algemeen draadje voor actueel neergestorte vliegtuigen.

Dat betwijfel ik dus, dat is juist vragen om problemen.

Want wat nu als de motor net bij dat circuitje er mee stopt :roll:

Dan ben je je mooie veld kwijt en is het zeker gedoemd een crash te maken.

In dit soort situaties bepaal je je veld en vlieg je daar naartoe, mocht je het niet redden dan kan je de motor nog even belasten maar in principe moet je het zonder motorvermogen halen.

Helemaal mee eens. Precautionary voornamenlijk vanwege wind, niet omdat je motor hapert of oliedruk pleite is. Zolang die loopt, loopt ie en probeer je terug te gaan naar een vliegveld.
 
Afhankelijk van de storing en je positie zet je 'm gewoon in het veld neer hoor! Geschikt veld uitzoeken en de nadering (glide in) inzetten, in 1 x, zonder inspectie. (als hij dan afpist ben je klaar).
 
Afhankelijk van de storing en je positie zet je 'm gewoon in het veld neer hoor! Geschikt veld uitzoeken en de nadering (glide in) inzetten, in 1 x, zonder inspectie. (als hij dan afpist ben je klaar).

En dan een hoop schade riskeren terwijl de motor het misschien wel red tot aan een vliegveld? Een glide in naar een onbekend weiland kan altijd nog, zeker in Nederland. Een bergketen oversteken met een motor zonder oliedruk doe je niet nee, maar terugkeren naar een vliegveld is zeker wel de beste optie als daar geen hoog gebied ofzo tussenzit.
 
Daarom schreef ik ook: afhankelijk van de storing EN positie.
Het blijft een afweging die de vlieger zal moeten maken. Hoe klinkt en voelt de motor, waar is het dichtstbijzijnde vliegveld, welke route (vrij van bebouwing, water, bergen) ga ik vliegen, zie ik ergens een geschikte landingsplaats voor het geval dat...
 
Duurt het nu te lang dat er weer één tegen de grond gaat dat er zo gekibbeld wordt?
Of komt het door de herfst depressie? :D
 
idd elke situatie is anders, hopelijk overkomt het ons nooit maar de kans zit er dik in dat het wel eens gebeurd en dan moet je weten wat je gaat doen. Daarvoor zijn de standard ops er ook bij ons op school.
*Zware schade: onmiddelijk neerzetten waar dan ook
*Loopt hij nog behoorlijk goed, probeerd je
A: terug te keren of verder te vliegen naar een vliegveld
of B: onmiddelijk een akker zoeken en een high en low inspection doen van je veld zodat je weet wat je eventueel te wachten staan
 
het is de schrik van elke piloot en iedereen heeft er wel zijn eigen gedacht en visie over wat het beste is voor jezelf om er levend vanaf te komen...
 
Dan is het goed :p:p

Bij mij achter het huis wordt er vaak geoefend.
Het gas wordt dichtgeduwd en ze moeten maar uitzoeken hoe ze het oplossen.
Zo zie ik nog wel eens een kist laag vliegen zei het vaak in de verte.
Het lijkt me een best zenuwachtige toestand, laat staan als het in het echie gebeurd.
 
Ja, wij oefenen het ook vaak. Zelfs vanaf de 5e vlucht zijn men instructeurs het me al beginnen aanleren. Gas dicht, checklist doen en de procedure volgen tot op 500 voet (minimale hoogte in België). Als we boven het veld zitten (Deurne) komen we op 1500 voet over het veld en gooien dan het gas dicht tot we op de grond staan. Ik vind het best leuk om te doen maar dit zal snel veranderen moest het idd eens voor echt zijn!
Trouwens de dag van het ongelukje met de Cessna Citation moesten wij (de Ben Air Flight Academy Piper Warriors) op het gras landen :).
 
dan zit je idd bij het vliegveld, (ik dacht dat ze begonnen op 2000ft met de simulated forced landing boven het vliegveld)
Maar deze piloot zit tussen 2 vliegvelden en HOOPT dat de motor blijft lopen totdat hij een vliegveld kan bereiken.
 
