Baja 5b topic part 2: (hier verder)

Om te antwoorden op de vraag van mikebike i.v.m. aluminium op de baja.
Mijn baja is momenteel voorzien van 80% aluminium upgrades en om eerlijk te zijn had ik ook schrik in het begin van wat er nu gaat breken als ik vanalles in aluminium vervang. Aluminium draagarmen werden mij enorm afgeraden maar na geregeld breken van die kunststof armen heb ik dan toch maar de weg van aluminium gekozen. Ik heb mijn baja nu zo'n anderhalf jaar en van de aluminium heb ik ondertussen nog nix gebroken of geplooit en ik rijd niet zo onvoorzichtig. Er is 1 onderdeel die ik wel geregeld eens breek en dat is de servosaver van de stuurinrichting. Die houd ik met opzet in kunststof, die kosten niet zoveel vergeleken met een set servo tandwielen of een nieuwe stuurservo. Ik heb er altijd een paar in reserve en die zijn snel vervangen. Ik gebruik vooral veel onderdelen van "Golden Horizons" en "Turtle racing".

Die Phatdad anti squad brace heb ik ook al gestoken om het zelfde probleem met de gaten die uitslijten. Die busjes die in de Phatdad brace zitten slijten ook uit. Denk dat het goedkoper is van dat gewoon te vervangen met het originele van HPI.
Nadeel van al deze aluminium upgrades is het gewicht, ik zit nu ruim 4kg over het standaard gewicht en heb daarom nu ook een zwaardere motor aangeschaft, maar de originele was zoieso aan vervanging toe.

Hier nog enkele plaatjes van 4 kg aluminium upgrades.

DSC_1344.jpg

DSC_1349.jpg

DSC_1353.jpg
 
Wouw,dat is veel ijzer:eek:
Ik zal wel zien straks,er bestaat ook nog een Darksoul servo saver zag ik,gedeeltelijk van aluminium,misschien is dat wat?
Ik heb zo'n aanbieding gekocht van een setje armen,viel dus nog enigzins mee ivt. orginele ( bij mij zitten wel kunstof busjes in )
 
Da's een hoop lood om oud ijzer Optic ;)

De Darksoul/Treshold servosaver onderdelen verbeteren je stuurinrichting in de juiste richting.

Uiteindelijk kun je ook busjes krijgen voor de Phatdad antisquat brace.
Het ligt er ook aan hoeveel je rijd want de mijne zit er alweer 1 jaar op en niks aan de hand.

Ow en voor die standaard remmetjes is een betere upgrade Optic..
 
Laatst bewerkt:
Da's een hoop lood om oud ijzer Optic ;)

De Darksoul/Treshold servosaver onderdelen verbeteren je stuurinrichting in de juiste richting.

Uiteindelijk kun je ook busjes krijgen voor de Phatdad antisquat brace.
Het ligt er ook aan hoeveel je rijd want de mijne zit er alweer 1 jaar op en niks aan de hand.

Ow en voor die standaard remmetjes is een betere upgrade Optic..

Die standaard remmetjes heb ik een tijd vervangen door de Carbon Remschijf en aluminium blokken van FullForce. Daar was ik zeer ontevreden van, het was onmogelijk de wielen te blokkeren en de schijf sleet heel snel weg in zand. Heb nog met een zwaardere gasservo geprobeerd maar tevergeefs. Nu heb ik terug de originele schijven erop gezet en zelf remblokken gemaakt belegd met materiaal. (moet nog getest worden)
 
i.v.m. de aluminium servosaver:

Mijn volledige stuurinrichting systeem is ook van Golden Horizons m.a.w. ook van aluminium. Hierbij zit ook een aluminium servosaver die ik ook al gebruikt heb. Maar blijkt dat die nok waarover de servosaver gecentreed blijft zitten ook nogal wat slijt door wrijving van 2 aluminium delen en combinatie van zand. Aangezien ik het hele systeem wat langer wil behouden gebruik ik plastic servosavers. Deze slijten dan uit i.p.v. het aluminium deel.

In de onderste voor ophanginsarmen van GH zitten ook busjes rond het kogelgewricht, teflon ringetjes om de speling weg te werken. Weet niet of het deze busjes zijn die je bedoeld maar die moeten nu en dan ook eens vervangen worden. Altijd handig om dit ook in reserve te hebben.
 
Laatst bewerkt:
Je zou de RCR brake upgrade kit eens onder de loep kunnen nemen en eveneens de Darksoul/Treshold servo spring combi.

Super solide en waardevolle upgrades.:p
 
Als je de originele kogelkoppen verbinding tussen je servo en servo saver vervangt voor alu. kogelverbindingen van de conrad heb je daar geen speling meer op. Doe hetzelfde bij het horizontale verbindingsstuk van je steeringwhipers, dus het balkje waar die koperen glijlagers in zitten verwijderen en vervangen door 2 kogelverbindingen. Ook even de speling wegshimmen van je lagers om de staande pennen waar de steeringwhipers overheen zitten en je hebt een langdurige spelingsvrije stuurinstalatie.
De alu. servosaver is niet zo betrouwbaar als de originele omdat deze 2 alu. delen op elkaar inslijten en scheef gaan zitten. Zowiezo alu. op alu. gaat op elkaar invreten en werkt dus niet. De alu. servo saver gebruiken op de kunststof whiper of andersom gaat ook niet omdat ze niet dezelfde passing hebben.
 
Vraagje:

Ik ben op zoek naar een goede koppakking voor mijn HPI baja, (G260)

Ik heb gezien dat er kop pakkingen van verschillende materialen zijn..

Maar wat is nu de beste?

en wat zijn precies de verschillen (Voor en nadelen) tussen die materialen?

Ik hoor het graag!

Grtz,
Dennis.
 
Ik heb telkens bij de revisies van men motoren Zenoah pakkingsetjes gebruikt en nooit een lekkende koppaking gehad, dit zijn de papieren versies. Origineel zit daar soms een rubberachtig materiaal tussen.
 
Klopt,

Ik heb nu ook de papieren, maar die is er ook tussenuit geblazen..

Nu zit ik te dubben om een heavy duty te nemen, dus een soort metaal, met eromheen rubber, RC tuning raalte omschrijft het als een ''ideale pakking''
kwa afdichting en hitte bestendigheid.

Ook zag ik een flinterdunne van een soort van koper, dit zorgt voor een hoge compressie, maar dit heeft ook weer invloed op de levensduur van je blokje schijnt..

Misschien slim om voor de heavy duty gaan?

Grtz,
Dennis.
 
Back
Top