Wa begonnen word met het oefenen van een forced landing verschilt een beetje. Op lelystad heb ik een oefening gehad voor een engine failure after take off waar op 500 ft de motor dichtgetrokken word(overigens geen aanrader op gecontroleerde velden). Tijdens mijn opleiding in Amerika werd dit op 400 ft al gedaan en gewone eninge failures werden vanaf 1500 ft geoefend. Maar dat varieerde ook, soms hoger soms lager.
Op een grasbaan landen is wat anders dan je kist ergens in de middle of nowhere dumpen in een weiland. Het gemiddelde weiland ziet er vanuit de lucht heel leuk en glad uit, maar als je er in land zijn ze vaak heel goed om een paar wielpoten af te breken. Ik heb zelf het geluk gehad dat een examinator van mij op mijn examen(uiteraard) lekker laag door wilde gaan bij de practiced forced landing waardoor ik op een meter of 5 pas de go around mocht inzetten, ik kan je vertellen, dan ziet zo'n stukje onbewerkt land er ineens niet zo vriendelijk meer uit. Elke hobbel of kuil kan met die snelheid dodelijk zijn voor mens en vliegtuig, zeker met een windmillende propellor....
Maar deze piloot zit tussen 2 vliegvelden en HOOPT dat de motor blijft lopen totdat hij een vliegveld kan bereiken.
En dat is precies wat ik vind wat de juiste beslissing is in deze. De motor draait nog(ook al zou er in theorie geen olie meer in moeten zitten maar de oliedrukmeter zou ook stuk kunnen zijn bijvoorbeeld) en staat niet in de fik. Hoeveel kwaad kan het dus om door te vliegen? Als die motor kapot zou zijn is die toch al kapot en hoef je hem ook niet te sparen om 'schade te beperken', want dan maak je alleen maar meer schade door je kist in een weiland te dumpen. Wel uit voorzorg(er is in ieder geval iets kapot aan dat ding dus moet er naar gekeken worden en aangezien t nogal vitaal is) meteen een dichtbijgelegen veld opzoeken waar je op kan landen.
Bongose: Wat noemen ze bij jullie zware schade? Een uitgevallen motor of motorbrand is inderdaad zware schade, maar zolang die nog loopt EN vermogen levert om door te vliegen is de schade zo zwaar niet.
*Loopt hij nog behoorlijk goed, probeerd je
A: terug te keren of verder te vliegen naar een vliegveld
of B: onmiddelijk een akker zoeken en een high en low inspection doen van je veld zodat je weet wat je eventueel te wachten staan
Waarom een akker zoeken als je motor nog loopt? Hoog terrein vermijden is wel handig maar om je kist nou meteen met alle gevolgen van dien in een weiland neer te kwakken gaat er bij mij niet in. Want behalve dat je kist(en de boer van het weiland) een hoop schade heeft en jijzelf mogenlijk ernstig gewond kan raken tijdens de nood/voorzorgslanding komt er dan zoiezo een onderzoek door de verantwoordelijke instantie. Heb jij dan een foute beslissing genomen kunnen er sancties komen voor jou en je brevet, ook daar moet je over nadenken.
Daarom schreef ik ook: afhankelijk van de storing EN positie.
Het blijft een afweging die de vlieger zal moeten maken. Hoe klinkt en voelt de motor, waar is het dichtstbijzijnde vliegveld, welke route (vrij van bebouwing, water, bergen) ga ik vliegen, zie ik ergens een geschikte landingsplaats voor het geval dat...
Mee eens, misschien wat snel gelezen bij mn vorige reactie dan. Eigenlijk hoor je als vlieger constant een plek te zoeken waar je je toestel neer gaat zetten in dat hele erge geval dat je motor er spontaan mee stopt(uiteraard voor VFR vluchten IFR zie je vaak niks van weilanden). Zeker met 1 motorige toestellen moet je constant goed opletten wat er onder je zit. Doe je dit niet heb je het ineens heel druk als je motor ermee stopt, dan moet je hem weer (proberen) op gang slingeren, landingsplek zoeken, wind opzoeken om te kijken welke richting je het veld gaat gebruiken, atc vertellen dat je problemen hebt(en een kratje bier vragen voor als het goed afloopt

) en de kist configureren voor een noodlanding(wielen in of uit(als je de keuze hebt)). Dat zijn een hoop dingen voor een tijdstip van laten we zeggen 1,5 minuut(1500 ft agl met een descentrate van 700 ft/min) waarbij stress ook nog eens om de hoek komt kijken.
Hopenlijk schop ik niemand tegen het zere been, dit is slechts mijn mening.