Laatst bewerkt:
Wa begonnen word met het oefenen van een forced landing verschilt een beetje. Op lelystad heb ik een oefening gehad voor een engine failure after take off waar op 500 ft de motor dichtgetrokken word(overigens geen aanrader op gecontroleerde velden). Tijdens mijn opleiding in Amerika werd dit op 400 ft al gedaan en gewone eninge failures werden vanaf 1500 ft geoefend. Maar dat varieerde ook, soms hoger soms lager.
Op een grasbaan landen is wat anders dan je kist ergens in de middle of nowhere dumpen in een weiland. Het gemiddelde weiland ziet er vanuit de lucht heel leuk en glad uit, maar als je er in land zijn ze vaak heel goed om een paar wielpoten af te breken. Ik heb zelf het geluk gehad dat een examinator van mij op mijn examen(uiteraard) lekker laag door wilde gaan bij de practiced forced landing waardoor ik op een meter of 5 pas de go around mocht inzetten, ik kan je vertellen, dan ziet zo'n stukje onbewerkt land er ineens niet zo vriendelijk meer uit. Elke hobbel of kuil kan met die snelheid dodelijk zijn voor mens en vliegtuig, zeker met een windmillende propellor....

Maar deze piloot zit tussen 2 vliegvelden en HOOPT dat de motor blijft lopen totdat hij een vliegveld kan bereiken.

En dat is precies wat ik vind wat de juiste beslissing is in deze. De motor draait nog(ook al zou er in theorie geen olie meer in moeten zitten maar de oliedrukmeter zou ook stuk kunnen zijn bijvoorbeeld) en staat niet in de fik. Hoeveel kwaad kan het dus om door te vliegen? Als die motor kapot zou zijn is die toch al kapot en hoef je hem ook niet te sparen om 'schade te beperken', want dan maak je alleen maar meer schade door je kist in een weiland te dumpen. Wel uit voorzorg(er is in ieder geval iets kapot aan dat ding dus moet er naar gekeken worden en aangezien t nogal vitaal is) meteen een dichtbijgelegen veld opzoeken waar je op kan landen.

Bongose: Wat noemen ze bij jullie zware schade? Een uitgevallen motor of motorbrand is inderdaad zware schade, maar zolang die nog loopt EN vermogen levert om door te vliegen is de schade zo zwaar niet.
*Loopt hij nog behoorlijk goed, probeerd je
A: terug te keren of verder te vliegen naar een vliegveld
of B: onmiddelijk een akker zoeken en een high en low inspection doen van je veld zodat je weet wat je eventueel te wachten staan
Waarom een akker zoeken als je motor nog loopt? Hoog terrein vermijden is wel handig maar om je kist nou meteen met alle gevolgen van dien in een weiland neer te kwakken gaat er bij mij niet in. Want behalve dat je kist(en de boer van het weiland) een hoop schade heeft en jijzelf mogenlijk ernstig gewond kan raken tijdens de nood/voorzorgslanding komt er dan zoiezo een onderzoek door de verantwoordelijke instantie. Heb jij dan een foute beslissing genomen kunnen er sancties komen voor jou en je brevet, ook daar moet je over nadenken.

Daarom schreef ik ook: afhankelijk van de storing EN positie.
Het blijft een afweging die de vlieger zal moeten maken. Hoe klinkt en voelt de motor, waar is het dichtstbijzijnde vliegveld, welke route (vrij van bebouwing, water, bergen) ga ik vliegen, zie ik ergens een geschikte landingsplaats voor het geval dat...

