of is dat wat je hebt liggen?

Groet,
Gerben
 
Nee hoor, dat heb ik niet liggen, maar als ik wil gaan slepen wil ik niet om de haverklap mijn accu hoeven vervangen.
 
Jesse,

Slepen betekent veel starts en landingen. Door het extra gewicht wordt je toestel iedere start en landing extra belast. Daarnaast moet je het extra gewicht iedere keer mee omhoog slepen, de winst in extra capaciteit is dus minder groot dan je in 1e instantie zou denken.
Door en een zwaardere motor te plaatsen, en een dikke accu, gaat je modelgewicht 300gram omhoog, dat is ruim 15% meer dan normaal. Ik vraag me af of de Rainbow dat meergewicht nog lekker verdraagt, zeker als je veel starts en landingen maakt.
Bij de sleepmeeting in Dongen maakte ik bijvoorbeeld 60+ starts en landingen op een dag. Hoewel het landingsgestel normaal prima voldoet, ging dat toch door zijn hoeven na zoveel vluchtjes.

Groet,
Gerben
 
Hoewel het landingsgestel normaal prima voldoet, ging dat toch door zijn hoeven na zoveel vluchtjes.
Even twee oogjes onderaan maken en een staalkabeltje ertussen spannen. ;) Het pisbakken aluminium waar ze die poten van maken is inderdaad ernstig slap. :?

Inderdaad een 5S 3300mAh 25C/30C is beter. Daarnaast zijn die accu's stukken goedkoper dus meer accu's voor dezelfde prijs. Ik kon mijn accu gewoon wisselen via het luikje onderin dus dat was zo gebeurd. In mijn Graupner Saphira heb ik 6S 3300mAh 30C zitten en kan 7 minuten vol gas vliegen met een APC-E 13x6,5" (AUW is 2480 gram en bij half gas eindeloos vertikaal 8), vliegtijd half gas is 11 minuten).
 
Oke, jullie hebben me overtuigd, ik probeer het eerst met 2 5S 3300mah pakketten.
Als ik goed gerekend heb wordt het totaal gewicht dan ongeveer 1750 gram.
Lijkt me vrij netjes toch ?

Landingsgestel is voor later zorg, eerst de rainbow maar eens daadwerkelijk aanschaffen.
Ik zit er ook hard over te denken om een mooi lichtgewicht carbon landingsgestel te maken.
Lekker taai en toch licht en dan de originele als reserve houden.
 
Wow ! Dat ik dit draadje nog niet eerder heb ontdekt, nu staat vast wat ik na men funcub ga kopen :)

Ik ga er denk ik niet meer slepen en ik dacht aan deze motor :HobbyKing Online R/C Hobby Store : TR 35-48-B 900kv Brushless Outrunner Eq: AXi 2826
Het kan zijn als ik later wat sleepjes ga doen met deze kist maar daarvoor kan die motor toch ook dienen.
En een sleephaak zit die al in het vliegtuig ingebouwd ?
Moet wel gaan hé ?
5 cell batterij hierbij moet
Esc ? geen idee weet iemand een goede ESC met een mooie prop (maat) voor die toestel ?

Je moet ook zeker een stukje folie wegsnijden voor de servo in te bouwen ?
Wat zit er allemaal bij ? de roer hoorntjes zitten die er al bij en de pushrods ook ?

Groetjes,
 
Wow ! Dat ik dit draadje nog niet eerder heb ontdekt, nu staat vast wat ik na men funcub ga kopen :)

Ik ga er denk ik niet meer slepen en ik dacht aan deze motor :HobbyKing Online R/C Hobby Store : TR 35-48-B 900kv Brushless Outrunner Eq: AXi 2826
Het kan zijn als ik later wat sleepjes ga doen met deze kist maar daarvoor kan die motor toch ook dienen.
Zoals al wat posts terug gezegd is die motor leuk om lekker te cruisen met voldoende vermogen om ookLzl1gX0-sWA[/media] een camera mee te nemen BI0mNOvnjkc[/media] de vleugel (resp. Fuji Finepix Z10fd en Sony Bloggie). Beter is om de Turnigy SK uitvoering hiervan te nemen omdat die wat degelijkere lagers heeft. In combinatie met een 11x5" propellor op 4S of 5S heb je een heerlijke vlieger die ruim 15 minuten relaxt vliegt (bij 3300mAh LiPo's). Voor slepen is echt een stevigere motor nodig. :yes:

Oh ja, een 51mm spinner staat ook erg fancy. 8)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Welke motor zou ik dan voor het slepen kunnen gebruiken en welke prop ?
Esc weet ik ook nog niet. Ik zou niet weten hoeveel amp die trekt
 
Lindert, even een paar posts terug lezen, ik heb notabene een hele testsheet van drive calculator gepost met de door mij beoogde motor.

*EDIT*

LET OP: de prop (14x7) die ik in de testsheet van drive calculator ingevoerd heb is TE GROOT.
De max. Ampere voor de motor is 50A en met die prop gaat hij daar over heen. (54A)
Een 13x8 lijkt voor deze motor een prima prop met ca. 45 ampere en 900 watt vermogen.
 
Laatst bewerkt:
Ron bedankt voor de nuttige link, ik zie dat ik dus eigenlijk terug moet naar 40A voor de motor.

Motors: Prop them to run at no more than 80% of the maximum rated current or power for continuous operation. For 3D type planes, where full throttle is only used in short 5-10 second bursts from time to time, running up to 100% rated current is OK, since most of the flight is run at 50 to 60% power. This would mean that if you have a motor rated for 50 amp max, don't run it at more than 40 amps. Likewise, if it is rated for 1000 watts of power, don't push it to more than 800 watts.

Dat zou betekenen dat ik terug moet naar een APC-E 13x6.
Dit geeft:
36,1 A
649 Watt
80,6% efficiëntie
9402 rpm
static thrust 3129 gram
Vpitch 86 km/h

dat zou op zich wel jammer zijn want nu verlies ik 200 watt vermogen.
Iemand een mening hierover ?
 
Back
Top