Mee eens, misschien wat snel gelezen bij mn vorige reactie dan. Eigenlijk hoor je als vlieger constant een plek te zoeken waar je je toestel neer gaat zetten in dat hele erge geval dat je motor er spontaan mee stopt(uiteraard voor VFR vluchten IFR zie je vaak niks van weilanden). Zeker met 1 motorige toestellen moet je constant goed opletten wat er onder je zit. Doe je dit niet heb je het ineens heel druk als je motor ermee stopt, dan moet je hem weer (proberen) op gang slingeren, landingsplek zoeken, wind opzoeken om te kijken welke richting je het veld gaat gebruiken, atc vertellen dat je problemen hebt(en een kratje bier vragen voor als het goed afloopt;)) en de kist configureren voor een noodlanding(wielen in of uit(als je de keuze hebt)). Dat zijn een hoop dingen voor een tijdstip van laten we zeggen 1,5 minuut(1500 ft agl met een descentrate van 700 ft/min) waarbij stress ook nog eens om de hoek komt kijken.

Hopenlijk schop ik niemand tegen het zere been, dit is slechts mijn mening.
 
Ik heb zelf het geluk gehad dat een examinator van mij op mijn examen(uiteraard) lekker laag door wilde gaan bij de practiced forced landing waardoor ik op een meter of 5 pas de go around mocht inzetten, ik kan je vertellen, dan ziet zo'n stukje onbewerkt land er ineens niet zo vriendelijk meer uit.

hopelijk met de transponder uit :)

Bongose: Wat noemen ze bij jullie zware schade? Een uitgevallen motor of motorbrand is inderdaad zware schade, maar zolang die nog loopt EN vermogen levert om door te vliegen is de schade zo zwaar niet.

citaat uit men VFR manual (ben air flight academy)
"A PL may be considered when engine trouble is gradually developing (oil pressure loss, engine running rough, loss of power,...), not enough fuel to continue to closest field, de rest is niet relevant in deze discutie

Let wel op dat ze in deze situatie er altijd vanuit gaan dat je nog power hebt maar dat de kans klein is dat je een vliegveld gaat kunnen bereiken! Ik ga het morge eens aankaarten bij men instructeur (heb men PPL check, en als deze goed is mag ik voor men officieel PPL examen gaan!)
 
hopelijk met de transponder uit :)

Niet nodig in Amerika, daar mag je boven woestijngebied zo laag als je wil onder het motto: In geval van een motorstoring moet je nog ergens veilig kunnen landen. We gaan net op een geschikt veld af voor de oefening maar in het verslag had dan vast gestaan dat de motorstoring actual was.......

citaat uit men VFR manual (ben air flight academy)
"A PL may be considered when engine trouble is gradually developing (oil pressure loss, engine running rough, loss of power,...), not enough fuel to continue to closest field, de rest is niet relevant in deze discutie

Staat dat je erover mag nadenken, wil niet zeggen dat het meteen het beste is om te doen, of dat het het enige is wat goed is....

Let wel op dat ze in deze situatie er altijd vanuit gaan dat je nog power hebt maar dat de kans klein is dat je een vliegveld gaat kunnen bereiken! Ik ga het morge eens aankaarten bij men instructeur (heb men PPL check, en als deze goed is mag ik voor men officieel PPL examen gaan!)

Succes met je check vandaag!
 
sportvliegtuigje crashed op luchthaven Oostende

Sportvliegtuigje crasht op luchthaven Oostende 06 nov 2010

(Belga) Op de luchthaven van Oostende is zaterdag iets voor 13 uur een sportvliegtuigje gecrasht bij het landen. Het vliegtuigje stuiterde tweemaal op de landingsbaan en boorde zich met de neus vooruit in het gras links van de landingsbaan. De piloot zou daarbij niet gewond geraakt zijn.
Volgens ooggetuigen klom de man direct na de crash op eigen kracht uit de cockpit. De hulpdiensten waren snel ter plaatse en namen de piloot mee ter controle. "De piloot zag er ongedeerd uit", bevestigt spotter Cristopher Noens. (VIM)
 
Back
Top